Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja, de har gjort grundige undersøkelser i senere tid etter at de tabbet seg så voldsomt ut ved årtusenskiftet. De burde ha forstått, mener jeg, at det ikke bare er å gi østrogen til åttiåringer som ikke har hatt østrogen på årevis. Uansett, den forskningen de gjorde da, har skremt vettet av mange lang tid i etterkant og østrogen har et dårlig rykte den dag i dag.

Snodig nok, fordi kvinner går gjerne på østrogen i form av p-piller o.l., store deler av livet sitt, men så er det overgangsalderen de er mest redd for det.

Hvem gagner det?

Det gagner menn, ikke kvinner.

En del klager over at kvinnehelse er nedprioritert, det å forske på overgangsalderen er hvordan man prioriterer opp kvinnehelse. 

Anonymkode: 606f6...3b8

Kjør på med kjemikalier du. Vær så god. Det blir sikkert flott og fint. 

Anonymkode: 4bdab...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Javel, mitt første spørsmål var retorisk. Poenget er at dette er medisiner som det ikke hovedsaklig er menn som bruker. De du nevner er det i all hovedsak kvinner som bruker.

Ergo underbygger du jo bare mitt poeng.

Jeg gidder ikke å krangle med deg  bare fordi du ikke skjønner hva jeg svarer på.

Anonymkode: 6b88c...8ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hva slags kommentar er det? Du blir snurt når du får saklig respons på innlegget ditt. Er det slik du ‘diskuterer’ irl også?

Anonymkode: ac355...19d

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hva slags kommentar er det? Du blir snurt når du får saklig respons på innlegget ditt. Er det slik du ‘diskuterer’ irl også?

Eh? Det er du som angriper. Er jeg snurt?  Jeg kom med en link og synsvinkel du ikke likte, og du vinkler det til at det var tabbe.

Overgangsalderen er like naturlig som puberteten, og for de aller fleste trenger det trenger ikke å sykeliggjøres. De aller fleste trenger dermed ikke medisiner. Hvorfor er dere så besatt av det? Det beste for oss alle er nok søvn, mosjon, hvile og ren mat. Start med det, og funker det ikke, ok. Da kan man vurdere medisinering. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er greit, men det er noe helt annet enn det du skrev først. 

På ingen måte.

Innlegget er det eneste jeg har skrevet. 

Anonymkode: ce948...a38

Skrevet

På ingen måte.

Innlegget er det eneste jeg har skrevet. 

Nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva med å la folk ta egne valg over egen kropp? Du aner ikke hvordan andre har det, så at du skal sette deg som dommer over andres liv sier mer om deg enn om andre.

Anonymkode: dbb23...e94

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Eh? Det er du som angriper. Er jeg snurt?  Jeg kom med en link og synsvinkel du ikke likte, og du vinkler det til at det var tabbe.

Overgangsalderen er like naturlig som puberteten, og for de aller fleste trenger det trenger ikke å sykeliggjøres. De aller fleste trenger dermed ikke medisiner. Hvorfor er dere så besatt av det? Det beste for oss alle er nok søvn, mosjon, hvile og ren mat. Start med det, og funker det ikke, ok. Da kan man vurdere medisinering. 

Jeg har ikke sett noen som mener at man skal hive seg på medisinering uten å vurdere behovet.

Jeg selv har som sagt gjennomgått overgangen uten noen form for tilskudd eller medisiner, fordi jeg ikke har trengt det.

Å argumentere med at overgangsalderen er naturlig blir for dumt. Alle fysiske og psykiske plager er ‘naturlig’, det betyr ikke at man ikke skal gjøre dem så lite plagsomme som mulig, når det er hjelp å få. Det som er naturlig er å dø av kreft, diabetes og infeksjoner - heldigvis er medisinen kommet så langt at de fleste slipper det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei.

Jo.

Du leser feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei.

Du tar feil. Da nytter det ikke å bare svare ‘nei’. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sett noen som mener at man skal hive seg på medisinering uten å vurdere behovet.

Jeg selv har som sagt gjennomgått overgangen uten noen form for tilskudd eller medisiner, fordi jeg ikke har trengt det.

Å argumentere med at overgangsalderen er naturlig blir for dumt. Alle fysiske og psykiske plager er ‘naturlig’, det betyr ikke at man ikke skal gjøre dem så lite plagsomme som mulig, når det er hjelp å få. Det som er naturlig er å dø av kreft, diabetes og infeksjoner - heldigvis er medisinen kommet så langt at de fleste slipper det. 

Det er en trend i tiden at man tar hormoner mot overgangsplager. «Alle» gjør det. Det er jeg imot. Jeg mener man bør begrense medisinbruk - også generelt i samfunnet - og forsøke andre ting først. Bevegelse, sol, frisk luft, ren mat, mindre stressende hverdag. Alt dette kan være vel så bra som medisiner, uten bivirkninger. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så uenig i det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er en trend i tiden at man tar hormoner mot overgangsplager. «Alle» gjør det. Det er jeg imot. Jeg mener man bør begrense medisinbruk - også generelt i samfunnet - og forsøke andre ting først. Bevegelse, sol, frisk luft, ren mat, mindre stressende hverdag. Alt dette kan være vel så bra som medisiner, uten bivirkninger. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så uenig i det? 

Hvor ser du at jeg er uenig i at man ikke skal bruke medisiner unødvendig? Det jeg reagerer på er blant annet måten du svarer andre på, som dette:

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvor ser du at jeg er uenig i at man ikke skal bruke medisiner unødvendig? Det jeg reagerer på er blant annet måten du svarer andre på, som dette:

… ja, og det svarte jeg til en anonym som framsnakket bruk av østrogen. 

Skrevet

… ja, og det svarte jeg til en anonym som framsnakket bruk av østrogen. 

Hun viste til forskning, og hun påsto heller ikke at man skal medisinere ukritisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun viste til forskning, og hun påsto heller ikke at man skal medisinere ukritisk. 

Det gjorde jeg og.

Denne diskusjonen fører ikke noe sted. Vi er uenige. Dere må gjerne benytte dere av hormonell behandling så mye dere orker. Lykke til, og alt godt. 

Skrevet

Jeg er midt i førtiåra og opplevde å bli helt følelsesmessig flat, våknet med melankoli, våknet av angst på natten, hjernetåke og kjente meg selv ikke igjen lenger. Startet opp med p-pille med bioidentiske hormoner og takk og lov! Jeg er tilbake til meg selv! Og jeg tålte ikke p-piller som ung, men nå som jeg tydeligvis har underskudd er det så godt at noe har hjulpet. Hvorfor er det greit for oss kvinner å gå på hormonprevensjon i kanskje 25 år, men ikke få tilskudd i overgangsalderen? Østrogen er utrolig viktig for å motvirke beskjørhet blant annet. Jeg er så glad det begynner å komme mer fokus på kvinner i overgangsalderen og at vi har informasjon tilgjengelig som kan gi oss en bedre hverdag. 

Anonymkode: 43bad...a65

Skrevet

Jeg synes at alle kvinner skal gjøre akkurat det som passer dem best i denne situasjonen, dvs. det de ønsker, ser at virker, og blir enig med legen sin om. 

Synsere som anonym 85c bør man ikke bry seg om.

Anonymkode: 9c300...c7a

Skrevet

Jeg synes at alle kvinner skal gjøre akkurat det som passer dem best i denne situasjonen, dvs. det de ønsker, ser at virker, og blir enig med legen sin om. 

Synsere som anonym 85c bør man ikke bry seg om.

Selvfølgelig. Jeg har aldri påstått noe annet. Men jeg ønsker og at hver og en er klar over farene ved unødvendig/overdreven medisinering. Og å påstå, slik noen gjør her, at kvinner har brukt østrogen ifbm p-pillebruk i åresvis, og at det er nær sagt ufarlig, DET er en skummel påstand. P-pillebruk er mange ganger vist seg å være langt fra uproblematisk, viser forskning. 
Bare vær oppmerksom på det dere putter i dere, er min bønn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig. Jeg har aldri påstått noe annet. Men jeg ønsker og at hver og en er klar over farene ved unødvendig/overdreven medisinering. Og å påstå, slik noen gjør her, at kvinner har brukt østrogen ifbm p-pillebruk i åresvis, og at det er nær sagt ufarlig, DET er en skummel påstand. P-pillebruk er mange ganger vist seg å være langt fra uproblematisk, viser forskning. 

Hva slags kompetanse har du til å mene noe om dette da? Er du lege eller forsker? Jeg hører nemlig ikke på "livsstilscoacher", folk med livets harde skole-utdanning eller svogerforskere.

Det du skrev innledningsvis var dessuten ikke bare en forsiktig oppfordring til å være oppmerksomme på hva man putter i seg. Tvert i mot skrev du at "jeg er en av de få her inne som mener hormonbehandling kun bør være til de med alvorlig hemmende plager". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva slags kompetanse har du til å mene noe om dette da? Er du lege eller forsker? Jeg hører nemlig ikke på "livsstilscoacher", folk med livets harde skole-utdanning eller svogerforskere.

Det du skrev innledningsvis var dessuten ikke bare en forsiktig oppfordring til å være oppmerksomme på hva man putter i seg. Tvert i mot skrev du at "jeg er en av de få her inne som mener hormonbehandling kun bør være til de med alvorlig hemmende plager". 

Hva er det du ønsker å oppnå med å krangle fram og tilbake med meg om hva jeg angivelig mener? Side opp og side ned om hva jeg mener? Jeg skriver hva jeg mener. Jeg mener man bør være forsiktig med hva man putter i seg av hormoner, og at det bør være primær for de med alvorlige plager.

Er det så fryktelig kontroversielt å mene at du må sammenligne meg med en fra «livets harde skole eller livsstilscoach?»

Hvis du ikke vil ta mine råd, å være kritisk til hormonbehandling altså, så er det meg absolutt helt revnende likegyldig. Du må gjerne kjøre på for min del. Din kropp, ditt ansvar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Og da tror du andre kvinner helt ukritisk stapper i seg hormoner som drops, eller? Tror du ingen, verken lege eller kvinne vet hva slags bivirkninger det kan gi? At vi gir totalt fa..? Er ikke slike holdninger forferdelig arrogante?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og da tror du andre kvinner helt ukritisk stapper i seg hormoner som drops, eller? Tror du ingen, verken lege eller kvinne vet hva slags bivirkninger det kan gi? At vi gir totalt fa..? Er ikke slike holdninger forferdelig arrogante?

Du liker å være dramatisk…? Det er dine ord, ikke mine, forresten.
Når det er sagt, er det en sterk økning i hormonbehandling mot overgangsplager. Og jo, jeg tror enkelte tar imot uten å vurdere bivirkninger. Noen leger skriver ut resept selv før pasienten ber om det, i frykt for å bli kalt kvinnefiendtlig dersom de ikke gjør det. Å vurdere andre tiltak, som tidligere nevnt, sees på som «livsstilscoach.»

Er det noe som er arrogant, så er det det, spør du meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du liker å være dramatisk…? Det er dine ord, ikke mine, forresten.
Når det er sagt, er det en sterk økning i hormonbehandling mot overgangsplager. Og jo, jeg tror enkelte tar imot uten å vurdere bivirkninger. Noen leger skriver ut resept selv før pasienten ber om det, i frykt for å bli kalt kvinnefiendtlig dersom de ikke gjør det. Å vurdere andre tiltak, som tidligere nevnt, sees på som «livsstilscoach.»

Er det noe som er arrogant, så er det det, spør du meg. 

Sier hun som mener hun alene sitter med fasit....

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Sier hun som mener hun alene sitter med fasit....

På ingen måte. At du klarer å tolke det ut av alt jeg skriver, sier mest om leseforståelsen din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

På ingen måte. At du klarer å tolke det ut av alt jeg skriver, sier mest om leseforståelsen din. 

Så rart at alle andre tolker innleggene dine slik... Kanskje det er formuleringen din det er noe galt med....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...