Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår første konfirmant konfirmeres til høsten. Hører så mange sparer i åresvis, pusser opp hele huset først (om de skal ha fest hjemme) og at det koster så mye, og er så veldig stort.

Må det være så mye "større" enn en dåp? Litt mer formelt enn vanlig bursdagsfeiring tenker jeg jo. Vi skal ha det hjemme, så pynter med langbord og har god mat og kaker, er ikke det "nok"? Må han få dyr dress feks, som han vokser ut av på et år😅

Hvor mye er det vanlig å gi konfirmanten i gave? Vet det varierer etter økonomi, men hva ga dere til egne barn? 

Anonymkode: 4a920...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det også hjemme. Leide bord, stoler og duker av noen som leier ut det rett borti her. Dekket på til 35 personer i stuen, og kjøpt litt mat og lagde litt mat. 
Vår jente arvet bunad, men guttungen som skal konfirmeres neste år kommer garantert til å ha dress fra Cubus eller Dressmann. Han er liten og tynn, og trenger ikke noe fancy han vokser ut av innen kort tid 😉

Datteren vår fikk 10.000 kroner og litt småting av oss foreldre, og et smykke til ca 1500 kr av lillebror.

Anonymkode: 4357c...444

Skrevet

Følger denne. Jeg er alene mee barna og har ikke så store muligheter for gave i tillegg tll fest. Begge har fått fotobøker. Dattera fikk bunad. Føler liksom sønnen og må få noe. 🤔 dyrt å holde stor fest.

Anonymkode: f4781...52c

Skrevet

Vi har hatt to konfirmasjoner hjemme. Begge gangene lagde vi maten selv, og hadde én kjøpekake og resten hjemmelaget.

Tok verandabordet inn, lånte et bord fra kantina på jobb og sammen med det vanlige spisebordet vårt ble det nok til alle. 

Kjøpte potteblomster som jeg kuttet blomstene av og satte i små vaser.

Kjøpte litt bordpynt og servietter på Upstairs.

Ungene har fått fotobok og båt. Vi bor ved sjøen så de har fått en liten rib med påhengsmotor. Verdi ca 10.000 kr ogde har solgt den for å kjøpe lett motorsykkel  når de ble 16 år.

Datter arvet bunad etter bestemor, så kostet bare omsøm og rens av søljer. 

Sønn fikk dress fra Jack & Jones.

Anonymkode: 981ea...3b4

Skrevet

Konfirmasjonen har tatt helt av. Og de pengene ungdommen før er jo helt hinsides 

Anonymkode: bc4c5...f11

Skrevet

Lånte kantina på jobb og lagde koldtbord selv. Fikk hjelp av venner og familie til kaker. Kjøpte noen blomsterbuketter og satt i vaser. Servietter og annen pynt fra typisk Nille ov upstairs. Gave til konfirmanten for ca 10000 kr og dress fra Dressmann.  Så nei trenger ikke bruke sinnsykt mange penger på konfirmasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Følger denne. Jeg er alene mee barna og har ikke så store muligheter for gave i tillegg tll fest. Begge har fått fotobøker. Dattera fikk bunad. Føler liksom sønnen og må få noe. 🤔 dyrt å holde stor fest.

Anonymkode: f4781...52c

Sønnen kan få bunad når han er mer utvokst. 

Anonymkode: 4b24a...841

Skrevet

Man MÅ veldig lite.  Konfirmasjonen var faktisk ganske lik dåpen: Nærmeste familie (besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn.)   Hjemmelaget "buffé" med litt kald og litt varm mat, kaker bakte vi selv og venner.  Så kjøpte vi en medium "kjøpekake" som konfirmanten ønsket seg.   Brus, og alkoholfri øl og vin til til maten. 

Husker ikke hvor mye det kostet, men det veltet ikke budsjettet.  

Anonymkode: 02924...fc2

Skrevet

Jeg er alene med min datter og hun ble konfirmert i fjor. Jeg leide et lokale, men det kostet kun 1500 kr. Maten ble koldtbord (kjøpt fra et catering selskap) og med 35 gjester kostet maten 16500 kr. Venner og familie bakte kaker pluss at jeg kjøpte to kaker. Pynt mm hadde jeg fra før, og blomster plukket jeg i hagen. Bunad med alt at søler, sko, silketørkle mm fikk hun av mine foreldre. Gave fra meg var spranghest (det ble gaven da hun satser i den sporten, og hun måtte over fra sportsponni til hest uansett, men det var en veldig dyr gave). I tillegg fikk hun en diamantring som har gått i arv gjennom flere generasjoner.

Anonymkode: aadff...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...