Gå til innhold

Montessorri Barnehagene, noen med erfaringer? Evnt i Bergen?

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei

Vi bor ikke i Norge, så jeg kan ikke komme med noen anbefalinger der, men jeg kan iallfall fortelle om vår opplevelse av Montessori bhg. Datteren vår begynte i fjor høst da hun var 3. Inntil da hadde hun vært hjemme. At hun stortrives, er å si det mildt. Hun kan knapt nok vente. Det hadde det vel kanskje vært uansett hvilken bhg hun gikk i, hun var så absolutt klar da hun var 3. Vi er veldig begeistret for pedagogikken til Montessori og hvordan de behandler barna på. Filosofien er jo "hjelp meg å gjøre det selv". Veldig mye praktisk arbeid, de får hjelpe til på kjøkkenet, skreller gulrøtter og lager supper og står i. De lærer å bli veldig selvstendige. De har forskjellige tema-uker. Planeter, hav og sjø, blomster og trær osv. Da er det mye tegning og maling i den forbindelse, de lærer masse sanger om temaet osv. De lærer tall og bokstaver gjennom lek og sanger, det er ikke sånn at de blir påtvunget noe som helst. Ungene har frihet innen visse rammer til å gjøre det de vil. Hvis de vil tegne den dagen så får de det. Men de får ikke "gjøre som de vil" og løpe rundt å leke bajas f.eks. Alt innen visse rammer.

De har mye puslespill og brettspill, klipp og lim, male og tegne, bøker. Ikke Fisher Price og sånne andre leker. Sensorial materials kaller de det.

Vi kan anbefale det på det varmeste. Vi visste ingenting om Montessori da hun begynte der, vi valgte den for den lå nærmest der vi bor, men nå har vi lest flere bøker og sett det i praksis og vi er bare kjempebegeistret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...