Anonym bruker Skrevet i går, 08:45 #1 Skrevet i går, 08:45 Er det noen som vet hvordan reglene er dersom man er gradert sykemeldt i 50% og da jobber annenhver dag, og arbeidsplassen holder feriestengt i 3 uker? Trekkes man fortsatt 3 uker ferie, eller trekker man ferie kun de dagene man skulle jobbet, og er sykemeldt de andre dagene? Dette er en sykemelding som har oppstått lenge før feriestart. Anonymkode: ee29e...4eb
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden Man trekkes 3 uker ferie. Er kun lov å dele opp den siste ferieuken i enkeltdager. Anonymkode: 4f607...cff
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det noen som vet hvordan reglene er dersom man er gradert sykemeldt i 50% og da jobber annenhver dag, og arbeidsplassen holder feriestengt i 3 uker? Trekkes man fortsatt 3 uker ferie, eller trekker man ferie kun de dagene man skulle jobbet, og er sykemeldt de andre dagene? Dette er en sykemelding som har oppstått lenge før feriestart. Anonymkode: ee29e...4eb Hos oss er det slik at selv om min arbeidsplan er hver andre dag, så er det annerledes i HR-portalen. La oss si at jeg er 50% sykmeldt to uker. Jeg jobber 100% mandag onsdag fredag ene uken og tirsdag torsdag andre uken, = 50% Men HR-portalen vil likevel si at jeg jobber 50% hver eneste dag. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Ferie regnes i uker og ikke dager hos oss ihvertfall. Så om du tar ferie den uka i mai som det er kristihimmelfart på torsdag og stengt pga inneklemt dag på fredag trekkes du en uke ferie selv om du egentlig har ferie tre dager. Anonymkode: b2f06...dd4
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ferie regnes i uker og ikke dager hos oss ihvertfall. Så om du tar ferie den uka i mai som det er kristihimmelfart på torsdag og stengt pga inneklemt dag på fredag trekkes du en uke ferie selv om du egentlig har ferie tre dager. Anonymkode: b2f06...dd4 Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Hos oss kan vi ta ferie enkeltdager. Om det er en inneklemt fredag der det er planleggingsdag f.eks. så kan man ta ut en feriedag for å være hjemme med barna. Jeg bruker f.eks. gjerne feriedager på de inneklemte dagene i påsken og romjulen og da er jeg virkelig ikke interessert i å få miste feriedager til helligdager. Man kan derimot ikke ta ut halve feriedager så om man tar ferie en dag som er halv arbeidsdag (som onsdagen i påsken) så bruker man like vel en hel feriedag. Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Hos oss kan vi ta ferie enkeltdager. Om det er en inneklemt fredag der det er planleggingsdag f.eks. så kan man ta ut en feriedag for å være hjemme med barna. Jeg bruker f.eks. gjerne feriedager på de inneklemte dagene i påsken og romjulen og da er jeg virkelig ikke interessert i å få miste feriedager til helligdager. Man kan derimot ikke ta ut halve feriedager så om man tar ferie en dag som er halv arbeidsdag (som onsdagen i påsken) så bruker man like vel en hel feriedag. Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b Det er helt vanlig det hun du siterer sier. Det blir og regnet hele ferieuker selv om man jobber deltid. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er helt vanlig det hun du siterer sier. Det blir og regnet hele ferieuker selv om man jobber deltid. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Si man skal reise bort i julen. Julaften er på en mandag. Jeg ville da brukt to feriedager den uken ved å ta ferie torsdagen og fredagen, men det er altså helt vanlig at folk trekkes fem feriedager for dette? Vi har 25 feriedager. Om jeg skulle mistet 5 feriedager på helligdager i jul og påske hadde ikke feriekabalen gått opp med små barn. Da blir jo man veldig avhengig av å finne alternativ pass eller ha barna med på jobb på planleggingsdager. Det er jo få som har nok ferie til å ta ferie en hel uke når man egentlig trenger én dag. Kjenner jeg er veldig glad for at vi kan ha ferie enkeltdager Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden https://conta.no/lonn/deltidsansatt-sa-mye-ferie-har-du-rett-pa-i-sommer/ Anonymkode: c9514...cd3
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Si man skal reise bort i julen. Julaften er på en mandag. Jeg ville da brukt to feriedager den uken ved å ta ferie torsdagen og fredagen, men det er altså helt vanlig at folk trekkes fem feriedager for dette? Da tar du bare ut 2 dager fra den femte ferie uka - for den kan du dele opp i enkeltdager Anonymkode: 4f607...cff
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Si man skal reise bort i julen. Julaften er på en mandag. Jeg ville da brukt to feriedager den uken ved å ta ferie torsdagen og fredagen, men det er altså helt vanlig at folk trekkes fem feriedager for dette? Vi har 25 feriedager. Om jeg skulle mistet 5 feriedager på helligdager i jul og påske hadde ikke feriekabalen gått opp med små barn. Da blir jo man veldig avhengig av å finne alternativ pass eller ha barna med på jobb på planleggingsdager. Det er jo få som har nok ferie til å ta ferie en hel uke når man egentlig trenger én dag. Kjenner jeg er veldig glad for at vi kan ha ferie enkeltdager Anonymkode: c40a4...d3b Det er vanlig å ha 1 uke som man kan ta ut i enkeltdager. Men når man har 3 uker sommerferie, så er det 3 sammenhengende uker, og ikke enkeltdager. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Si man skal reise bort i julen. Julaften er på en mandag. Jeg ville da brukt to feriedager den uken ved å ta ferie torsdagen og fredagen, men det er altså helt vanlig at folk trekkes fem feriedager for dette? Vi har 25 feriedager. Om jeg skulle mistet 5 feriedager på helligdager i jul og påske hadde ikke feriekabalen gått opp med små barn. Da blir jo man veldig avhengig av å finne alternativ pass eller ha barna med på jobb på planleggingsdager. Det er jo få som har nok ferie til å ta ferie en hel uke når man egentlig trenger én dag. Kjenner jeg er veldig glad for at vi kan ha ferie enkeltdager Anonymkode: c40a4...d3b Så om man jobber 50% hos dere kan man ta ut 10 uker ferie fordi man bare tar ut enkeltdager? Det er ikke vanlig altså. Det vanlige er at 4 uker må tas ut som hele uker, og den siste uka som enkeltdager. Anonymkode: b2f06...dd4
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Si man skal reise bort i julen. Julaften er på en mandag. Jeg ville da brukt to feriedager den uken ved å ta ferie torsdagen og fredagen, men det er altså helt vanlig at folk trekkes fem feriedager for dette? Vi har 25 feriedager. Om jeg skulle mistet 5 feriedager på helligdager i jul og påske hadde ikke feriekabalen gått opp med små barn. Da blir jo man veldig avhengig av å finne alternativ pass eller ha barna med på jobb på planleggingsdager. Det er jo få som har nok ferie til å ta ferie en hel uke når man egentlig trenger én dag. Kjenner jeg er veldig glad for at vi kan ha ferie enkeltdager Anonymkode: c40a4...d3b Får dere ta ut 5 uker i enkeltdager? Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Så om man jobber 50% hos dere kan man ta ut 10 uker ferie fordi man bare tar ut enkeltdager? Det er ikke vanlig altså. Det vanlige er at 4 uker må tas ut som hele uker, og den siste uka som enkeltdager. Anonymkode: b2f06...dd4 Nei, det er ikke så mange som jobber deltid. Men en som jobbet 80% fikk beskjed om å enten føre fulle uker (inkludert den dagen vedkommende hadde fri) eller justere feriedager for stillingsprosenten slik at antallet ble riktig. Men det er lenge siden. Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Får dere ta ut 5 uker i enkeltdager? Anonymkode: 4ca7a...7f0 Har aldri prøvd, så vet ikke hvor grensen går. Selv har jeg ført 1-2 uker som enkeltdager (påske, jul, planleggingsdager og noen langhelger f.eks. i vinterferie og høstferie). Vet også at noen med små barn har valgt å ta ferie noen dager i uken i puslespillet mellom permisjon og barnehageplass, men vet ikke hvor lenge de holdt på med dette. Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #15 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Hos oss kan vi ta ferie enkeltdager. Om det er en inneklemt fredag der det er planleggingsdag f.eks. så kan man ta ut en feriedag for å være hjemme med barna. Jeg bruker f.eks. gjerne feriedager på de inneklemte dagene i påsken og romjulen og da er jeg virkelig ikke interessert i å få miste feriedager til helligdager. Man kan derimot ikke ta ut halve feriedager så om man tar ferie en dag som er halv arbeidsdag (som onsdagen i påsken) så bruker man like vel en hel feriedag. Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b Det kan være forskjell på hva som står i loven og hva som gjøre i praksis. Alle har krav på 3 sammenhengende uker og den kan du kreve å få ta ut i om sommeren. Men du kan ikke kreve når. Den siste uka pluss 1 dag kan du også kreve å få ta ut sammenhengende, men du kan ikke kreve å få den på en bestem tid. Arbeidsgiver kan bestemme når du skal ta den ut. Mange, min mann f.eks, har stor råderett over egen ferie og kan stort sett ta ut ferie når han vil. Men det må selvfølgelig samordnes med arbeidsgiver og kolleger. Alle kan ikke plutselig bestemme at de skal ha ferie 3 uker i juli. Den 5. ferieuka som mange har avtalefestet, kan folk selv bestemme over selv, men den må avtales med arbeidsgiver. Først når vi blir 60 får vi en ekstra uke, og den kan vi bestemme over selv. Men vi må selvfølgelig gi beskjed til arbeidsgiver på forhånd. Anonymkode: ed74f...cc6
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det kan være forskjell på hva som står i loven og hva som gjøre i praksis. Alle har krav på 3 sammenhengende uker og den kan du kreve å få ta ut i om sommeren. Men du kan ikke kreve når. Den siste uka pluss 1 dag kan du også kreve å få ta ut sammenhengende, men du kan ikke kreve å få den på en bestem tid. Arbeidsgiver kan bestemme når du skal ta den ut. Mange, min mann f.eks, har stor råderett over egen ferie og kan stort sett ta ut ferie når han vil. Men det må selvfølgelig samordnes med arbeidsgiver og kolleger. Alle kan ikke plutselig bestemme at de skal ha ferie 3 uker i juli. Den 5. ferieuka som mange har avtalefestet, kan folk selv bestemme over selv, men den må avtales med arbeidsgiver. Først når vi blir 60 får vi en ekstra uke, og den kan vi bestemme over selv. Men vi må selvfølgelig gi beskjed til arbeidsgiver på forhånd. Anonymkode: ed74f...cc6 Jeg vet at de aller fleste må avtale ferie med jobben. Noen har en fleksibel og selvstendig jobb og kan velge mye selv. Andre inngår i en turnus- og bemanningskabal og får gjerne tildelt ferietid (f.eks tidlig eller sent på sommeren eller når barnehagen er stengt). Det jeg ikke visste, var at om du tar deg en uke ferie som inneholder helligdager så teller disse med som feriedag. Jeg trodde nemlig at helligdager var utenom ferie og at om du tar deg en ukes ferie og to av dagene er helligdager så har du brukt tre dagers ferie, ikke 5. Anonymkode: c40a4...d3b
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Man trekkes 3 uker ferie. Er kun lov å dele opp den siste ferieuken i enkeltdager. Anonymkode: 4f607...cff Det er strengt talt ikke noe forbud mot å dele opp ferien, men man har ikke krav på det. "60-årsuken" har man rett til å dele opp. Anonymkode: ed74f...cc6
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Tenkte det samme. Høres ut som arbeidsgiver rundlurer de ansatte. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan være forskjell på hva som står i loven og hva som gjøre i praksis. Haha, nei! Det er derfor man har lover om dette. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er helt vanlig det hun du siterer sier. Det blir og regnet hele ferieuker selv om man jobber deltid. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Det er jo noe helt annet. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #21 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo noe helt annet. Anonymkode: 1f671...7cb Hva er noe annet, det med deltid? Det var bare en bisetning. Jeg sier ajo t det du synes er rart hos den du siterer, er helt vanlig. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #22 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b Det er kun full sykemelding som gir rett til å utsette ferien. Anonymkode: 4ca7a...7f0
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #23 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Da tar du bare ut 2 dager fra den femte ferie uka - for den kan du dele opp i enkeltdager Anonymkode: 4f607...cff Arbeidstaker har rett til å kreve 3 sammenhengende ferieuker mellom 1.juni og 31.september, men det er arbeidsgiver som har siste bestemmelse på når innenfor den perioden. Arbeidstakere kan velge hvis arbeidsgiver er enig å ta ut alle sine feriedager som enkeltdager, og det står ingen steder i loven at arbeidstaker må ta ut hele ferieuke. Det eneste arbeidstaker er forpliktet til er å ta ut ferien i løpet av året. Anonymkode: 79e10...25f
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #24 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hva er noe annet, det med deltid? Det var bare en bisetning. Jeg sier ajo t det du synes er rart hos den du siterer, er helt vanlig. Anonymkode: 4ca7a...7f0 Det vet da ikke du. Anonymkode: 1f671...7cb
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #25 Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det høres jo kjemperart ut. Jeg synes det er rart at det i det hele tatt er lovlig. Hos oss kan vi ta ferie enkeltdager. Om det er en inneklemt fredag der det er planleggingsdag f.eks. så kan man ta ut en feriedag for å være hjemme med barna. Jeg bruker f.eks. gjerne feriedager på de inneklemte dagene i påsken og romjulen og da er jeg virkelig ikke interessert i å få miste feriedager til helligdager. Man kan derimot ikke ta ut halve feriedager så om man tar ferie en dag som er halv arbeidsdag (som onsdagen i påsken) så bruker man like vel en hel feriedag. Du kan ikke ha sykepenger i ferien, men du kan utsette ferien. Du kan lese mer her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: c40a4...d3b Da er du heldig, for det er ikke vanlig praksis. Hos oss som jobber dag/kveld, da kunne jeg tatt ut bare de dager jeg f eks jobber kveld og helg som ferie, og det vil jo bli feil mtp timer og lønn! Tipper du jobber på kontor uten kunder du må hjelpe….. Anonymkode: 0cdda...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå