Gå til innhold

Andre enn meg som sliter med å prate engelsk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått meg en ny jobb og opplæringen var med ei amerikansk. Helt ok det, forstår absolutt alt, men det er det å uttale seg og prate tilbake? Jeg er helt krise. Er nok en komifilm å se på uttalelsen min. Desverre ikke veldig skoleflink og det syntes idag. Ja jeg er voksen kvinne på 35. Pinlig!

Anonymkode: 54815...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Fått meg en ny jobb og opplæringen var med ei amerikansk. Helt ok det, forstår absolutt alt, men det er det å uttale seg og prate tilbake? Jeg er helt krise. Er nok en komifilm å se på uttalelsen min. Desverre ikke veldig skoleflink og det syntes idag. Ja jeg er voksen kvinne på 35. Pinlig!

Det der har med erfaring å gjøre. Når man ikke er så vant med å snakke engelsk settes man litt ut. Man tenker fortsatt på norsk og må oversette for seg selv og da går det litt tregere. I tillegg hender det at man midt i setninger innser at den formuleringen ikke virker noe særlig på engelsk. Skal du jobbe med folk som snakker engelsk så vil du se at dette kommer seg raskt. Snart snakker du engelsk mye mer avslappende. De aller fleste som lærer et språk etter at de har begynt på barneskolen vil ha aksent så det trenger du ikke stresse med. Det viktigste er at dere forstår hverandre :) Gratulerer med ny jobb og lykke til :)

Anonymkode: 29582...ab2

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det der har med erfaring å gjøre. Når man ikke er så vant med å snakke engelsk settes man litt ut. Man tenker fortsatt på norsk og må oversette for seg selv og da går det litt tregere. I tillegg hender det at man midt i setninger innser at den formuleringen ikke virker noe særlig på engelsk. Skal du jobbe med folk som snakker engelsk så vil du se at dette kommer seg raskt. Snart snakker du engelsk mye mer avslappende. De aller fleste som lærer et språk etter at de har begynt på barneskolen vil ha aksent så det trenger du ikke stresse med. Det viktigste er at dere forstår hverandre :) Gratulerer med ny jobb og lykke til :)

Ja vi forstod hverandre på en merkelug måte 😅 Tusen takk!💕

Skrevet

Jeg kan bare litt enkel turist-engelsk. Flaut, men sant. 

Anonymkode: 33dbb...ff9

Skrevet

Det kommer seg etter hvert. Jeg samarbeider en del med amerikanere på jobb, og er rimelig avslappet med å snakke med dem. Har kollegaer som vegrer seg, og de som ikke hopper i det, kommer ikke over terskelen og fortsetter å fortelle seg selv (og oss andre) at de ikke klarer å snakke engelsk. For de aller fleste handler det bare om å øve seg. 

Skrevet

Jeg er heller ikke så god i muntlig engelsk, men trøster meg med at jeg selv syns det er både ok og sjarmerende med mennesker som ikke behersker norsk særlig godt, men som snakker likevel, samt at det er de som er i mitt land og dermed ikke kan forvente at jeg skal snakke et annet språk flytende. 

Og så mistenker jeg at jeg er bedre enn jeg innbiller meg, for jeg blir alltid forstått. 

Anonymkode: bcd93...11f

Skrevet

Hør på enkle engelske lydbøker, det kan hjelpe. 

Anonymkode: 1a249...45c

Skrevet

For å sitere Fenriken: Du er ikke dårlig, du er utrent. Du må bare trene litt mer. Ingen er jo supergode på noe de aldri gjør. Jeg sverger til å prate høyt med meg selv i bilen når jeg lærer et nytt språk. Later som jeg er i en samtale og må lage setninger og gjøre meg forstått. Da kan jeg prate i vei og bli vant til å høre meg selv snakke med andre lyder og da er det litt mindre skummelt å gjøre det sammen med andre. 

Skrevet

Mange nordmenn tror de er dårlige fordi de ikke har praktisert å snakke engelsk så mye, men så er de mer enn gode nok likevel 😊 jeg har mange engelskspråklige på jobb, og opplevde nylig å være på restaurant med dem, og servitøren unnskyldte sin dårlige engelsk flere ganger, enda han snakket tilnærmet perfekt engelsk 😅 ble nesten pinlig andre veien. 

Anonymkode: b53af...3ef

Skrevet

Nei, du er ikke alene om det. Amerikanere flest sliter med å prate engelsk. De tror at en bum er en fanny. Men forklarer du at det ikke er en fanny, fanny er ladybits, det de tenker på er en bum, så tror de at du mener en tramp. Forklarer du at det de tenker på ikke er en bum men en tramp, så tror de du mener en prostitute. Sukk... Jeg er enig med deg hi, de ter frustrerende å prate engelsk med amerikanere.

Anonymkode: 24e78...a25

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Nei, du er ikke alene om det. Amerikanere flest sliter med å prate engelsk. De tror at en bum er en fanny. Men forklarer du at det ikke er en fanny, fanny er ladybits, det de tenker på er en bum, så tror de at du mener en tramp. Forklarer du at det de tenker på ikke er en bum men en tramp, så tror de du mener en prostitute. Sukk... Jeg er enig med deg hi, de ter frustrerende å prate engelsk med amerikanere.

Du virker jo til å ha svært tungt for det. Det vanlige er at man legger godviljen til og finner ut av ting uten så mye fuzz. 

Jeg er sikker på at hi klarer seg mye bedre enn du virker til å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du virker jo til å ha svært tungt for det. Det vanlige er at man legger godviljen til og finner ut av ting uten så mye fuzz. 

Jeg er sikker på at hi klarer engelsk bedre enn amerikanere flest gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er sikker på at hi klarer engelsk bedre enn amerikanere flest gjør.

De fleste som skjønne engelsk skjønner også amerikansk. 

Men jeg skjønner at du har fått deg et oppheng i denne tråden også, så jeg avslutter vår samtale her. Du får finne noen andre å gnage på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men jeg skjønner at du har fått deg et oppheng i denne tråden også, så jeg avslutter vår samtale her. Du får finne noen andre å gnage på. 

Men tråden handler ikke om å skjønne engelsk den handler om å prate engelsk. Jeg er sikker på at hi prater bedre engelsk enn ameri... Oi, er du fra USA opprinnelig? 😳

Skrevet

Jeg kan engelsk dårlig og har slitt med engelsk hele livet. Får det ikke til. Det og det å lære nye språk. Er det noe feil da? Er kun 30 år.

Anonymkode: 4a65a...628

Skrevet

Jobbengelsk og å snakke med en «innfødt» er også ofte annerledes enn det vi lærte på skolen og vokabularet vi plukker opp fra filmer. Slå opp alle ord du stopper opp på, så går det seg til 😊 Jeg flyttet til Skottland en periode for mange år siden, språkøret fikk kjørt seg en stund selv om jeg regnet meg som god i engelsk 😄

Anonymkode: 7a953...d30

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo du som angriper og gnager på anonym a25.

Anonymkode: 85cb2...def

Skrevet

Jeg synes det er mye vanskeligere med jobbspråk på engelsk enn ellers, jeg leter mye mer etter ord som jeg vanligvis ikke bruker, Og skal jeg snakke med folk som har engelsk som sitt morsmål, så får jeg litt prestasjonsangst, og jeg blir verre enn jeg egentlig er til å snakke engelsk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ja altså jeg sliter med å finne ord! For eks, så fikk jeg til spørsmål om jeg var sykepleier, men jeg er helefagarbeider, å tenkte jeg «Hvordan i allverden sier man helsefagarbeider på engels/amerikansk», for meg er det ikke vokalforskjellen men det er selve språket. Snakke fulle setninger. Jeg måtte avlede min i ei setning for å si " you know what i mean?" Å blir mye " aaam" , yeah okei på meg 😂 huff det er rett og slett håpløst! 

Er nå flink med mennesker da. 

Skrevet

Ts igjen her. De amerikanske forstår vel engelsk og omvendt? Eller🤔 Når jeg sier Engelsk mener jeg ikke bokstavelig men det å snakke fremmedspråk. Finne små ord. Hadde jeg bare funnet fått frem så mye setninger som han rallykjøreren så, selvom uttalelsen hans er helt forferdelig. Han finner iallefall ordene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja altså jeg sliter med å finne ord! For eks, så fikk jeg til spørsmål om jeg var sykepleier, men jeg er helefagarbeider, å tenkte jeg «Hvordan i allverden sier man helsefagarbeider på engels/amerikansk», for meg er det ikke vokalforskjellen men det er selve språket. Snakke fulle setninger. Jeg måtte avlede min i ei setning for å si " you know what i mean?" Å blir mye " aaam" , yeah okei på meg 😂 huff det er rett og slett håpløst! 

Det er helt vanlig å ikke kunne fagbegreper. Det er jo det man bruker minst om man har brukt det i det hele tatt før. Jeg har studert i utlandet (undervisningsspråk var engelsk). Hadde ingen problemer med å forstå alt som ble sagt, fagbegreper etc. Også om foredragsholder hadde kraftig og fremmed aksent (noen krevde litt tilvenning). Så gikk jeg forbi en byggeplass med maskiner og verktøy og innså at her var det mange ord jeg ikke kunne.... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.4.2026 den 23.11):

Vet du hva, det der skal du bare "drite i" - uttalen / accenten din altså. Jeg har bodd flere år i utlandet og levd på bl.a engelsk, men har aldri, og da mener jeg ALDRI fått kommentarer på at uttalen min ikke er bra nok, og heller ikke aksenten min .  Tvert i mot, folk er imponerte og eller glad for at jeg snakker språket. Og skjønte de ikke helt hva jeg mente, så spurte de på en hyggelig måte.  Ikke før jeg kom hjem til Norge skjønte jeg at en del nordmenn har det for seg at engelsk skal prates med en helt bestemt accent. Om du har et stort ordforråd, forstår godt osv, spiller det liten rolle, så lenge du ikke bruker det som er den perfekte accenten i deres ører.  

Det siste viser forresten at de har dårlig kunnskap om språk og accent.  Fransk er ikke bare Paris-fransk, og engelsk er ikke bare London-engelsk.  Og Indisk-engelsk er ikke noe vi perfekte nordmenn kan le av, det er en godkjent engelsk dialekt. 

Anonymkode: d395a...26e

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nei amerikanere har vanskelig for å både forstå og å tale engelsk. Bare et så enkelt begrep som "first floor" forvirrer amerikanere. De tror at første etasje er "first floor" når det er "bottom floor". Det er andre etasje som er "first floor". Når det gjelder å tale engelsk sier de håpløst noe så enkelt som "I could care less" (jeg kunne bry meg mindre) når de prøver å si at de ikke kunne bry seg mindre. Det blir det fort misforståelser av! Men at du har litt aksent og tydelig prøver å finne riktig ord en gang i blant er ikke noe som forvirrer. Sånn er det for mange. Men om du i stedet stadig vekk brukte feil ord for ting og misforsto ord som å bety noe annet, slik amerikanerne gjør, så ville det gjort det vanskelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.4.2026 den 23.11):

Ha samtaler med deg selv i hodet ditt, tenk på engelsk for å øve. Du må bare bruke språket.

Anonymkode: 78afc...d7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Når det gjelder å tale engelsk sier de håpløst noe så enkelt som "I could care less" (jeg kunne bry meg mindre) når de prøver å si at de ikke kunne bry seg mindre. Det blir det fort misforståelser av!

Det er jo du som misforstår dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...