Anonym bruker Skrevet 25. mars #26 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (3 minutter siden): «Skummelt»….? Litt dramatisk i dag? Og hvorfor tror du at det handler om å ikke «greie en fest uten alkohol»? Tror du det er derfor alkohol serveres, fordi gjestene ikke greier seg uten? Anonymkode: fb906...6ad Det virker jo slik. Hensyn greier de ikke ta hvertfall, så noe må det jo være. Anonymkode: 500f2...dfb
Anonym bruker Skrevet 25. mars #27 Skrevet 25. mars sug lut skrev (26 minutter siden): Voksne mennesker drikker ikke brus til festmiddag, altså. Vi hadde både champagne og vin. Man kan ha mye annen god drikke enn brus til god mat. Her vi bor er konfirmasjonen i kirka kl 11, så maten blir servert rundt kl 14. Champagne kl 14 en søndag er ikke noe jeg tenker er nødvendig. I tillegg skal de fleste gjestene kjøre hjem, så det hadde ikke vært særlig avkastning på alkoholen uansett i vår krets. Men jeg har ikke noe prinsipielt mot alkohol i noen anledning, jeg vil bare ikke servere det selv. Og har heller aldri fått det. Anonymkode: c6468...1d7
Anonym bruker Skrevet 25. mars #28 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det virker jo slik. Hensyn greier de ikke ta hvertfall, så noe må det jo være. Anonymkode: 500f2...dfb Hensyn til hva eller hvem? Anonymkode: c6468...1d7
Anonym bruker Skrevet 25. mars #29 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Joda, det greier de faktisk helt fint. Det ER lov å sette hovedpersonen først og servere ting den kan forsyne seg av. Det er noe galt om man ikke greier en fin middag uten alkohol altså. Anonymkode: 500f2...dfb Det er faktisk fullt mulig å sett hovedpersonen først og servere ting hen kan forsyne seg med selv om gjestene OGSÅ tilbys vin/øl. Og igjen et det ikke snakk om å ikke «greie» en middag uten alkohol. Det er ikke verre enn at man tilbyr øl/vin til gjester som ønsker det. For siviliserte mennesker med et uproblematisk forhold til alkohol er det null stress. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 25. mars #30 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det virker jo slik. Hensyn greier de ikke ta hvertfall, så noe må det jo være. Anonymkode: 500f2...dfb Så når du serverer alkohol, så er det fordi du ikke greier å holde et selskap uten alkohol…? Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 25. mars #31 Skrevet 25. mars Oi, vi har hatt vin/øl i alle konfirmasjoner og dåp. Har også vært i begge deler der det er blitt servert. Det er ikke drukket mye og ingen har noen sinne blitt beruset. Da yngste jenta ble døpt hadde vi også rosa champagne til velkomstdrikk til de som ønsket det. Samtidig har vi hatt mange alkoholfrie alternativ og det er klart gått mest av dette. Anonymkode: 87862...6df
Anonym bruker Skrevet 25. mars #32 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (34 minutter siden): hvis ikke de voksne greier en fest uten alkohol har de virkelig et problem. Anonymkode: 500f2...dfb Tenker det samme. Svært mange barn i Norge i dag har det vanskelig på grunn av alkohol, å holde seg for god til å drikke på barnas festdager er en selvfølge. Anonymkode: d2271...08f
Anonym bruker Skrevet 25. mars #33 Skrevet 25. mars sug lut skrev (1 time siden): Voksne mennesker drikker ikke brus til festmiddag, altså. Vi hadde både champagne og vin. jo det gjør dem, jeg vet ikke om et enste et voksen som ikke drikker brus. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 25. mars #34 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Man kan ha mye annen god drikke enn brus til god mat. Her vi bor er konfirmasjonen i kirka kl 11, så maten blir servert rundt kl 14. Champagne kl 14 en søndag er ikke noe jeg tenker er nødvendig. I tillegg skal de fleste gjestene kjøre hjem, så det hadde ikke vært særlig avkastning på alkoholen uansett i vår krets. Men jeg har ikke noe prinsipielt mot alkohol i noen anledning, jeg vil bare ikke servere det selv. Og har heller aldri fått det. Anonymkode: c6468...1d7 Det er et godt poeng at mange kommer kjørende, og da er det heller ikke helt innafor å servere alkohol når gjestene skal kjøre hjem. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 25. mars #35 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er faktisk fullt mulig å sett hovedpersonen først og servere ting hen kan forsyne seg med selv om gjestene OGSÅ tilbys vin/øl. Og igjen et det ikke snakk om å ikke «greie» en middag uten alkohol. Det er ikke verre enn at man tilbyr øl/vin til gjester som ønsker det. For siviliserte mennesker med et uproblematisk forhold til alkohol er det null stress. Anonymkode: fb906...6ad Det er jo nettopp ikke et uproblematisk forhold de har da om de må ha alkohol. Anonymkode: 500f2...dfb
Anonym bruker Skrevet 25. mars #36 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Så når du serverer alkohol, så er det fordi du ikke greier å holde et selskap uten alkohol…? Anonymkode: fb906...6ad Jeg serverer aldri alkohol. Vi har barn og da er det aldri naturlig å drikke alkohol. Anonymkode: 500f2...dfb
Anonym bruker Skrevet 25. mars #37 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det er jo nettopp ikke et uproblematisk forhold de har da om de må ha alkohol. Anonymkode: 500f2...dfb Men det er ingen som sier at man MÅ ha alkohol bare fordi det serveres alkohol. Jeg ble servert marsipan og kaffe på jobb i dag, det betyr ikke at jeg MÅ ha marsipan og kaffe. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 25. mars #38 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det er et godt poeng at mange kommer kjørende, og da er det heller ikke helt innafor å servere alkohol når gjestene skal kjøre hjem. Anonymkode: bb8ad...dc9 De som kjører bil trenger jo ikke å drikke alkohol selv om alkohol tilbys…? I mine kretser er det valgfritt å drikke, ingen får verken alkohol, cola, saft eller kaffe tvunget ned i spiserøret. Lar folk være å servere øl og vin i middagsselskaper dersom enkete av gjestene kjører bil…? Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 25. mars #39 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Men det er ingen som sier at man MÅ ha alkohol bare fordi det serveres alkohol. Jeg ble servert marsipan og kaffe på jobb i dag, det betyr ikke at jeg MÅ ha marsipan og kaffe. Anonymkode: fb906...6ad Anonym bruker skrev (33 minutter siden): De som kjører bil trenger jo ikke å drikke alkohol selv om alkohol tilbys…? I mine kretser er det valgfritt å drikke, ingen får verken alkohol, cola, saft eller kaffe tvunget ned i spiserøret. Lar folk være å servere øl og vin i middagsselskaper dersom enkete av gjestene kjører bil…? Anonymkode: fb906...6ad Hva er greia egentlig? Hvorfor så intenst hissig? Anonymkode: d2271...08f
Anonym bruker Skrevet 25. mars #40 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (45 minutter siden): De som kjører bil trenger jo ikke å drikke alkohol selv om alkohol tilbys…? I mine kretser er det valgfritt å drikke, ingen får verken alkohol, cola, saft eller kaffe tvunget ned i spiserøret. Lar folk være å servere øl og vin i middagsselskaper dersom enkete av gjestene kjører bil…? Anonymkode: fb906...6ad Poenget mitt er at det egentlig ikke gir mening å servere alkohol når folk kommer kjørende og uansett ikke kan drikke noe av det. Det er ikke som før, da familien ofte bodde i samme område; nå er folk mer spredt, og mange må kjøre. Jeg har ikke vært i én eneste sammenkomst hvor noen bodde så nærme at man kunne gå dit. Min mann og jeg har ikke én eneste familiemedlem som bor i samme kommune engang. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 26. mars #41 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hva er greia egentlig? Hvorfor så intenst hissig? Anonymkode: d2271...08f Jeg er klar over at generasjon krenka er et fenomen, men det blir litt dumt å tro at folk er hissige bare fordi de møter deg med motargumenter. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. mars #42 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Poenget mitt er at det egentlig ikke gir mening å servere alkohol når folk kommer kjørende og uansett ikke kan drikke noe av det. Det er ikke som før, da familien ofte bodde i samme område; nå er folk mer spredt, og mange må kjøre. Jeg har ikke vært i én eneste sammenkomst hvor noen bodde så nærme at man kunne gå dit. Min mann og jeg har ikke én eneste familiemedlem som bor i samme kommune engang. Anonymkode: bb8ad...dc9 Jeg kan heller ikke huske sist vi var i selskap som vi faktisk gikk til. Men jeg og mannen kjører som regel ikke begge to, en kjører og en er sjåfør. Sånn ordner de fleste andre vi kjenner det også. Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. mars #43 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg kan heller ikke huske sist vi var i selskap som vi faktisk gikk til. Men jeg og mannen kjører som regel ikke begge to, en kjører og en er sjåfør. Sånn ordner de fleste andre vi kjenner det også. Anonymkode: fb906...6ad Det er ikke alle som kommer flere sammen, og det er heller ikke alle som har førerkort, så man kan ikke alltid løse det på den måten. For eksempel kan det være slik at den som har lappen ønsker å ta seg et glass, mens partneren ikke drikker, men heller ikke har førerkort. I tillegg er det mange enslige som ikke har mulighet til å plukke opp flere på veien, fordi de bor i en helt annen retning Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 26. mars #44 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke alle som kommer flere sammen, og det er heller ikke alle som har førerkort, så man kan ikke alltid løse det på den måten. For eksempel kan det være slik at den som har lappen ønsker å ta seg et glass, mens partneren ikke drikker, men heller ikke har førerkort. I tillegg er det mange enslige som ikke har mulighet til å plukke opp flere på veien, fordi de bor i en helt annen retning Anonymkode: bb8ad...dc9 Dette ble litt komisk. I de aller fleste selskapeligheter er det personer som ikke skal kjøre bil hjem. I de aller fleste selskap/middager serveres det da alkohol. Det må jo bety at det som regel ikke er ikke alle som skal kjøre selv hjem fra selskapet…? Anonymkode: fb906...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. mars #45 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Dette ble litt komisk. I de aller fleste selskapeligheter er det personer som ikke skal kjøre bil hjem. I de aller fleste selskap/middager serveres det da alkohol. Det må jo bety at det som regel ikke er ikke alle som skal kjøre selv hjem fra selskapet…? Anonymkode: fb906...6ad Jeg skjønner poenget ditt, men det gjelder nok ikke like bredt som du fremstiller det. I mange tilfeller er det faktisk slik at de fleste må kjøre selv, nettopp fordi folk bor mer spredt nå enn før. Det er ikke alle som har mulighet til å bli kjørt, samkjøre eller overnatte. I tillegg er det mange praktiske hensyn: noen har ikke førerkort, noen er alene, og andre bor i helt ulike retninger. Da blir det fort slik at flere ender opp med å måtte kjøre selv, selv om det serveres alkohol. Og uansett er det snakk om en konfirmasjon her. Det er en markering for ungdommen, og etter min mening passer det seg rett og slett ikke med alkohol den dagen. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 26. mars #46 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg skjønner poenget ditt, men det gjelder nok ikke like bredt som du fremstiller det. I mange tilfeller er det faktisk slik at de fleste må kjøre selv, nettopp fordi folk bor mer spredt nå enn før. Det er ikke alle som har mulighet til å bli kjørt, samkjøre eller overnatte. I tillegg er det mange praktiske hensyn: noen har ikke førerkort, noen er alene, og andre bor i helt ulike retninger. Da blir det fort slik at flere ender opp med å måtte kjøre selv, selv om det serveres alkohol. Og uansett er det snakk om en konfirmasjon her. Det er en markering for ungdommen, og etter min mening passer det seg rett og slett ikke med alkohol den dagen. Anonymkode: bb8ad...dc9 At du mener det ikke passer seg er et helt gyldig argument. At det ikke bør serveres alkohol fordi noe kjører bil er etter min mening er dårlig argument. Det argumentet ville innebære at man ikke kan/bør servere alkohol i selskap overhode, fordi det kan hende noen kjører bil. Det er fullt mulig å være i et selskap og ikke nyte alkohol selv om andre i selskapet nyter alkohol. Anonymkode: fb906...6ad
MissSaigon Skrevet 26. mars #47 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke alle som kommer flere sammen, og det er heller ikke alle som har førerkort, så man kan ikke alltid løse det på den måten. For eksempel kan det være slik at den som har lappen ønsker å ta seg et glass, mens partneren ikke drikker, men heller ikke har førerkort. I tillegg er det mange enslige som ikke har mulighet til å plukke opp flere på veien, fordi de bor i en helt annen retning Anonymkode: bb8ad...dc9 Det er alltid unntak og hvis-om-atte, man kan ikke ta hensyn til alle alltid. Min holdning er pga at jeg ikke syns det passer seg, eller frister, med alkohol tidlig en søndag ettermiddag. Det har bare ikke vært tema hos oss eller noen vi har feiret hos.
Anonym bruker Skrevet 26. mars #48 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (18 minutter siden): At du mener det ikke passer seg er et helt gyldig argument. At det ikke bør serveres alkohol fordi noe kjører bil er etter min mening er dårlig argument. Det argumentet ville innebære at man ikke kan/bør servere alkohol i selskap overhode, fordi det kan hende noen kjører bil. Det er fullt mulig å være i et selskap og ikke nyte alkohol selv om andre i selskapet nyter alkohol. Anonymkode: fb906...6ad Jeg ser hva du mener, og er enig i at folk fint kan velge å ikke drikke selv om andre gjør det. Det er ikke umulig i det hele tatt. Poenget mitt er egentlig ikke at alkohol aldri kan serveres fordi noen skal kjøre, men at i akkurat denne typen sammenkomst – og slik situasjonen ofte er i dag, hvor mange faktisk må kjøre selv – så blir det litt lite treffende å bruke “det er alltid noen som ikke kjører” som et hovedargument. For mange gjelder det ikke i praksis. I tillegg handler det for min del mest om rammen rundt arrangementet. En konfirmasjon er en markering for ungdommen, og da mener jeg personlig at alkohol ikke hører så naturlig hjemme der. Så for meg er det en kombinasjon: både det praktiske rundt kjøring, og hva slags type feiring det faktisk er. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 26. mars #49 Skrevet 26. mars MissSaigon skrev (7 minutter siden): Det er alltid unntak og hvis-om-atte, man kan ikke ta hensyn til alle alltid. Min holdning er pga at jeg ikke syns det passer seg, eller frister, med alkohol tidlig en søndag ettermiddag. Det har bare ikke vært tema hos oss eller noen vi har feiret hos. Når flertallet kommer kjørende og dermed ikke kan drikke, ser jeg ikke helt vitsen i å kjøpe inn vin eller øl som mest sannsynlig ikke blir rørt. I tillegg er det snakk om en konfirmasjon tidlig på dagen, og da mener jeg uansett at det ikke passer seg å servere alkohol – enten folk kjører eller ikke. For meg handler det både om det praktiske og om hva som føles riktig for anledningen. Anonymkode: bb8ad...dc9
Anonym bruker Skrevet 26. mars #50 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er klar over at generasjon krenka er et fenomen, men det blir litt dumt å tro at folk er hissige bare fordi de møter deg med motargumenter. Anonymkode: fb906...6ad Ikke meg du skrek til. Er vel også motsatt, at hvis du har argumenter så behøver du ikke frem med caps lock? Anonymkode: d2271...08f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå