Gå til innhold

Erfaringer med svært høyt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurte på om noen her har erfaringer med svært høyt stoffskifte, og hvordan det gikk med de som hadde det. 

Anonymkode: 03386...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt det selv, men kjenner noen som har hatt det.

Ene ble operert, måtte gå på stoffskiftemedisiner etter det, slet en del med å få stabilisert stoffskiftet i ettertid, men den personen hadde også en god del psykiske problemer som den ikke tok tak i, og dette påvirket nok veldig på personens stressnivåer. 

En annen som ble operert fikk ikke fjernet hele skjoldbruskkjertelen, greier seg helt fint uten medisiner etterpå og har det fremdeles bra mange år etter opersasjon, selv om det ble sagt at personen trolig raskt ville trenge medisiner. Personen spiser veldig sunt, trener, har generelt en sunn livsstil.

Vet også om et par-tre stykker til som har fjernet skjoldbruskkjertelen, fått levaxin og har fungert helt fint selv mange år etter opersasjon.

Kjenner til en til som hadde veldig høyt stoffskifte, men den personen opererte aldri. Jeg husker ikke lenger årsaken hos den personen. Blodverdiene normaliserte seg etterhvert, selv om personen tilsynelatende har noen symptomer på høyt stoffskifte fremdeles (veldig tynn, må spise mye for å ikke bli veldig undervektig) som de aldri har funnet helt ut av. Personen løser det med å spise mye, men sunt, få i seg nok sunne proteiner og fett og grønnsaker, for den blir dårligere med å spise for mye sukker/karbohydrater.

Vet ikke om dette er til noen hjelp, men det viser vel at de fleste jeg kjenner eller kjenner til får det bra igjen etter at årsaker funnet og/eller operasjon er utført og de har fått stabilisert stoffskiftet sitt etterpå. Jeg har inntrykk av ta det har variert en del før de ulike fikk stabilt stoffskifte, og jeg har inntrykk av at de som har valgt sunt kosthold, trening og sunn livsstil har taklet det bedre enn de som ikke har vært så opptatt av det.

Anonymkode: 9c9f9...085

Skrevet

Jeg hadde svært høyt grunnet struma. Husker ikke verdiene, men jeg fikk operasjon og lever helt fint i dag. Må jo ta Levaxin livet ut, men det er en liten pris å betale. 

Anonymkode: 70ab7...56f

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde svært høyt grunnet struma. Husker ikke verdiene, men jeg fikk operasjon og lever helt fint i dag. Må jo ta Levaxin livet ut, men det er en liten pris å betale. 

Husker du hvor høyt? Jeg har nettopp vært innlagt med T4 på 77, som sank til 70 etter kun noen timer og én tablett med 10 mg carbimazol (Neo-Mercazole).

Har ikke struma. Har trodd jeg var stresset, har nemlig vært det før, uten at Graves har blusset opp, men det gjorde den denne gang. Merket til slutt at jeg gikk ned i vekt og mistet balansen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Husker du hvor høyt? Jeg har nettopp vært innlagt med T4 på 77, som sank til 70 etter kun noen timer og én tablett med 10 mg carbimazol (Neo-Mercazole).

Har ikke struma. Har trodd jeg var stresset, har nemlig vært det før, uten at Graves har blusset opp, men det gjorde den denne gang. Merket til slutt at jeg gikk ned i vekt og mistet balansen. 

Kan jo legge til at jeg hadde graves for fem og et halvt år siden, behandlet den med Neo-Mercazole i et halvt år, da fikk jeg lavt stoffskifte og har stått på 50 mikrogram Levaxin etter dette. Stabilt i fem år. Jeg ser liksom ikke helt at jeg skal klare meg uten medisiner, så jeg tenker at jeg like godt kan satse på å fjerne vevet. Tenkte vel helst radioaktivt jod, jeg da, siden jeg ikke er så glad i operasjoner…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo legge til at jeg hadde graves for fem og et halvt år siden, behandlet den med Neo-Mercazole i et halvt år, da fikk jeg lavt stoffskifte og har stått på 50 mikrogram Levaxin etter dette. Stabilt i fem år. Jeg ser liksom ikke helt at jeg skal klare meg uten medisiner, så jeg tenker at jeg like godt kan satse på å fjerne vevet. Tenkte vel helst radioaktivt jod, jeg da, siden jeg ikke er så glad i operasjoner…

Jeg husker ikke verdiene. Dette er tjue år siden, så det meste er glemt. Jeg fikk operasjon siden jeg var ung og ville ha barn i fremtiden. Er du eldre enn jeg, husker ikke aldersgrensen, får du stråling. De vil vel helst stråle, siden det er et mindre inngrep enn operasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg husker ikke verdiene. Dette er tjue år siden, så det meste er glemt. Jeg fikk operasjon siden jeg var ung og ville ha barn i fremtiden. Er du eldre enn jeg, husker ikke aldersgrensen, får du stråling. De vil vel helst stråle, siden det er et mindre inngrep enn operasjon. 

Takk for svar! :) 

Jeg var litt uforberedt på at det dukket opp igjen, vil ha det helt vekk denne gang. Er nok gammel nok til å stråle det vekk.

Det jeg ikke helt forstår, er at de ikke ville ha det vekk første gang. Er vel sjelden at man får helt normalt stoffskifte etter graves uten behandling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...