Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #26 Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Det vet da ikke du. Anonymkode: 1f671...7cb Jo, jeg vet hva som er vanlig i arbeidslivet. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #27 Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo, jeg vet hva som er vanlig i arbeidslivet. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Haha, nei Du vet sikkert hva som er vanlig i din lille venninnegjeng, men det du beskriver er ikke vanlig i resten av arbeidslivet. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #28 Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da er du heldig, for det er ikke vanlig praksis. Hos oss som jobber dag/kveld, da kunne jeg tatt ut bare de dager jeg f eks jobber kveld og helg som ferie, og det vil jo bli feil mtp timer og lønn! Tipper du jobber på kontor uten kunder du må hjelpe….. Anonymkode: 0cdda...9db Mange kan ikke ta ut ferie uten å avklare først også hos oss. Man inngår gjerne i et team med ansvar også fridager, men det holder at en er på jobb i disse dagene. Resten kan ta fri. Mitt team har ikke noe ansvar på helligdager og i helger. Men vi jobber tett med kundene våre. Så i tillegg til å avtale med arbeidsgiver avtaler vi også med kunde når det gjelder ferie. Men de fleste hos kundene våre tar gjerne ferie samtidig og tempoet der går betraktelig ned. Det er mye mer utfordrende for meg å ta ferie utenfor fellesferiene. Da er nemlig de fleste hos kundene på jobb. Det at jeg bruker opp ferien min rundt skoleferiene som å ta noen uker i påske, jul og noen uker midt i sommerferien blir bifalt Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #29 Skrevet 14 timer siden For å svare på det du spør om; Nei du kan ikke være sykmeldt på enkeltdager og ta ferie andre. Dersom du tar ferie er du ikke lenger 50% sykmeldt. Da er du 100% arbeidsfør, men har ferie. Er du 100% sykmeldt kan du kreve å få ferie tilbake dersom du ikke kan nyttiggjøre deg ferien, og dersom du gir beskjed til arbeidsgiver senest første dag av planlagt ferie Anonymkode: 598d4...4f6
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #30 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Haha, nei Du vet sikkert hva som er vanlig i din lille venninnegjeng, men det du beskriver er ikke vanlig i resten av arbeidslivet. Anonymkode: 1f671...7cb Det der hersketeknikk nivået du legger opp til, gidder jeg ikke å legge meg ned på. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #31 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det der hersketeknikk nivået du legger opp til, gidder jeg ikke å legge meg ned på. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Du har jo allerede gjort det, med dine ufunderte påstander. Skulle likt å se deg markere Kristi himmelfartsdag som ferie i lønnssystemet vårt. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #32 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du har jo allerede gjort det, med dine ufunderte påstander. Skulle likt å se deg markere Kristi himmelfartsdag som ferie i lønnssystemet vårt. Anonymkode: 1f671...7cb Det er ikke lov med ferie på lovpålagte fridager, slik som helligdager og søndager. Så det er jo ikke noe å diskutere engang. Du har rett Anonymkode: 598d4...4f6
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #33 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er ikke lov med ferie på lovpålagte fridager, slik som helligdager og søndager. Så det er jo ikke noe å diskutere engang. Du har rett Anonymkode: 598d4...4f6 Ja, takk, jeg vet det. Men denne personen påstår hardnakket at det er vanlig. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #34 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ferie regnes i uker og ikke dager hos oss ihvertfall. Så om du tar ferie den uka i mai som det er kristihimmelfart på torsdag og stengt pga inneklemt dag på fredag trekkes du en uke ferie selv om du egentlig har ferie tre dager. Anonymkode: b2f06...dd4 Det er ikke lov, så hvis det er vanlig hos dere anbefaler jeg deg å ta kontakt med forbundet ditt. at dere er pålagt å bruke ferie på dager hvor arbeidsplassen er stengt, er lov. Men ikke å trekke ferie på lovpålagte fridager. «Etter ferieloven regnes søndager og helligdager (røde dager) ikke som feriedager. Ferielovens 25 virkedager (4 uker + 1 dag) er arbeidshverdager og lørdager. Du får derfor ikke trukket feriedager for helligdager, og de kan dermed forlenge ferieperioden din slik at den varer over flere kalenderdager» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: 598d4...4f6
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #35 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, takk, jeg vet det. Men denne personen påstår hardnakket at det er vanlig. Anonymkode: 1f671...7cb Nei, jeg har aldri snakket om helligdager, Vi snakker tydeligvis helt forbi hverandre. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #36 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er helt vanlig det hun du siterer sier. Det blir og regnet hele ferieuker selv om man jobber deltid. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Det er riktig. En arbeidsuke skal gjenspeile hva du faktisk jobber. Om du arbeider 2 dager pr uke i en 40% stilling kan du ikke ha fri 2 dager i uka i 10 uker. Du får heller ikke mer feriepenger enn du har krav på ut fra stillingsprosent. En uke er en uke, men om man jobber veldig ujevnt kan man føre skyggeregnskap. Om man bruker GAT til arbeidstidsplanlegging sørger denne for riktig utregning ihht stillingsprosent og dertil utbetaling av feriepenger/ferietrekk Anonymkode: 598d4...4f6
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #37 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, jeg har aldri snakket om helligdager, Vi snakker tydeligvis helt forbi hverandre. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Jo, det gjorde du; Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ferie regnes i uker og ikke dager hos oss ihvertfall. Så om du tar ferie den uka i mai som det er kristihimmelfart på torsdag og stengt pga inneklemt dag på fredag trekkes du en uke ferie selv om du egentlig har ferie tre dager. Anonymkode: b2f06...dd4 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Hos oss kan vi ta ferie enkeltdager. Om det er en inneklemt fredag der det er planleggingsdag f.eks. så kan man ta ut en feriedag for å være hjemme med barna. Jeg bruker f.eks. gjerne feriedager på de inneklemte dagene i påsken og romjulen og da er jeg virkelig ikke interessert i å få miste feriedager til helligdager. Man kan derimot ikke ta ut halve feriedager så om man tar ferie en dag som er halv arbeidsdag (som onsdagen i påsken) så bruker man like vel en hel feriedag. Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er helt vanlig det hun du siterer sier. Det blir og regnet hele ferieuker selv om man jobber deltid. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er jo noe helt annet. Anonymkode: 1f671...7cb Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva er noe annet, det med deltid? Det var bare en bisetning. Jeg sier ajo t det du synes er rart hos den du siterer, er helt vanlig. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det vet da ikke du. Anonymkode: 1f671...7cb Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo, jeg vet hva som er vanlig i arbeidslivet. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Her sier du at det er helt vanlig i arbeidslivet at man trekkes hele uken selv om det er helligdager. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #38 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke lov, så hvis det er vanlig hos dere anbefaler jeg deg å ta kontakt med forbundet ditt. at dere er pålagt å bruke ferie på dager hvor arbeidsplassen er stengt, er lov. Men ikke å trekke ferie på lovpålagte fridager. «Etter ferieloven regnes søndager og helligdager (røde dager) ikke som feriedager. Ferielovens 25 virkedager (4 uker + 1 dag) er arbeidshverdager og lørdager. Du får derfor ikke trukket feriedager for helligdager, og de kan dermed forlenge ferieperioden din slik at den varer over flere kalenderdager» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: 598d4...4f6 Jeg nekter å tro at det i 2026 finnes et lønnssystem som godtar at en helligdag er en feriedag. Klart, jobber man turnus så. Men dette er en åpenbar ikke-turnusstilling hvor man stenger sjappa på fredagen. Jeg setter femmeren min på at den som sier dette tar feil. Arbeidsgiver måtte ha endret lønnssystemet om de skulle ha lurt de ansatte på denne måten. Veldig veldig mye større sjanse for at de som skriver noe her inne, ikke har peiling. Rett over her var det en som ikke klarte å holde tråden gjennom noen få innlegg og likevel påsto hardnakket at hun hadde rett. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #39 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jo, det gjorde du; Her sier du at det er helt vanlig i arbeidslivet at man trekkes hele uken selv om det er helligdager. Anonymkode: 1f671...7cb Nei, det er jo ikke det jeg snakker om, jeg snakket om den delen som har med hi sin tråd å gjøre. Helligdager har ingenting med hi sin tråd og gjøre. Dette er det siste jeg kommer til å svare deg, for nå driver vi bare med avsporinger Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #40 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er jo ikke det jeg snakker om, jeg snakket om den delen som har med hi sin tråd å gjøre. Helligdager har ingenting med hi sin tråd og gjøre. Dette er det siste jeg kommer til å svare deg, for nå driver vi bare med avsporinger Anonymkode: 4ca7a...7f0 Du skrev; «Jeg sier ajo t det du synes er rart hos den du siterer, er helt vanlig.» Det handlet så klart om helligdager. Både den andre som faktisk spurte, og jeg som du snakket til, snakket om helligdagene. Skjønner at det ligger svært fjernt fra deg å innrømme feil og komme videre, så jeg gir herved opp å vente på det. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 5 timer siden #41 Skrevet 5 timer siden Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg nekter å tro at det i 2026 finnes et lønnssystem som godtar at en helligdag er en feriedag. Klart, jobber man turnus så. Men dette er en åpenbar ikke-turnusstilling hvor man stenger sjappa på fredagen. Jeg setter femmeren min på at den som sier dette tar feil. Arbeidsgiver måtte ha endret lønnssystemet om de skulle ha lurt de ansatte på denne måten. Veldig veldig mye større sjanse for at de som skriver noe her inne, ikke har peiling. Rett over her var det en som ikke klarte å holde tråden gjennom noen få innlegg og likevel påsto hardnakket at hun hadde rett. Anonymkode: 1f671...7cb Ikke engang på turnusarbeid kan man ta inn helligdag som ferie. Legger man inn ferie på en uke med helligdager trekkes ikke helligdagen som ferie. Jeg har laget arbeidsplaner i 15 år så er ikke i tvil engang Nei åpenbart ikke alle som vet hva de snakker om Anonymkode: 598d4...4f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå