Gå til innhold

Bank id og identifiserig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg den eneste som reagerer på at bank id nå krever at man ladter opp ID-kort eller app for å identifisere seg. Med tanke på cybersikkerhet, så er ikke dette aktuelt for meg. De kan ha så god sikkerhet de bare vil, men det gir ingen garanti for at det ikke kommer på avveie. Jeg har vært og kan gjerne gå fysisk å legitimere meg i banken, som er hvem som garanterer for bank-id'en min, men det valget får jeg ikke

Anonymkode: 77e44...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ID-en ditt ligger jo allerede i politiets databaser og passregisteret.

Jeg har i grunn mer tillit til bankenes IT-sikkerhet enn offentlige myndigheters. Min erfaring er at det å ha profittbasert jobb gjør folk mer skjerpa.

Men jeg forstod ikke helt poenget. Vi er, som du sier, allerede legitimerte.

Anonymkode: 7e6f6...728

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

ID-en ditt ligger jo allerede i politiets databaser og passregisteret.

Jeg har i grunn mer tillit til bankenes IT-sikkerhet enn offentlige myndigheters. Min erfaring er at det å ha profittbasert jobb gjør folk mer skjerpa.

Men jeg forstod ikke helt poenget. Vi er, som du sier, allerede legitimerte.

Anonymkode: 7e6f6...728

Ja, ID ligger allerede i andre databaser, men ikke sammen med alle opplysninger om hvor jeg bruker bank ID. Jeg har ikke mer tiltro til private aktører enn til myndigheter. Man ser gang på gang at både menneskelig og tekniske feil fører til sikkerhetsbrudd i systemene. Jeg liker derfor ikke oppsamling av informasjon på en og samme plass. Og jeg reagerer på at det ikke tilbys alternative løsninger. Virker veldig lite gjennomtenkt og kundevennlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.3.2026 den 20.54):

Ja, ID ligger allerede i andre databaser, men ikke sammen med alle opplysninger om hvor jeg bruker bank ID. Jeg har ikke mer tiltro til private aktører enn til myndigheter. Man ser gang på gang at både menneskelig og tekniske feil fører til sikkerhetsbrudd i systemene. Jeg liker derfor ikke oppsamling av informasjon på en og samme plass. Og jeg reagerer på at det ikke tilbys alternative løsninger. Virker veldig lite gjennomtenkt og kundevennlig. 

Enig med deg, det er bare å se hva som skjedde med Telia nettopp.

For min egen del benytter jeg en liten bank, det er min trygghet. Mindre sjanse for at noen bryter seg inn i lille Utsira sparebank enn i store Nordea. 

Anonymkode: c5894...7ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Utsira sparebank

…en oppdiktet bank, for øvrig 

Anonymkode: c5894...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...