Anonym bruker Skrevet 19. mars #1 Skrevet 19. mars De aller fleste sier at man må ikke unngå noen som er i sorg, man må prøve å være der for dem selv om man ikke vet hva man skal si. Innimellom står der slike innlegg i avisen. De fleste er enig i at det verste er å ikke si noe eller å gå over på andre siden av gaten. Men i de samme innleggene ramser de gjerne opp hva folk har sagt som har gjort det verre. Jeg tror at slike innlegg virker mot sin hensikt på mange. De som gjerne har lyst til å være der for en i sorg, men som er redd for å si noe feil får i alle disse innleggene beskjed om at det er mulig å si feil og det feile gjør det verre. Så mye verre at man kaller dem "de andre", i motsetning til de som hjelper. I stedet for at disse da våger å møte noen i sorg, får de nok en gang bekreftet at det er lett å si feil og at det blir tatt ille opp. De fortsetter de gjerne å gå over på andre siden av gaten. "De som ikke visste hva de skulle si, og derfor sa ingenting. Eller de som sa ting som gjorde vondt verre: «Du må være sterk nå». «Tiden leger alle sår». «Det går nok bra». «Kondolerer». Jeg har aldri selv brukt ordet «kondolerer», fordi det føles feil. For meg fikk det frem en form for kvalme i sorgen. Det føltes tomt og fjernt midt i det verste." https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/d4Rnqo/midt-i-sorgen-fikk-jeg-brutal-visdom-om-mennesker Jeg synes f.eks. kondolerer er et fint ord. Det rommer så mye og det brukes bare i slike settinger. Og "det går nok bra" er jo et forsøk på å si noe, når man ikke vet hva man kan si. Om man ønsker at mennesker ikke skal forsvinne når man er i sorg, ikke skal gå over på andre siden av veien, så må man være rause med deres forsøk på å si noe. Når man skriver innlegg, der man sier at vanlige ord som kondolerer gjør vondt verre, så skremmer man mennesker bort. Det er ingen som ønsker å gjøre vondt verre og de som vet at de strever med å finne noe å si og gjerne har støttet seg på "kondolerer" vil gjerne etter slike formaninger gå over på andre siden av gaten. Hva synes dere om slike innlegg i avisen eller på Facebook? Det å skrive ned en liste over ord det er feil å si og som gjorde ting verre for deg, er det bra slik at flere sier noe riktig eller blir det feil fordi det er så individuelt? Kan disse setningene som listes som feile i diverse innlegg virke mot sin hensikt og få folk til å ta avstand? Anonymkode: 6e70d...895
Himmel og hav Skrevet 19. mars #2 Skrevet 19. mars Utfordringen med sånne innlegg tenker jeg er at de er personlige og så er det lett å tolke dem som noe universelt og allmenngyldige råd. Ingen er jo like. Ingen sørger likt. For en høres "kondolerer" kaldt og upersonlig ut, for andre lyder det av varme og omtanke. Det er det som gjør det så vanskelig for alle parter, og jeg tror kanskje noen blir redde for å gjøre ting verre når de leser sånt. Jeg kjenner meg litt igjen i det når det gjelder folk jeg ikke står veldig nær og som har mistet noen. Skal jeg si "så leit" eller "kondolerer" når vi møtes i butikken eller skal jeg bare si hei? Jeg vil ikke kreve raushet av noen som akkurat har mistet noen de er glade i om det skulle være sånn at jeg bruker noe som er feil ord eller uttrykk for dem, blir for kort eller for lenge eller gjør noe annet som ble feil. Det jeg håper er bare at når sorgen går seg litt til at de husker at folk ikke er perfekte og at hensikten bak ordene og handlingene kanskje får telle mer enn enkelte ord.
amandine Skrevet 19. mars #3 Skrevet 19. mars Jeg tenker at dette innlegget i avisen var skrevet av en veldig sårbar person som har stått midt i noe veldig vanskelig. Jeg tror dessverre ikke hun er alene i det å ha opplevd at folk trekker seg unna, at folk fomler og er usikre på hva de skal si så derfor lar de være. Det er mange ting som kan være feil å si, men jeg er helt sikker på at det verste er å ikke si noe. Jeg hadde nok tråkket i salaten om jeg var i kretsen rundt hun som skriver, for jeg hadde kondolert. For meg er det et helt naturlig ord å bruke, så det hadde jeg sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå