Gå til innhold

Ble jeg brukt av en gift mann, eller overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger ærlige meninger fra dere, fordi jeg kjenner at jeg er for følelsesmessig involvert til å se dette klart selv.

Jeg ble kjent med en mann gjennom at jeg faktisk var pasienten hans. Det startet der, og utviklet seg etter hvert til kontakt utenfor det profesjonelle. Jeg vet at dette i seg selv er problematisk.

I starten åpnet han seg mye for meg. Han fortalte at han var frustrert i ekteskapet, at kona ikke støttet valg han ville ta i karrieren (som å flytte til et annet land), og at de hadde lite sex. Han sa at det alltid var han som måtte ta initiativ, at hun var mer “kosete”, og at hun syntes sex var ekkelt.

Han fortalte også ganske tidlig om mange andre kvinner han hadde vært med – både før og under ekteskapet – og han virket nesten stolt av det.

Over tid fikk vi en nær relasjon, og etter omtrent ett år utviklet jeg følelser for ham. Det var da dynamikken endret seg. Han ble mer kald, avvisende og respektløs i måten han snakket til meg på.

For en uke siden sa han rett ut at han egentlig får mer enn nok sex fra kona, og at det han fortalte meg i starten bare var for å få ligge med meg og skape sympati. Det gjorde veldig vondt å høre.

Tidligere har han også sagt at vi burde avslutte fordi han var redd for å få følelser for meg og bli kald mot kona – men nå vet jeg ikke hva som er sant og hva som er løgn.

Jeg sitter igjen veldig forvirret og såret. Føler meg utnyttet og brukt.  Samtidig merker jeg at jeg er blitt veldig knyttet til ham, nesten besatt, selv om jeg ser at dette ikke er bra for meg.

Så jeg spør dere helt ærlig:

Er det jeg som har vært naiv her, eller er dette så manipulerende som det føles? Og hvorfor klarer jeg ikke å slippe taket, selv når jeg ser alt dette så tydelig? Bør kona få vite om at han har hatt ett forhold til en annen kvinne? Samtidig så vil jeg ikke ødelegge familien, de har barn sammen. 

Jeg trenger virkelig ærlige svar.

Anonymkode: ad019...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var han legen eller psykologen din?

Jeg synes ikke dette høres greit ut. Var du pasienten hans samtidig som dere hadde et seksuelt forhold?

Anonymkode: decb8...aff

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det jeg som har vært naiv her, eller er dette så manipulerende som det føles?

Hvis du har vært hans pasient så er det 100% hans feil og han å klandre. Ville tatt denne saken videre. Hør med politiet.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og hvorfor klarer jeg ikke å slippe taket, selv når jeg ser alt dette så tydelig?

Dette er grunnen til at man har lover og regler om slike forhold. 

Anonymkode: e1a24...167

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke dette høres greit ut. Var du pasienten hans samtidig som dere hadde et seksuelt forhold?

Ja 

Anonymkode: ad019...9ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Hadde dette vært en vanlig relasjon uten at den ene var behandler og den andre pasient, ville jeg sagt HI var naiv. Men er dette en behandlersituasjon så er det KUN behandler man kan klandre. 

Anonymkode: e1a24...167

Skrevet

Troll.

Anonymkode: bb14d...d15

Skrevet

Det er 100 % hans feil!

Ikke bare det, det han har gjort er straffbart for ham som helsepersonell!

Vær så snill, gå til politiet. Og få gjerne også hjelp av Pasientombudet til å skrive en klage på denne mannen til Statsforvalteren, for du er garantert hverken første eller siste pasient han utnytter følelsesmessig og seksuelt!

Anonymkode: 6a102...c52

Skrevet

Det at han var behandlaren din gjer han til den ansvarlege her. Det er ein grunn til at behandlarar ikkje skal inngå forhold med pasientane sine. Dei får kunnskap som gjer det lett å utnytte og manipulere, og veit at pasienten er i ein sårbar situasjon.

Om han ikkje var behandlaren din ville eg sagt du var ansvarleg for din situasjon og han for sin. Absolutt alt du skriv her er 100% påregneleg når ein går inn i eit forhold med ein som allereie er i eit forhold. Personens 100% upålitelighet er premisset for heile relasjonen, og ein kan ikkje kome i ettertid og meine seg svikta. Det ein ser er det ein får, og om noko så har han vist seg konsekvent. 

Skrevet

Herregud, for et spørsmål. Du er et voksent menneske. Om du ble brukt? Selvfølgelig ikke. Hvem du innleder forhold med og hva utfallet blir av dette er aldri noen annens ansvar, prøv å ha en smule ryggrad.

Skrevet

Du ble antakelig utsatt for en ulovlig handling av helsepersonell. Det bør anmeldes. Som andre skriver her oppe hadde situasjonen vært helt annerledes om det bare hadde vært en hvilken som helst gift mann. Da hadde du ikke blitt brukt, men selv deltatt aktivt i en håpløs affære. 

Anonymkode: 751ea...73b

Skrevet

Hadde dere møttes på kafe en gang så ville jeg sagt at: vel, du viste han var gift. 

Men siden du har vært hans pasient så har han som andre skriver brutt en regel så her bør du varsle politi eller eventuelt klinikken hvor du ble behandlet av han. Kona ville jeg holdt utenfor. 

Anonymkode: 0db5e...56f

Skrevet
sug lut skrev (På 12.4.2026 den 18.11):

Herregud, for et spørsmål. Du er et voksent menneske. Om du ble brukt? Selvfølgelig ikke. Hvem du innleder forhold med og hva utfallet blir av dette er aldri noen annens ansvar, prøv å ha en smule ryggrad.

Her er jeg veldig uenig med deg. Det er en maktubalanse mellom behandler og pasient. Har en behandler innledet et forhold til en pasient er det et grovt overtramp av behandler og vedkommende bør miste sin lisens.

Vi har strenge regler for dette av en grunn. Det er faktisk slik at det ikke spiller noen rolle om det har vært gjensidig og enighet om det. Behandler SKAL IKKE innlede forhold til pasientene sine. Behandler kan også få fengselsstraff for dette.

Anonymkode: 960f2...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...