Gå til innhold

Konflikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mennesker havner i den ene konflikten etter den andre. De har gjerne en stor tro på egen fortreffelighet og en stor tror på at det alltid er et eller annet som gjør at det skal være unntak for dem om det finnes noen regler eller grenselinjer. Noen personer elsker jo konflikt. Det er ikke de jeg tenker på. Dette er personer som ikke liker konflikt, men pga at de ser verden fra sin egen navle og ikke ser andres behov- så havner de i den ene konflikten etter den andre fordi de forventer spesialbehandling, er overbevist om at reglene ikke gjelder for dem fordi <fyll inn et eller annet, gjerne ny forklaring hver gang> eller tar seg til rette på andres bekostning. 

Noen håndtere man slike personer om man er så uheldig å krysse veier med dem?

Anonymkode: 9a60c...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei i natten 😊

Er ute for samme type person selv, og har egentlig bare funnet ut at jeg må dra fokuset vekk fra henne og over på meg selv.

Leste om hoggormer her om dagen. Det var noen som hadde fått en orm inn i huset, så hvordan få den ut? Det eneste man kan gjøre er egentlig å sette opp døren, holde avstand, og håpe den går ut av seg selv. Hvorfor? Jo, for i motsetning til katter, hunder og hester, som man i stor grad kan kommunisere med, så er ormer og edderkopper og fluer (for å komme med noen eksempler), dyr man ikke kan kommunisere med. Man kan ikke vise ormen døren og si her kan du komme ut.

Dette er forøvrig litt feil, har en gang opplevd at en flue surret foran ansiktet mitt helt til jeg åpnet vinduet, da fløy den rett ut. Jeg er overbevist om at den forsto at jeg hadde makt til å slippe den ut. 

Men…poenget er at noen levende vesener fungerer annerledes enn oss selv. Man hjelper ikke disse ved å tro de fungerer som oss. Og sånn er det også med noen mennesker, de fungerer på en helt annen måte enn oss. Noen mennesker er til og med vanskeligere å kommunisere med enn en flue 😉

Så det man må gjøre er, i overført betydning, å sette opp døren, holde avstand og håpe de går ut av seg selv. Gi den andre retrettmulogheter og ikke presse inn i et hjørne. Verne seg selv best mulig mens det pågår. 

Anonymkode: bd370...6c0

Skrevet

Broren til mannen min er sånn, han kommer i konflikt med alle.

Han bytter jobb hele tiden, og det er alltid en elendig sjef eller grusomme kollegaer sin skyld. Det er klart sånt kan skje av og til, men når det skjer hvert år bør man kanskje forstå at en selv er katalysatoren, men det gjør han ikke.

Han faller ut med naboer, folk han møter på byen, og har hatt episoder med de fleste i familien.

Det er egentlig ikke noe vondt i han, men han har noen diagnoser, bl.a bipolar og adhd, og er litt spesiell. Han ser verden på sin måte. Så det spesielt når ungene var små, de skulle spise når han var sulten og hvile når han var sliten, han er helt blind for at folk ikke har de samme behovene og meningene som han.

Jeg går aldri i duskusjon med han. Svar som "deg om det", "jaja, du får mene som du vil" o.l. er standard fraser fra meg. Han prøvde lenge å provosere meg, komme med ting han visste jeg var uenig i osv, men når jeg aldri bet på gav han til slutt opp. Nå fungerer vi greit i samme rom.

Anonymkode: a5bc7...295

Skrevet

Broren til mannen min er slik. Normale regler gjelder ikke for han. Han bytter konsekvent alle julegaver han får, men hvis andre bytter én fra han, da blir det et salig helvete. Han blir fort såret. Har tusen slike eksempler.  Han sjarmerer folk på jobb feks, men krangler med alle i familien. 

Han lyver, stjeler, alle gjør feil, han har rett i absolutt alt. Blir sur for at barnehagen sier ta med ullsokker til barna, tåler ingenting, men ser flisa i andre sitt øye. 

Han er vel ikke glad i drama, men likevel blir det jo nettopp det pga. hvordan han er.

Jeg leste meg opp om narsissister. Var full av kortison den dagen, jeg var rolig, kontrollert og sto rakrygget da jeg møtte han hos svigers. 

Første han gjør er å lyve om MEG. Jeg gikk rett bort til han og sa at dette var løgn. Han prøvde seg og prøvde seg, jeg avslørte han gang på gang. Jeg sto i mot. Til slutt sa han selv at han ble sliten av å krangle. Han ble sliten av at noen sto opp mot han.  Jeg har aldri turt å si i mot. Pleier å bli stille. 

Vi har alltid gått på eggeskall. I mange år. Blitt herja og hersja med. Jeg hadde fått nok. 

Til slutt gapte han at han ikke likte meg. Jeg ba han ramse opp 3 grunner.  Han ble helt satt ut. Kom på rare grunner. At jeg er på telefonen istedenfor å ta meg av barna mine.. stemmer ikke. Jeg sitter ikke på tlf når barna er hjemme. Han snakker om sin kone.  Jeg sa at det går bra at han ikke liker meg, men at det ikke påvirker livet mitt. Det var bare denne dagen jeg " kranglet" / svarte tilbake.

Lang historie kort, jeg hisser meg ikke opp. Bare svarer kort på det han sier. Holder meg rolig. Gir aldri informasjon.  Jeg kan være hyggelig. Men holder meg helt i 0.  Det holder han i sjakk. Minst mulig kontakt. 

Anonymkode: 4d6d7...1a6

Skrevet

Kommer jo an på hvilke folk en har rundt seg. Hva er definisjon på konflikt? 
Å si fra om ting en ikke er enig i, eller misfornøyd med kalles jeg kommunikasjon- ikke konflikt. 
Jeg svelger mange kameler på jobb da jeg jobber sammen med enkelte som er helt ubrukelig, men jeg kan ikke ta det opp, fordi de ikke er åpen for kommunikasjon og går rett i forsvar. Da kan det bli en konflikt og jeg er konfliktsky. 
Men det når en grense med alle. 

Anonymkode: 68969...27c

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Noen mennesker havner i den ene konflikten etter den andre. De har gjerne en stor tro på egen fortreffelighet og en stor tror på at det alltid er et eller annet som gjør at det skal være unntak for dem om det finnes noen regler eller grenselinjer. Noen personer elsker jo konflikt. Det er ikke de jeg tenker på. Dette er personer som ikke liker konflikt, men pga at de ser verden fra sin egen navle og ikke ser andres behov- så havner de i den ene konflikten etter den andre fordi de forventer spesialbehandling, er overbevist om at reglene ikke gjelder for dem fordi <fyll inn et eller annet, gjerne ny forklaring hver gang> eller tar seg til rette på andres bekostning. 

Noen håndtere man slike personer om man er så uheldig å krysse veier med dem?

Anonymkode: 9a60c...f3c

Måten du snakker på gjør at det høres ut som du er i en konflikt. 

Deter umulig å svare deg uten å ha mye mer info om situasjonen. 

Anonymkode: 14a7b...2e0

Skrevet

Misunnelse er typisk norsk.

Hvis det er jobbrelatert så bør du huske på god ledelse er å behandle folk ulikt. 

Skrevet

Personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 24566...367

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Deter umulig å svare deg uten å ha mye mer info om situasjonen. 

Det er det åpenbart ikke, vi andre svarer så det koster etter.

Legger merke til det er en type som stikker seg ut her;

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Broren til mannen min er sånn, han kommer i konflikt med alle.

Anonymkode: a5bc7...295

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Broren til mannen min er slik.

Anonymkode: 4d6d7...1a6

Hva skal man med svigermødre når det finnes svigerbrødre? :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er jobbrelatert så bør du huske på god ledelse er å behandle folk ulikt. 

Haha!

Har aldri noen gang vært del av en så effektiv gjeng som da vi ble behandlet likt. Vi produserte mer enn noen sinne. Nå for tiden blir vi behandlet ulikt, noen slutter, andre blir syke, ting krasjer fullstendig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Haha!

Har aldri noen gang vært del av en så effektiv gjeng som da vi ble behandlet likt. Vi produserte mer enn noen sinne. Nå for tiden blir vi behandlet ulikt, noen slutter, andre blir syke, ting krasjer fullstendig. 

Nå vet jeg ikke hvor du jobber.

Men det høres ut som du mener at din personlige erfaring ett sted, er mer riktig enn ledelsesstudier på dette? 

Noen ledere i bedrifter som har fått toppskåre i Great place to work, har uttalt at deres lederstil er å se den enkelte istedenfor å være for opptatt av å behandle alle helt likt. Det er også i tråd med miderne verdibasert ledelse. 

Millimeterrettferdighet er det nesten bare barn og autister som er opptatt av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Men det høres ut som du mener at din personlige erfaring ett sted, er mer riktig enn ledelsesstudier på dette? 

Slett ikke, jeg bare antar ikke øyeblikkelig at alt som ytres her inne baseres på forskning omkring ledelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Noen ledere i bedrifter som har fått toppskåre i Great place to work, har uttalt at deres lederstil er å se den enkelte istedenfor å være for opptatt av å behandle alle helt likt. Det er også i tråd med miderne verdibasert ledelse. 

Ja, det er jo noe helt annet enn god ledelse handler om å forskjellsbehandle og at det er et godt råd til en som snakker om konflikt. 

Skrevet

Mannfolk! De er umulige! Jeg skjønner ikke hvorfor de er så umodne?

Anonymkode: 7c0ac...c8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...