Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at det er helt "forbudt" å kritisere sjåføren når man er ute på tur? La den som kjører få kjøre slik den vil? 

Jeg opplevde at på familietur kjørte mannen for fort, lå nesten 20 km over fartsgrensa, med bil full av barn, bagasje, og det var stedvis glatt på veien. Jeg ba ham kjøre litt saktere, ihvertfall ikke over fartsgrensa, jeg har litt angst for glatte veier etter tidligere ulykke. Og da ble han pottesur og jeg fikk beskjed om å holde kjeft, det var han som kjørte. 

Litt senere kommenterte også eldste barnet at pappa du kjører for fort, mannen ble igjen sur og bare ignorerte oss. 

Litt senere hører vi sirene og ser blålys, vi blir stoppet og han får fartsbot. Barna synes det var rart at politiet tok pappa for noe, og spurte fælt, mannen sa ingenting til dem, ikke et unnskyld, jeg måtte forklare dem og roe dem. 

Etter at politiet dro og vi kjørte videre var han raskt oppe i samme fart igjen, jeg sa igjen at det nok er lurest å holde fartsgrensa, og han ignorerte meg igjen. Da kokte det i meg og jeg måtte heve stemmen og gi ham skikkelig voksenkjeft. Først da slakket han farten ned til overkant av grensa.

Altså, det kan da ikke være jeg som er problemet her? Slik han mener? For han mener den som kjører bestemmer. Sikkerhet, lover og forbilde tenker han ikke på...

Jeg synes dette var så ille, at jeg føler jeg må revurdere hele forholdet, for han eier jo ikke respekt eller omtanke, tydeligvis.

Anonymkode: faefa...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ofte samme problem med min eksmann, og kjørte derfor heller selv. Det er klart han er problemet! Dessverre har jeg nå ingen kontroll over hvordan han kjører med mine barn i bilen. Eller våre, da.

Anonymkode: 8249e...c79

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde ofte samme problem med min eksmann, og kjørte derfor heller selv. Det er klart han er problemet! Dessverre har jeg nå ingen kontroll over hvordan han kjører med mine barn i bilen. Eller våre, da.

Anonymkode: 8249e...c79

Jeg får ikke lov å kjøre med ham som passasjer for ironisk nok kjører jeg ifølge ham så vinglete eller noe at han blir bilsyk. 

Skrevet

Anonymkode: d6817...541

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke lov å kjøre med ham som passasjer for ironisk nok kjører jeg ifølge ham så vinglete eller noe at han blir bilsyk. 

Da får han la være å bli med da. Han bestemmer da ikke det noe mer enn det du gkør.

Anonymkode: 73fc4...cd0

Skrevet

Jeg hadde nektet han å ha barna i bilen før han begynner å forholde seg til trafikkreglene - OG oppføre seg som folk. Jeg hadde heller ikke sittet på med han selv. 

Anonymkode: 7110d...8b4

Skrevet

Etter første beskjed og ihvertfall etter bot. Så hadde jeg bedt han om å stoppe og la meg kjøre. Aldri i livet om han på trass skal kjøre ihjel folk

Anonymkode: 7ada3...509

Skrevet

Kvifor kan han tillate seg å nekte å la deg køyre, medan du ikkje er posisjon til å verken kritisere hans køyring eller få ta over?

Dette hadde eg ikkje funne meg i. 

Skrevet

Dere må snakke sammen i fredstid og ikke mens dere kjører. Dere må være enig på forhånd for det hjelper ikke særlig på mange voksne at det sitter en passasjer og kritiserer kjøringen deres, mens de kjører. Og i slike tilfeller du snakker om, skal du ikke trenge det. Det er enkelt å bli enig om på forhånd. Det bør være ganske greit å bli enig om å kjører innenfor det som faktisk er lovlig og som er absolutte grenser. Føreforhold er litt opp til vurdering, men fartsgrenser (under gode forhold) er det ikke. 

Mannen din må kjøre etter føret og kjøre forsvarlig. Han bør også ta hensyn til at du er reddere enn det en vanligvis er og tilpasse litt ekstra. Men du må også være bevist din rolle. Om du er overdrevent redd slik at dere da kjører saktere enn alle andre og da samler opp kø bak dere, kommer han ikke til å høre på deg. Det er nesten ingen som kjører i fartsgrensen på speedometeret om forholdene er bra. De ligger ca 10% over (forskjellig fra bil til bil). Da kjører de i realiteten i fartsgrensen eller i alle fall under grensen for bot.

Når han nå fikk bot er det jo et eksempel på at han kjører for fort så han kan jo ikke argumentere for at han kjørte innenfor det som er lov. Mulig han ble sur og dermed kjørte litt raskere - noe som er bekymringsverdig i seg selv. Man må klare å forholde seg rolig i trafikken. 

Mannen din bør også være seg bevist at han er en rollemodell. Jeg regner med han ikke ønsker at barna deres som 18-åringer med fersk lappen skal sette seg i bilen å kjøre alt for fort. Barna kommer til å ta etter hans holdning og oppførsel i trafikken og da må han kjøre slik at han ønsker at de skal kjøre. Om han undergraver trafikkreglene og gir et inntrykk av at man følger de man selv vil og tar en bot om man blir tatt, så kan det for øvrig smitte over på barnas holdninger til andre regler også, også utover trafikken. 

Det at han blir bilsyk som passasjer kan forresten være helt reelt. De som blir lett bilsyk som passasjer, foretrekker ofte å kjøre selv. Jeg har en onkel som er veldig dårlig på å fartstilpasse svinger. Han kjører ikke uforsvarlig, men måten han gasser, bremser og plasserer bilen på gjør at man blir bilsyk når man sitter på med ham selv om man vanligvis ikke blir det. Om du kjører slik, kan du være deg mer bevisst dette og tenke igjennom hvordan du tar svingene. 

Anonymkode: f4540...735

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dere må snakke sammen i fredstid og ikke mens dere kjører. Dere må være enig på forhånd for det hjelper ikke særlig på mange voksne at det sitter en passasjer og kritiserer kjøringen deres, mens de kjører. Og i slike tilfeller du snakker om, skal du ikke trenge det. Det er enkelt å bli enig om på forhånd. Det bør være ganske greit å bli enig om å kjører innenfor det som faktisk er lovlig og som er absolutte grenser. Føreforhold er litt opp til vurdering, men fartsgrenser (under gode forhold) er det ikke. 

Mannen din må kjøre etter føret og kjøre forsvarlig. Han bør også ta hensyn til at du er reddere enn det en vanligvis er og tilpasse litt ekstra. Men du må også være bevist din rolle. Om du er overdrevent redd slik at dere da kjører saktere enn alle andre og da samler opp kø bak dere, kommer han ikke til å høre på deg. Det er nesten ingen som kjører i fartsgrensen på speedometeret om forholdene er bra. De ligger ca 10% over (forskjellig fra bil til bil). Da kjører de i realiteten i fartsgrensen eller i alle fall under grensen for bot.

Når han nå fikk bot er det jo et eksempel på at han kjører for fort så han kan jo ikke argumentere for at han kjørte innenfor det som er lov. Mulig han ble sur og dermed kjørte litt raskere - noe som er bekymringsverdig i seg selv. Man må klare å forholde seg rolig i trafikken. 

Mannen din bør også være seg bevist at han er en rollemodell. Jeg regner med han ikke ønsker at barna deres som 18-åringer med fersk lappen skal sette seg i bilen å kjøre alt for fort. Barna kommer til å ta etter hans holdning og oppførsel i trafikken og da må han kjøre slik at han ønsker at de skal kjøre. Om han undergraver trafikkreglene og gir et inntrykk av at man følger de man selv vil og tar en bot om man blir tatt, så kan det for øvrig smitte over på barnas holdninger til andre regler også, også utover trafikken. 

Det at han blir bilsyk som passasjer kan forresten være helt reelt. De som blir lett bilsyk som passasjer, foretrekker ofte å kjøre selv. Jeg har en onkel som er veldig dårlig på å fartstilpasse svinger. Han kjører ikke uforsvarlig, men måten han gasser, bremser og plasserer bilen på gjør at man blir bilsyk når man sitter på med ham selv om man vanligvis ikke blir det. Om du kjører slik, kan du være deg mer bevisst dette og tenke igjennom hvordan du tar svingene. 

Anonymkode: f4540...735

Hjelper ikke å snakke i fredstid heller, blir like sur da. Han tåler ikke kritikk av noe slag, og det som ikke engang er kritikk tar han som det. Når ikke inn. Han kjører alltid for fort. Har ingen respekt for fartsgrenser. 

Jeg kjører mye roligere i svinger osv enn ham, min kjørestil er helt normal. Det er han som kjører i rykk og napp og svinger i en fart så ting velter og sklir. Han bare bruker at jeg kjører dårlig som en unnskyldning. Også blir det litt ironisk siden han kritiserer meg og jeg ikke kan si noe på ham.

Merker nå når jeg virkelig tenker gjennom ting, at en slik mann kan jeg virkelig ikke leve med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hjelper ikke å snakke i fredstid heller, blir like sur da. Han tåler ikke kritikk av noe slag, og det som ikke engang er kritikk tar han som det. Når ikke inn. Han kjører alltid for fort. Har ingen respekt for fartsgrenser. 

Jeg kjører mye roligere i svinger osv enn ham, min kjørestil er helt normal. Det er han som kjører i rykk og napp og svinger i en fart så ting velter og sklir. Han bare bruker at jeg kjører dårlig som en unnskyldning. Også blir det litt ironisk siden han kritiserer meg og jeg ikke kan si noe på ham.

Merker nå når jeg virkelig tenker gjennom ting, at en slik mann kan jeg virkelig ikke leve med. 

Du har to valg, slik jeg ser det. Enten kvitte deg med mannen eller kjøpe deg din egen bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du har to valg, slik jeg ser det. Enten kvitte deg med mannen eller kjøpe deg din egen bil. 

Jeg har jo egen bil, men man pleier jo ikke kjøre begge bilene på ferie da. 

Må gå fra ham ja, men da blir barna alene med ham når de kjører da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har jo egen bil, men man pleier jo ikke kjøre begge bilene på ferie da. 

Må gå fra ham ja, men da blir barna alene med ham når de kjører da.

Da kjører du din bil, så får han velge om han vil sitte på eller kjøre alene. 

Om han kjører uforsvarlig med barna i bilen hadde jeg søkt råd hos politiet. 

Men hva sier han selv om hvorfor han ikke overhoder fartsgrensene? 

Skrevet

Her er det bare å gå fra ham. Han har et sinnemestringsproblem, og han har null respekt for andres liv og helse.

Jeg hadde koblet på både barnevernet og politi, hadde varslet politiet om at han fortsatte å kjøre for fort rett etter at han hadde fått bot for å kjøre for fort.

Ang. hjemreisen fra påskeferien så hadde jeg gjort det klart allerede nå, at da kjører du hjem med barna, så får han sitte på, at du nekter å sette eget og barnas liv i fare fordi han nekter å respektere vegtrafikkloven. Om han ikke vil sitte på, så får han komme seg hjem på annen måte og betale det selv. (Og har dere felles konto - sørg for å endre dette raskt!)

Anonymkode: 6cf4d...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...