Gå til innhold

Dere som snakker om at dere sover til 7-8 om morgenen.....

Anbefalte innlegg

...hvordan funker egentlig hverdagen hos dere?

Er dere hjemme med barn eller er barna i barnehage og dere jobber?

Evt jobber dere skift?

Jeg bare lurer for selv om jeg gjerne skulle sett at min sønn sov litt lenger av og til, har vi ikke noe særlig annet valg enn å være oppe senest 6 selv hvis han ikke skal få altfor lange dager i barnehagen.

Fortsetter under...

Hei,

Vi står opp hverdager ca kl 0650 hos oss, men tullemor sover vanligvis videre mens vi dusjer og ordner oss. Så våkner hun et sted mellom 07:00 og 07:30. Hun er 17mnd.

Jeg kjører på jobb slik at jeg er der kl 08:00, pappan kjører tullemor i barnehagen ca mellom kl 0800-0830. Jeg henter henne etter jobb ca kl 1615-1630. Vi jobber vanlig arbeidstid 08-16, men har noe fleksitid så vi henter evt tiden inn igjen ved å jobbe på hjemmekontor.

Så er det middag, littlek og kos, før barne-TV, kvelds og leggetid ca kl 1930. Dagene går fort hjemme hos oss. I helgene legger vi henne i 20-2030 tiden og hun sover vanligvis til 08:00-tiden +/- :-)

Dattera mi er nå 1 år gammel og sover ca fra kl 19 til rundt 07. Jeg er hjemme om dagen enn så lenge og jobber litt kvelder/netter.

Dagen våres er kanskje litt langtråkig. vi står opp kl 07-.07.30, spiser frokost,leker, sover spiser er en tur ute å gåe en tur eller ute å spiser lunch med venner ogf slikt.

Men det blir vell litt annerledes nå når jeg får inn henne i barnehagen tror jeg. Da blir det andre boller.

Hun har foresten sovet til rundt 7-8 på morgenen siden hun var ca 10 uker gammel. Har vært ganske heldig jeg føler jeg.

Lillemann sover til 7-8-tida. Vi har ikke vært så heldige å få barnehageplass så vi må jobbe deltid. En av oss er derfor hjemme med ham.

Hvis vi får barnehageplass så vi kan jobbe begge to kommer vi til å bruke flexitid, d.v.s. at den som leverer starter på jobb i ca 9 og den som skal hente starter 7.

Skjønner ikke helt hvordan barnehagedagen skulle bli kortere selv om vi vekker lillemann kl 6. Det er da arbeidsdagen VÅR som vil avgjøre levering og henting.

Jenta vår kan heldigvis sove til hun våkner selv. Dette er gjerne rundt kl 0700....(mor kunne tenkt seg en time til...) Jeg er egentlig hjemmeværende (perm.uten lønn) men jobber litt innimellom som vikar (i min egen stilling...hihi) Mannen min jobber skift så jeg passer på å jobbe når han jobber kvelden... Synes det er deilig å ha så mye tid sammen.... luksus...hehehe... ;o)

Annonse

Hei!

Hos oss så jobber jeg natt og pappaen har flexitid. Vi legger poden kl 20 så kan han sove så lenge han vil, som regel til rundt 7.30 - 08.00. Da kler jeg ham og lager frokost så tar pappen ham med seg i barnehagen på vei til jobb. Vi har vært så heldige at barnehagen har tilpasset seg min turnus så han har bare 50% plass så vi koser oss hjemme når jeg har fri:) Han fyller 2 år nå snart og jeg synes det er deilig å slippe full barnehageplass når han er så liten.

Vår gutt blir 2 år om tre uker, og vi har tidligere lagt ham mellom 19 og 19.30, og han har nesten hver dag våknet halv 6, 6 og halv sju ... noe vi synes har vært tidlig for vi trenger ikke dra hjemmefra til barnehagen før mellom halv 8 og 8. Vi har hele tida hatt et håp om han skulle sove lengre om morgenen, men den gang ei. Da vi stilte klokken til sommertid nylig så begynte vi å legge ham en halv time-time senere - og nå sover vi til halv 7-7. Klart kortere kveld med voksentid, men likevel verdt det! Uansett vanskeligere å få lagt seg tidligere for oss voksne :) Gutten går i barnehage 4 dager i uka, jeg jobber ca 90 %.

Nei, det er jeg enig i.

Grunnen til at jeg lurte var at jeg synes det er så mange innlegg der det klages over at barnet våkner mellom 6 og 7 "og da må de voksne opp så tidlig, de trenger å sove til iallfall 7 og gjerne til 8". Mitt poeng var at hos oss må den voksne som skal begynne kl 7 på jobb opp halv seks uansett, og den andre voksne står også opp rett etterpå for å få dusjet mens den andre er hjemme. Skjønner ikke hvordan voksne som jobber kan sove til mellom 7 og 8 hvis de samtidig jobber fleksi sånn som du skildrer (og sånn som vi gjør) - eller hvis de starter på jobb 8 og skal kombinere med levering.

Hovedinnlegger

Vi står opp 7.30-7.45 senest i arbeidsukene dersom ungene sover så lenge da (noe 1,5 åringen som oftest gjør, men ikke 3 åringen). Min mann har ca 3 minutter å gå for å være på jobb, pluss at han fleksitid, det er min oppgave å kjøre ungene til barnehagen. Jeg jobber litt i perioder fordi jeg er "løsvikar" på en skole, akkurat nå har jeg et midlertidig vikariat på 3 dager i uken. Dagen min begynner ikke før 9, men jeg liker å møte litt før likevel for å forberede meg til timen. Så da lever jeg ungene til 8.30-8.45 i barnehagen, vi har ca 10-12 minutter å kjøre til barnehagen og jeg har da 3-4 minutter til før jeg er på jobb. Dagen min er som oftest over i halv 3-tiden, men jeg sitter gjerne til litt før tre for å forberde neste dag, så henter jeg ungene til klokken er 3. Da er det hjem og leke litt og lage middag, og så kommer pappaen etterhvert. Kveldsstellet begynner i 7 tiden om kvelden.

Mulig vi er litt sære, men vi dusjer selv om vi er hjemme alene med Lillemann. Han bruker å være med på badet og sitte på gulvet med noen leker. Det er derfor bare den som skal starte tidlig som må opp før 7.

Har ikke barnehageplass da, men tenkte at med flexitid skulle barnehagedagen bli fra 8:30 til 15:45 ettersom vi har litt reisetid til jobb.

Men det jeg ikke skjønner er at det gir kortere barenhagedag om barnet vekkes/våkner 6. Vi voksne kan ikke flexe mer av den grunn.

Hvor lang barnehage dag blir det når dere står opp 6 da?

Annonse

Hei! Vårt lille barn på 14 mnd våkner rundt kl 6 hver dag, noen ganger 5 (heldivis sjelden), og da er det bare å stå opp. Han er i barnehage mandag til fredag fra kl 0715-0730 til 1530. Har jeg fri en dag, har jeg han hjemme, men han trives godt i familiebarnehagen. Vi har ikke mulighet for fleksitid, jeg varierer mellom dag og kveldsjobb. Vi starter begge kl 7 ved dagjobb.

jeg jobber skift og pappaen har 14dager fri. Tulla er ikke i barnehagen, men hos mormor i 14 dager da pappen er på jobb. Da leverer jeg henne der før jobb, eller så sover ho der hvis jeg jobber tidlig. (da må jeg opp klokka 5) Så her passer det at tulla sover til 8 på morningen.

Nå er Jr. frisk og da sover han fra 19-7. Han går i barnehage, men vi føler vi har tid nok om morgenen til å spise sammen og leke litte granne. Vi kjører da avgårde kl .8.30 og så er han i barnehagen litt før 9. Han går i barnehage der jeg jobber så da henter jeg ham litt før 17. Jeg synes jo det er litt lange dager for han, men siden jeg skal i permisjon snart med nytt barn så gjør vi ingenting med det (han elsker forøvrig barnehagen). Hvis jeg ikke skulle i permisjon, så ville en av oss ha startet i 80 % stilling. Jeg ønsker at han ser litt mer til oss, men det er ikke alltid så lett å vite på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...