Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:48 #1 Skrevet søndag kl 09:48 For andre gang på kort tid har jeg kjøpt klær på tise som var listet som str. M som viser seg å være XS. Jeg er en S/36, maks 38 iklær uten stretch om de er små og dette har vært plagg jeg tenkte godt kunne være litt romslige. Når de kommer er de ikke merket med M men med 34. Den ene dama hadde jeg en utveksling med og hun mente at dressjakken var en raus M. Det var litt vanskelig å kommunisere med henne, så jeg ga litt opp da M uansett burde ha grei margin. Er det mangel kunnskap? tror de rett og slett at tallene på lappen ikke betyr noe? Er det “falsk beskjedenhet”? Altså at en liksom ikke skal skryte av å være str xs? Og hvorfor lar så mange unge damer være å skrive hvilken størrelse plagget er merket med? Jeg har gått ned mye i vekt og setter stor pris på Tise og at det er så mye lettere å finne klær, men noe skal en irritere seg over🤭 Anonymkode: be9b1...291
Anonym bruker Skrevet søndag kl 10:10 #2 Skrevet søndag kl 10:10 Klær på Finn og Tise er jo helt håpløst uansett. Det er enorme forskjeller i størrelser fra ulike butikker og merker, særlig når det gjelder S–L. Jeg skulle gjerne kjøpt mer brukte klær, men når man ikke aner hva man får av størrelse, blir det fort bortkastet. Og når man spør, vet mange heller ikke hva det tilsvarer i tallstørrelser som 30–40 str Anonymkode: 945f7...a59
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:41 #3 Skrevet søndag kl 11:41 Jeg ser på meg selv som en ganske vanlig str 38, men jeg har klær i alt fra S til L, alt etter leverandør, passform og merke. Søsteren min er like høy som meg, og har omtrent samme vekt, men hun bruker faktisk nesten alltid en størrelse mindre enn meg i klær. Der jeg drar overe magen drar hun over rumpe/lår. Jeg har nesten ikke midje, hun har verdens smaleste midje. Så klær med en kvinnelig litt innsvingt fasong kan hun bruke to størrelser under meg i. Selv om vi begge er ca 174 cm og veier ca 65 kg. Sist vi var ute og shoppet kjøpte hun en kjole i str XS, smal og markert midje akkurat på hennes smaleste.. Jeg hadde aldri fått den over magen min 🙈 Det kan godt hende folk som selger brukte klær er mer opptatt av deres egen kropp og hva de mener er deres størrelse, enn merkelappen i klærne? Anonymkode: 3c54a...59b
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:41 #4 Skrevet søndag kl 20:41 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg ser på meg selv som en ganske vanlig str 38, men jeg har klær i alt fra S til L, alt etter leverandør, passform og merke. Søsteren min er like høy som meg, og har omtrent samme vekt, men hun bruker faktisk nesten alltid en størrelse mindre enn meg i klær. Der jeg drar overe magen drar hun over rumpe/lår. Jeg har nesten ikke midje, hun har verdens smaleste midje. Så klær med en kvinnelig litt innsvingt fasong kan hun bruke to størrelser under meg i. Selv om vi begge er ca 174 cm og veier ca 65 kg. Sist vi var ute og shoppet kjøpte hun en kjole i str XS, smal og markert midje akkurat på hennes smaleste.. Jeg hadde aldri fått den over magen min 🙈 Det kan godt hende folk som selger brukte klær er mer opptatt av deres egen kropp og hva de mener er deres størrelse, enn merkelappen i klærne? Anonymkode: 3c54a...59b Det er jo det jeg mener. At de ikke forholder seg til veilederen til Tise, faktiske størrelser og mål, eller hva klærne er merket med, men hvordan de ser og presenterer seg selv. Jeg trodde denne generasjonen (for det er alltid selgere under 30) hadde et mer positivt syn på ulike kropper enn konstruerte idealer. Synd om det er årsaken. Det kan jo hende at nummerstørrelsene er litt “ut”, men min 16-åring har full kontroll på hvilken nummerstørrelse hun passer.. En annen ting jeg ser mye er formuleringen “den er merket med størrelse 36, men den er nok en S”… ja altså, målene for str. 36 og S sammenfaller nesten alltid, uavhengig av om en følger internasjonal standard der hver størrelse er to nummerstørrelser (s=36-38, m=40-42) eller at s=36 og m=38) så hvor kommer “men” fra? Hva prøver det å formidle til en potensiell kjøper? Anonymkode: be9b1...291
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:07 #5 Skrevet mandag kl 19:07 Jeg spør faktisk alltid om de kan ta bilde av lappen med størrelse og sende meg før jeg kjøper. Jeg har samme erfaring som deg, størrelser er visst fri gjetning. Anonymkode: 6ae4e...93e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå