Gå til innhold

Hvor stor bolig trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg er litt uenige her. 
Litt bakgrunnshistorie - vi bor litt utenfor kjernen i Akershus og har en stor enebolig på 350 kvadrat med stor tomt. Barna er begge tenåringer, og eldste flytter nok ut om kort tid. De er sjelden hjemme, og når de er hjemme er de på rommene sine. Altså vi bor litt unna sånn at det ikke er vanlig at de drar med venner hit, de drar ofte til de som bor i byen. Vi har hatt et enormt hus siden barna ble født, og kost oss med det. 
Nå har vi ikke tid eller ork til oppussing/vedlikehold og renhold på samme måte som før. Jeg ønsker en mye mindre bolig, helst på omkring 150 kvadrat. Så lenge vi har to toalett og alle har hvert sitt soverom, er vi andre fornøyde. Mannen derimot er skeptisk.

Derfor er mine korte spørsmål etter denne lange introduksjonen; hvor mange kvadrat bor dere på, hvor mange er dere og fungerer det bra? 

Anonymkode: 47363...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 3 barn i alderen 11-19 år. Alle bor hjemme.

150 kvm, 2 bad + gjestedo.

Alle har vært sitt rom.

Er nok for oss, og det er omtrent den samme størrelsen som de fleste vi kjenner har

Anonymkode: 9897c...060

Skrevet

Eg veit ikkje kva eg skulle brukt 350 kvm til, men eg er sikker på at eg skulle fått det til å funke. Derimot trur eg nedskalering smertar. Ein akkumulerer ting ein ikkje vil kvitte seg med, og blir vant med å ha god plass. 

Eg ville ikkje flytta med mindre eg måtte. Men eg har alltid hata å flytte. Det er for mykje styr.

Skrevet

Er dere folk som samler ting? Eller er dere i stand til å la ting gå når de har gjort sitt? Vil dere ha et svært hus for ting? Ikke for folk? Og liker dere vedlikeholdsbyrde fordi den skjuler hvor lite innhold dere har i livet deres ellers? Eller har dere mer interessante ting å bruke tiden på?

Mer enn 150 ville jeg aldri hatt med store tenåringer. De skal jo ikke være hjemme uansett! Og snart er de ute for godt.

Anonymkode: 9b197...01b

Skrevet

du kommer ikke til å bli noe mer klok på hva vi andre sier det har jo ingn ting å si på hva dere ønsker av str på hus

Anonymkode: 73c61...3cb

Skrevet

Det jeg savner fra vi bygde om kjelleren til leilighet er to toalett, og lagring. Har 3 barn, hvor ett har flytta ut. Mellomste har kjærsten her stort sett alltid så vi er normalt sett 5 stk. Ungene er bare på rommene sine uansett. Har ca 140 kvm i boareal, pluss leilighet i kjelleren. (Som ikke vi bruker pr nå) 

Anonymkode: 1f5e2...3dd

Skrevet

I min husholdning er det meg en kvinne på 46 år, og ei datter på 16 år. Huset vårt er 450 kvm og det er stort med tanke på at vi er to, men vi bor på gård og våningshus på gårder er ofte store. Vi har ett soverom området hver i 2.etasje som består av ett soverom på 15 kvm, en stue på 20 kvm, ett bad på 8 kvm, ett kontor på 12 kvm og walk in closet på 20 kvm. I 2.etasje har vi også ett gjestesoverom med tilhørende bad. I første etasje har vi stort kjøkken, 1 spisestue, 3 stuer, ett bad, ett gjestetoalett og 2 soverom med hvert sitt bad. Huset er gammelt, men jeg gjorde en total oppusset når jeg tok over familiegården. Hvis jeg skulle valgt størrelse på huset uten å tenke på odelsgården ville nok ca 150 kvm vært mer enn nok.

Anonymkode: ecacc...15b

Skrevet

Jeg bor på 200 kvm med to barn. Kommer nok ikke til å flytte med det første, liker huset og beliggenheten for godt. Når jeg blir gammel kan det hende jeg ønsker annerledes, me ikke noe annet nå😊

Skrevet

Vi bor på 330 kvm, har fire barn, men de to eldste har flyttet ut.

Her er det alltid mye ungdommer, vi bor ganske sentralt og har en underetasje med egen inngang, eget bad, soverom og stor kjellerstue. Dvs at kjelleren har vært full av unger/ungdommer siste 20 årene.

Vi elsker å ha det sånn, det er mye av grunnen til at vi kjøpte dette huset.

Vi blir her så lenge vi har hjemmeboende barn.

Når alle har flyttet ut kunne vi fint hatt noe mindre, men ikke for smått. De små "skoeskene" av noen leiligheter kunne vi aldri bodd i, hvor kjøkkenbenken er 2 meter fra sofaen og tv'en liksom.

2 bad, 3 soverom, kjøkken, stue og tv-stue et et minimum, selv når vi blir bare to igjen. Jeg setter også pris på eget vaskerom, god bodplass, matkjeller med ekstra kjøleskap, dypfryser osv.

Anonymkode: a06fb...77b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er dere folk som samler ting? Eller er dere i stand til å la ting gå når de har gjort sitt? Vil dere ha et svært hus for ting? Ikke for folk? Og liker dere vedlikeholdsbyrde fordi den skjuler hvor lite innhold dere har i livet deres ellers? Eller har dere mer interessante ting å bruke tiden på?

Mer enn 150 ville jeg aldri hatt med store tenåringer. De skal jo ikke være hjemme uansett! Og snart er de ute for godt.

Anonymkode: 9b197...01b

Vi samler absolutt ikke. Bruker omtrent bare halve huset. Og ja, jeg føler definitivt at jeg har mer interessante ting å bruke tiden på enn vedlikehold 😉

Anonym bruker skrev (1 time siden):

du kommer ikke til å bli noe mer klok på hva vi andre sier det har jo ingn ting å si på hva dere ønsker av str på hus

Anonymkode: 73c61...3cb

Sant nok, men samtidig veldig interessant å høre hva andre føler er stort nok og hva de trives med.

Anonymkode: 47363...6b6

Skrevet

Vi finner en glede i å ikke ha større bolig og bil enn vi trenger, størrelsesmessig.

Vi solgte huset på 160 kvm for 4 mill, og kjøpte en splitter ny leilighet vi valgte planløsning for og masse tilvalg, på 100 kvm. Takterrassen vår er stor og går hele veien rundt leiligheten. 

Vi er 4 stykker, to barn på 11 og 7 og oss voksne. 

Mye strøm sparer vi på det også :)

Anonymkode: 372b9...0b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Vi bor på 330 kvm, har fire barn, men de to eldste har flyttet ut.

Her er det alltid mye ungdommer, vi bor ganske sentralt og har en underetasje med egen inngang, eget bad, soverom og stor kjellerstue. Dvs at kjelleren har vært full av unger/ungdommer siste 20 årene.

Vi elsker å ha det sånn, det er mye av grunnen til at vi kjøpte dette huset.

Vi blir her så lenge vi har hjemmeboende barn.

Når alle har flyttet ut kunne vi fint hatt noe mindre, men ikke for smått. De små "skoeskene" av noen leiligheter kunne vi aldri bodd i, hvor kjøkkenbenken er 2 meter fra sofaen og tv'en liksom.

2 bad, 3 soverom, kjøkken, stue og tv-stue et et minimum, selv når vi blir bare to igjen. Jeg setter også pris på eget vaskerom, god bodplass, matkjeller med ekstra kjøleskap, dypfryser osv.

Det er mye skremselspropaganda om leiligheter ute og går. Vår leilighet er 100 kvm. Det er 7 meter fra kjøkkenet til sofaen i leiligheten vår. Masse boltreplass. :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er mye skremselspropaganda om leiligheter ute og går. Vår leilighet er 100 kvm. Det er 7 meter fra kjøkkenet til sofaen i leiligheten vår. Masse boltreplass. :) 

Mens vi er nødt til å ha flere fellesrom i huset enn et.

Jeg vil bake brød og kose meg med musikk på kjøkkenet selv om mannen er hjemme og ser på TV.

Vi er lykkelig gift og har vært sammen i 30 år, men vi trives begge med litt luft og armslag rundt oss 😅

Skrevet

Jeg bor med tre barn på 72 kvm. Det handler om økonomi og livssituasjon, og vi skulle gjerne hatt mer plass, men det er koselig også! Vi er mye sammen, og får det til å fungere. Det jeg savner mest er to bad og et ekstra soverom. 

Anonymkode: 667f1...673

Skrevet

Akkurat separert er alene med 21 kvm. Har hems og datter på besøk 1 til 2 netter i uka.

Anonymkode: 159b4...e46

Skrevet

Vi bor på ca 350 m2. 2 voksne og 3 ungdommer (eldste 19, yngste 13). Vi hadde klart oss med mindre, men det er deilig med mye plass. Når barna en gang flytter ut og vi drar på årene kommer vi til å nedskalert. Verken jeg eller mannen min er glad i vedlikehold eller hagearbeid.

Anonymkode: 6f0ed...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...