Gå til innhold

Boken versus filmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lett inspirert av å lese tråden om Harry Hole-film på Netflix..

Gjengangeren er at filmen ikke kan måle seg med boken. Man har typisk lest boken, man elsker boken, og man har et tydelig bilde av hvordan mennesker og steder ser ut. Og så kommer filmen og ødelegger hele greia, med mennesker og steder som ser og høres helt annerledes ut.

Men!

I ny og ne er det jo motsatt. Og denne tråden er for de filmene som er bedre enn boka. Jeg kan starte;

Filmen High Fidelity fra 2000 med John Cusack, Iben Hjejle, Jack Black og Lisa Bonet

er bedre enn

Boken High Fidelity fra 1995 av Nick Hornby

Anonymkode: 6327d...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet

The Godtfather filmen er bedre enn boka

Anonymkode: d578f...b54

Skrevet

Ingen film er bedre enn ei ordentlig bok.

Anonymkode: 8c8e9...e09

Skrevet

Jeg syns Hobbiten filmene er bedre enn boka, men det er jo fordi boka er litt treig og inneholder litt mindre action. 
Bedre enn vet jeg ikke, og den er strengt tatt en serie og ikke en film, men «Jeg dro ned til bror» er veldig bra! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

The Godtfather filmen er bedre enn boka

Anonymkode: d578f...b54

Dette var min nummer to bok/film som jeg tenkte jeg kunne dra frem hvis jeg ville holde liv i tråden.

Jeg så filmene mange ganger før jeg leste boken. Husker jeg leste om at boken inneholdt en historie om en kvinne med en «big box». Jeg tenkte det var noen som skrev bare tull, for så klart handlet ikke Gudfaren om slike ting!

Akk, det var den gang jeg var ung og uskyldig…

Jeg syntes boken var besnærende lik filmen. Men det var også en historie som gjorde filmen mer interessant, som dette med at Vito hadde bedt gjestene om å låne andre sin bil, og at Sonny ikke visste om det. Boken kunne nok ha vært like bra som filmen.

Det som trakk ned var helt klart de historiene om sangeren med stemmebåndsproblemer og kvinnen med vid skjede. Verden ville sett annerledes ut hvis Francis Ford Coppola hadde tatt de temaene med, det er helt sikkert.

Har lest flere bøker av Mario Puzo som jeg liker da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette var min nummer to bok/film som jeg tenkte jeg kunne dra frem hvis jeg ville holde liv i tråden.

Jeg så filmene mange ganger før jeg leste boken. Husker jeg leste om at boken inneholdt en historie om en kvinne med en «big box». Jeg tenkte det var noen som skrev bare tull, for så klart handlet ikke Gudfaren om slike ting!

Akk, det var den gang jeg var ung og uskyldig…

Jeg syntes boken var besnærende lik filmen. Men det var også en historie som gjorde filmen mer interessant, som dette med at Vito hadde bedt gjestene om å låne andre sin bil, og at Sonny ikke visste om det. Boken kunne nok ha vært like bra som filmen.

Det som trakk ned var helt klart de historiene om sangeren med stemmebåndsproblemer og kvinnen med vid skjede. Verden ville sett annerledes ut hvis Francis Ford Coppola hadde tatt de temaene med, det er helt sikkert.

Har lest flere bøker av Mario Puzo som jeg liker da. 

Men der setter du jo fingeren på det. Du så filmen før du leste boka. I den rekkefølgen er persongalleriet formet av andre, stedene er noe du har sett før. Når du leser boka først, vil jo andres ideer om hvordan det er oftest ikke kunne måle seg med hvordan du selv har forestilt deg det.

Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor man absolutt må sammenligne. Bok og film er to ulike ting. Kan kose meg med både film og bok, uten å skulle sammenligne eller irritere meg over det ene eller det andre. Kan også finne på å lese en bok etter å ha sett filmen, det funker også. 

Anonymkode: 9e2d1...561

Skrevet

Kanskje ikke bedre, men like bra: Poirot-episodene med David Suchet. Han er så riktig, og historiene, omgivelsene og persongalleriet for øvrig er så tro til bøkene at det er imponerende. 

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Men der setter du jo fingeren på det. Du så filmen før du leste boka. I den rekkefølgen er persongalleriet formet av andre, stedene er noe du har sett før. Når du leser boka først, vil jo andres ideer om hvordan det er oftest ikke kunne måle seg med hvordan du selv har forestilt deg det.

Hadde du lest bøker så hadde du kanskje klart å forstå hva jeg skrev?

Hadde de to historiene vært borte fra boka så hadde jeg likt boken sikkert like godt som filmen. Jeg hater jo en god del av Gudfaren-filmene også, som for eksempel Hyman Roth, og tredje filmen er grusom.

Skrevet

Hadde de to historiene vært borte fra boka så hadde jeg likt boken sikkert like godt som filmen. Jeg hater jo en god del av Gudfaren-filmene også, som for eksempel Hyman Roth, og tredje filmen er grusom.

Det er da du som sliter med leseforståelsen her. Gale damen skriver da bare hvorfor hun mener det er slik at enkelte liker filmen bedre enn boken og det er fordi man liker best det man så først. Det samme er det med sanger. Det er en del sanger som andre har utgitt senere. Man liker stort sett best den sangen man hører først (helt uavhengig av om det er originalen eller ikke). Forstår ikke hvorfor man skal bi frekk fordi noen har en annen årsaksforklaring enn det du har. 

Anonymkode: 57435...026

Skrevet

Og sånn dreper man effektivt sin egen tråd! Du fikk gode svar frem til denne responsen. 

Anonymkode: 8b5f0...acd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er da du som sliter med leseforståelsen her. Gale damen skriver da bare hvorfor hun mener det er slik at enkelte liker filmen bedre enn boken og det er fordi man liker best det man så først. Det samme er det med sanger. Det er en del sanger som andre har utgitt senere. Man liker stort sett best den sangen man hører først (helt uavhengig av om det er originalen eller ikke). Forstår ikke hvorfor man skal bi frekk fordi noen har en annen årsaksforklaring enn det du har. 

Anonymkode: 57435...026

Tuller du nå, eller er du henne?

Hun skrev i vei om hvorfor jeg likte filmen bedre enn boka som var det stikk motsatte av det jeg skrev og som hun siterte. Det er jo bare å lese det hun siterer, så ser du dette selv.

Dette skrev jeg;

«Jeg syntes boken var besnærende lik filmen. […] Boken kunne nok ha vært like bra som filmen.

Det som trakk ned var helt klart de historiene om sangeren med stemmebåndsproblemer og kvinnen med vid skjede.»

Dette skrev hun;

«Men der setter du jo fingeren på det. Du så filmen før du leste boka. I den rekkefølgen er persongalleriet formet av andre, stedene er noe du har sett før. Når du leser boka først, vil jo andres ideer om hvordan det er oftest ikke kunne måle seg med hvordan du selv har forestilt deg det.» 

Det er noe helt annet enn det jeg skrev, faktisk er det motsatt av det jeg mener. 

Igjen, jeg minner om at det å lese bøker fører til bedre tekstforståelse. Vil man fremstå som en som leser bøker bør man altså kunne klare å få med seg det som står i et 20-linjers innlegg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og sånn dreper man effektivt sin egen tråd! Du fikk gode svar frem til denne responsen. 

Ikke egentlig.

Skrevet

Hamnet: boka råsterk, filmen også veldig god men noe helt annet.

Samme med Harry Potter, elsker bøkene men også filmene selv om de ikke kan sammenliknes

Anonymkode: 98a0b...353

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke egentlig.

Har du fått særlig respons etter den kommentaren? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har du fått særlig respons etter den kommentaren? 

Nei, men det var jo minimalt med bra svar før den også. Tydelig at mennesker her inne ikke leser bøker eller ser film. Synes det er trist.

Skrevet
Optatium skrev (23 timer siden):

Jeg syns Hobbiten filmene er bedre enn boka, men det er jo fordi boka er litt treig og inneholder litt mindre action. 

Har ikke lest Hobbiten, men Ringenes herre, og jeg ble skuffet over filmene.

Antar at du kanskje har lest og sett den og de, du også? I så fall, hva tenker du om den adaptasjonen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Samme med Harry Potter, elsker bøkene men også filmene selv om de ikke kan sammenliknes

Anonymkode: 98a0b...353

Jeg er ikke så inne i Harry Potter, har kun lest den første boken og det er lenge siden.

(Wow, det var virkelig på 90-tallet de første kom, tenk at det er så lenge siden!)

Har riktignok sett alle filmene, men klarer ikke sammenligne. Men er nokså sikker på at jeg ville rangert bøkene høyere. Det er et eller annet med fantasy-sjangeren som ikke fungerer på film for meg.

Narnia er en annen.

(Jeg så forresten nettopp Shadowlands igjen, den er også fra 90-tallet. Kan anbefales om det er noen C. S. Lewis fans her.)

Ikke helt sikker på hva det er som gjør at noe egner seg best på film, er vel noen poenger som ikke helt kommer frem i bøker, som man mye enklere kan få frem via bilder.

Og sånn apropos;

Er det noen av dere som har lest tegneserier og sett filmen? Ghost world, Scott Pilgrim, mv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Har ikke lest Hobbiten, men Ringenes herre, og jeg ble skuffet over filmene.

Antar at du kanskje har lest og sett den og de, du også? I så fall, hva tenker du om den adaptasjonen?

Ringenes herre har jeg aldri kommet meg gjennom, dessverre. Hobbiten er mye lettere å lese🙈

Skrevet
Optatium skrev (1 minutt siden):

Ringenes herre har jeg aldri kommet meg gjennom, dessverre. Hobbiten er mye lettere å lese🙈

Haha, ja, det var noen laaange turer gjennom en skog der. Vurderte å lese den igjen nylig, men fikk se den og tenkte nei. Tykk bok og liten skrift.

Kanskje jeg burde gå for Hobbiten i stedet? :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha, ja, det var noen laaange turer gjennom en skog der. Vurderte å lese den igjen nylig, men fikk se den og tenkte nei. Tykk bok og liten skrift.

Kanskje jeg burde gå for Hobbiten i stedet? :) 

Jeg leser Hobbiten for ungene nå, en på 8 og ei på snart 12. Minste er veldig engasjert! Elsker Star Wars og Harry Potter, jeg som tenkte dette kanskje kunne være et fint univers. Suksess så langt!

Skrevet
gale damen skrev (9 timer siden):

Nemlig. Jeg derimot, leste boken lenge før jeg så filmen, var kanskje 14 den sommeren? Og falt pladask for Michael Corleone. Han var ikke like sjarmerende i filmen, selv om jeg likte filmene også. Gudfaren lest om sommeren rett fra bestefars bokhylle og på solvarme svaberg  var helt fantastisk.

Skrevet

Nå måtte jeg tenke lenge for å finne noe, men tror jeg synes Hunger games filmene er bedre enn bøkene. Jeg er lesehest, og har derfor alltid lest bøkene før filmen kommer. 

Anonymkode: 2d844...dae

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå måtte jeg tenke lenge for å finne noe, men tror jeg synes Hunger games filmene er bedre enn bøkene. Jeg er lesehest, og har derfor alltid lest bøkene før filmen kommer. 

Har du lest Gone Girl av Gillian Flynn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har du lest Gone Girl av Gillian Flynn?

Ja, men jeg har ikke sett filmen. Rett og slett fordi jeg ikke klarer Ben Afflec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...