Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 06:45 #1 Skrevet tirsdag kl 06:45 Min datter skal bruke bunad til konfirmasjonen, men hun krever å gjøre den litt "kulere", hun sier hun er "ikke typisk bunadsjente" og vil gjerne gjøre sin egen ting med den. Jeg er litt i villrede, hun vil ikke ha bunadsko men converse, og palestinaskjerf i stedet for silkesjalet. Jeg er ikke sikker på om det passer så godt. Hva tenker dere? Anonymkode: 9c907...53f
amandine Skrevet tirsdag kl 06:51 #2 Skrevet tirsdag kl 06:51 Da tror jeg faktisk jeg hadde sagt hun fikk droppe bunaden.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:22 #3 Skrevet tirsdag kl 08:22 jeg tenker at hun heller bør finne noe annet å ha på. man kan ikke ødlegge et så dyrt plagg å man kan ikke gjøre hva som helst med en bunad Anonymkode: cf78c...fad
MissSaigon Skrevet tirsdag kl 08:28 #4 Skrevet tirsdag kl 08:28 Er man ikke typisk bunadsjente så er ikke bunad plagget for en. Når det er sagt så er bunad brukt som politisk statement før, med varierende hell og respons https://www.tv2.no/underholdning/folgere-raser-etter-palestina-hyllest-det-verste-jeg-har-sett/16695913/
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:34 #5 Skrevet tirsdag kl 08:34 Jeg er ikke i utgangspunktet imot å "pimpe" bunaden litt, det var fra gammelt av et stasplagg man brukte med det fineste man fikk tak i. Så silkebluser og skjerf, en ekstra sølje o.l. må være greit tenker jeg Men palestinaskjerf 🙈 Bruke den unorske bunaden til politiske ting, der går grensen for min del. Da hadde jeg bedt henne kle på seg noe annet. Anonymkode: 36dcf...e38
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:37 #6 Skrevet tirsdag kl 08:37 Nei og nei. Er hun ikke bunadjente, hvorfor bruke bunad?? Anonymkode: 2b9e2...d62
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:47 #7 Skrevet tirsdag kl 08:47 Dropp bunaden. Et palastinaskjerf hører hjemme der. Vi er jo så opptatt av at andre skal få ha sine tradsjoner i Norge så om hun er for det bør hun holde bunaden slik den er. Anonymkode: 2a289...2b9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:55 #8 Skrevet tirsdag kl 09:55 Dattera di er ikke sivilisert nok til å bære en bunad. Anonymkode: 9920f...95d
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:04 #9 Skrevet tirsdag kl 10:04 Da kjøper hun seg en festdrakt som hun kan pimpe så mye hun vil. Bunaden derimot, skal ikke pimpes med. Anonymkode: d086b...37a
Himmel og hav Skrevet tirsdag kl 13:02 #10 Skrevet tirsdag kl 13:02 Enig med resten. Da kan hun få finne et annet antrekk hun liker og så kan hun ha converse og hva annet hun vil til det. Om hun senere i livet vil ha en bunad for å bruke den som bunad, så kan hun heller få den da.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:06 #11 Skrevet tirsdag kl 13:06 Palestinaskjerf til bunad er ikke passende på noen som helst måte. Anonymkode: 9ca9b...71c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:40 #12 Skrevet tirsdag kl 13:40 Enig med de andre her. Jeg har ei datter som sliter med føttene, så hun får gå i sorte joggesko eller joggesko-lignende sko til bunaden. Jeg bruker forresten joggesko selv for tiden også, som følge av polio neuropati etter sykdomsbehandling. Jeg tenker det er helt ok å ikke bruke "tradisjonelle" bunadsko så lenge man velger nøytrale sorte eller grå sko. Men klarer man å gå med palestinaskjerf så klarer man bunadsjal også. Datteren mine kunne fått gått med palestinaskjerf og converse i konfirmasjonen sin, men da hadde det ikke blitt sammen med bunaden. Anonymkode: 2aa00...5f9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:11 #13 Skrevet tirsdag kl 16:11 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke i utgangspunktet imot å "pimpe" bunaden litt, det var fra gammelt av et stasplagg man brukte med det fineste man fikk tak i. Så silkebluser og skjerf, en ekstra sølje o.l. må være greit tenker jeg Men palestinaskjerf 🙈 Bruke den unorske bunaden til politiske ting, der går grensen for min del. Da hadde jeg bedt henne kle på seg noe annet. Anonymkode: 36dcf...e38 Jeg regner med du mente å skrive «urnorske», og den såkalte «urnorske» bunaden er i alle høyeste grad et politisk prosjekt fra slutten av 1880-årene. Den gangen var oppfinnelsen bunad en del av konstruere noe norskt, som skulle markere avstand til Danmark. At hi’s datter vil bruke bunaden til en selvstendig, politisk markering er kult, syns jeg. Rent estetisk blir det kanskje ikke strålende, men der er vi mange generasjoner med konfirmanter i samme båt. Anonymkode: f5c44...257
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:21 #14 Skrevet tirsdag kl 18:21 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg regner med du mente å skrive «urnorske», og den såkalte «urnorske» bunaden er i alle høyeste grad et politisk prosjekt fra slutten av 1880-årene. Den gangen var oppfinnelsen bunad en del av konstruere noe norskt, som skulle markere avstand til Danmark. At hi’s datter vil bruke bunaden til en selvstendig, politisk markering er kult, syns jeg. Rent estetisk blir det kanskje ikke strålende, men der er vi mange generasjoner med konfirmanter i samme båt. Anonymkode: f5c44...257 Jeg tenker dette bunner i respekt for et kulturelt plagg. Det er noe eget med bunaden, den vekker stolthet, tilhørighet, tradisjon og ikke minst følelser. På ett vis forstår jeg en tenårings behov for å være rebell. Likevel tror jeg det er viktig at voksne da setter begrensninger for "respektløs" behandling av et plagg som for veldig mange gir sterke følelser. Konfirmanten risikerer veldig negativ tilbakemelding fra andre konfirmanter, familie og venner. Er det noe godt da? Det beste da vil være bruk av en festdrakt, som man står fritt til å mikse og trikse med som man føler for. Da får konfirmanten gjøre det hun vil, samtidig som hun ikke sårer andres følelser. Anonymkode: d086b...37a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:31 #15 Skrevet tirsdag kl 19:31 Send henne på kjole shopping. Ikke ødelegg bunaden. Anonymkode: efc78...7c6
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:58 #16 Skrevet tirsdag kl 19:58 Converse er ok. Palestinaskjerf til bunad er ikke ok Anonymkode: 24340...8f1
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:54 #17 Skrevet tirsdag kl 21:54 Men egentlig så tror jeg tråden er forsøk på å teste grensene her inne. Tror du hadde trodd du fikk med deg alle gamlisene her inne på litt nostalgi. Anonymkode: 8bd4a...d45
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:07 #18 Skrevet onsdag kl 07:07 Jeg synes Converse er helt innafor til bunad når man er tenåring. Så kan man heller få seg ordentlige bunadsko når man nærmer seg 20-årene. Da kan man legge mer penger i det, og få noen som passer føttene. Anonymkode: 8c8e7...cc2
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:02 #19 Skrevet onsdag kl 15:02 Jeg synes man bør være forsiktig med å endre et så tradisjonsrikt plagg for mye. Bunaden har en sterk kulturell og historisk verdi, og den bør behandles med respekt – ikke “gjøres om” til noe helt annet. Litt personlig preg kan være greit, men man bør ikke ødelegge selve bunaden. Jeg tenker også at hvis hun ikke liker å gå i bunad, så bør hun heller få lov til å finne noe annet å ha på seg. Det er ikke nødvendig å tvinge henne inn i bunaden bare for så å endre den på en måte som ødelegger plagget. Anonymkode: cf78c...fad
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:48 #20 Skrevet onsdag kl 15:48 Jeg tenker at det faktisk er hennes bunad og hun får gjør som hun vil. Hun til å få mange spørsmål om hvorfor og får muligheten da til å si hvorfor det er viktig for henne. Anonymkode: 810cd...39d
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 16:09 #21 Skrevet onsdag kl 16:09 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg tenker at det faktisk er hennes bunad og hun får gjør som hun vil. Hun til å få mange spørsmål om hvorfor og får muligheten da til å si hvorfor det er viktig for henne. Anonymkode: 810cd...39d det står jo ingen steder at det er hennes bunad bare at hun hadde planer å bruke det. uansett så er det faktisk regler på hva man kan gjøre så det å ødlegge det plagge syns jeg ikke er greit Anonymkode: cf78c...fad
Admin Skrevet onsdag kl 18:24 #22 Skrevet onsdag kl 18:24 Tråden er ryddet for avsporinger og deler av samtalen er delt ut til egen tråd. Admin
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 19:39 #23 Skrevet onsdag kl 19:39 Fint at det ble ryddet litt opp her nå 😊 Kanskje vi kan prøve å holde oss til tema videre – altså bunad og hvordan den brukes – så tråden blir nyttig for HI. Anonymkode: cf78c...fad
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 20:10 #24 Skrevet onsdag kl 20:10 Anonym bruker skrev (3 timer siden): det står jo ingen steder at det er hennes bunad bare at hun hadde planer å bruke det. uansett så er det faktisk regler på hva man kan gjøre så det å ødlegge det plagge syns jeg ikke er greit Anonymkode: cf78c...fad Kjenner at jeg har problemer med å ta denne tråden seriøst. Men så er verden blitt som den har blitt.. "Regler". Ingen straff om man bryter de "reglene". Plagget blir på ingen måte ødelagt og kan fint brukes tradisjonelt ved en annen anledning. Jeg tror nesten etter at jeg har lest denne tråden at jeg selv skal bruke palestinaskjerf neste gang jeg bruker bunaden. Noen må og burde gjøre opprør mot alle de selvrettferdige folkene som tror det er regler og nærmest lover til annen persons bunad. Akkurat som om verden bryter sammen om noen bruker palestinaskjerf til bunaden. Men hei vent, det er jo det som skjer i Palestina... imens vi i Norge bærer oss over en bunad med palestinaskjerf og converse som om den er bombet sønder og sammen. Kanskje vi burde bli straffet og sendt i fengsel og/eller i konsentrasjonsleir for ubehaget vi påfører øyne deres? For det er kanskje det ungdommen prøver å si noe om? Endring er ikke alltid feil, farlig eller respektløst. Jeg er selv tradisjonell og har alltid sett på meg som det. Mulig jeg må revurdere det. Anonymkode: 810cd...39d
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 20:26 #25 Skrevet onsdag kl 20:26 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Kjenner at jeg har problemer med å ta denne tråden seriøst. Men så er verden blitt som den har blitt.. "Regler". Ingen straff om man bryter de "reglene". Plagget blir på ingen måte ødelagt og kan fint brukes tradisjonelt ved en annen anledning. Jeg tror nesten etter at jeg har lest denne tråden at jeg selv skal bruke palestinaskjerf neste gang jeg bruker bunaden. Noen må og burde gjøre opprør mot alle de selvrettferdige folkene som tror det er regler og nærmest lover til annen persons bunad. Akkurat som om verden bryter sammen om noen bruker palestinaskjerf til bunaden. Men hei vent, det er jo det som skjer i Palestina... imens vi i Norge bærer oss over en bunad med palestinaskjerf og converse som om den er bombet sønder og sammen. Kanskje vi burde bli straffet og sendt i fengsel og/eller i konsentrasjonsleir for ubehaget vi påfører øyne deres? For det er kanskje det ungdommen prøver å si noe om? Endring er ikke alltid feil, farlig eller respektløst. Jeg er selv tradisjonell og har alltid sett på meg som det. Mulig jeg må revurdere det. Anonymkode: 810cd...39d Utrolig at det mulig å lire av seg så mye dumskap som dette her. Anonymkode: 9ca9b...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå