Gå til innhold

Jeg har laget babymiddag :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 mnd har til nå fått mest moste gulrøtter og poteter til middag eller middagsglass for 4 mnd. Prøvde for noen dager siden å koke brokkoliblanding som jeg moste sammen med lit mme og puttet i en isbitform. Ok på smak, men ikke særlig spennende. Etter tips fra innlegg her på sidene, laget jeg i går kveld middager for et par uker framover. En porsjon ble spist i dag og ikke en dråpe av porsjonen gikk til spille i smekka. Takk for tips, Miramis!!

Jeg fant fram to gryter og hadde litt vann i begge to. I den ene laget jeg "Potet-grønnsaksgryte" og i den andre "Spaghetti-grønnsaksgryte".

Jeg hadde ikke planlagt å bruke fredagskvelden på matlaging og derfor ikke kjøpt inn ingredienser, tok derfor det jeg fant på kjøkkenet.

"Potet-grønnsaksgryte"

vann

2 gulrøtter

4 poteter

3 ss røde linser

1/2 brokkoli

2 ss frossen frisk basilikum

ca 2-3 ss margarin uten salt og melk

"Spaghetti-grønnsaksgryte"

vann

1 gulrot

1 stang selleri

1/2 brokkoli

2 ss hermetisk mais

1 liten bunt fullkorn-spaghetti

ca 2-3 ss margarin uten salt og melk

Først kokte jeg opp vannet i begge kjelene og puttet ingrediensene oppi i den rekkefølgen jeg har skrevet dem (ikke alt bruker like lang tid på å kokes) Da alt var kokt helte jeg av vannet i en bolle og kjørte stavmikseren i grytene. Dersom rettene ble for tykke helte jeg tilbake litt av kokevannet. Deretter satte jeg grytene med ferdige barnemiddager for de neste par ukene til kjøling i kaldt vann en liten stund før jeg fylte porsjoner oppi små bokser eller tomme middagsglass og satte dem i fryseboksen. Jeg syns begge rettene ble gode, selvfølgelig litt lite salt etter vår voksne smak, men ellers godt og ganske grønt. Tenkte å lage røde retter neste gang :-)

Oppfordrer alle andre til å lage middagene selv også. Det er morsomt, spennende og ungene våre lærer seg å like mer variert mat!

Lykke til dere andre som også prøver.

Oppskriftstips mottas med takk!!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg gjort idag også!

Potet, gulrot og blomkål ble kokt og moret til purè tilsatte litt mme og olje, og vips masse ferdige porsjoner i fryseren! Han likte det kjempegodt! Småen er bare 4 mnd, og da er det greit å vite nøyaktig hva han får i seg!

Smakte friskt og godt, og er billig mat!!

Anbefales!!

Skrevet

Jøss, så flink du er da:-) Stakkar gutten min får bare gulrot og potetmos med leverpostei han. Ikke så veldig fantasifullt akkurat, men han syns det er veldig godt da.

Skrevet

Tror det er lurt å lage maten selv. Mye sunnere!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...