Gå til innhold

Hjelp!Lite melk, puppenekt,vil amme mer..

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her på siden, men har allerede lest mange innlegg og fått mange råd! Takk for det.. Håper nå at noen kan hjelpe meg med ammeproblemene mine..

Har en nydelig jente på snart 5 mnd. Hun ble født to mnd for tidlig, og veide da kun 1275g. Så starten ble litt annerledes når det gjelder ernæring. Hun fikk sonde i munn og nese, og etterhvert ble det litt pupp med og uten brystskjold og flaske. Jeg fikk infeksjon rett før vi skulle hjem fra sykehuset, og ble innlagt og var sengeliggende i to uker. Har pumpet fra dag1, men da jeg var syk mistet jeg mye melk.. Men har allikevel fortsatt å amme litt hver dag. men så fikk Selma RSvirus og vi måtte på sykehus igjen, og fikk i seg så lite mat at vi måtte gi mer flaske så hun fikk nok. Så etter det ble det vanskeligere å amme.

Men nå ønsker jeg så veldig å amme mer!! Helst fullamme.. Jeg har gitt mindre MME siste 10dager, og ammet mer.. Hun er sinna på puppen, men tar den allikevel en liten stund. Jeg ammer på natten, og hver time eller hver andre time på dagen. Slitsomt, men.. Og jeg drikker ammete.. Selma har gått litt ned i vekt siden jeg startet, skal veie på nytt i morgen.. Tror dere dette er et håpløst prosjekt?? Nå får hun ca 300ml på flaske mot 800ml før..Håper noen kan hjelpe meg!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4656440-hjelplite-melk-puppenektvil-amme-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg pumper de gangene hun ikke vil ta puppen.. Men det kommer ikke mye, altså! Kanskje bare 20 ml fra hver pupp.. Det er jo ikke mye i det hele tatt!! Og det har ikke blitt mere siden jeg startet prosjektet.. Men det kan jo hende jeg stresser meg litt opp, og at det er lite melk av den grunn..

Hei!

Høres ut som om du er på veldig god vei! :)

Viktig at du har troen på at det vil gå! Jeg har selv kuttet i tillegget slik som du gjør! Brukte ganske lang tid før jeg fullammet fordi jeg tok det veldig rolig og forsiktig. Han var 2,5 mnd da jeg sluttet med tillegg, og da hadde han fått ca. 90 ml pr. dag i en uke, og ca. 300 pr. dag de siste ukene før det.

Mine tips: (som funket for meg i hvert fall)

- Gi MM som siste måltid. Det føles godt å vite at babyen kan legges uten hjelp fra MME. Babyen min la seg ca. kl. 22-23, og han fikk siste flaske MME ca. 19.

- Mat ofte. Det gjør du jo allerede! Jeg matet før han la seg og med en gang han våknet. Samt hvis han ga tegn, såklart.

- I forhold til puppenekt: Mat når babyen er søvnig, og ellers rolig og konsentrert. Siden du mater veldig ofte, legger du merke til endring hos babyen hvis puppen er ganske tom kontra når den er ganske full? Kanskje puppen av og til ikke har fått fylt seg nok til at babyen synes det er bryet verdt, og derfor vrir seg unna?

- Vent med MME til det er helt nødvendig, ikke start med MME tidlig på morgenen, for da har du sannsynligvis nok melk til å puppe ofte utover formiddagen (i stedet for at babyen sover timene bort på en flaske MME). Gi MME når babyen er tydelig misfornøyd, og forhåpentligvis vil du klare å skyve dette måltidet seinere og seinere etterhvert, og dermed få færre måltider med MME.

- Gjør alt som skal øke melkeproduksjonen: Drikke vann, spise, vørterøl, ammete, sove en lur på dagtid, ut og trekke frisk luft, ikke stresse!

- Vær forberedt på at de første dagene etter MME-stopp kan bli tøffe! Jeg sluttet på en fredag, da skjedde det mirakelet at han plutselig hadde sovnet for natten uten noe tillegg den dagen. Men de to neste dagene var knallharde på kveldstid, jeg ammet ham i timesvis på kvelden og han var kjempemisfornøyd og jeg følte at dette ikke var ment å skulle funke. Var på nippet til å gi MME mange ganger - heldigvis fikk jeg støtte her inne fra til å holde ut! Og det er jeg glad for, for siden den dagen har jeg aldri følt at jeg har lite melk, selv ikke på kveldene.

Mye av dette har du kanskje allerede satt ut i praksis.. men bedre å skrive for mye enn for lite.. :)

Jeg ammer fremdeles ofte, min gutt er ikke den som sover natten gjennom akkurat.. i perioder kan det være tøft om natten når han skal ha mat 2. - hver time. Men det er ikke så uvanlig å ha det sånn, og det hjelper masse :) Stort sett spiser han hver 3. og 4. time, og innimellom hopper han over et måltid (digg!). Synes jeg nå merker tegn til at han justerer nattesøvnen til det bedre, ikke unormalt nå at han sover fra ca. 3 til ca. 8.

Og nå er han 5 måneder, bare noen uker igjen til han skal få fast føde. Så da regner jeg med at den verste perioden mtp nattesøvn snart er over :)

Lykke til, og fortell gjerne underveis hvordan det går med dere!

Og forresten, hvor mye melk du klarer å få ut er ikke alltid noen god indikasjon på hvor mye melk som er der. Som du sier så har det mye å si om du stresser eller ei. Jeg prøvde å melke ut litt i en periode, men ga det opp fordi jeg klarte å få ut mindre og mindre for hver gang og følte meg skikkelig demotivert av det!

Og for det andre, har du lest om hjelpebryst her inne på forumet? Jeg har ikke prøvd det selv, men det er en slags sonde som festes på puppen slik at når babyen drikker MME så stimuleres brystet til økt produksjon samtidig. Se på www.ammehjelpen.no, der bør det stå mer info. Dette kan være lurt å ta i bruk dersom du tror at babyen begynner å foretrekke flaske fremfor bryst.

Og nå først så jeg at hun er omtrent samme alder som min, så jeg MÅ bare tilføye.... :)

...ville bare legge til likevel at min er ofte så opptatt av omgivelsene på dagtid at han bare tuller ved puppen, og drikker minimalt. Men han tar alt igjen på natten, da er han superfokusert og det er bare mat som gjelder. Kanskje din er litt på samme måte?

Vet ikke hvor ofte du ammer om natten nå? Men om du nå gir MME seint på kvelden, og slutter med det, så vil du få flere nattmåltider der hun kan drikke helt uten distraksjoner, noe som også vil hjelpe på melkeproduksjonen din. Og hvis hun later til å sovne etter bare en pupp, gi den andre likevel. Det gjør jeg, og han har alltid plass til å nesten tømme den også!

Annonse

Takk for gode råd! I dag har vi vært på helsestasjonen, og Selma har gått opp 100g siden fredag!! Jippi!! Så da er vi på rett vei, og jeg fikk lyst til å prøve enda hardere!

Tror det blir vanskelig å gi MM som siste måltid, for hun får ikke sove da.. Men jeg kan jo kanskje gi henne et kjempemåltid med MME rundt sju-åtte og satse på at hun vil sove lenge på det.. Da kan jeg nemlig vekke henne etter et par timer og gi pupp, og holde på sånn utover kvelden og natta..Høres det bra ut??

Nå får hun første flaske ca kl. 18, så klarer seg hele dagen på pupp. Og samme med natta.. Men helsesøster anbefalte meg å prøve hjelpebryst, så får utstyr til det på onsdag.. Da kanskje hun vil glemme flasken helt.. Har prøvd å gi kopp, men det blir bare søl..

Du spør når jeg ammer på natten.. Jeg ammer ca 24.00 når vi legger oss, og har klokka på 04 og 07.. Etter det er det amming hver annen time utover formiddagen. Og jeg må ofte vekke henne for å få henne til å spise. Hun hadde vel ikke sovet så godt hvis hun var sulten??

I går prøvde jeg å gi henne MM som siste måltid. Gav henne MME på flaske kl. 18.00 og kopp kl 20.00. Så ammet jeg kl. 21 og la henne. Deretter ammet jeg 22,24,01,03,04. da var hun sinna og jeg sliten, så pappan gav litt flaske.. Så ammet jeg igjen 07,08 og 09.30. Nå sover hun og er fornøyd. Det ble jo en slitsom natt, men forhåpentligvis har jeg økt produksjonen litt! Og ikke verst at hun har sovet fra 21 i går. Pleier ikke ta natta før 24.00..

Hei!

Har ment å skrive et svar til deg i hele kveld, men babyen min har vært en umuligus - endelig sover han :) Er nok tenner på gang ja.. hele uken her har vært hinsides normalen!

Jeg ble virkelig glad for å lese hvor bra det har gått med dere, selv om det nok var en tøff natt med all matingen. :) Kjempefint at hun har gått opp i vekt også, det føles virkelig bra når man får bekreftet at melken man gir faktisk 'virker'..

Hvordan har det gått de siste dagene nå da? Har dere fått begynt å bruke hjelpebrystet? Har du begynt å merke økning i melkeproduksjonen enda?

Synes du har gjort en fantastisk innsats så langt i hvert fall!

Hei! Vi har vært på påskeferie, så svaret kommer litt sent!

Det går bra med oss, jeg har fått mye mere melk.. Merker det når hun suger! men det ble ikke noe hjelpebryst på oss.. Jeg ble så sliten av alt styret.. og faktisk ble alt mye bedre når jeg slappet av! Nå får hun endel på flaske, og vil allikevel ha puppen.. Første flaska får hun ikke før kl 12-13 på dagen, og siste ca 20. Hun får 4 flasker i døgnet, og pupp ofte, kanskje 10 ganger?? Hun er i hvertfall veldig fornøyd! Fått den blide babyen tilbake.. Og jeg er så glad for at hun koser seg på puppen! har jo blitt litt mere mammadalt, men vi koser oss veldig! Så har gitt opp fullamming, og er veldig fornøyd med det jeg har oppnådd! takk for gode råd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...