Gå til innhold

Er søndre Nordstrand litt sånn "annenrangsplass" å bo?

Anbefalte innlegg

Sikkert en fin plass, for all del.

Men, når jeg hører på "God morgen Norge" at dette er den billigste plassen å bo i Oslo, er det jo ikke akkurat slik at jeg trakter etter å bo der. Det må jo være en grunn til at det er billig.

Jeg kommer ikke fra Oslo, men skal kjøpe hus der når vi flytter dit til høsten.

Etter hva eiendomsmeglerne sa på tv i dag, velger jeg bort Søndre Nordstrand som alternativ.

Tenker billig betyr "mye" kriminaliet, innvandrere(misforstå meg rett...) og et miljø med mye trekk.....(folk bosetter seg der like fort som folk flytter derfra...)

Fortsetter under...

Hei , Søndre Nordstrand er ikke 2rangs bo plass, boligprisene har vært lave , men de har gått opp i det siste. Jeg bor selv på Mortensrud, jeg er norsk og trives veldig godt. Ja det er mange utenlanske statsborgere her , men det er ikke det samme som kriminalitet. Dårlige borgere finnes det overalt i Oslo,og hvis den ikke vil ha innvandre som naboer ,,ja da må man la vær å flytte til Oslo.

Det positive med Søndre Nordstrand er ,: Det ligger utenfor byen , landlig, men sentralt, 25 min til byen med t-bane. fin natur, har marka som nabo. man får flott bolig for noe mindre en andre steder i Oslo, har litt mere penger igjen til familien , bor seg ikke blakk. Det er ikke mye utflytting fra bydelen, kjenner mange som flytter innad i bydelen for å få noe større, de ønsker å forsette å bo her. Barna trives her.

Jeg synes ikke du skal" velge" bort Søndre Nordstrand før du har sett litt av bydelen.

Jeg bor i søndre nordstrand.

Vokste opp i denne bydelen, men et annet sted enn der vi bor nå.Etter å ha bodd litt rundt omkring i Oslo flyttet vi hit i mai 2005. Vi trives, og det har jeg inntrykk av at de andre på barselgruppa også gjør.

Vi har ikke tatt stilling til hvor lenge vi kommer til å bo her, det kommer jo an på hvordan livet arter seg etterhvert.

Må nok si at jeg sikkert ikke hadde valgt akkurat det samme hvis vi hadde hatt en litt annen inntekt (mannen jobber, jeg er student).

Foreløpig oppfatter jeg det som om folk som ikke bor her har ett dårligere inntrykk av stedet enn de som faktisk bor her.

Er selv fra Oslo og ville ikke ha bodd der!

Ja, du får mye for en billig penge....men det er vel det du får også.

Ja, det er mange store utenlandske familier, ja det er kriminalitet, ja det er mye narkotika blant ungdommen, skolene er dårlige pga majoritet av utenlandske barn, og endel nynazister i bydelen som heller ikke er bra.

Selv har jeg inntrykk av at mesteparten av de etniske norske som bor der er lavtlønnde, uføretrygge, sosialkunder, osv...

Da tenker jeg ikke på innflyttere og barnefamilier, men folk som har bodd der i noen år.

Hvis du går utfra t-bane linjene 2, 3, 4, 5 østover hadde jeg ikke flyttet lengre øst enn-->

Linje 2 - Tveita

Linje 3 - Oppsal

Linje 4 - Lambertseter

Linje 5 - Carl Berner

På disse stedene får du ikke like mye for pengene, og hus/rekkehus er vanskelig å finne. Det er lite til salgs og de få som er til salgs er dyre og ettertraktet. Vestover hadde jeg ikke hatt noe særlig begrensning bortsett fra pris, hehe!!

Hvorfor er alle så opptatt av hvordan andre ser på de stedene man bor! Jeg er selv norsk men ønsker å flytte til Romsås hvor det bor mange innvandrere. Grunnen til at jeg vil bo der er fordi det er billig, nær marka, barnevennlige og grønne omgivelser. Uansett hvor man velger å bosette seg så møter man innvandrere her i byn. Klarer man ikke å bo side om side med de får man heller flytte langt ut i skogen hvor nærmeste nabo er 3 km unna. Selvfølgelig ønsker man at barna skal få en god skolegang osv men det er jo like mye foreldrenes ansvar. Hvis man føler at ungen sin blir neglisjert i klassen fordi læreren bruker mye tid på fremmedspråklige så har man som foreldre et ansvar å ta dette opp med skolen. Hvis man da ikke finner en tilfredsstillende løsning så bytt skole for pokker. Det er faktisk fritt skolevalg.Kunne godt ha tenkt meg å bodd i rekkehus i søndre Norstrand jeg men de er dyre. Er du så opptatt av hva andre mener så flytt på Vestkanten. Der ønsker ikke jeg å bo.

Annonse

De som bor her er sosialklienter lavtlønnede osv ja. Nå må jeg le. sosialklienter og lavt lønnede har ikke råd til villaer til 3,5 millioner. Og det er faktisk store villabebyggelser her også og ikke bare rekkehus og leiligheter.

Vil også si at jeg var mye mer skeptisk til innvandrere før jeg flytta hit. Nå som jeg bor her skjønner jeg at innvandrere er bare vanlige mennesker med vanlige liv de også. De er faktisk veldig behagelige å bo med for de bryr seg ikke med hva du gjør sånn som nordmenn ofte gjør. Finnes ikke konkurannse om størst garasje, finest bil, lengste ferietur osv her ute. Har bodd mange steder i oslo og det er her jeg trives best. det som er dumt er at det er for mange innvandrere på skolen her. Det er to barneskoler her jeg bor, på mortensrud og på den ene er det nesten 90 % innvandrere. Det blir for mye. 50 50 er best.

Men det bor mange folk med svært god økonomi her ute og. Masse svære villaer her. Her finnes alt. Den bydelen i oslo med mest sosiale problemer er sagene/ torshov.

Det siste er sant, om sagene/torshov - og grünerløkka må også tas med her.

Bor selv på grünerløkka, i utkanten av byens største område med kommunale boliger. Vi har vært plaget av innbrudd i garasje og oppgang..

Det er mye innvandrere her, men jeg tror nok ikke det er de som begår disse innbruddene, det er nok heller naboene/sosialklientene..

Uansett - det er lenge til jeg flytter fra denne bydelen. Med en liten en, og skal være hjemme et år er det deilig å ha kort vei til butikker og kafeer. Vil vi ut i marka tar vi bare bilen... ellers går jo akerselva rett utenfor døra også. Problemet er at det er mangel på barnehageplasser både på grünerløkka og sagene/torshov... Usikker når det gjelder skoler.. fordel er at det er mange unge lærere, negativ er at sentrumsskolene er store og gamle...

Når det gjelder søndre nordstrand er mortensrud kjent for å være barnevennlig (tror jeg). Oppfatter heller ikke det området som spesielt billig i Oslo. da er jeg mer skeptisk til tveita, romsås, grorud..

Når vi skal ha noe større tenker jeg i områdene ekeberg/nordstrand, røa, nordberg, tåsen, eiksmarka... Må bare vinne i lotto først :)

Nå har jeg ikke sett hva som ble sagt på GMN, men å kjøpe bolig der vil gi dårligere avkastning på pengene hvis dere skal selge igjen. Det blir som å sette sparepengene i den banken som har den dårligste renten....

hei ,anonym. jeg vet ikke hva du mener med lite i avkastning ? men mitt rekkehus har steget i pris med 700000 på 2 år, syns ikke dette er lite. dette gjelder faktisk de fleste boligene her. det blir bygget mange nye boliger og de blir fort solgt.må jo være en grunn til det .

Nå var det ikke akkurat Mortensrud jeg siktet til med innlegget over...mange fine hus på Mortensrud området, men det er vel Dal/Brenna det heter der. Men kommer du ut til Bjørndal så er det ikke like bra der...

Når jeg hører Søndre Nordstrand bydel forbinder jeg det med Holmlia, Prinsdal, Hauketo og områdene rundt der, ikke Mortensrud!

Annonse

Mitt rekkehus har steget rimelig bra det og, uten at jeg gidder å fortelle det her, men det har ikke vært en dårlig gevinst hvis jeg ville kjøpe noe annet ( i området), bor på Holmlia.

Så mange teite mennesker som må " kjøpe" sæ en identitet for å vise kem de e.

Flytt på vestkanten, der hører dokker hjemme!

Jeg føler ikek at jeg er spsielt intolerant, men vil jo helst at barna mine skal vokse opp i et trygt og godt miljø med gode barnehager og skoler. Er ikke prippen, langt i fra, vi er en helt ordinær familie som skal flytte til Oslo pga. min manns jobb.

Vi kjenner INGEN i Oslo, og jeg ønsker å kjøpe hus i et koselig borettslag (rekkehus eller den slags) der vi kan møte andre mennesker ute på lekeplassen osv. Uff, dette virker dumt, men føler at det kan være vanskeligere for oss å få et nettverk viss det bare bor innvandrere som naboer. Kommer fra bygda, og skal flytte til høsten.

Det haster altså med huskjøp. Vi orker ikke leie, for så å flytte osv.

Dette har vi å kjøpe for sånn ca.:

Selger huset vårt her vi bor. Fortjeneste 1.3 mill. Så låner vi 2 mill.max til huskjøp i Oslo. Altså 3.1 mill.å kjøpe hus for, max.

Det er sikkert ikke så mye, det er jo dyrt i Oslo, men vi håper å kunne kjøpe et rekkehus i et ok strøk......

Får vi det...??

Hovedinnlegger

Da syns jeg du skal flytte til et område kor det bare bor hvite hyggelige naboer, som helt sikkert snakker med dæ når de føler at du presser dæ innpå. ( sån for høflighets skyld).

For her i ghettoen på Søndre Nordstrand prater vi med naboen fordi vi liker naboen.

Du får i alle fall en ett roms på frogner hvis du e heldig.

Jeg skjønner deg kjempegodt! Har selv vokst opp på Holmlia (en del år siden det da), og da var det egentlig ok. Men så ble det bare fler og fler innvandrere og det er faktisk ikke så gøy å være i mindretall hele tiden.

Jeg har flyttet ut (lenge siden), samt alle jeg kjente der. Det er kanskje ikke så uvanlig at ungdommen trekker mot byen, men det som er en tanlevekker er at det har foreldrene deres gjort også.. Ikke til sentrun akkurat, men vekk fra Holmlia. Kun en av venninnene mine sine foreldre som bor igjen der..

Jeg hadde det flott der for 10 år siden.. men da jeg flyttet ut var det ikke ett sekund for tidlig.

Men folk ønsker jo forskjellig! Eller hadde det jo ikke bodd folk der.. Noen trives, andre ikke. Verre er det ikke.

Hun spør jo om vår erfaring..

Og en del av det som blir sagt er jo fakta. Jeg kan bare uttale meg om det jeg vet.. Og jeg har bodd der i 10 år..

Jeg syns feks det er ille når lillebroren min var 1 av 3 norske i en klasse på 25..

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere som bor der OG trives blir så innmari fornærmet og offensive når andre sier at de ikke ville bodd der.

Kan nesten virke som dere er bittre over at dere må bo der når dere slenger slike usakelige kommentarer tilbake.

Hovedinnlegger lurte på hvor det var best å flytte i Oslo siden hun hørte på GMN at søndre nordstrand var en "billig" bydel. Og svar har hun fått på akkurat det, hvis dere er så fornøyde spesielt du Lillba burde dere heller fortelle de positive sidene til hovedinnlegger ved det å på akkurat i den bydelen.

Vi har nå fortalt hvorfor vi ikke hadde flyttet dit, mens dere som bor der bare kommer med usaklige ting isteden for å fortelle postive ting.

Hovedinnlegger:

For den summen får du ett pent hus/rekkehus andre steder i Oslo enn søndre nordstrand, i Aftenposten nettutgave har det stått endel om Oslo skolene og problemene med at enkelte skoler har opptil 95% innvandrer elever og at det har ført til dårlig språk og læring i skolene. Synes det er viktig å tenke hvilken barnehager/skoler som er i nærheten når man skal flytte, mange barnehager har stor andel av utenlandske barn som ikke kan norsk det har også ført til at barnehageassistentene har vært fra samme land som barna for å hjelpe dem og foreldrene å forstå mer. Det har gått utover de norske barna ved å forårsake at de får ett dårlig norsk ordforådt og mange etnisk norske barn begynner å snakke gebrokkent. Dette er noe man ikke ønsker sitt barn.

Selv bor vi på Ryen, helt greit, men flyttet fra 1-romsen på Majorstua som måtte selges oga av babyen som var i magen og må si jeg savner det stort, men begynner å venne meg til å bo her nå! Som 2 studenter har man ikke så mye å rute med i dette boligmarkedet som er nå. Vi har dårlig erfaring med naboene over, de er fra Filipinene og bråker noe helt sykt. Det bor 7 stk der 4 barn og 3 voksne i en 3-roms på 65 kvm. Vi ble nødt til å sende klage til styret 2 mnd etter at vi flyttet inn for de hadde absolutt ikke kontroll på ungene, de skrek og hoppet og trampet fra tidlig morgen til 11-12 på kvelden. HAn og kona kranglet også stadig vekk og man hørte litt av hvert da. Lampa vår ristet og 2 ganger løsnet skruene. De fikk en siste advarsel fra Obos, og nå har de solgt leiligheten, så vi venter bare på at de nå skal flytte ut. Håper de som flytter inn er bedre! Jeg synes ikke det er noe særlig med store utenlandske familier som naboer, pga av bråk som følger med. Min datter kommer heller ikke til å gå på skolene/barnehagene i nabolaget pga dårlig tilbud, vi har allerede bestemt oss at her blir det privat. Hun kommer heller ikke til å leke med nabo barna som det er flest utenlandske av, ikke fordi de er utenlandske men fordi vi har sett flere barn ned i 5 års alderen være ute å leke kl 22-23 om kvelden barn med foreldre som lar barna sine være ute så sent vil vi ikke at vår datter skal omgås med. Men vi vil heller dra steder og møte andre norske og utenlandske barn med foreldre vi kan identifisere oss med.

Det viktigste er ikke at hun skla eller ikke skla omgås utlendinger, men at hun skal omgås folk som har noe å gi henne, sosialt og intellektuelt, som f.eks språk, samme interesser osv.

Det viktigste er å tenke på oppveksten til barnet!

Det er ikke å komme bort fra at utlendinger = kriminalitet.

Den beste plassen å bo i Oslo er Kjelsås. Ligger på Nord/Vest av Oslo. Ikke en eneste utlending, litt utfør byen, passe dyrt, masse koselige folk med barn og koselige eldre mennesker. Sånn passe dyrt, men er verdt det. Mao veldig barne-vennlig.

Er jo ikke holdbart at man sender ungen sin i en B.hage med 90 pst utlendinger...

Takk...bra at noen skjønner hva jeg mener uten at jeg føler meg rasistisk og intolerant.

Vi vil jo som du sier, være med folk vi kan identifisere oss med, det er jo klart... og slik jeg kan se det er det foreløpig ikke en stooorfamilie fra Iran som selger frukt. Ikke noe nedlatende, mange jobber vettet av seg og har gode og trygge familier, men jeg finner på en måte ikke noe identifiseringsgrunnlag sammen med de.

Nå skal det sies at jeg kan være noe trangsynt siden jeg er fra bygda, og her finnes knapt innvandrere. Men, vi skal altså flytte til Oslo, samboer begynner i ny jobb 1 september. Begynner å haste. Barna er viktigst, og viss vi kan få noe ok for 3.2 mill. er vi overlykkelige. Gjerne som sagt i rekkehus i borettslag slik at vi kan bli kjent som andre familier....

Vi er helt ordinære mennesker fra bygda. Jeg er 29 og samboer 32 år. Jeg kjøper de fleste klær på Vero moda og samboer har mye selected jeans og skjorter/gensere..altså helt gjennomsnittlige. Men han kjøper nok en del merkeklær(gant, polo, burberry osv.), som arbeidsskjorter.

Jeg er lærer og samboer siviløkonom og har fått en svært bra jobb i en storbank. Lønnen er nok til at jeg kan gå halv stilling iallefall inntil ungene er tygge og fornøyde med sin nye tilværelse i storbyen....

Ungene er 1, 3 og 5 år gamle.

Utlendinger er ikke lik kriminalitet, selvom mange er kriminelle.

Fin du trives på Kjelsås! Selv ville jeg ikke bodd der, ikke fordi det ikke er fint, for fint er det! Men han blottern som alltid dukker opp vår/sommer/høst og alle de bortføringene og voldtektene i skogen der har skremt meg bort derfra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...