Anonym bruker Skrevet 27. mars #26 Skrevet 27. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Folk må få spise mat. Det er ikke riktig at det er vi, folket, som sløser og må dempe oss. Vi må ha mat og klær, og Norge trenger at vi handler. Hvis vi ikke forbruker, går arbeidsplasser konkurs, flere blir arbeidsledige, færre kan ta opp lån, osv. Dette bunner i feilslått politikk fra tidligere, og vi betaler prisen. Anonymkode: 16b34...40e Men det er vel ingen naturlov som tilsier at vi må ha det høyeste forbruket i verden…? Anonymkode: 5e48a...172
Anonym bruker Skrevet 27. mars #27 Skrevet 27. mars Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Men det er vel ingen naturlov som tilsier at vi må ha det høyeste forbruket i verden…? Anonymkode: 5e48a...172 Det blir feil å si at at nordmenn forbruker mest, når det som trekker nordmenn opp på nest øverste plass på lista er bolig, elektrisitet og brensel. Anonymkode: 16b34...40e
Anonym bruker Skrevet 27. mars #28 Skrevet 27. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er vel ingen naturlov som tilsier at vi må ha det høyeste forbruket i verden…? Anonymkode: 5e48a...172 Det går ikke an å snakke om forbruk som ett, det er altså forskjell på forbruk av byggematerialer og møbler for å renovere og ha nytt design 2.år, nyeste vesker og smykker hver sesong og mat på bordet hver dag, for eksempel. Jeg fatter ikke at mat er «forbruk» - hvorfor er mat forbruk? I tillegg, det er ikke sånn at nordmenn spiser mye mer gulrøtter eller egg enn mennesker i andre land. Det er så feilslått begrepsbruk at det er utrolig. Landet som ble for rikt og dumskap i ett nøtteskall 😕 Anonymkode: 1fef9...b8f
Anonym bruker Skrevet 27. mars #29 Skrevet 27. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det går ikke an å snakke om forbruk som ett, det er altså forskjell på forbruk av byggematerialer og møbler for å renovere og ha nytt design 2.år, nyeste vesker og smykker hver sesong og mat på bordet hver dag, for eksempel. Jeg fatter ikke at mat er «forbruk» - hvorfor er mat forbruk? I tillegg, det er ikke sånn at nordmenn spiser mye mer gulrøtter eller egg enn mennesker i andre land. Det er så feilslått begrepsbruk at det er utrolig. Landet som ble for rikt og dumskap i ett nøtteskall 😕 Anonymkode: 1fef9...b8f https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/sammenlikning-av-prisniva-i-europa/artikler/norge-med-nest-hoyest-forbruk-i-europa Anonymkode: 5e48a...172
Anonym bruker Skrevet 27. mars #30 Skrevet 27. mars Anonym bruker skrev (19 minutter siden): https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/sammenlikning-av-prisniva-i-europa/artikler/norge-med-nest-hoyest-forbruk-i-europa Anonymkode: 5e48a...172 Ja, nettopp. Vi forbruker mest i bolig, brensel og elektrisitet. Og er det egentlig så rart når vi bor i ett av Europas kaldeste og mest avsidesliggende land? Anonymkode: 16b34...40e
Anonym bruker Skrevet 27. mars #31 Skrevet 27. mars For ikke å snakke om 215 MILLIARDER til kun tre bistandsland. Men her hjemme er det for det er for dyrt å kutte matmomsen og bensin-og dielselavgiftene. Hør her nå, folkens. Når politikerne,særlig Stoltenberg og Støre, sier det er umulig å senke matmomsen eller kutte drivstoffavgiftene fordi "det blir for dyrt" – da er det på tide å følge pengene de fordeler til andre land. La meg gi deg tre eksempler på hva som IKKE er for dyrt: 🇺🇦 170 milliarder til Ukraina (på to år) Barth'n skrøt uhemmet av dette for kort tid tilbake. 🌴 30 nye milliarder til regnskogen i Brasil 🇿🇲 15 milliarder til Zambia for kjøp av klimakvoter Og vipps : Det er 215 MILLIARDER kroner. Så neste gang de stramme herrer sier "vi har ikke råd til å gjøre hverdagen billigere for vanlige folk" – spør Stoltenberg, Barth'n og Støre hvorfor de har råd til alt annet. Anonymkode: 16b34...40e
Anonym bruker Skrevet 28. mars #32 Skrevet 28. mars Vi er rett og slett elendige på å huske tilbake. Matvarer har så godt som aldri vært billigere sammenlignet med inntekt. Renta er en helt normal rente. Inflasjonen er høy, men vi har hatt reallønnsvekst likevel siste året. Det som har skjedd er at vi har vent oss til et unaturlig lavt rentenivå. Først finanskrisen, deretter kom koronaen idet rentene var i ferd med å krype oppover. Høy rente har vi ikke hatt siden 2008, deretter har vi hatt veldig mange år med lav rente, og folk gikk bananas når det kommer til å opparbeide seg gjeld. Dermed oppleves en helt normal rente som høy. Når vi i tillegg ser utover og finner at andre har lavere rente tar vi det som et tegn på at det går dårlig med oss. Det er jo motsatt, de rundt oss har måttet sette ned renten for å holde fart i økonomien. Problemet er verken matprisene eller renten. Vi har to store problemer. 1. Gjeldsgraden i befolkningen. Folk med helt vanlige inntekter sliter fordi de har innrettet økonomien sin etter lav rente og tåler ikke normale nivåer. 2. Økte forskjeller i samfunnet. Det hjelper ikke de som har minst at befolkningen som helhet har holdt tritt med prisøkningene. Det er stadig større forskjell mellom de med minst og gjennomsnittet. Og snittet øker litt fordi de fleste har det greit, men mest fordi de rike drar så sykt fra. Alle tiltak for å bremse forbruk og inflasjon rammer kun dem fra midten og ned, mens det er dem fra midten og opp som overforbruker mest. Og så finner de en enke med minstepensjon og svindyr leilighet når de skal protestere mot formueskatt, som faktisk har effekt på rike uten å ramme fattige. Anonymkode: d60fb...213
Anonym bruker Skrevet 28. mars #33 Skrevet 28. mars Sveits har omtrent like dyr mat som oss alikevel så er styringsrenten 0%, skattenivå ligger på 11%-13% og de som er innbyggere i Sveits har et eget kort som gir de lavere kollektivtrafikk enn turister. Sveits har ikke olje og er som oss ikke medlem av EU. Anonymkode: 8b619...880
Anonym bruker Skrevet 28. mars #34 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ja, nettopp. Vi forbruker mest i bolig, brensel og elektrisitet. Og er det egentlig så rart når vi bor i ett av Europas kaldeste og mest avsidesliggende land? Anonymkode: 16b34...40e Du glemte møbler og klær. Hvordan tror du det ligger an med fritidsreiser? Anonymkode: 5e48a...172
Anonym bruker Skrevet 28. mars #35 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sveits har omtrent like dyr mat som oss alikevel så er styringsrenten 0%, skattenivå ligger på 11%-13% og de som er innbyggere i Sveits har et eget kort som gir de lavere kollektivtrafikk enn turister. Sveits har ikke olje og er som oss ikke medlem av EU. Anonymkode: 8b619...880 Hadde jeg bodd i Sveits så hadde jeg hatt minst 26.000 ekstra pr mnd. Da tar jeg høyde for en boliglånsrente på 1,2%, skatt på 13% og ingen justering på lønnen selv om Norge er et av de landene som har lavest lønn ut i fra utdanning og etterspørsel. Ja hadde jeg kunnet språket hadde jeg gjerne bodd i Sveits. Anonymkode: 8b619...880
Anonym bruker Skrevet 28. mars #36 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hadde jeg bodd i Sveits så hadde jeg hatt minst 26.000 ekstra pr mnd. Da tar jeg høyde for en boliglånsrente på 1,2%, skatt på 13% og ingen justering på lønnen selv om Norge er et av de landene som har lavest lønn ut i fra utdanning og etterspørsel. Ja hadde jeg kunnet språket hadde jeg gjerne bodd i Sveits. Anonymkode: 8b619...880 Tar ikke lang tid å lære språket, det er bare å pakke kofferten. Anonymkode: d60fb...213
Anonym bruker Skrevet 28. mars #37 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Sveits har omtrent like dyr mat som oss alikevel så er styringsrenten 0%, skattenivå ligger på 11%-13% og de som er innbyggere i Sveits har et eget kort som gir de lavere kollektivtrafikk enn turister. Sveits har ikke olje og er som oss ikke medlem av EU. Anonymkode: 8b619...880 Du må også se på velferdssystemet i Sveits. De har ikke gratis helsetjenester. Det finansieres gjennom pålagte forsikringer med høy pris og de har høyere egenandel enn i Norge. Pensjon, sykelønn og trygd er også den enkelte ansvarlig for selv i høyere grad enn i Borge. Mye strengere regler for å komme tilbake i jobb ved sykdom og kortere lønnsdekning, Og 14 ukers foreldrepermisjon med 80% lønn Sp topp i Sveits, og du er frisk, har jobb og ikke får barn. HI Anonymkode: 107f2...09d
Anonym bruker Skrevet 28. mars #38 Skrevet 28. mars Hvem er dere som forvarer systemet slik det er i Norge nå? Med høye renter slik at bankene blir rikere, med sinnsyke strømpriser i et land der vi har flust av nedbør, fosser og vind, med oljeproduksjon slik at vi nærmest kunne hatt gratis bensin, og med matvarepriser så høye at folk må vurdere om de kan kjøpe middag i dag. Hvem er dere? Og hvordan kan dere forvare at de rikere blir rikere og de fattigere blir fattigere? Anonymkode: 16b34...40e
Anonym bruker Skrevet 28. mars #39 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvem er dere som forvarer systemet slik det er i Norge nå? Med høye renter slik at bankene blir rikere, med sinnsyke strømpriser i et land der vi har flust av nedbør, fosser og vind, med oljeproduksjon slik at vi nærmest kunne hatt gratis bensin, og med matvarepriser så høye at folk må vurdere om de kan kjøpe middag i dag. Hvem er dere? Og hvordan kan dere forvare at de rikere blir rikere og de fattigere blir fattigere? Anonymkode: 16b34...40e Selv om man forsøker å nyansere bildet litt betyr ikke det at man forsvarer at de rike blir rikere og de fattigere blir fattigere. Realiteten er at de aller fleste i Norge har det veldig bra økonomisk. Se på forbruket, se på boligene, se på bilparken, se på reisestatistikken. Det synes godt at nordmenn er rike. Så velstående er den jevne nordmann at vi helt fint kan omfordele så de fattigste kan få mer. At folk har vært så idioter at de har tatt opp skyhøye boliglån må de nesten ta konsekvensene av selv, det er ikke som om folk ikke er blitt advart. Anonymkode: 5e48a...172
Anonym bruker Skrevet 28. mars #40 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Selv om man forsøker å nyansere bildet litt betyr ikke det at man forsvarer at de rike blir rikere og de fattigere blir fattigere. Realiteten er at de aller fleste i Norge har det veldig bra økonomisk. Se på forbruket, se på boligene, se på bilparken, se på reisestatistikken. Det synes godt at nordmenn er rike. Så velstående er den jevne nordmann at vi helt fint kan omfordele så de fattigste kan få mer. At folk har vært så idioter at de har tatt opp skyhøye boliglån må de nesten ta konsekvensene av selv, det er ikke som om folk ikke er blitt advart. Anonymkode: 5e48a...172 Men vi er en familie med helt vanlige inntekter. Vi har moderat lån, mindre enn de fleste vi kjenner. Likevel går kabalen nesten ikke opp måned for måned nå. Vi kan absolutt innskrenke ting i hverdagen. Slutte å benytte kulturtilbud, slutte å møte venner ute, slutte å ta buss osv. Alt dette vil gå utover andre igjen om vi kutter fra vårt liv. Så det er ikke oss det er mest synd på. Men å hevde at det er sløsere som nå betaler prisen et er urimelig. Det er vanskelig for langt flere HI Anonymkode: 107f2...09d
Anonym bruker Skrevet 28. mars #41 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (20 timer siden): For ikke å snakke om 215 MILLIARDER til kun tre bistandsland. Men her hjemme er det for det er for dyrt å kutte matmomsen og bensin-og dielselavgiftene. Hør her nå, folkens. Når politikerne,særlig Stoltenberg og Støre, sier det er umulig å senke matmomsen eller kutte drivstoffavgiftene fordi "det blir for dyrt" – da er det på tide å følge pengene de fordeler til andre land. La meg gi deg tre eksempler på hva som IKKE er for dyrt: 🇺🇦 170 milliarder til Ukraina (på to år) Barth'n skrøt uhemmet av dette for kort tid tilbake. 🌴 30 nye milliarder til regnskogen i Brasil 🇿🇲 15 milliarder til Zambia for kjøp av klimakvoter Og vipps : Det er 215 MILLIARDER kroner. Så neste gang de stramme herrer sier "vi har ikke råd til å gjøre hverdagen billigere for vanlige folk" – spør Stoltenberg, Barth'n og Støre hvorfor de har råd til alt annet. Anonymkode: 16b34...40e Du skjønner vel at vi ikke kan pøse 215 milliarder inn i den norske økonomien? Det ville blitt en vill inflasjon og pengene miste all verdi... En rente som vi har i dag er en helt normal rente, den har vært unormalt lav i lang tid. Da jeg var ung var renten på 12%, da var den høy, men mine foreldre har levd med en enda høyere rente enn det også. Anonymkode: 11b27...b12
Anonym bruker Skrevet 28. mars #42 Skrevet 28. mars https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/d44qGO/kan-det-tenkes-at-hoeye-renter-bidrar-til-hoey-inflasjon Anonymkode: 16b34...40e
Anonym bruker Skrevet 29. mars #43 Skrevet 29. mars Det er ikke høy rente i Norge i dag. Anonymkode: 83eec...11b
Anonym bruker Skrevet 29. mars #44 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ikke høy rente i Norge i dag. Anonymkode: 83eec...11b Nei, det er jo ikke det. Jeg ser helt klart problemet med at folk har for høye boligutgifter (ikke minst gjelder det de som leier), men det skyldes at boligprisene er for høye. Å senke rentene blir som å kaste bensin på bålet, det vil bare drive prisene høyere opp. Anonymkode: 4b5c0...b8e
Anonym bruker Skrevet 29. mars #45 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (16 timer siden): https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/d44qGO/kan-det-tenkes-at-hoeye-renter-bidrar-til-hoey-inflasjon Anonymkode: 16b34...40e Nakstad har mange gode poeng jeg er enig i, man må tørre å tenke nytt nå. Anonymkode: 0f2a5...e3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå