Anonym bruker Skrevet i går, 17:08 #1 Skrevet i går, 17:08 Gleder meg alltid til guttene på 11 og 14 år kommer. Tenker det blir kjekt å finne på noe sammen, spille spill, se film etc. Men de går stort sett opp på rommene for å spille playstation. Synes det er litt kjedelig og vil ikkje at minnene de har av disse åra er spilling. 🙈 det hender jeg er med på FIFA eller rocket leauge. Kan eg tvinge de med? 🤔 Anonymkode: 51ae9...51f
Anonym bruker Skrevet i går, 17:14 #2 Skrevet i går, 17:14 Selvfølgelig kan du sette grenser for bruk av skjerm, du kan også tvinge de med på ting, men det beste er selvfølgelig å finne på ting de ønsker å være med på. Husker du ikke da du var fjortis selv, det var ikke veldig kult å være med på ting med familien altså 🙈 Så mitt tips er å finne på ting de ønsker å gjøre. Vi har vært på harrytur til Sverige for å kjøpe smågodt og brus, det hadde jentene våre lyst til. Så har vi besøkt søsteren min som har en datter på omtrent samme alder, de har hatt overnattingsgjester, vi har tent bål i hagen og grillet pølser og pinnebrød, men de har også bare fått slappe av og kose seg på rommene sine. De har skoleferie og ønsker slappe av litt også. Anonymkode: 7580e...62f
Anonym bruker Skrevet i går, 17:18 #3 Skrevet i går, 17:18 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig kan du sette grenser for bruk av skjerm, du kan også tvinge de med på ting, men det beste er selvfølgelig å finne på ting de ønsker å være med på. Husker du ikke da du var fjortis selv, det var ikke veldig kult å være med på ting med familien altså 🙈 Så mitt tips er å finne på ting de ønsker å gjøre. Vi har vært på harrytur til Sverige for å kjøpe smågodt og brus, det hadde jentene våre lyst til. Så har vi besøkt søsteren min som har en datter på omtrent samme alder, de har hatt overnattingsgjester, vi har tent bål i hagen og grillet pølser og pinnebrød, men de har også bare fått slappe av og kose seg på rommene sine. De har skoleferie og ønsker slappe av litt også. Anonymkode: 7580e...62f Ja👍 har gitt de to alternativer imårå. Kort fjelltur og bålpanne heime eller ski og bål m pølser på fjellet. De kom fra faren i dag og der har de ikke tilgang til playstation. HI Anonymkode: 51ae9...51f
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #4 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): JDe kom fra faren i dag og der har de ikke tilgang til playstation. HI Anonymkode: 51ae9...51f Da kan vel du og sette grenser for det? Anonymkode: 0ea89...e58
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Da kan vel du og sette grenser for det? Anonymkode: 0ea89...e58 Å ikke ha mener du? Jeg tenker at mye av det sosiale i den alderen foregår via spilling, så det tar jeg ikke vekk fra de. Anonymkode: 51ae9...51f
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Å ikke ha mener du? Jeg tenker at mye av det sosiale i den alderen foregår via spilling, så det tar jeg ikke vekk fra de. Anonymkode: 51ae9...51f Nei, det mener jeg ikke. Jeg skrev da vitterlig sette grenser, ikke at du skulle nekte de. Anonymkode: 0ea89...e58
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (11 timer siden): Å ikke ha mener du? Jeg tenker at mye av det sosiale i den alderen foregår via spilling, så det tar jeg ikke vekk fra de. Anonymkode: 51ae9...51f Det er jo tull. Du kan fint oppdra unger som ikke er firkanta i øya. Anonymkode: 6e9af...796
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (11 timer siden): Å ikke ha mener du? Jeg tenker at mye av det sosiale i den alderen foregår via spilling, så det tar jeg ikke vekk fra de. Anonymkode: 51ae9...51f Men da får du bare la dem spille, da. Det er et valg du tar, men da kan du jo ikke klage på at de bare spiller når de er på samvær hos deg. Anonymkode: 5e5c1...d17
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (11 timer siden): Å ikke ha mener du? Jeg tenker at mye av det sosiale i den alderen foregår via spilling, så det tar jeg ikke vekk fra de. Anonymkode: 51ae9...51f Setter du ikke grenser for skjermtid, så vil de bruke mye tid med spilling. Når de ikke får game hos far så har de nok savnet spilling. Dette går det nok litt mer krevende å sette grenser hos deg. Ønsker du ikke at de skal spille hele tiden, må du sette grenser. I klassen til ene barnet så var det en mor som ikke satte grenser. Barnet hennes fikk gjøre akkurat som det ville; spise så mye godteri han ville, game når det ville og aldersgrensene på spill ble ikke overholdt. Hun var litt frustrert over at barnet hennes alltid hadde venner på besøk, men at de bare ble en time eller to og så kom det nye venner. Hvorfor kunne de ikke gå til andre? Forklaringen var at venner kom på besøk for å være med sønnen. Kanskje kunne de ha lyst til å spille litt. De synes det var kult med spill de ikke fikk spille hjemme og fri flyt av godteri, men etter hvert ønsket de å gjøre andre ting - være ute å sykle, leke i ballbingen, dra til noen av de andre etc. Sønnen nektet å bli med - han var bare interessert i å game - helst spill de andre ikke fikk lov til å ha (han spilte hele tiden, de som var på besøk måtte dele på den andre kontrollen). Derfor var det ikke av interesse å gjøre noe annet, ei heller dra til de andre å spille heller - de hadde jo kjedelige spill.... Når de ga opp å overtale og dro uten sønnen, ringte han til andre og overtalte dem til å komme med å tilby godteri og spill de ikke var gamle nok til å spille. Og så gjentok det hele seg. Foreldre kan bryte slike mønstre, sette grenser for skjermtid, passe på at barna kommer seg ut. Det er slitsom jobb å ta, men man får gevinster av det og det blir nok lettere etter hvert. De aller fleste barn har begrensninger på spilletid. Man kan fint game med venner i spillet og deretter finne på noe annet. Jeg tenker at om du prater med dem om hvem de gamer med, så vil du se at de andre nå i påsken antagelig er på en time eller to og at barna dine antagelig spiller med flere. Ettersom noen logger seg av er det andre som logger seg på for å spille det du har lov til denne dagen, mens dine barn er på det meste av tiden. Anonymkode: 6a9ce...d67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå