Sushi Skrevet 1. april 2006 #1 Del Skrevet 1. april 2006 Hei ! Vi skal til utredning i mai. Blodprøvene mine tatt etter jul viser høye FSH verdier som kan tyde på tidlig overgangsalder ifølge gynekologen. Det betyr vel i praksis at det er få egg igjen. Er det noen som vet om søknad som assistert befruktning som oftest blir avvist i slike tilfeller eller er det noen her som likevel har fått godkjent søknaden? Kan jeg også spørre hvor mange egg dere fikk modnet? Har en venninne som begynte med prøverør i en alder av 41 år. Bare 3-4 egg ble modnet. Bare to egg var bra nok og ble satt inn og i dag har de en flott sønn på snart 2 år. Men hennes hormonverdier var visst normale ved start, så kanskje er det en forutsetning. Men jeg er jo bare 35 år....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cristina Skrevet 1. april 2006 #2 Del Skrevet 1. april 2006 Hei! Jeg har samme problemet, at fsh er altfor høyt. Men vi har hatt 3 prøverørsforsøk likevel + ett som ble avbrutt. Jeg fikk ut 4 egg første gang, ingen egg på avbrutt forsøk, 2 egg på andre forsøk og 3 på siste. Jeg har en eggstokk som ikke fungerer + problem med at fsh er altfor høyt. Det vi har gjort er at jeg har tatt blodprøve hver måned for å sjekke fsh nivået. Når dette falt til et akseptabelt nivå har vi tatt forsøk med en gang. Har da ikke brukt spray for å nedregulere, det ville tatt for lang tid med tanke på at fsh kan stige igjen i mellomtiden. Jeg har da begynt rett på sprøyter på første dag av neste menstruasjon. Dette har fungert helt fint. Ble gravid to ganger, men mistet begge gangene (ikke pga av fsh nivået altså). Så det går absolutt an å få ivf selv om en har symptomer på tidlig overgangsalder, for det har jeg gjort! Jeg er 33 år, og har hatt dette problemet i 2 år. Så stå på, for det går an. Det skal bare ett bra egg til for å få det til, så vær optimist!! Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/#findComment-4647406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 1. april 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 1. april 2006 Godt å lese innlegget ditt, Cristina. Jeg ble litt mer optimist nå. Fikk nemlig brev fra Ullevål om at vi ikke er i den høyest prioriterte gruppen pga min situasjon. Ble litt deppa over det, og tenkte at det kanskje også betyr at vi ikke vil bli godkjent for forsøk. Bare et spørsmål: har du fått noen forklaring på hvorfor du mistet og om dette kan ha noe med hormonnivået i kroppen å gjøre eller at egg kvaliteten? Jeg mistet tvillinger i MA for et år siden, uke 12+6. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/#findComment-4649948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cristina Skrevet 2. april 2006 #4 Del Skrevet 2. april 2006 Hei igjen Ja jeg har fått forklaring på hvorfor jeg mistet begge gangene (første gang i uke 6, og andre gang tvillinger i MA i uke 10). Etter siste aborten insisterte jeg på å få tatt blodprøver for å se om noe kunne være galt med meg. Det ble tatt alt som er av prøver og resultatet kom fort; jeg produserer et antistoff i blodet som gjør at et foster ses på som et fremmedlegeme i kroppen og støtes ut. Dette stoffet øker faren for blodpropp i livmoren og fører til abort. Veldig bittert å få vite dette etter å ha abortert to ganger. Men det er heldigvis ikke umulig å gjennomføre et svangerskap. Ved siste forsøk fikk jeg blodtynnende sprøyter og tabletter som forhindrer abort. Ironisk nok ble jeg ikke gravid denne gangen. Nå skal jeg gi kroppen ro en tid, så skal jeg ta nye forsøk ved privat klinikk ettersom vi har brukt opp våre tre forsøk i det offentlige. Ved nytt forsøk skal jeg fortsatt ta blodtynnende fra begynnelsen av forsøket til fødselen, dersom alt går bra. Så abortene har altså ingenting med fsh nivået eller eggene å gjøre. Så jeg vet at det er håp for meg, og det er det for deg også. Så stå på!!!! Veldig trist å høre at du også har mistet tvillinger, det er grusomt - tror ikke noen kan forstå hvor fælt det er. Men jeg ønsker deg lykke til med nye forsøk! Håper vi lykkes begge to, kanskje 2006 er vårt år!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/#findComment-4654853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosmos77 Skrevet 9. februar 2012 #5 Del Skrevet 9. februar 2012 Hei Sushi! Jag är också 35 år och har lav amh verdi. Min utredning blev klar juni 2011 och då blev jag satt på venteliste til ivf. Under tiden gjorde vi 2 inseminationer utan framgång. Ingen sa något om att jag hade lavt amh utan det fick jag veta först januari 2012 när vi satte igång med ivf. På grund av amh värdet så fick jag gå på hög hormon dos. På ul fann man bara 3 äggpåsar. Detta gjorde att vi inte var så optimistisk inför äggplock, rädd att de inte skulle få ut några ägg alls. Men i tisdags så fick de ut ägg ur alla äggpåsar så det blev 3 ägg. Alla ägg befruktade sig vilket vi blev ganska överraskade över. Idag på innsett fick vi besked om att 2 egg av 3 hade klarat sig så de satte in 1 och 1 till frysen! :-). Så trots att jag bara hade 3 äggpåsar så fick vi bra resultat måste jag säga. Nu vet vi ju inte om detta leder till graviditet men vi fick i alla fall ut bra ägg även om det var få. Jag har hört många olika saker om AMH och FSH prov, att man inte helt kan stole på dem. Bara för att man har färre ägg kvar betyder det ju inte att man inte har några ägg alls eller att kvaliteen på de ägg man har inte skulle vara bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/#findComment-143989291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosmos77 Skrevet 9. februar 2012 #6 Del Skrevet 9. februar 2012 Hei Sushi! Jag är också 35 år och har lav amh verdi. Min utredning blev klar juni 2011 och då blev jag satt på venteliste til ivf. Under tiden gjorde vi 2 inseminationer utan framgång. Ingen sa något om att jag hade lavt amh utan det fick jag veta först januari 2012 när vi satte igång med ivf. På grund av amh värdet så fick jag gå på hög hormon dos. På ul fann man bara 3 äggpåsar. Detta gjorde att vi inte var så optimistisk inför äggplock, rädd att de inte skulle få ut några ägg alls. Men i tisdags så fick de ut ägg ur alla äggpåsar så det blev 3 ägg. Alla ägg befruktade sig vilket vi blev ganska överraskade över. Idag på innsett fick vi besked om att 2 egg av 3 hade klarat sig så de satte in 1 och 1 till frysen! :-). Så trots att jag bara hade 3 äggpåsar så fick vi bra resultat måste jag säga. Nu vet vi ju inte om detta leder till graviditet men vi fick i alla fall ut bra ägg även om det var få. Jag har hört många olika saker om AMH och FSH prov, att man inte helt kan stole på dem. Bara för att man har färre ägg kvar betyder det ju inte att man inte har några ägg alls eller att kvaliteen på de ägg man har inte skulle vara bra. Ser nu att detta var en tråd från 2006, hur kunde jag komma in på den? Märkligt..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4646397-f%C3%A5r-man-assistert-befruktning-ved-tidlig-overgangsalder/#findComment-143989302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå