Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke katteraser pleier som oftest å holde seg i nærheten av huset?

Og hvilke raser passer best som innekatt?

Eller kan jeg kjøpe hvilken som helst katt og ha som innekatt?

Anonymkode: b08fc...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det vil fungere dårlig.De fleste har et sterkt instinkt for å gå ut.

Anonymkode: 627ec...b3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Innekattar bør helst vere ei rase framavla for å leve inne. Du kan få ein huskatt som trivast inne, men det er ingen garanti i det. Du kan like godt få ein frustrert og ulykkelig pus fordi eventyrlysta er sterk. 

Utekattar derimot kan godt vere vanlig huskatt. Faktisk helst det ❤️

Skrevet

Nei, hvilken katt som helst kan ikke være innekatt. De fleste vanlige katter, type huskatt, skogskatt o.l. vil mistrives veldig med det. Da får du en katt som desperat lengter ut, som jager forbi bena dine så fort døren åpnes, som rømmer ut av vinduer, som maser og jamrer fordi den vil ut. Det kan være utfordrende nok å holde en slik katt inne til den er sterilisert, chippet og vaksinert, for de er ikke gamle når de begynner lengte ut.

Men det finnes raser som er avlet frem for å være inne, hvor de har avlet vekk mye av de instinktene som gjør at de lengter ut.

Selv har jeg en ragdoll, og katteluke. Så den går ut og inn som den vil, men går aldri langt. Holder seg stort sett på tomten vår. Har også en vanlig huskatt, og den vandrer mer, kan fort være borte et døgn selv om den er kastrert den også. Som regel kommer han hjem hver dag da, men har en mye større utferdstrang enn ragdollen.

Anonymkode: b4caa...af7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hvilken katt som helst kan ikke være innekatt. De fleste vanlige katter, type huskatt, skogskatt o.l. vil mistrives veldig med det. Da får du en katt som desperat lengter ut, som jager forbi bena dine så fort døren åpnes, som rømmer ut av vinduer, som maser og jamrer fordi den vil ut. Det kan være utfordrende nok å holde en slik katt inne til den er sterilisert, chippet og vaksinert, for de er ikke gamle når de begynner lengte ut.

Men det finnes raser som er avlet frem for å være inne, hvor de har avlet vekk mye av de instinktene som gjør at de lengter ut.

Selv har jeg en ragdoll, og katteluke. Så den går ut og inn som den vil, men går aldri langt. Holder seg stort sett på tomten vår. Har også en vanlig huskatt, og den vandrer mer, kan fort være borte et døgn selv om den er kastrert den også. Som regel kommer han hjem hver dag da, men har en mye større utferdstrang enn ragdollen.

Abyssiner/somali er forresten en rase som mange anbefaler, inkludert veterinærer. Har ingen erfaring med de selv, men har sett at de blir anbefalt flere steder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Korat

Anonymkode: 58a0d...eb8

Skrevet

Men vil da utekatter komme hjem med døde mus for å vise frem fangsten? Jeg har angst for døde mus.

Er det da helt umulig å få alle katter til å kun være inne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men vil da utekatter komme hjem med døde mus for å vise frem fangsten? Jeg har angst for døde mus.

Eller levende som de slipper fra seg inne. Eller en fugl, det er virkelig ikke noe gøy.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det da helt umulig å få alle katter til å kun være inne?

Ja, det er helt umulig å få alle katter til å bli innekatter. En vanlig katt vil mistrives veldig med det, og en katt som mistrives er virkelig ikke en hyggelig katt å ha i hus.

Som sagt finnes det raser som er avlet frem for å være innekatt, men selv da må du legge tilrette for dem. Katter er nysgjerrige dyr og en åpen dør eller et åpent vindu vil lokke dem ut. Så du kan ikke lufte i rommet katten oppholder seg, og du bør ha en luftegård med tak eller lære de å gå i sele så de får litt frisk luft.

At katten kommer med bytte er en del av det å ha utekatt, både levende og døde dyr. Har fått alt fra mus til fugler, orm og til og med en padde inn i stua 🙈

Skrevet

Ja, det er helt umulig å få alle katter til å bli innekatter. En vanlig katt vil mistrives veldig med det, og en katt som mistrives er virkelig ikke en hyggelig katt å ha i hus.

Som sagt finnes det raser som er avlet frem for å være innekatt, men selv da må du legge tilrette for dem. Katter er nysgjerrige dyr og en åpen dør eller et åpent vindu vil lokke dem ut. Så du kan ikke lufte i rommet katten oppholder seg, og du bør ha en luftegård med tak eller lære de å gå i sele så de får litt frisk luft.

At katten kommer med bytte er en del av det å ha utekatt, både levende og døde dyr. Har fått alt fra mus til fugler, orm og til og med en padde inn i stua 🙈

Koraten er ikke avlet frem for å være innekatt.

Den trives inne, helst i rolig miljø. Og den er veldig knyttet til eier. Kalles kattens svar på hund. 

Vi hadde vår som innekatt første året, men den ble utekatt når vi flyttet i hus. Den er helst inne fortsatt, men når det er varmt og sol liker den seg ute. Forlater nesten aldri tomten, og er helst ute sammen med oss. 19 år nå og blir jo mer stedsbunden med alder. 

Anonymkode: 58a0d...eb8

Skrevet

Et av samfunnets små paradokser er alle som hevder å være så veldig glad i og kunnskapsrik om katter, men som holder dem inne. 

Anonymkode: ca8ca...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Et av samfunnets små paradokser er alle som hevder å være så veldig glad i og kunnskapsrik om katter, men som holder dem inne. 

Den rette katten kan godt vere inne. Eine min kunne levd fint med det,gitt tilgang til eit inngjerda område og muligheten til å få gå tur i band. Den andre katten min ville blitt djupt ulykkelig. 

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du ønsker å finne deg en innekatt, HI. Håper du lykkes med det! Estimert 4-14 millioner småfugl blir tatt av katter hvert år. Det er utrolig mange, og det er faktisk så mange at det er et problem.

Anonymkode: e01fc...89b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette er de ansvarsfulle katteeierne. Går ikke en uke uten at en katt må skrapes opp av asfalten på stedet her jeg bor.

Anonymkode: e6c72...1f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette er de ansvarsfulle katteeierne. Går ikke en uke uten at en katt må skrapes opp av asfalten på stedet her jeg bor.

En har ikke katt om en bor nær trafikkerte veier.

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Flere steder i verden sees det på som dyreplageri å la en katt  gå ute

Anonymkode: 91ecd...1ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ikke mange ansvarsfulle bileiere heller, der du bor. Kjører de ned så mange katter, kjører de vel ned minst like mange ville dyr også, og jeg ville ikke følt meg trygg på å la ungene leke ute.

Anonymkode: b456b...fa2

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

En har ikke katt om en bor nær trafikkerte veier.

Det er det tydeligvis mange som har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke mange ansvarsfulle bileiere heller, der du bor. Kjører de ned så mange katter, kjører de vel ned minst like mange ville dyr også, og jeg ville ikke følt meg trygg på å la ungene leke ute.

Anonymkode: b456b...fa2

Tja. De 20 årene jeg har bodd her har ingen barn eller ville dyr blitt påkjørt, med unntak av ett rådyr. Har man katt og bor i et normalt trafikkert område så må man nesten bare regne med at katten blir påkjørt på et eller annet tidspunkt.

For øvrig er det da ikke bare her jeg bor katter blir påkjørt, det tror jeg du også forstår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Flere steder i verden sees det på som dyreplageri å la en katt  gå ute

Anonymkode: 91ecd...1ba

Og på de stedene har man villkatter og rasekatter.

Her i Norge er de aller fleste katter huskatter, skogskatter og div blandinger av disse. Katter som stammer fra den gangen alle gårder og småbruk hadde katt som livnærte seg på mus o.l og varmet seg og fikk kos på kjøkkenet, på låven osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.4.2026 den 6.52):

Eller levende som de slipper fra seg inne. Eller en fugl, det er virkelig ikke noe gøy.

Ja det jeg er redd for. Er dette vanlig?

Vil at katten skal være innekatt med er det stor sannsynlighet at det ikke går?

Skrevet

Ja det jeg er redd for. Er dette vanlig?

Vil at katten skal være innekatt med er det stor sannsynlighet at det ikke går?

Du har jo fått mange svar på det, vil du ha en innekatt må du kjøpe en katt som er avlet for å være det, en rasekatt.

En vanlig huskatt kan ikke være innekatt, de vil ut.

Skrevet

Du kan også adoptere en innekatt. Dyrebeskyttelsen har mange katter som må være inne av ulike grunner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...