Gå til innhold

Pappa opp om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på... når dere snakker om at pappa står opp om natta og tar ungen... Her hos oss står jeg opp (foreløpig), fordi:

- han jobber og trenger søvnen om natten, min "jobb" er å passe på vesla. Jeg kan også legge med nedpå på dagtid hvis natten blir altfor ille (men det må jo sies at vesla våkner, får mat og sovner, så det tar jo ikke så mye tid. Hun sovner lett - og av seg selv igjen).

- hun får morsmelk, ikke erstatning. Pappa kan da ikke gjøre stort heller...

Dere som snakker om at pappa må stå opp: ammer dere ikke? Eller har babyen vanskelig for å sovne igjen? Eller våkner den uten at den er sulten, og trenger trøst? Og jobber ikke pappa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurer på om det er uvanlig å gjøre slik som oss? Ser ikke noe poeng i å vekke pappaen...

Vil også understreke at pappaen tar sin del av stell / lek på ettermiddag og kveld, samt i helgene (nettene tar imidlertid jeg da også, hun får jo bryst..)

Hovedinnlegger

Skrevet

Jeg gjør slik som deg :-)

Skrevet

Jenta vår er 19 dager. Pappaen sover godt om natta, men av og til tar han bleieskift nattestid (bæsjebleier...)

Jeg ammer, så annet kan han ikke hjelpe til med..

Evt. nattevåk med storebror på snart 3 deler vi på..

Skrevet

Når jeg snakker om at pappa står opp, så gjelder det når mini ikke lengre behøver nattmat, men smokk og kos. Tidligere, da bleieskift nattestid var nødvendig, tok pappaen det ofte, etter at jeg hadde ammet. Vi også har en veldig grei gutt å ha med å gjøre, så det er absolutt ikke det det dreier seg om. Begge ønsker å ta del i stellet av gutten vår, så vi ser ikke på det som arbeidsoppgaver som må fordeles rettferdig.

Min "jobb" er 24 timer i døgnet, og pappaens jobb er 8-16, så ingen av oss to skjønner problematikken mange skaper ved å si at ledsager jobber og trenger søvnen.

Skrevet

Lillesnupp våkner 1-2 ganger om natta for pupp, spiser i 5 min og sovner igjen. Hun har sovet hele natta fra hun ble født, så vi har aldri hatt nattevåk(har ikke hatt det med noen av de:-) Så dette klarer jeg alene:-)

Hvia snuppa på 18 mnd våkner på natta, så tar som regel pappaen det(siden jeg ammer og har ansvaret for lillesnupp har det blitt slik naturlig)

Hvis hun drøyer det ut med gråt(det skjer sjelden da) så tar jeg over med trøst og roing ned.

Nå kan jo ikke jeg legge meg ned på dagtid med to små, men jeg kunne tatt hovedansvaret på natta jeg. Men de sover uten problemer som regel, og pappaen våkner med en gang hun på 18 mnd våkner uansett.

Skrevet

vår får flaske. av og til tar vi en hver, kommer an på hvor ofte han er våken. jeg våkner ofte så uansett, men synest det er veldig greit å ha selskap når jeg er oppe om natta. koselig rett og slett. :-)

• 6 år senere...
Skrevet

Her tar pappaen nattskiftene for tiden, og jeg sover på gjesterommet. Han kommer inn til meg for amming en gang i løpet av natten, så puppene ikke sprenges, ellers gir han flaske. Det funker veldig fint når det er helt sovekrise for mor. Må komme meg litt oppå igjen. Babyen har faktisk begynt å våkne mye sjeldnere på natten etter at vi begynte med dette. Kun en amming mellom tolv og seks nå. Før var det hver time...

Skrevet (endret)

her sover lillegutt fra 22.00 til ca 07.00 uten amming. han er en stor og god gutt så han trenger ikke mat i løpet av natten. våkner han på natten er det somregel bare å putte inn tutten. dette er det somregel pappaen som ta seg av. de nettene han har vert veldig urolig har vi stått opp annen hver gang.

her i hjemme er vi to om å få barn å da syns jeg det er en selvfølge at pappen stiller opp, også på nattestid!!! selv om han går på jobb hver dag syns ikke jeg det er noen unnskyldning.

jeg er hjemme hele dagen, ja, men det er en fulltidsjobb det også. når lille er våken får han full oppmerksomhet, og når han sover er det nok av husarbeid som skal gjøres. da vasker jeg hus, klær, rydder og lager mat. blir ikke mye fritid i løpet av en dag. vi har en jente på 2 i tilegg som er i b.hagen korte dager, så er nok å henge fingrene i når hun er hjemme.

dette fungerer kjempefint for oss, og det har egentlig aldri vert en diskusjon engang. tror mannen og ser på dette som en selvfølge. lillegutt er foresten 12 uker.

Endret av sep.j2010+juni.g2012
Skrevet

Har aldri sett poenget med å vekke han, det er jo meg (pupp) hun vil ha. Nå er det lenge siden hun la fra seg vanemessig nattmat, så nå sover vi om natta alle tre (ikke i natt da hun bestemte at det var morgen kl 5.30 og vekte oss med pludring. Sovnet heldigvis etter frokost i sengen).

Skrevet

Her står jeg opp om natten i uke dagene og i helgen bytter vi på. når ho fikk mm pumpet jeg meg om kvelden om han skulle stå opp om natten med ho.

Skrevet

Hvis småen er mye våken om natten kan det være kjekt med litt hjelp! Da min lille var nyfødt var det utrolig deilig da pappaen (en gang iblandt) tok natten- altså la han til puppen, rapet, skiftet bleie og la han igjen. Synes også at far skal hjelpe til om natten! Det er en jobb å være hjemme med baby også. Man sitter jo ikke å dupper på sofaen hele dagen heller. Så jeg synes det bare skulle mangle at pappaen hjelper til om natten :)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Vi har byttet litt på med begge barna.

Første hadde kolikk i nesten 4 mnd, og hun sov ikke med mindre vi bar rundt på henne. Og det sier seg selv at jeg ville kræsjet totalt inn i en betongvegg hvis jeg hadde gjort det 24 timer i døgnet.

Andremann er bare snart 7 mnd, men han er veldig glad i å være våken på natten. Så han kan gjerne våkne kl 02, og holde på frem til kl 05. Når han først sovner igjen, så sliter jeg med å få sove. Er jeg riktig uheldig, så våkner storesøster kl 06. Det er heller ikke mulig å sove noe særlig på dagtid, da han sover 3x30 min.

Så her i huset har far måtte bidra mye mer enn der hvor barnet kun våkner for å spise. Og heldigvis er jeg gift med en fantastisk mann som ikke klager ;)

Skrevet

Her har jeg stått opp, enkelt og greit fordi jeg ammer, og de 2 minuttene ekstra det tar og evt. bytte bleie er ikke vits og vekke pappa for. Men når det er slutt på nattmat skal pappa få sin turn, på grunn av at barnet lettere roer seg uten mat når det ikke lukter melk.. men frem til da, er det bare jeg som står opp, for det er jo slik du sier at vi kan hvile når barnet hviler.

Skrevet
Bare lurer på... når dere snakker om at pappa står opp om natta og tar ungen... Her hos oss står jeg opp (foreløpig), fordi:- han jobber og trenger søvnen om natten, min "jobb" er å passe på vesla. Jeg kan også legge med nedpå på dagtid hvis natten blir altfor ille (men det må jo sies at vesla våkner, får mat og sovner, så det tar jo ikke så mye tid. Hun sovner lett - og av seg selv igjen). - hun får morsmelk, ikke erstatning. Pappa kan da ikke gjøre stort heller...Dere som snakker om at pappa må stå opp: ammer dere ikke? Eller har babyen vanskelig for å sovne igjen? Eller våkner den uten at den er sulten, og trenger trøst? Og jobber ikke pappa?

Nå tar jeg babyen 90% av gangene da, men hender jeg ber pappaen stå opp. Særlig når hun var mindre, fordi da sov hun lite på dagtid og jeg rakk aldri sovne før hun var våken igjen. Ergo var jeg utslitt og uten tålmodighet til å bysse og bære en baby som ikke roet seg etter pupp for n'te gang. Så da tok han henne litt. Hun våknet på de værste nettene hver time...

Hun har sovet så dårlig på nettene frem til helt nylig, at faren har tatt alt av nattevåket med broren. Ikke at det er så mye, men han må følges tilbake til senga si relativt ofte. Han legger seg med en gang.

Skrevet

Her tok jeg nettene frem til hun var bortimot 2 mnd, da var jeg så sliten at da begynte vi å gi litt flaske så mannen kunne steppe inn så jeg fikk litt søvn. Vesla "sov" på dagen (aldri mer enn 3 kvarter sammenhengende) og var våken og pludra på natta, så mine døgn gikk mer eller mindre i ett i starten helt til jeg ikke hadde mer å gå på.

Nå har vi fått litt bedre rytme, vekker henne så ho får mat når jeg legger meg i 22-23 tia, så våkner ho som regel mellom 2 og 4 for mer mat, og da er det ikke alltid ho sovner igjen med det første, og blir det lenge bytter vi litt på. Han er heldig å får sove med en gang han legger hode på puta mens jeg gjerne ligger i en halvtime-time før jeg sovner.

Er velsignet med en mann som absolutt vil ta sin del, så han står opp med ho hver morgen i 6 tia og vekker meg når han går på jobb kvart over 8, bortsett fra en dag i helgen som han får sove ut. hvis jeg sier at nå tar jeg morningen blir han nesten litt snurt å sier; nei, det er far/datter tid, så du skal sove du da:D Han har en veldig fleksibel jobb, så noen dager er han borte i et par timer mens andre dager ser jeg han ikke fra 8 til 23.30 (som i dag), tror han har litt dårlig samvittighet for at han er borte så lenge til tider, men han er verdens mest fantastiske pappa!

Skrevet

Her gir vi flaske... og vi var 2 om å lage han og derfor to til å passe han:) nå er jeg så heldig at jeg har en mann som ikke begynner på jobb før tre så er ikke krise om han har noen timer på natta som han ikke får sove... Men vi bytter på så den som tar natt for sove lenge på morgenen. Nå har poden endelig begynnt og sove rundt så sover fra 21-22 til kl 5-6-7=D Er ikke alltid like lett å få han til å sove igjen men klager ikke:)

Gjest Guttemamma :)
Skrevet

Så lenge jeg har overskudd, tar jeg han om natta. Men om jeg er sliten trår pappa til.

Det viktigste må vel være å finne det som funker for familien? Hva andre gjør spiller jo ingen rolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...