Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har to gutter fra før som heter Henrik og Anders som er forsåvidt enkle og greie navn. Ønsker derfor å finne et enkelt og greit navn til jenta vår. Kan dere hjelpe litt? Har noen navn selv, men har liksom ikke helt funnet et navn som vi helt klart har som favoritt. Har vel snakket mest om Lea, men i går kom jeg på at Märtha og Ari sin jente heter det og da falt det litt i verdi for meg i allefall...(jaja, jeg er sikkert merkelig, men kan ikke hjelpe for det!!) Hva synes dere om disse:

Lea

Maria

Anne

Solveig

Ingrid

Aller helst har jeg lyst til å ha et jentenavn uten R i navnet (skal flytte til Bergen snart og da kan navn med R i bli litt "voldsomme" - sorry dere fra Bergen...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4679831-trenger-litt-hjelp-til-jentenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Solveig eller Ingrid var finest til de to fine navnene til brødrene. Anne er også et fint navn, men blir for likt Anders. Lea liker jeg ikke, det er også en annen stil enn det du har fra før.

Hva med Synne, Maja, Lise eller Ellen?

Jeg synes du skal velge Maria eller Solveig!

Evt Ingrid, men det heter jo en annen liten prinsesse og om du skal være konsekvent må jo det også utgå ;)

Anne blir som noen nevnte over her litt for likt Anders, og Lea er ihvertfall jeg gått litt lei av.

Annonse

Hei igjen!

Takk for innspill!

Er enig i at Anne blir for likt Anders og at Lea ikke helt passer med guttenes navn. Ikke lett dette...

- og er helt enig med hun som skrev at Ellen ikke er fint på Bergensk dessverre!! På østlandsdialekt er det fint!

Problemet med Solveig er at på min dialekt legger man trykket annerledes enn på østlandsk - med det resultat at det ikke er så fint. Dersom vi velger Solveig kommer jeg til å si hvordan det skal uttales, men av erfaring vet jeg at det er ikke så lett å få dem til å si navnet på den måten VI vil.

En annen innvending mot Solveig er at jeg ser for meg en gammel tante...noen flere som gjør det? Blir det litt for traust?

Siden sist jeg skrev innlegget har vi kommet opp med Mona. Har "smakt" litt på det navnet og synes at det høres OK ut. Hva synes dere om det?

Rangerer jeg:

Ingrid- nydelig syns jeg. Heter det selv;)

Leah- må skrives med h. Nyydelig navn!

Maria- vakkert! Men så vanlig og anonymt. Kjenner så utrolig mange med det navnet og ville derfor ikke valgt det..

Anne og Solveig liker jeg IKKE..

Er helt enig med deg ang. "r" i navn på bergensk. Er bergenser selv og vil aldri bruke et navn med r i, blir så "hardt" på bergensk syns jeg.

Personlig liker jeg Lea best av de du nevner. Kunne egentlig tenke meg å bruke det selv en gang. De andre er jo enten r i eller blir for anonyme og kjedelige etter min mening....

• 7 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...