Gå til innhold

Andre med kun to blodkar i navlestrengen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg svarte på ett innlegg fra ei annen her inne som også fikk vite at ungen hennes kun har to blodkar i navlestrengen istedet for tre.

Jeg har leita etter svar på dette "fenomenet" i bøker,på nettet og hos leger og jordmødre.

Ingen kan si noe om det, annet enn at det KAN ha sammenheng med misdannelser.

Veldig kjekt for oss vordene mødre som har nok bekymringer fra før av, å få dette slengt i trynet uten at noen kan forklare nærmere!

Jeg er gravid for første gang også så det er ekstra vanskelig å ikke tenke på alt som kan ha gått gale.

Det jeg lurer på er om det er noe av dere der ute som har hatt den samme erfaringen og kan kanskje dele den med meg her.

Hadde satt stooor pris på det og tror nok at flerne også hadde gjort det da det finnes så lite info om dette.

Tusen takk og hilsen førstegangsfødende og halve tia igjen.

Fortsetter under...

Hei..jeg ville ha spurt om en ny ultralyd og samtale med lege om du ikke har blitt tilbudt dette da. Eneste jeg kan si deg er at to blodkar i navlestrengen oftest blir satt i sammenheng med andre misdannelser. Men fikk du absolutt ingen informasjon på den rutinemessige ultralyden? Man skulle jo tro at du hadde fått mer informasjon om de hadde sett noe annet galt da. Håper alt står bra til med babyen din, og at du ikke ble mer urolig av dette..

Hei.

Det var hun som tok ul og hun tilkalte en lege som visstnok skal være ganske flink.De satt å så på dette sammen og konkluderte med at der kun var to.De forklarte meg at det ikke trengte å bety noe da alt annet så bra ut.Veksten og organene var slik de skulle være,men de vil ha meg inn til ul en gang i mnd for å følge dette opp.

De sa også at andre som hadde hatt det samme før hadde født unger på opp til 4 kilo..så jeg forstod at de var mest opptatt å følge litt med for å se om ungen vokser slik den skal framover.

Men selv om alt ser bra ut så tenker jeg mest på hjerneskade eller noe, for jeg drakk en del i begynnelsen.

Uansett så er vi bekymret under graviditeten, og dette gjør iallefall ikke bekymringene mine mindre.(Da jeg har lest at andre bekymrer ser for at de har ved en tilfeldighet hatt brie på skiva osv så misunner jeg dem.....for i mine øyne så er det ingenting i forhold til at der KAN vær misdannelser og ingen ser eller vet noe)..Ikke for å trivialisere andre sine bekymringer altså.

Men fikk forandre neste ul til litt før enn det jeg skulle for klarer ikke å roe meg med dette. Må vel finnes en eller annen måte å finne ut om der er noe galt eller ikke??!!

Mitt barn nummer to hadde kun to blodkar i navlestrengen. Han er nå 20 måneder og, feiler intet :o) Jeg tok flere ultralyder mens jeg var gravid, men fikk ikke høre noe om d før da det ble oppdaget da han ble født. Jeg spurte da jordmor/ lege om det var noe galt m det, men fikk da til svar at det kunne jeg selv se at det ikke var. Jeg blir derfor nysgjerrig på det du skriver, og synes det er rart det ikke har blitt oppdaget på alle de ultralydene jeg tok når du tydeligvis har fått vite det nå? Hvor langt var du på vei da de så d? Har heller ikke hørt i ettertid at det kan ha sammenheng m misdannelser Vil gjerne høre mer om dette jeg også

Det KAN ha sammenheng med misdannelser(på den danske siden stod det hjertet eller lungene).

Jeg var i 18 uka tror jeg når de oppdaga dette.Er nå i 21 uke.

Det som jeg har lest om dette(den lille informasjonen som finnes) er at der er ett stort blodkar som fører oksygenrikt blod og næring TIL fosteret, mens de to andre fører oksygenfattig blod og avfallsstoffer UT fra fosteret.

Utrolig nok så fant jeg EI på internett som skrev inn at hun hadde vært på ul og fikk vite at ungen hennes kun hadde ÈN vèn eller hva de kaller det,inni navlestrengen!!

Men så at en jordmor hadde svart henne på innlegget og da handlet det om røking,og at hun MÅTTE slutte da det kun var ett kar i navlestrengen.Men jordmoren sa ikke noe annet..rart.

Iallefall så vet ikke jeg hvordan eller hvorfor de oppdaget det hos meg nå....husker bare at jeg måtte inn til vanlig ul og deretter 3D for at de to legene skulle konstatere dette.

Håper jeg har gitt deg litt info iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...