Gå til innhold

Hva syntes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Helt uenig. Vertinnen er uhøflig. Det er helt vanlig i min gjeng at man sier nå må vi gå og så går det litt tid før vi faktisk har gått.

Tror det er helt greit at vi ikke er venninner for en som tar alt helt bokstavelig hadde ikke jeg orket.

Anonymkode: dcc45...38f

Ja det var vertinnen som ikke ville vi skulle dra. Det ender jo opp med at vi sliter med å besøke henne når hun alltid blir kvass idet vi skal dra. Hun blir spesielt kvass mot henne, alltid. 

Det var direkte ubehagelig å se at hun blåste seg opp og rev den ut av neven for så og si " dette kan du bare drite i, dere skulle jo gå?!" . Venninnen min sa til meg, skal vi snart tenke på det. Med rolig stemme. Vertinnen hørte det visst da hun gikk på toalettet. 

Anonymkode: 69f23...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Er det meg du mener å snakke til?

Hvorfor sier du dere?

Jeg er en av de som mener brusvenninnen og HI oppførte seg tåpelig, HI først i tråden her da hun påsto at det med brusen er straff.

Så reagerte jeg også på at en person her i tråden begynte å belære (noe som er veldig klassisk for autisme) samtidig som hun langet ut mot autisme. 

Anonymkode: bfe90...717

Hun har ikke sterk autisme. Uansett er det vanskelig for oss å veie ting opp og i mente for at det ikke skal bli sagt feil. Vi må da få lov til å gå når vi ønsker og ikke når verten ønsker? Vi bestemte oss for å sitte litt til og da er det ikke greit å rive ut brusen til ho, autisme eller ei. Det satt flere rundt bordet og det blir direkte pinlig for den det gjaldt. 

Skrevet

Dere liker henne åpenbart ikke. Det høres ut som hun skjønte det på måten dere var på under besøket, og ble kraftig irritert av dere.

Anonymkode: 37bf5...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hun har ikke sterk autisme. Uansett er det vanskelig for oss å veie ting opp og i mente for at det ikke skal bli sagt feil. Vi må da få lov til å gå når vi ønsker og ikke når verten ønsker? Vi bestemte oss for å sitte litt til og da er det ikke greit å rive ut brusen til ho, autisme eller ei. Det satt flere rundt bordet og det blir direkte pinlig for den det gjaldt. 

Har hun en autismediagnose, eller er det noe dere bare tror?

Anonymkode: 37bf5...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.4.2026 den 19.50):

Altså hvem av dem? 

Jeg syntes det var litt vondt å stå på sidekanten å se venninnen min bli dritt ut på den måten. Hun svarte med at "Hvorfor skal du alltid lagr trøbbel eller si noe stygt til meg når vi skal gå". Hun som fikk besøket har en tendens til å holde oss igjen, å derfor straffet hun med å ta bort brusen og rive den ut av hånden. Det ble en klein og bitter stemning etterpå og merket hun ble litt stille etterpå. Hun ble jo natutlig nok sur og da sa hun som bor der itillegg at " Er du sur elr??". Jeg forsvarte ingen, bare ble stum. 

Hun ble vel misunnelig på dere to. Måtte kjæresten være der? Hvorfor kunne dere ikke være der lenger? Hun skjønte at dere to skulle henge sammen videre, hastet med å gå. 2 timer går fort. Det er der dramaet ligger.

Når det er sagt... Veldig rar oppførsel av voksne folk. 

Anonymkode: c35f3...283

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun ble vel misunnelig på dere to. Måtte kjæresten være der? Hvorfor kunne dere ikke være der lenger? Hun skjønte at dere to skulle henge sammen videre, hastet med å gå. 2 timer går fort. Det er der dramaet ligger.

Når det er sagt... Veldig rar oppførsel av voksne folk. 

Anonymkode: c35f3...283

Vi trodde også det lå der. Tror hun hakker å setter henne ut fordi det er et lett offer for vertinnen. Uansett, slik oppførsel er ikke greit! Jeg sa det til henne igår. 

Ja hun har sterk ADHD og med noe autistiske trekk, får medisiner for noe. Men jan ikke folk klare å tenke før de raser ut ting. Det er veldig tungvint for oss og vi har opplevd lignede flere ganger med henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi trodde også det lå der. Tror hun hakker å setter henne ut fordi det er et lett offer for vertinnen. Uansett, slik oppførsel er ikke greit! Jeg sa det til henne igår. 

Ja hun har sterk ADHD og med noe autistiske trekk, får medisiner for noe. Men jan ikke folk klare å tenke før de raser ut ting. Det er veldig tungvint for oss og vi har opplevd lignede flere ganger med henne. 

Vel, noen av kjernevanskene når en har ADHD er følelsesregulering og impulsivitet. De medisineres ikke bort. Skjønner ikke hva du mener med tungvint? Det er i alle fall tungvint å ha en funksjonsnedsettelse som ADHD, spesielt når stigmaet og holdningen i samfunnet er at en bare skal skjerpe seg og være som “alle andre”. På grunn av alle de negative tilbakemeldingene en får når en vokser opp med adhd, utvikler de fleste også Rejection sensitive dysforia. Det vil si at en blir veldig bevisst på hvordan andre reagerer hele tiden. Helt ned i små blikk og endring i tone etc. Alt som kan tolkes som avvisning, selv om det egentlig er nøytralt. Avvising gjør også ekstremt mye mer vondt. Poenget er at om dere har snakket om henne, laget en strategi for å komme dere der fra tidlig så har hun antakelig plukket det opp. Utbruddet handler med andre ord ikke om brus, men om den tvetydig og skjulte kommunikasjonen dere utsetter henne for og har dere i mellom med henne som tema.

Anonymkode: 54ccf...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vel, noen av kjernevanskene når en har ADHD er følelsesregulering og impulsivitet. De medisineres ikke bort. Skjønner ikke hva du mener med tungvint? Det er i alle fall tungvint å ha en funksjonsnedsettelse som ADHD, spesielt når stigmaet og holdningen i samfunnet er at en bare skal skjerpe seg og være som “alle andre”. På grunn av alle de negative tilbakemeldingene en får når en vokser opp med adhd, utvikler de fleste også Rejection sensitive dysforia. Det vil si at en blir veldig bevisst på hvordan andre reagerer hele tiden. Helt ned i små blikk og endring i tone etc. Alt som kan tolkes som avvisning, selv om det egentlig er nøytralt. Avvising gjør også ekstremt mye mer vondt. Poenget er at om dere har snakket om henne, laget en strategi for å komme dere der fra tidlig så har hun antakelig plukket det opp. Utbruddet handler med andre ord ikke om brus, men om den tvetydig og skjulte kommunikasjonen dere utsetter henne for og har dere i mellom med henne som tema.

Anonymkode: 54ccf...733

Ja det skjønner jeg kan være et problem, helt forståelig. Jeg vet hun andre venninnen som ble fratatt brusen mest sannsynlig har ADHD også, men ikke like sterk som henne. Det er vondt for de som er så sårbare som henne å bli dritt foran andre på den måten det ble handlet på. 

Hvordan skal vi som er tett på slike mennesker takle den impulsive handlingen som skjer der da? Skal vi bare håndtere og finne oss i alt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja det skjønner jeg kan være et problem, helt forståelig. Jeg vet hun andre venninnen som ble fratatt brusen mest sannsynlig har ADHD også, men ikke like sterk som henne. Det er vondt for de som er så sårbare som henne å bli dritt foran andre på den måten det ble handlet på. 

Hvordan skal vi som er tett på slike mennesker takle den impulsive handlingen som skjer der da? Skal vi bare håndtere og finne oss i alt? 

Er det du som har diagnostisert de, eller det de selv?

Anonymkode: a31df...176

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Er det du som har diagnostisert de, eller det de selv?

Anonymkode: a31df...176

Vi er flere som har merket vår venninne med antydning til ADHD. Veritinnen har hatt det siden hun var barn og blitt diagninoisert av legen. Sistnevnte er veldig emosjonelt ladet og venninnen veldig sensitiv og tolker alt i negativ bane, overtenkning osv.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...