Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna bor mest hos meg, på samvær med far. Han betale litt bidrag, men sikkert for lite o forhold til hans faktiske lønn, han oppga mindre enn han tjente før vi gikk fra hverandre til meg, og bå jobber han overtid hele tiden.

Han kjøper ingenting til dem der, og jeg er litt lei av å måtte kjøpe inn alt og at de bare tar det med dit og legger det der sånn at han slipper bruke penger på noe. Han vil ikke kjøpe sånt til dem, og de tør heller ikke spørre, for han blir sur og sint og klager på dårlig råd.

Så, er det ok at jeg skal måtte handle inn alt sånn fot dem å ta med dit? Hudpleie, kosmetikk, hårpleie og alt sånn. Far er sånn at mener en flaske "lano" dekker alle behov du måtte ha på badet liksom, alt annet er unødvendig. Og tenåringer er jo ikke der, de trenger og vil jo ha mer enn det.

Det er ikke bare sånt heller, men tegnesaker, gode penner og ting de bruker til sånt også. De tar med herfra og legger der, til og med vitaminer tar de med dit. Jeg vil jo de skal ha alt de trenger begge steder, men tenker at når jeg har dem nesten hele tiden, kan vel han yte litt også, kjøpe inn og betale for det de trenger der? Ikke lett for meg å ga oversikt over hva de mangler der.

På den andre siden så nekter far dem å ta med noe som helst derfra og til meg, til og med det de har kjøpt for egne penger. For pengene var kanskje fra hans mor og da skal tingene være der.

Føles litt håpløst. Har prøvd å ta det opp og da får jeg gjennomgå fordi jeg er så vanskelig å samarbeide med. Når det er han som aldri sender noe kommunikasjon om barna overhodet. Forteller ikke om sykdom engang når de kommer tilbake til meg.

Anonymkode: 6ea1b...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler to ting: 

• Søk NAV om å fastsette barnebidrag. 
  • Kall inn til mekling.  Det kan ikke være påbudt å ta med sjampo fra deg til ham samtidig som det er forbudt å ta med en såpe fra ham tid deg.  

Anonymkode: 2138d...84e

Skrevet

Bidraget må du ta gjennom nav, da får du det du skal ha og med det skal du holde barna med alt de trenger av klær og utstyr.

På samvær skal samværsforelderen stå for mat og hygieneartikler, alt annet skal de egentlig ta med seg.

Men du sier de er tenåringer, da er de gamle nok til å styre dette litt selv tenker jeg. Gi dem lommepenger og en toalettmappe de kan ha hos far. Så kan de selv gå på Normal og kjøpe det de trenger av hygieneting der og ha det i toalettmappen som står hos far hele tiden. Han kommer aldri til å endre seg, så her handler det om å gjøre ting så enkelt som mulig for barna så lenge de skal på samvær.

Anonymkode: a8441...7e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler to ting: 

• Søk NAV om å fastsette barnebidrag. 
  • Kall inn til mekling.  Det kan ikke være påbudt å ta med sjampo fra deg til ham samtidig som det er forbudt å ta med en såpe fra ham tid deg.  

Anonymkode: 2138d...84e

Vi har vært på fvk 6 ganger... Han nikker og smiler og er så enig med dem der, og går tilbake til vanlig etterpå. Og benekter det neste gang, eller skylder på meg eller benekter. Helt umulig, går ikke å diskutere for premissene endres hele tiden liksom. Får han for mye motbør legger han inn krokodilletårer, og fokuserer på hvor fælt han har det som ser barna så lite også skiftes tema til stakars ham. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har vært på fvk 6 ganger... Han nikker og smiler og er så enig med dem der, og går tilbake til vanlig etterpå. Og benekter det neste gang, eller skylder på meg eller benekter. Helt umulig, går ikke å diskutere for premissene endres hele tiden liksom. Får han for mye motbør legger han inn krokodilletårer, og fokuserer på hvor fælt han har det som ser barna så lite også skiftes tema til stakars ham. 

Jeg tror du gjør både deg selv og barna størst tjeneste ved å slutte forvente.

Du kan bli bitter over hvor ubrukelig han er, men det endrer jo ingenting, det vil bare forringe ditt eget liv. 

Ta bidraget gjennom nav og sørg for at barna har det de trenger. Plutselig er de voksne og ser godt hvem som har bidratt og gjort mest for dem i oppveksten.

Senk skuldrene og bare aksepter at han er en ubrukelig egoist, men du har fått barn med han så han vil alltid være i utkanten av livet ditt.

Skrevet

Hvis du har vært på familievernkontor til mekling seks (!!!) ganger uten at noe skjer så må du jo bare ta det med NAV! Én gang og han ikke følger opp er én ting. Da går man gang nr 2 og finner ut hva misforståelsen bunner i. Men gang nr 2 og han ikke følger opp? Da er det No more mr Nice Guy, ikke noe å vente på. Du må ikke bruke tid og penger på en unge som han. Bruk tid og penger på barna dine, ikke på å legge tilrette for en voksen mann!

Skrevet
amandine skrev (18 minutter siden):

Hvis du har vært på familievernkontor til mekling seks (!!!) ganger uten at noe skjer så må du jo bare ta det med NAV! Én gang og han ikke følger opp er én ting. Da går man gang nr 2 og finner ut hva misforståelsen bunner i. Men gang nr 2 og han ikke følger opp? Da er det No more mr Nice Guy, ikke noe å vente på. Du må ikke bruke tid og penger på en unge som han. Bruk tid og penger på barna dine, ikke på å legge tilrette for en voksen mann!

Dette! 👆 

Anonymkode: de7e4...c1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror du gjør både deg selv og barna størst tjeneste ved å slutte forvente.

Du kan bli bitter over hvor ubrukelig han er, men det endrer jo ingenting, det vil bare forringe ditt eget liv. 

Ta bidraget gjennom nav og sørg for at barna har det de trenger. Plutselig er de voksne og ser godt hvem som har bidratt og gjort mest for dem i oppveksten.

Senk skuldrene og bare aksepter at han er en ubrukelig egoist, men du har fått barn med han så han vil alltid være i utkanten av livet ditt.

Jeg vet, er bare ikke så lett. Hver gang jeg prøver sette grenser eller si nok er nok el så blir det jo straff, som også går ut over barna. Da blir alt fryktelig vanskelig, han holder igjen ting, snakker stygt om meg til alle osv. Så er jo redd for å gjørenoe annet enn å sitte rolig i båten. Men jeg blir jo tappet økonomisk og psykisk. Sugerøret hans er fortsatt på plass og han suger ut det han kan.

Er jo en grunn til at vi har måttegått regelmessig på fvk. Problemet er jo at de ikke stiller krav, det er jo dulling på høyt nivå der.

Skrevet
amandine skrev (4 timer siden):

Jeg vet, men livet blir så fryktelig ubehagelig for både meg og barna om han ikke får det som han vil. Og bidrag via NAV nekter han, sikkert pga at han tjener mye mer enn han påstår. Men jeg er redd for konsekvensene det får, jeg prøver å bygge meg opp igjen etter et liv med han der, men er vanskelig når han fortsatt kontrollerer slik. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vet, men livet blir så fryktelig ubehagelig for både meg og barna om han ikke får det som han vil. Og bidrag via NAV nekter han, sikkert pga at han tjener mye mer enn han påstår. Men jeg er redd for konsekvensene det får, jeg prøver å bygge meg opp igjen etter et liv med han der, men er vanskelig når han fortsatt kontrollerer slik. 

Hva tenker du konsekvensene kan bli?

Anonymkode: df72d...8c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hva tenker du konsekvensene kan bli?

Anonymkode: df72d...8c9

Umulig å si med ham. Vanligvis straffes jeg ved at samarbeid blir enda vanskeligere, kommunikasjon stopper helt, han er vanskelig, spydig, ekkel og til dels slem mot meg ved overlevering av barna. Han snakker stygt om meg til folk, spesielt til barna. Mye passiv aggressiv oppførsel. Kan lage scene mellom oss ved sosiale settinger vi begge er på og så snakke med folk om at jeg er gal osv. 

Generelt gjør han livet bare mye vanskeligere for meg, og han bryr seg ikke om barna blir rammet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Umulig å si med ham. Vanligvis straffes jeg ved at samarbeid blir enda vanskeligere, kommunikasjon stopper helt, han er vanskelig, spydig, ekkel og til dels slem mot meg ved overlevering av barna. Han snakker stygt om meg til folk, spesielt til barna. Mye passiv aggressiv oppførsel. Kan lage scene mellom oss ved sosiale settinger vi begge er på og så snakke med folk om at jeg er gal osv. 

Generelt gjør han livet bare mye vanskeligere for meg, og han bryr seg ikke om barna blir rammet.

For meg høres det ut som om han vil gjøre livet surt for seg uansett hva du gjør? Du kan ikke prøve å holde ham fornøyd til enhver tid, uansett. Da må det være bedre å bare la nav beregne bidraget, så blir det orden? 

Anonymkode: 146e0...503

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For meg høres det ut som om han vil gjøre livet surt for seg uansett hva du gjør? Du kan ikke prøve å holde ham fornøyd til enhver tid, uansett. Da må det være bedre å bare la nav beregne bidraget, så blir det orden? 

Joda, forsåvidt, men det blir helt klart bedre om han ikke får noe motstand, da får jeg litt hvile fra oppførselen hans. 

Vet ikke hvor lenge han hadde gjort livet til et helvete for meg om jeg hadde gått til NAV, men jeg antar lenge. Og mulig han hadde gjort noe verre enn han pleier også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Joda, forsåvidt, men det blir helt klart bedre om han ikke får noe motstand, da får jeg litt hvile fra oppførselen hans. 

Vet ikke hvor lenge han hadde gjort livet til et helvete for meg om jeg hadde gått til NAV, men jeg antar lenge. Og mulig han hadde gjort noe verre enn han pleier også.

Det skjønner jeg at er skremmende, stakkars deg 🩷

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...