anaina Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Norsk navnetradisjon har mange fine navn der betydningen ligger ganske opp i dagen (dvs at man ikke må til navneleksikon for å finne det ut), for eksempel Sol- navn eller navn som slutter på -frid eller -vår/vor. Hvorfor er ikke disse navnene blitt populære igjen? Eller er det de som står for tur når vi har brukt opp tostavelsesnavnene med a-endelser fra oldemors tid (Hanna, Anna, Selma)? Hva syns dere om Solfrid Solvår/Solvor Solveig Eldfrid Eldrid Eivår/Eivor Ingfrid Ragnfrid og så videre. Hva mener dere? Andre fine gamle navn i samme stil som burde gjenbrukes av kommende slekter?
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 tydinga av namn på Sol - ligg då så absolutt ikkje opp i dagen! Dei har nemelg ingenting med sol å gjere, slik ein skulle tru. Og at dei ikkje er superpoulære akkurat no er jo berre fordi moten akkurat no tilseier noko anna. Berre vent - om ti år kjem Solfrid tilbake!
prysseluskan Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 Heihei! Det er vel slik at vi ikke kaller opp barna våre etter våre gamle tanter, men nettopp etter oldemødre og tippoldemødre med navn vi ikke har noen assosiasjoner knyttet til. Våre barn, nemlig alle Emmaene og Hannaene, vil sikkert ta i bruk navnene til sin oldemødregenerasjon og da får vi en haug med småtasser som heter Bjørg, Solveig, Gunn, Kari og lignende. Det tror nå jeg : )
Lompa75 Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 Liker sol-navn jeg ) Men fikk sansen for Solfryd i stedet ) Likte ikke de andre _så_ godt.
Bægge dætern Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 solveig var en av mine favoritter, men ente med et navn i Anna sjangeren......
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Ja vi burde virkelig bli flinkere til å ta vare på gode norske navnetradisjoner. Virker som mange gravide ser for mye på amerikanske såpeserier og velger dillete tullenavn derfra. Mange gamle navn som er populære ja; Johanne, Mathilde, Sofie, Emilie, Hanna, osv. Her er noen andre jeg liker kjempegode: Solveig Gunhild Gunvor Gerda Ragnhild Ragna Inga Hilda Ingeborg Åse Astrid Tomine Kristiane
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Personlig synest jeg at Solena er ett fint navn- vet bare en som heter det, sol er hvertfall med... Har ei gammel tante som heter Solfrid så jeg har litt gammeldame folelse over Solveig, solrunn, solgunn. Men så liker jeg internasjonle navn- havner nok i den rekka.... Men Solena er fint.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Ja, jeg tror definitivt slike navn kommer tilbake. Her er ett i samme kategori som er ganske uvanlig, men fint: Kjellfrid
LorelaiLeigh Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Det het min mormor. =) skjeldent navn,har ikke kommet over andre som heter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå