Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:17 #1 Skrevet søndag kl 11:17 Det hender mannen og jeg reiser bort en helg når barna er hos mine foreldre. Vi liker å dra på byferier og oppleve nye steder. Vi planlegger alltid på forhånd steder og ting vi vil se. Nå var vi på tur forrige helg og vi rakk alt han hadde lyst til, men bare en av de tingene jeg ville. Så sa en venninne at det synes hun at jeg sier hver gang vi har vært på tur. Når jeg tenker bakover så ser jeg jo at det er sant. Vi rekker alle steder han vil se, men det jeg vil se er plutselig for langt unna eller vi må spise først, eller han er sliten og vil slappe av litt, eller så "oppdager" han noe annet gøy som vi skal gjøre på vei til min ting og så rekker vi dessverre ikke det jeg ville. Det er for mye til at det er tilfeldig, for det er hver tur, og jeg er med på alt han vil selv om jeg ikke synes det er så gøy bestandig. Jeg konfronterte mannen med det og han innrømmer at han synes mine ting er kjedelig og at han derfor har planlagt ting sånn at han slipper å være med på mine ting. Jeg ante ikke at jeg var gift med en egoistisk dritt, men når jeg ser det nå så ser jeg jo at han er slik i mange ting i samlivet vårt der han slipper unna og jeg ender med ansvaret og jobben, eller at han får gjort det han har lyst til men at det ikke går at jeg gjør det jeg vil, og jeg føler meg så lurt og så dum og han skjønner ikke at jeg ikke bare kan blåse i det for "vi har det jo bra sammen". Er det jeg som overreagerer og burde la ting ligge? Vi har hatt det fint, men har vi egentlig det når en venninne med en setning gjør at jeg ser forholdet mitt i et helt nytt lys? Anonymkode: 6a7d4...bda
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:43 #2 Skrevet søndag kl 12:43 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ante ikke at jeg var gift med en egoistisk dritt Ta ansvar selv! Det er jo DU som har latt dine ønsker og behov kjøres over. Typisk at når mennesker som lar seg overkjøre, omsider ser det, så tror de at de ikke har ansvar. De tror de selv er en liten prikk, mens bare andre mennesker er store. Nei, du også er stor. Du også har ansvar. Anonymkode: 1625e...34a
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:44 #3 Skrevet søndag kl 12:44 Ja du er tydligvis gift med en egoist, men mulig du kan fikse litt på ting. I hverdagen må du slutte å ta ansvar for det han skulle gjøre selv om det kan være brutalt til tider. Er det hans ansvar å lage middag og han ikke gjør det, nei da spiser hele familien brødskiver den dagen. Skal han vaske opp og ikke gjør det så får oppvasken bare stå der. Når dere er på tur så får dere frempver enten begynne med dine ting eller du foreslår at dere gjør hver deres ting også kan dere møtes til lunsj og middag. Synes du det er kjedelig å oppleve ting alene så kan du heller si at du vil reise med ei venninne. Anonymkode: 1240c...7fb
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:51 #4 Skrevet søndag kl 12:51 Jeg hadde krevd at han blir med i parterapi, for dette hadde jeg ikke akseptert lenger! Han har det sikkert strålende, han. Men slik det er nå har "dere" det bra kun hvis du utvisker deg selv nok til at han kan kjøre sitt egoløp, både på turer... og verre, i livet ellers. Og da er det, etter min mening lite omtanke og respekt for deg, og heller ikke noen interesse for å lære deg bedre å kjenne. For all del, man trenger ikke like alt det samme, man trenger heller ikke gjøre alt sammen. Men det må være en balanse i forholdet, og det har tydeligvis ikke dere. Du har på et vis vært "fornøyd" med tingenes tilstand til nå, men samtidig er det lett å gå inn i en slik tilstand, hvor du alltid ofrer noe, fordi tilværelsen blir lettere hvis han alltid får sin vilje. Og da kan man bli veldig god til å trykke ned følelser man selv får om at det ikke er riktig, at det ikke føles godt, at det er urettferdig, at han tar deg for gitt. Og da kan man bli litt blind for hva man faktisk godtar og lever med. Det er ikke alltid jeg synes alle interesser til mannen er morsomme, men fordi jeg er glad i ham og interessert i ham så kan jeg finne det interessant å prøve å forstå hva det er han finner fascinerende/interessant/morsomt med noe. Fordi jeg er interessert i å forstå hvem han er, hva som driver han, hans syn på verden, hva som er viktig for ham. For med det lærer jeg mer om han, og det bringer oss stadig nærmere. Det betyr ikke at jeg er med på alt han driver med, men det har noe med interessen, det å vite nok til at man kan ha interessante samtaler utenom også om hverandres interesser. Og, jeg får det samme tilbake fra ham. Så kan vi fleipe av og til om at vi er så glade for at den andre liker sånn eller slik, for da slipper jeg/han å gjøre det. Men å snakke om det, eller delta innimellom kan altså likevel være kjekt. Men det har med en innstilling å gjøre, tror jeg. Og ikke minst, det må være gjensidighet i dette. Hos dere har det blitt veldig ensidig, han får holde på litt som en egoistisk tenåring, du blir den som ofrer deg for at han må få gjøre det han vil. Når han ikke forstår at du ikke kan blåse i dette og la dette ligge, så er det - fra hans egoistiske synspunkt - ikke så rart, for han har det jo helt flott han, så lenge han får gjøre akkurat hva han vil når han vil og han slipper å ta hensyn til dine ønsker og behov, dine interesser. Problemet, som jeg ikke tror han forstår, det er at han ikke bare avslører at han mener verden skal sentre seg rundt ham og hans behov. Og han viser liten interesse som deg som partner og deg som person. Og enten han mener det eller ikke, så stiller han seg selv da over deg, som at du og dine ønsker og behov ikke betyr noe for ham. Om han ikke mener det slik, eller ikke ønsker å mene det, da trenger han en ordentlig oppvekker. Så krev at dere går i parterapi, for nå som du har innsett hans egoløp i hele forholdet, så vil du ikke greie å gå tilbake til den "blinde" tilværelsen eller bobla du levde i før, før du innså dette, før han innrømmet dette. Det virker som om dere har mye annet som er bra i forholdet, så om dere begge to er villige til å jobbe for å endre dette, for å få et forhold som fungerer for begge to, hvor begge to føler seg sett og satt pris på, så tror jeg dere kan få et mye bedre forhold fremover. Så få ham med deg i parterapi! Vil han ikke dette, da tror jeg det er lurt å snakke med en slik terapeut alene, for å sortere ting for deg selv. I din venninne tror jeg også du har en god ressurs, for hun ser deg, hun ser forholdet, og hun vil deg tydelig vel. ❤️ Anonymkode: 7ede8...650
Anonym bruker Skrevet søndag kl 19:01 #5 Skrevet søndag kl 19:01 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde krevd at han blir med i parterapi, for dette hadde jeg ikke akseptert lenger! Han har det sikkert strålende, han. Men slik det er nå har "dere" det bra kun hvis du utvisker deg selv nok til at han kan kjøre sitt egoløp, både på turer... og verre, i livet ellers. Og da er det, etter min mening lite omtanke og respekt for deg, og heller ikke noen interesse for å lære deg bedre å kjenne. For all del, man trenger ikke like alt det samme, man trenger heller ikke gjøre alt sammen. Men det må være en balanse i forholdet, og det har tydeligvis ikke dere. Du har på et vis vært "fornøyd" med tingenes tilstand til nå, men samtidig er det lett å gå inn i en slik tilstand, hvor du alltid ofrer noe, fordi tilværelsen blir lettere hvis han alltid får sin vilje. Og da kan man bli veldig god til å trykke ned følelser man selv får om at det ikke er riktig, at det ikke føles godt, at det er urettferdig, at han tar deg for gitt. Og da kan man bli litt blind for hva man faktisk godtar og lever med. Det er ikke alltid jeg synes alle interesser til mannen er morsomme, men fordi jeg er glad i ham og interessert i ham så kan jeg finne det interessant å prøve å forstå hva det er han finner fascinerende/interessant/morsomt med noe. Fordi jeg er interessert i å forstå hvem han er, hva som driver han, hans syn på verden, hva som er viktig for ham. For med det lærer jeg mer om han, og det bringer oss stadig nærmere. Det betyr ikke at jeg er med på alt han driver med, men det har noe med interessen, det å vite nok til at man kan ha interessante samtaler utenom også om hverandres interesser. Og, jeg får det samme tilbake fra ham. Så kan vi fleipe av og til om at vi er så glade for at den andre liker sånn eller slik, for da slipper jeg/han å gjøre det. Men å snakke om det, eller delta innimellom kan altså likevel være kjekt. Men det har med en innstilling å gjøre, tror jeg. Og ikke minst, det må være gjensidighet i dette. Hos dere har det blitt veldig ensidig, han får holde på litt som en egoistisk tenåring, du blir den som ofrer deg for at han må få gjøre det han vil. Når han ikke forstår at du ikke kan blåse i dette og la dette ligge, så er det - fra hans egoistiske synspunkt - ikke så rart, for han har det jo helt flott han, så lenge han får gjøre akkurat hva han vil når han vil og han slipper å ta hensyn til dine ønsker og behov, dine interesser. Problemet, som jeg ikke tror han forstår, det er at han ikke bare avslører at han mener verden skal sentre seg rundt ham og hans behov. Og han viser liten interesse som deg som partner og deg som person. Og enten han mener det eller ikke, så stiller han seg selv da over deg, som at du og dine ønsker og behov ikke betyr noe for ham. Om han ikke mener det slik, eller ikke ønsker å mene det, da trenger han en ordentlig oppvekker. Så krev at dere går i parterapi, for nå som du har innsett hans egoløp i hele forholdet, så vil du ikke greie å gå tilbake til den "blinde" tilværelsen eller bobla du levde i før, før du innså dette, før han innrømmet dette. Det virker som om dere har mye annet som er bra i forholdet, så om dere begge to er villige til å jobbe for å endre dette, for å få et forhold som fungerer for begge to, hvor begge to føler seg sett og satt pris på, så tror jeg dere kan få et mye bedre forhold fremover. Så få ham med deg i parterapi! Vil han ikke dette, da tror jeg det er lurt å snakke med en slik terapeut alene, for å sortere ting for deg selv. I din venninne tror jeg også du har en god ressurs, for hun ser deg, hun ser forholdet, og hun vil deg tydelig vel. ❤️ Anonymkode: 7ede8...650 Tusen takk. Jeg kjenner meg så igjen i dette ❤️ Tror nok parterapi er veien fremover. Anonymkode: 6a7d4...bda
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:47 #6 Skrevet søndag kl 20:47 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det hender mannen og jeg reiser bort en helg når barna er hos mine foreldre. Vi liker å dra på byferier og oppleve nye steder. Vi planlegger alltid på forhånd steder og ting vi vil se. Nå var vi på tur forrige helg og vi rakk alt han hadde lyst til, men bare en av de tingene jeg ville. Så sa en venninne at det synes hun at jeg sier hver gang vi har vært på tur. Når jeg tenker bakover så ser jeg jo at det er sant. Vi rekker alle steder han vil se, men det jeg vil se er plutselig for langt unna eller vi må spise først, eller han er sliten og vil slappe av litt, eller så "oppdager" han noe annet gøy som vi skal gjøre på vei til min ting og så rekker vi dessverre ikke det jeg ville. Det er for mye til at det er tilfeldig, for det er hver tur, og jeg er med på alt han vil selv om jeg ikke synes det er så gøy bestandig. Jeg konfronterte mannen med det og han innrømmer at han synes mine ting er kjedelig og at han derfor har planlagt ting sånn at han slipper å være med på mine ting. Jeg ante ikke at jeg var gift med en egoistisk dritt, men når jeg ser det nå så ser jeg jo at han er slik i mange ting i samlivet vårt der han slipper unna og jeg ender med ansvaret og jobben, eller at han får gjort det han har lyst til men at det ikke går at jeg gjør det jeg vil, og jeg føler meg så lurt og så dum og han skjønner ikke at jeg ikke bare kan blåse i det for "vi har det jo bra sammen". Er det jeg som overreagerer og burde la ting ligge? Vi har hatt det fint, men har vi egentlig det når en venninne med en setning gjør at jeg ser forholdet mitt i et helt nytt lys? Anonymkode: 6a7d4...bda ❤️ Anonymkode: f2d36...0db
Anonym bruker Skrevet mandag kl 23:19 #7 Skrevet mandag kl 23:19 Anonym bruker skrev (På 29.3.2026 den 21.01): Tusen takk. Jeg kjenner meg så igjen i dette ❤️ Tror nok parterapi er veien fremover. Anonymkode: 6a7d4...bda Er han åpen for å bli med i parterapi? Jeg håper han er det. Hvis ikke - ikke fortsette med å viske deg selv ut i dette forholdet, ikke kast bort livet ditt på å viske ut deg selv, livet er for dyrebart for det. Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: 7ede8...650
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 01:11 #8 Skrevet tirsdag kl 01:11 Anonym bruker skrev (På 29.3.2026 den 14.43): Ta ansvar selv! Det er jo DU som har latt dine ønsker og behov kjøres over. Typisk at når mennesker som lar seg overkjøre, omsider ser det, så tror de at de ikke har ansvar. De tror de selv er en liten prikk, mens bare andre mennesker er store. Nei, du også er stor. Du også har ansvar. Anonymkode: 1625e...34a Nå må du faen meg gi deg! Anonymkode: f2d36...0db
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:42 #9 Skrevet tirsdag kl 16:42 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Er han åpen for å bli med i parterapi? Jeg håper han er det. Hvis ikke - ikke fortsette med å viske deg selv ut i dette forholdet, ikke kast bort livet ditt på å viske ut deg selv, livet er for dyrebart for det. Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: 7ede8...650 Han innrømmer at han ikke skjønner helt hvorfor jeg vil det, men han er åpen for det "for min skyld". Vi har pratet mye om hvordan ting ser ut fra min side de siste dagene og han ser jo at det sikkert er "litt kjipt" å være meg, men jeg får han ikke til å virkelig forstå. For han er det bare enkelthendelser, men for meg er det et mønster, manipulasjon satt i system og en mann som først og fremst vil gjøre seg selv glad. Jeg håper en terapeut kan åpne øynene hans. Anonymkode: 6a7d4...bda
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 10:18 #10 Skrevet onsdag kl 10:18 Jeg tror vi er mange som lever i den type mønster. Jeg tror ikke mannen min er hverken manipulerende eller egoistisk egentlig, men jeg er nok litt selvutslettende selv. Hadde jeg forlangt å se på The voice hadde ikke mannen sagt noe på det, men jeg vet jo at han ikke kan fordra den type programmer så da hadde han nok vaset rundt i huset med andre prosjekter, sittet på PC e.l. så da lar jeg han styre fjernkontrollen. Hadde jeg insistert på å høre på P4 i bilen hadde han ikke blitt sur, men jeg vet jo at det krøller seg inni hodet hans av reklamepausene og musikken, så jeg lar han kjøre spillelistene sine og hører på radio når jeg er alene i bilen. Han spiser ting jeg liker uten å klage, men jeg vet jo hva han liker og ikke liker så jeg velger stort sett å lage ting han liker når han er hjemme. Også blir det liksom sånn i det meste, jeg gjør det jeg kan for at han skal ha det bra, uten å noen gang kreve noe igjen. Det er langt ifra bare hans skyld at mønsteret i vårt samliv har blitt sånn som det er blitt, det er i stor grad jeg som har tilrettelagt for det 🙈 Anonymkode: d51e2...9cf
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:48 #11 Skrevet onsdag kl 13:48 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Han innrømmer at han ikke skjønner helt hvorfor jeg vil det, men han er åpen for det "for min skyld". Vi har pratet mye om hvordan ting ser ut fra min side de siste dagene og han ser jo at det sikkert er "litt kjipt" å være meg, men jeg får han ikke til å virkelig forstå. For han er det bare enkelthendelser, men for meg er det et mønster, manipulasjon satt i system og en mann som først og fremst vil gjøre seg selv glad. Jeg håper en terapeut kan åpne øynene hans. Anonymkode: 6a7d4...bda Forhåpentligvis vil han forstå mer i parterapi. Men så lite som han forstår er det faktisk vanskelig å tro at han vil greie å endre seg nok. "Kjære, nå har alle feriene vi to har vært på sist xx antall årene gått på dine premisser. Da antar jeg det er helt greit for at vi våre ferier de neste xx antall årene går på mine premisser?" "Kjære, nå stikker jeg ut en tur, så du får ta deg av barna og vaske huset og lage middag til jeg kommer hjem? Hadde du planer, sier du - vel, ikke nå, for nå stikker jeg ut, kommer hjem når jeg er ferdig med det jeg heller vil gjøre nå." Kanskje han kan greie å se ting om du bruker lignende eksempler? Men det at du nå ser at helheten i hans væremåte virker å være et manipulerende mønster han har, så tror jeg at du ikke skal bli overrasket om han ev. bare "skjerper seg" veldig kortvarig, før han går tilbake til sitt vante mønster. ❤️ Anonymkode: 7ede8...650
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:01 #12 Skrevet onsdag kl 15:01 Anonym bruker skrev (På 31.3.2026 den 3.11): Nå må du faen meg gi deg! Anonymkode: f2d36...0db Nei, vettu hva. Når noen kaller andre for «egoistisk dritt», som HI gjorde her, så får de sørge for å feie for egen dør først. Det er fullt mulig å ta ansvar for seg selv og sin egen medvirkning til situasjonen slik hun her gjør; Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tror vi er mange som lever i den type mønster. Jeg tror ikke mannen min er hverken manipulerende eller egoistisk egentlig, men jeg er nok litt selvutslettende selv. Hadde jeg forlangt å se på The voice hadde ikke mannen sagt noe på det, men jeg vet jo at han ikke kan fordra den type programmer så da hadde han nok vaset rundt i huset med andre prosjekter, sittet på PC e.l. så da lar jeg han styre fjernkontrollen. Hadde jeg insistert på å høre på P4 i bilen hadde han ikke blitt sur, men jeg vet jo at det krøller seg inni hodet hans av reklamepausene og musikken, så jeg lar han kjøre spillelistene sine og hører på radio når jeg er alene i bilen. Han spiser ting jeg liker uten å klage, men jeg vet jo hva han liker og ikke liker så jeg velger stort sett å lage ting han liker når han er hjemme. Også blir det liksom sånn i det meste, jeg gjør det jeg kan for at han skal ha det bra, uten å noen gang kreve noe igjen. Det er langt ifra bare hans skyld at mønsteret i vårt samliv har blitt sånn som det er blitt, det er i stor grad jeg som har tilrettelagt for det 🙈 Anonymkode: d51e2...9cf Ja, veldig ofte når man opplever andre som problematisk på ene eller andre måten, så har man selv vært med og tilrettelagt for situasjonenen, enablet de dårlige mønstrene. Har selv hatt motsatt problem, at jeg alltid ble sittende med ansvaret for alt og den som måtte ta avgjørelser. Det er tungt det også. Men jeg måtte innse at det hadde ikke blitt sånn hvis ikke jeg hele tiden visste best om alt mulig eller hadde forslag til alt. Da jeg tvang meg selv til å holde munn, og kun heie på andre forslag, ble det enklere for andre å komme med sine idéer. Det å ta ansvar for seg selv, slutte å skylde på andre eller kalle andre drittsekk, det er minstemålet når man er voksen. Det er ingen grunn til at ikke kvinner skal kunne ta ansvar for seg selv. Jeg er kvinne, hun jeg siterer er kvinne (antar jeg) og vi tar ansvar for oss. Se her! Her er stafettpinnen 🪈 (okei, det var en fløyte, men dere tar poenget) Anonymkode: 1625e...34a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå