Anonym bruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Når jeg og mannen ble skilt for noen år siden kjøpte jeg ham ut av huset, slik at når jeg har barna får de bo i sitt barndomshjem. Nå har jeg hatt en kjæreste i over ett år og vi tenker å ta steget videre, la ham bli kjent med barna og om alt går fint, på sikt flytte inn til meg/oss. Jeg trenger å ha klare planer, så om det blir så han flytter inn til meg, hvordan er det lurt å gjøre det økonomisk? Jeg vil ikke at han kjøper seg inn i huset, da jeg vil kunne fortsette å eie det ved evt brudd. Men vi må jo dele på utgifter, han kan ikke bo gratis, og betaler han bare leie mister han jo verdiøkning han ville kunne hatt på en felles eid bolig. Anonymkode: 9ca67...ff2
Anonym bruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Han kan ikke betale ned din gjeld, men han må betale halvparten av andre driftsutgifter som strøm, Internett o.l Husleie ville jeg ikke krevd, men han kan investere i noe annet. Litt etter deres økonomiske situasjon selvfølgelig, men en liten utleieleilighet, hytte e.l. kanskje? Noe som gir verdiøkning på sikt, som sikrer han om det blir slutt, og kommer begge tilgode om dere blir sammen for alltid Anonymkode: 21891...5fa
Anonym bruker Skrevet 18. mars #3 Skrevet 18. mars det er noe dere må bli enig om. det er så stor forskjell på hvordan folk gjør det i dag, hva som funker for dere trenger ikke nødvedig hvis funke for andre Anonymkode: e5f34...3bd
Anonym bruker Skrevet 18. mars #4 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): det er noe dere må bli enig om. det er så stor forskjell på hvordan folk gjør det i dag, hva som funker for dere trenger ikke nødvedig hvis funke for andre Anonymkode: e5f34...3bd Ja, det forstår jeg, men akkurat nå er jeg jo litt ute etter mulige løsninger da, hvordan andre har løst det, slik at det blir enklere å se for seg hvordan det kan gjøres slik at det passer oss. Anonymkode: 9ca67...ff2
Anonym bruker Skrevet 18. mars #5 Skrevet 18. mars Han kan kjøpe en leilighet han leier ut, slik at han får verdiøkning på den. Så deler dere fellesutgifter du har på huset, men ikke gjelda Anonymkode: cb136...1bb
Anonym bruker Skrevet 18. mars #6 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Han kan kjøpe en leilighet han leier ut, slik at han får verdiøkning på den. Så deler dere fellesutgifter du har på huset, men ikke gjelda Anonymkode: cb136...1bb Han har jo en leilighet nå, som jeg vet han tenker å selge etterhvert uansett da det ikke er aktuelt å bo der lenge for ham eller evt oss. Bare beholde den og leie den ut da evt? Anonymkode: 9ca67...ff2
Anonym bruker Skrevet 18. mars #7 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han har jo en leilighet nå, som jeg vet han tenker å selge etterhvert uansett da det ikke er aktuelt å bo der lenge for ham eller evt oss. Bare beholde den og leie den ut da evt? Anonymkode: 9ca67...ff2 Det er et valg han må ta. Vil han fortsatt eie noe eller ønsker han å være leietager, å betale leie til deg? Anonymkode: c1421...99c
Anonym bruker Skrevet 18. mars #8 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Han har jo en leilighet nå, som jeg vet han tenker å selge etterhvert uansett da det ikke er aktuelt å bo der lenge for ham eller evt oss. Bare beholde den og leie den ut da evt? Anonymkode: 9ca67...ff2 Han kan jo leie den ut (er det borettslagsleilighet er det restriksjoner på lengde) eller han kan selge den å investerer i noe annet som f.eks fond eller aksjer. Er det mine og dine barn inne i bildet, så kan han jo leie den ut først (men ikke så lenge at han må skatte for salget). Da har en mulig retrett om regler for mine og dine barn viser seg å gjøre det enklere å være særboere. Anonymkode: eea2c...bf2
Anonym bruker Skrevet 18. mars #9 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Han har jo en leilighet nå, som jeg vet han tenker å selge etterhvert uansett da det ikke er aktuelt å bo der lenge for ham eller evt oss. Bare beholde den og leie den ut da evt? Anonymkode: 9ca67...ff2 Hadde jeg vært han ville jeg leid den ut ja (så langt det er mulig og ikke er noe regler knyttet til evt borettslag). Da har han og du sikret dere i tilfelle brudd Anonymkode: cb136...1bb
Anonym bruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars Her eier jeg huset og min kjæreste flyttet inn. Han betaler husleie (en del under markedsverdi for utleie av en bolig som min), samt at vi deler strømutgifter og strømmetjenester, Internett mm. Forsikring, kommunale utgifter, lån/renter og eventuell reprasjon/oppussing betaler jeg. Anonymkode: 67063...f39
Anonym bruker Skrevet 19. mars #11 Skrevet 19. mars Her er det jeg har hørt fra økonomer. Om kjæreste flytter inn og ikke skal kjøpe seg inn skal hen ikke betale ned på lån. Da kan man feks. dele fellesutgifter (borettslag), kommunale avgifter, og renter. I tillegg selvsagt strøm, strømmetjenester og internett. Så blir det opp til kjæreste om dette er vilkår som vedkommende godtar? Jeg synes jo det er fornuftig å tenke at hen kjøper noe som er sitt og kan leies ut - evt en hytte/fritidsbolig? Men det er jo en helt annen beskatning på sekundærbolig osv - så en god deal er det ikke for en partner....Jeg hadde nok ikke ville godtatt å ikke kunne kjøpe meg inn, men skulle betale leie..... Anonymkode: 63e62...663
Anonym bruker Skrevet 19. mars #12 Skrevet 19. mars Han vil ikke få en verdiøkning av en bolig, men om han har en ok inntekt så vil han jo komme veldig rimelig ut av det å bare betale halvparten av driftsutgiftene på et hus. Da kan han spare det han ellers ville ha måttet ut med for et hus. Om han så gjør investeringer eller stort arbeid på huset så noterer dere det. Noen jeg kjenner gjorde det slik med ei hytte. Hun eide den. Han betalte halvparten av strøm, forsikring osv. og da han byttet kledning, snekret terrasse osv så betalte hun materialene og så noterte de ned arbeidstimene. Da det ble brudd fikk han noen hundretusen for den jobben han hadde lagt ned. Anonymkode: 5688b...b15
Anonym bruker Skrevet 19. mars #13 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Jeg hadde nok ikke ville godtatt å ikke kunne kjøpe meg inn, men skulle betale leie..... Anonymkode: 63e62...663 Ikke jeg heller. Anonymkode: 454f9...ace
Anonym bruker Skrevet 19. mars #14 Skrevet 19. mars Jeg hadde heller ikke godtatt på ikke få kjøpe meg inn. Ved et evt brudd kan dere kanskje ha en avtale om at du skal få kjøpe ham ut? Anonymkode: 0cd33...2ab
Anonym bruker Skrevet 19. mars #15 Skrevet 19. mars Boligen din har flere funksjoner for deg Sentimental verdi (barnas barndomshjem) Investering (vil sannsynligvis gå opp i pris) Bolig For kjæresten din vil den bare ha en funksjon Bolig Da må dere sørge for at han får ivaretatt behovet sitt for sparing/investering. Han må også betale for å bo der, men sannsynligvis noe under halv husleie for tilsvarende bolig (han ville kanskje hatt mest glede av at dere fant en felles bolig og dine barn bor der). Dere er kjærester, han er ikke først og fremst leieboer. Dere vil hverandre vel. Om dere er i nøyaktig samme økonomiske situasjon bør han betale litt under halv markedsleie for leiligheten. Men, om dere har ulik økonomi blir kanskje ikke det riktig. Det viktigste er egentlig at dere finner en løsning som fremstår som rettferdig for begge to. Anonymkode: 9bcda...7c7
Anonym bruker Skrevet 19. mars #16 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (På 18.3.2026 den 11.07): Når jeg og mannen ble skilt for noen år siden kjøpte jeg ham ut av huset, slik at når jeg har barna får de bo i sitt barndomshjem. Nå har jeg hatt en kjæreste i over ett år og vi tenker å ta steget videre, la ham bli kjent med barna og om alt går fint, på sikt flytte inn til meg/oss. Jeg trenger å ha klare planer, så om det blir så han flytter inn til meg, hvordan er det lurt å gjøre det økonomisk? Jeg vil ikke at han kjøper seg inn i huset, da jeg vil kunne fortsette å eie det ved evt brudd. Men vi må jo dele på utgifter, han kan ikke bo gratis, og betaler han bare leie mister han jo verdiøkning han ville kunne hatt på en felles eid bolig. Anonymkode: 9ca67...ff2 men det jeg sitter og lurer på...må dere bo sammen? planlegger dere å få barn sammen på sikt? om barna er mellomstore til store, og dere er ferdig med å få barn - ville jeg vurdert å opprettholde særbo. Dere kan jo fortsatt være mye sammen, men da unngår dere endel friksjon - både med barna og med økonomi. Erfaring med blandingsfamilier er jo veldig blanda drops - noen ganger bra andre ganger ganske pyton for alle involverte...Om dere planlegger å stifte familie sammen+++ er jo saken selvsagt en annen... Anonymkode: 63e62...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå