Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange medisiner det stadig er mangel på, ikke bare hormonpreparater.

Anonymkode: 6b88c...8ab

Ja, og hvilke er det?

Er det noen av disse som er medisiner som hovedsaklig er menn som trenger?

Anonymkode: 606f6...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er i premenopausen og er fortsatt i 40 årene. Jeg har fortsatt fungerende egg og eggløsning. Jeg har slitt voldsomt med søvnmangel, leddsmerter, enorme blødninger og aller verst hjernetåke. I de verste periodene har jeg trodd jeg var begynnede dement, husket ikke navn, fant ikke ord og hjernen "stoppet opp" midt i en tankerekke. Jeg har vært redd på jobben som sykepleier, fordi jeg ikke stolte på meg selv i forhold til om jeg husket riktige beskjeder, riktig medisinering osv. Det har vært skikkelig drit. Nå har jeg fått satt inn hormonspiral og startet opp med østrogengel. Er i oppstartsfasen, men synes allerede at ting er bedre. 

Jeg tenker at hvorfor skal vi bare godta slike plager om vi ikke må? En mann hadde aldri godtatt å få beskjed om at slike plager er naturlig, de hadde krevd behandling med en gang.  

Anonymkode: dbb23...e94

Jeg har hatt det veldig likt, bare at jeg ikke jobber i helse. Er lærer, og har hatt flere episoder der jeg har glemt navn på byer og historiske personer (for eksempel) når jeg underviser🙈😅.

Har også fått satt inn hormonspiral, og kjenner at bare det har hjulpet mye! Slipper kraftige blødninger og to døgn med «rier» under mensen. Syns også at jeg svetter mindre og at søvnen har blitt bedre.

Jeg kan dessverre ikke ta østrogen, grunnet annen sykdom. Men håper på at spiralen hjelper meg gjennom det verste.

Vet selvfølgelig at jeg burde ha trent både utholdenhet og styrke, men jeg greier bare ikke å finne tid/ motivasjon. Jeg har stor tro på at dette kunne ha hjulpet meg masse!

Anonymkode: 3288c...027

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du får nesten komme med et argument fremfor bare en lenke til bak betalingsmur.

Hormonbehandling mot plager i overgangsalderen øker risikoen for brystkreft. 

Anonymkode: 4bdab...85c

Skrevet

Eller som Henriette Lien sa det:

"Jeg er i den alderen der overgangsalderen ikke lenger er et fremtidig begrep, men noe som har flyttet inn i kroppen min.
Stille, og samtidig veldig tydelig.

Jeg har kjent på utfordringer, uten å måtte sette navn på dem.
Og jeg var hos en lege – en av de «beste», sies det.
Uten prøver. Uten kartlegging.
Bare min fortelling.
Og jeg gikk derfra med hormoner i en pose og et slags: lykke til.

Når jeg snakker med kvinner rundt meg – i pre, midt i og etter – sitter jeg igjen med et inntrykk av at hormoner deles ut som om de er den eneste løsningen.
Som om overgangsalderen er en feil som må fikses.

Det gjør meg urolig.

Jeg vet at det finnes kulturer hvor overgangsalderen ikke ties i hjel, men gis plass.
Hvor den ikke sees som et tap, men som en overgang.
Noen kaller det the wisdom phase.

Og jeg undrer meg:
Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe?
Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i?

Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen.
Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er.

Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før,
men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå.

Jeg har ingen svar.
Bare spørsmål.
Og en følelse av at denne fasen fortjener mer respekt, mer rom – og langt mindre skam.💛"

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men utligner det helseeffektene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men utligner det helseeffektene? 

Du velger selv, men personlig tar jeg ikke sjansen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer ikke når det gjelder plaster, men kan gjelde for tabletter.

Det du tenker på er kanskje de katastrofale resultatene de fikk i 2000? De testet da østrogen på kvinner i svært høy alder som ikke hadde hatt egen østrogenproduksjon på årevis. De ble syke, og en del døde.

Det som er nytt ved dagens østrogenbehandling er at de gis til kvinner som er i nærheten av overgangsalderen, ikke til mye eldre kvinner, samt at de gis som plaster, spray, gel, og dermed ikke må gjennom fordøyelsessystemet. 

Nei.

Det er frarådet for kvinner med slag i familien ifølge min lege. 

Anonymkode: ce948...a38

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er en mening fra en person. 

Dette står også i artikkelen:  «Inger Øverlie er gynekolog ved den private klinikken Medicus og har skrevet doktorgrad om hormonendringer og overgangsplager. Hun er uenig med Eskild om risikoen ved hormonbehandling. 

– Dette minner om skremselspropagandaen fra den amerikanske studien som kom i 2002, som konkluderte med at dette var så farlig. Den har vi jo helt lagt bak oss, sier hun.»

Hvis du skal gjengi noe så er det vel mest redelig å få med begge sidene. 

Anonymkode: ac355...19d

Skrevet

Du velger selv, men personlig tar jeg ikke sjansen.

Det var et vitenskapelig spørsmål, ikke et filosofisk et…

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei.

Det er frarådet for kvinner med slag i familien ifølge min lege. 

Anonymkode: ce948...a38

Det er greit, men det er noe helt annet enn det du skrev først. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er en mening fra en person. 

Dette står også i artikkelen:  «Inger Øverlie er gynekolog ved den private klinikken Medicus og har skrevet doktorgrad om hormonendringer og overgangsplager. Hun er uenig med Eskild om risikoen ved hormonbehandling. 

– Dette minner om skremselspropagandaen fra den amerikanske studien som kom i 2002, som konkluderte med at dette var så farlig. Den har vi jo helt lagt bak oss, sier hun.»

Hvis du skal gjengi noe så er det vel mest redelig å få med begge sidene. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

👏🏻👏🏻👏🏻

Det er en mening fra én person. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer. Artikkelen handler om to fagfolk som ser forskjellig på saken. Det fikk ikke du frem i ditt innlegg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer. Artikkelen handler om to fagfolk som ser forskjellig på saken. Det fikk ikke du frem i ditt innlegg. 

Jeg linket til artikkelen for å vise at det finnes fagfolk som mener at hormonbehandling mot overgangsplager bør bremses, og at det også finnes risikoer ved denne behandlingen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, og hvilke er det?

Er det noen av disse som er medisiner som hovedsaklig er menn som trenger?

Migrenemedisin, sovemedisin, refluksmedisin, medisin mot benskjørhet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg forholder meg til forskning og vitenskap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Migrenemedisin, sovemedisin, refluksmedisin, medisin mot benskjørhet.

Tuller du nå? Dette skal liksom være medisiner som hovedsaklig menn bruker?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg forholder meg til forskning og vitenskap. 

Det gjør jeg og. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tuller du nå? Dette skal liksom være medisiner som hovedsaklig menn bruker?

Det sa jeg da aldri at det var. Jeg sa at det ikke bare er hormonpreparater det ofte er mangel på.

Skrevet

Ikke noe dumt spørsmål, for det føles nesten som at man MÅ.  Men man MÅ ingenting, i alle fall viss man ikke har spesielle plager som tilsier det.  Men min personlige mening var at så lenge jeg kunne leve greit med hetetoktene jeg hadde og var til å være i hus med og plagene ikke var for store, så ville jeg ikke ha hormoner. Til tross for flere overtalelsesforsøk fra venner og bekjente som selv opplevde at det var to forskjellige liv - et med og et uten østrogentilskudd. 

For min del var det heldig, for jeg fikk en genetisk østrogensensitiv brystkreft. Østrogentilskudd kunne da ha forverret tilstanden.  Mine to døtre har fått beskjed fra min kreftlege om at de bør teste seg før de ev tar østrogen når de nærmer seg overgangalder. De bør antageligvis teste seg uansett sånn at de kan følge ekstra godt med om de har samme gen. Ikke bare pga østrogen selvfølgelig, men også for de skal være ekstra på vakt og følge med på seg selv og sjekke seg med jevne mellom rom.  Det er heller ikke sånn at de absolutt ikke må ta hormoner, men de må være ekstra nøye med å følge med sånn at en ev kreft kan oppdages tidlig nok. 

Men de fleste tåler det fint og spares for mange plager, etter det jeg har hørt.  

Anonymkode: 6769d...99a

Skrevet

Det sa jeg da aldri at det var. Jeg sa at det ikke bare er hormonpreparater det ofte er mangel på.

Javel, mitt første spørsmål var retorisk. Poenget er at dette er medisiner som det ikke hovedsaklig er menn som bruker. De du nevner er det i all hovedsak kvinner som bruker.

Ergo underbygger du jo bare mitt poeng.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det gjør jeg og. 

Nei du postet en lenke i stedet for å argumentere, og tror på den ene som sier det motsatte av flertallet. Så det er jeg ikke enig i at du gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Men de fleste tåler det fint og spares for mange plager, etter det jeg har hørt.  

Anonymkode: 6769d...99a

Ja, de har gjort grundige undersøkelser i senere tid etter at de tabbet seg så voldsomt ut ved årtusenskiftet. De burde ha forstått, mener jeg, at det ikke bare er å gi østrogen til åttiåringer som ikke har hatt østrogen på årevis. Uansett, den forskningen de gjorde da, har skremt vettet av mange lang tid i etterkant og østrogen har et dårlig rykte den dag i dag.

Snodig nok, fordi kvinner går gjerne på østrogen i form av p-piller o.l., store deler av livet sitt, men så er det overgangsalderen de er mest redd for det.

Hvem gagner det?

Det gagner menn, ikke kvinner.

En del klager over at kvinnehelse er nedprioritert, det å forske på overgangsalderen er hvordan man prioriterer opp kvinnehelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...