Anonym bruker Skrevet 28. mars #126 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det handler ikke bare om hva konfirmanten “bryr seg om”, men også om hva man ønsker å signalisere og hvilke rammer man setter for feiringen. Mange velger å gjøre det enkelt og alkoholfritt uansett. Anonymkode: bb8ad...dc9 Men det var ikke det jeg svarte på. Premissene for diskusjonen endrer seg etter hvert som motargumentene kommer. Så vidt meg bekjent er det ingen som har kritisert de som ikke ønsker å servere alkohol i konfirmasjon. Det man prøver å formidle er at det er fullt mulig å servere alkohol uten å være alkoholiker, og det er fullt mulig å «la det være konfirmantens dag» selv om man serverer vin til gjester som ønsker det. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 28. mars #127 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men det var ikke det jeg svarte på. Premissene for diskusjonen endrer seg etter hvert som motargumentene kommer. Så vidt meg bekjent er det ingen som har kritisert de som ikke ønsker å servere alkohol i konfirmasjon. Det man prøver å formidle er at det er fullt mulig å servere alkohol uten å være alkoholiker, og det er fullt mulig å «la det være konfirmantens dag» selv om man serverer vin til gjester som ønsker det. Anonymkode: fb906...6ad Det er jo nettopp det dette handler om – at noen mener det er greit med alkohol i konfirmasjon, mens andre ikke synes det passer. Man kan fint servere alkohol i mange andre anledninger, men for noen er konfirmasjon en av de dagene hvor man velger å la være. Så dette handler ikke om alkohol generelt, men spesifikt om konfirmasjon og hva man mener er passende akkurat da. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 28. mars #128 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men hva har det med konfirmasjon å gjøre…? Hvis man skal ta hensyn til at noen er alkoholikere så kan man ikke servere alkohol i noen sammenhenger. Anonymkode: fb906...6ad Til det første; Det er konfirmantens dag. Til det andre; Det stemmer. Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: d2271...08f
Anonym bruker Skrevet 28. mars #129 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Og dessuten er det jo fryktelig skummelt å skulle mistenke noen for å være alkoholikere eller ta konsekvensene av at de er det, ikke sant? Mye enklere og mer behagelig å si at man er en normaltfungerende familie, ingen problemer her, gå videre! Anonymkode: d2271...08f I følge deg er jo alle som mener noe annet enn deg alkoholikere, Anonymkode: 02b85...d97
Anonym bruker Skrevet 28. mars #130 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (På 25.3.2026 den 20.53): Tenker det samme. Svært mange barn i Norge i dag har det vanskelig på grunn av alkohol, å holde seg for god til å drikke på barnas festdager er en selvfølge. Anonymkode: d2271...08f Og svært mange barn har ingen problemer med alkohol, og kunne ikke brydd seg mindre om hva de voksne har i glasset. Jeg liker best alkoholfritt øl til mat, heller enn brus og vann, og ingen vet hvilken type øl jeg har i glasset. Er det også problematisk? Anonymkode: c6468...1d7
Anonym bruker Skrevet 28. mars #131 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er jo nettopp det dette handler om – at noen mener det er greit med alkohol i konfirmasjon, mens andre ikke synes det passer. Man kan fint servere alkohol i mange andre anledninger, men for noen er konfirmasjon en av de dagene hvor man velger å la være. Så dette handler ikke om alkohol generelt, men spesifikt om konfirmasjon og hva man mener er passende akkurat da. Anonymkode: bb8ad...dc9 Helt enig i at noen mener det ikke passer mens andre mener det er uproblematisk. Igjen er poenget argumentene til den siden som mener det ikke passer, der mange mer enn antyder at de som mener det er greit å servere vin til maten i en kinfirmasjon er alkoholikere og/eller ikke lar konfirmasjonen være konfirmantens dag. Det er disse antydningene som utfordres; ikke at noen mener at alkohol ikke passer i en konfirmasjon. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 28. mars #132 Skrevet 28. mars Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Helt enig i at noen mener det ikke passer mens andre mener det er uproblematisk. Igjen er poenget argumentene til den siden som mener det ikke passer, der mange mer enn antyder at de som mener det er greit å servere vin til maten i en kinfirmasjon er alkoholikere og/eller ikke lar konfirmasjonen være konfirmantens dag. Det er disse antydningene som utfordres; ikke at noen mener at alkohol ikke passer i en konfirmasjon. Anonymkode: fb906...6ad Jeg er enig i at det blir feil hvis noen antyder at folk er alkoholikere bare fordi de serverer vin – det er ikke det dette handler om. Poenget mitt er heller at noen av oss synes konfirmasjon er en type anledning hvor det ikke passer med alkohol, uavhengig av hvordan forhold man ellers har til det. Det betyr ikke noe mer enn det. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 29. mars #133 Skrevet 29. mars Hvorfor er det så mange i denne tråden som mener at konfirmanten er ett barn? Hva om konfirmanten selv drikker, er det da innafor å servere alkohol? Anonymkode: f3d64...afb
Anonym bruker Skrevet 29. mars #134 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvorfor er det så mange i denne tråden som mener at konfirmanten er ett barn? Anonymkode: f3d64...afb Fordi hvis det hadde vært flere så hadde det stått konfirmantene (flertall). Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva om konfirmanten selv drikker, er det da innafor å servere alkohol? Anonymkode: f3d64...afb Konfirmanten har ikke lov å drikke. Anonymkode: d2271...08f
Anonym bruker Skrevet 29. mars #135 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det så mange i denne tråden som mener at konfirmanten er ett barn? Hva om konfirmanten selv drikker, er det da innafor å servere alkohol? Anonymkode: f3d64...afb Er konfirmanten fylt 18 år? Har barn under 18 år lov til å drikke alkohol? Anonymkode: 3311a...e7c
Anonym bruker Skrevet 29. mars #136 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er det så mange i denne tråden som mener at konfirmanten er ett barn? Hva om konfirmanten selv drikker, er det da innafor å servere alkohol? Anonymkode: f3d64...afb Hvis konfirmanten drikker, så er det jo enda mindre grunn til å servere alkohol. Man er faktisk ikke gammel nok til å drikke når man er konfirmant, så det burde jo være ganske åpenbart. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 29. mars #137 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (22 timer siden): Nei, det er overhodet ikke vanlig å servere alkohol i barneselskap Anonymkode: bb8ad...dc9 Mente at i våres så serveres det Anonymkode: 9881c...f36
Anonym bruker Skrevet 29. mars #138 Skrevet 29. mars 10 hours ago, Anonym bruker said: Konfirmanten har ikke lov å drikke. 8 hours ago, Anonym bruker said: Har barn under 18 år lov til å drikke alkohol? Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er under 18 år Anonymkode: 26b30...991
Anonym bruker Skrevet 29. mars #139 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er under 18 år Anonymkode: 26b30...991 Men det er ulovlig å servere eller kjøpe til mindreårige Anonymkode: c6468...1d7
Anonym bruker Skrevet 29. mars #140 Skrevet 29. mars 37 minutes ago, Anonym bruker said: Men det er ulovlig å servere eller kjøpe til mindreårige Anonymkode: c6468...1d7 Det stemmer Anonymkode: 26b30...991
Anonym bruker Skrevet 29. mars #141 Skrevet 29. mars Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder alkohol, eller ha ett par glass selvom ungene mine er tilstedet. Men akkurat i konfirmasjon hører ikke alkohol til. Min datter feiret for 3år siden og var aldri et tema. Det er fort at én kan dra det langt og en av de mest markerte dagen i livet til ungdommen kan bli ødelagt. Ellers, nyter jeg alkohol. Min mening , k38 Anonymkode: 2ccd4...d9c
Anonym bruker Skrevet 29. mars #142 Skrevet 29. mars Anonym bruker skrev (5 timer siden): Mente at i våres så serveres det Anonymkode: 9881c...f36 Det betyr ikke at alle gjør det heldig hvis så har di fleste foreldre litt mere vett til å skjønne hva som er rett og glat Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 1. april #143 Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (På 29.3.2026 den 18.58): Det betyr ikke at alle gjør det heldig hvis så har di fleste foreldre litt mere vett til å skjønne hva som er rett og glat Anonymkode: bb8ad...dc9 Jeg regner med at i de aller fleste foreldre vet hva slags forhold gjestene forholder seg til alkohol. Om tante Hilde ikke klarer og begrense seg eller blir veldig "morsom" etter et glass vin, eller onkel Emil er (tørrlagt) alkoholiker, så serverer man selvfølgelig ikke alkohol. Både av hensyn til konfirmanten og andre i selskapet. Men om gjestene er normale voksne mennesker som drikker et glass vin til maten uten å bli beruset av det, kan jeg ikke se problemet. Anonymkode: c0ee8...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå