Gå til innhold

Hvorfor er norsk lov så restriktiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med tvillinger, og selvfølgelig er det spennende å lære mest mulig om dem. I Norge er det, har jeg funnet ut, ikke mulig å bruke NIPT på samme måte som i andre skandinaviske land. Testene som finnes, dekker noen ting, men tilbudet er begrenset. Jeg lurer på hvorfor det er sånn, siden de fleste foreldre ønsker å vite om alt er som det skal være med barna. Selv er jeg ikke så opptatt av å få vite kjønnet, men når teknologien og kunnskapen finnes, reagerer jeg på at den ikke kan tilbys norske kvinner på samme måte som i Sverige, Finland, Island og Danmark. Vet at kjønn kan være fint å vite for noen. Selv om det ikke er sånn for oss.

Hva er bakgrunnen for at lovverket er sånn? Mistillit til norske kvinner?

Anonymkode: 7baaf...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frykt for selektiv abort, i all hovedsak. 

Anonymkode: 17f25...978

Skrevet

De fleste mennesker klarer å la være å sortere og selektere unger de vil ha og unger de forkaster. For dem som vil selektere er det jo bare å flytte.

Anonymkode: 86621...f04

Skrevet

Gratulerer med tvillinger :)

Spørsmål som vedrører svangerskap og liv som foster berører alltid skjæringspunktet mellom mors rettigheter og barnets rettigheter. Så dette handler ikke bare om hva man tar fra norske kvinner, men hva man gir til norske fostere, ikke bare om manglende tillit til norske kvinner, men om tilstedeværelse av tiltro til norske fostere. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Frykt for selektiv abort, i all hovedsak. 

Anonymkode: 17f25...978

Jepp.

Anonymkode: 5952e...3b8

Skrevet

Fordi Krf vil styre kvinners rettigheter og derfor begrenser tilgang på tester som kan før til abort. Dette har vært en politisk sak som splitter regjeringen, men Krf er det største hinderet. Det er et tilbud til de over 38 og enkelte med risikofaktorer under 38 år.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vQMGnj/kraftig-nederlag-for-krf-stortinget-vedtok-flere-oppmykninger-av-bioteknologiloven

https://www.nrk.no/innlandet/omstridt-fostertest-splitter-regjeringa-1.14338024

Anonymkode: b3819...b23

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Gratulerer med tvillinger :)

Spørsmål som vedrører svangerskap og liv som foster berører alltid skjæringspunktet mellom mors rettigheter og barnets rettigheter. Så dette handler ikke bare om hva man tar fra norske kvinner, men hva man gir til norske fostere, ikke bare om manglende tillit til norske kvinner, men om tilstedeværelse av tiltro til norske fostere. 

Jepp.

Vil også legge til at det er viss risiko ved noen av disse testen. Ved å ta slike tester kan man i noen få tilfeller fremprovosere abort. Noen mener da at de taler fosteret sin sak og at dette er en risiko man ikke skal utsette et foster for.  

I tillegg er det for enkelte grupper også mors rettigheter de prøver å ivareta. Spesielt i forhold der kvinnen ikke er likestilt. For de fleste kvinner er det vanskeligere å ta abort enn det er for en mann. De fleste kvinner oppdager graviditeten tidlig og kan da ta abort innenfor fristen om de ikke ønsker barn nå. Ved alvorlige avvik, gjerne ikke forenelig med liv, så finner man dette ut senere og kvinnen vil da få innvilget senabort. Dette føles nok av mange kvinner som gode grunner til abort og er da et valg de tar sammen med sin mann. 

Ved slike tester det er snakk om i HI, risikerer man at det i noen forhold legges et press på kvinnen om abort om det f.eks. et feilt kjønn på barnet. Det er få kvinner som tar abort basert på kjønn, men det er flere menn som ønsker dette. Mannen har jo i denne fasen av et svangerskap en avstand til livet som utvikler seg. For noen av dem kjennes nok derfor ikke dette som "en big deal" og de kan dermed prøve å presse kvinnen til abort. For en kvinne kan det å bli presset til abort føre med seg psykiske vansker. Det er tidligere flere kvinner som har vært lettet over abortgrensen i Norge og at om man fulgte vanlig løp, ikke fikk vite kjønnet før etter at grensen var passert. 

Anonymkode: ad90b...ba1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil også legge til at det er viss risiko ved noen av disse testen. Ved å ta slike tester kan man i noen få tilfeller fremprovosere abort. Noen mener da at de taler fosteret sin sak og at dette er en risiko man ikke skal utsette et foster for.  

I tillegg er det for enkelte grupper også mors rettigheter de prøver å ivareta. Spesielt i forhold der kvinnen ikke er likestilt. For de fleste kvinner er det vanskeligere å ta abort enn det er for en mann. De fleste kvinner oppdager graviditeten tidlig og kan da ta abort innenfor fristen om de ikke ønsker barn nå. Ved alvorlige avvik, gjerne ikke forenelig med liv, så finner man dette ut senere og kvinnen vil da få innvilget senabort. Dette føles nok av mange kvinner som gode grunner til abort og er da et valg de tar sammen med sin mann. 

Ved slike tester det er snakk om i HI, risikerer man at det i noen forhold legges et press på kvinnen om abort om det f.eks. et feilt kjønn på barnet. Det er få kvinner som tar abort basert på kjønn, men det er flere menn som ønsker dette. Mannen har jo i denne fasen av et svangerskap en avstand til livet som utvikler seg. For noen av dem kjennes nok derfor ikke dette som "en big deal" og de kan dermed prøve å presse kvinnen til abort. For en kvinne kan det å bli presset til abort føre med seg psykiske vansker. Det er tidligere flere kvinner som har vært lettet over abortgrensen i Norge og at om man fulgte vanlig løp, ikke fikk vite kjønnet før etter at grensen var passert. 

Gode argumenter.

Det å verne kvinner mot abort som ledd i vold (press fra mannen eller familien) er svært viktig for mange. Det kan være alt fra familiære forventninger og ullent eller mildt press til grov tvang. Å gi kvinner mulighet til egne tanker og ønsker i forbindelse med svangerskap er viktig kvinnesak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

NIPT medfører ikke risiko for abort. NIPT er en blodprøve.

KrFs (og andre konservative) manglende tillit til kvinner angående valg i svangerskap er mer enn en smule provoserende. Jeg kjøper ingen av argumentene om at alle disse restriksjonene er for kvinnens beste.

Anonymkode: 7e54f...00f

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

NIPT medfører ikke risiko for abort. NIPT er en blodprøve.

KrFs (og andre konservative) manglende tillit til kvinner angående valg i svangerskap er mer enn en smule provoserende. Jeg kjøper ingen av argumentene om at alle disse restriksjonene er for kvinnens beste.

Det kalles demokrati. Det at du blir provosert er faktisk mindre viktig for mange oss enn det er å sørge for livet til ufødte og at kvinner skal beskyttes mot vold. Dette er noe du enten må lære deg å leve med, eller så får du finne en måte å bli diktator, og bli det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kalles demokrati. Det at du blir provosert er faktisk mindre viktig for mange oss enn det er å sørge for livet til ufødte og at kvinner skal beskyttes mot vold. Dette er noe du enten må lære deg å leve med, eller så får du finne en måte å bli diktator, og bli det. 

Jøss, for en måte å svare på.

Anonymkode: 672ba...b98

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

At jeg holder et speil opp?

I denne tråden er det flere som angriper KrF med følelsesladde utsagn, fremfor å komme med reelle argumenter. Det er det motsatte av demokrati, det er det ingen vei utenom. 

Stopper her, siden tråden handler om ufødt liv, ikke om demokrati. Lag ny tråd om du vil diskutere demokrati. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At jeg holder et speil opp?

I denne tråden er det flere som angriper KrF med følelsesladde utsagn, fremfor å komme med reelle argumenter. Det er det motsatte av demokrati, det er det ingen vei utenom. 

Stopper her, siden tråden handler om ufødt liv, ikke om demokrati. Lag ny tråd om du vil diskutere demokrati. 

Ikke er jeg hi, og ikke er jeg den du langet ut til. Slutt å spark i alle retninger, du fremstår bare som en idiot.

Skrevet

Ikke er jeg hi, og ikke er jeg den du langet ut til. Slutt å spark i alle retninger, du fremstår bare som en idiot.

🪞

Skrevet

Det er også fordi de andre sykdommene som kan testes med NIPT ikke er like sikre/gode. Dvs man kan i større grad få falsk positive og falsk negative svar. Det betyr at enkelte vil velge abort på feil grunnlag eller man går gjennom en unødvendig prosedyre med fostervannsprøve som i verste fall kan resultere i en spontanabort som komplikasjon.

Anonymkode: a40f6...caf

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

KrF har forsvinnende lite oppslutning i befolkningen (dessverre spratt de over sperregrensen ved valget i høst). De satt i en nøkkelposisjon da bioteknologiloven ble vedtatt. Så de fikk uforholdsmessig stor innflytelse på dette feltet. Dessverre.

Jeg provoseres av KrFs verdisyn. De vil bare verne om de svake de finner verdige. Men gud forby at de skulle bry seg om transpersoner og homofiles rettigheter. Hadde KrF fått det som de ønsket hadde f.eks homofile ikke fått lov til å gifte seg (de var også i mot partnerskap).

At jeg provoseres av den tilgjorte godheten av kristen konservative betyr ikke at jeg er i mot demokratiet. Det betyr at jeg støtter den siden av politikken som jobber imot det det skinnhellige KrF står for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

At jeg provoseres av den tilgjorte godheten av kristen konservative betyr ikke at jeg er i mot demokratiet.

Det var heller ikke det jeg reagerte på, det var fraværet av argumenter.

Og nå har du gjort det igjen, et lengre innlegg kun fylt av agg mot KrF, og ikke et eneste fnugg av argumentasjon omkring etikk knyttet til undersøkelser av det ufødte liv.

Ufødte barn er faktisk like mye verdt som homofile, tro det eller ei. Og mange er enig med meg at det er verre å drepe noen enn å hindre noen i å gifte seg. 

Skrevet

For øvrig blir vel man homofil mens man er et foster, så kanskje de kan finne ut dette også, mens vi er i gang?

Og så ser vi hvem som er opptatt av å verne om de ufødte homofile, KrF eller andre :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var heller ikke det jeg reagerte på, det var fraværet av argumenter.

Og nå har du gjort det igjen, et lengre innlegg kun fylt av agg mot KrF, og ikke et eneste fnugg av argumentasjon omkring etikk knyttet til undersøkelser av det ufødte liv.

Ufødte barn er faktisk like mye verdt som homofile, tro det eller ei. Og mange er enig med meg at det er verre å drepe noen enn å hindre noen i å gifte seg. 

For noe tull. I første innlegg skrev jeg at NIPT ikke er farlig for fosteret. Det passer ikke ditt narrativ så det velger du å overse. Videre velger jeg i det innlegget å si at dine argumenter oppfattes skinnhellig «omsorg» for kvinner. Når det det egentlig er er fordekt argumentasjon for restriksjon på fosterdiagnostikk. 

I ditt siste avsnitt dukker det tydelig frem. Og det er her vi er uenige. Jeg likestiller ikke foster med mennesker.  Jeg likestiller gravide med homofile. Begge skal ha full bestemmelse over egen kropp. Innlegget til HI handlet ikke om abort. Det var det du som begynte med.

Det du så glimrende illustrerer her er kristen konservatives skinnhellighet. Takk for at du på så ypperlig vis understreker mitt poeng.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

For øvrig blir vel man homofil mens man er et foster, så kanskje de kan finne ut dette også, mens vi er i gang?

Og så ser vi hvem som er opptatt av å verne om de ufødte homofile, KrF eller andre :) 

Ja, KrF vil være opptatt av at de blir født, men ikke så opptatt av at de skal få gode liv. Litt homohat i bedehuset er greit. Hvem bryr seg om at det medfører dårlig mental helse og økt forekomst av selvmord? Igjen kristen konservative er mer opptatt av det ufødte liv enn at de fødte skal ha et bra liv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

For noe tull. I første innlegg skrev jeg at NIPT ikke er farlig for fosteret. Det passer ikke ditt narrativ så det velger du å overse. Videre velger jeg i det innlegget å si at dine argumenter oppfattes skinnhellig «omsorg» for kvinner. Når det det egentlig er er fordekt argumentasjon for restriksjon på fosterdiagnostikk. 

I ditt siste avsnitt dukker det tydelig frem. Og det er her vi er uenige. Jeg likestiller ikke foster med mennesker.  Jeg likestiller gravide med homofile. Begge skal ha full bestemmelse over egen kropp. Innlegget til HI handlet ikke om abort. Det var det du som begynte med.

Det du så glimrende illustrerer her er kristen konservatives skinnhellighet. Takk for at du på så ypperlig vis understreker mitt poeng.

På hvilken måte har ikke kvinner og homofile råderett over egen kropp?

Anonymkode: 9aad6...1c0

Skrevet

At NIPT i seg selv ikke er farlig for fosteret er en opplysning og ikke et argument.

Du kunne ha argumentert for at siden NIPT i seg selv er harmløst så vil det alltid være harmløst eller for at selv om NIPT i seg selv er harmløst, så kan informasjonen være til skade for fosterets rettigheter. Du gjorde det ikke, du stadfestet kun en opplysning. 

At jeg er skinnhellig er også bare en påstand, og det er attpåtil en feil en. Jeg er jo åpen om at jeg mener man skal ha restriksjoner. Det du kaller fordekkelse er det som er argumenter.

At du ikke sidestiller fostere med mennesker handler mest sannsynlig om at du kun har hørt dette bli fortalt deg og ikke har sett en abort bli utført i virkeligheten.

Jeg er forøvrig ikke kristenkonservativ, jeg er en homo som er LUTA LEI av å bli brukt som sak av godhetstyranner uten peiling på noe som helst, ikke en gang vet forskjell på påstander og argumenter. 

Skrevet

På hvilken måte har ikke kvinner og homofile råderett over egen kropp?

Anonymkode: 9aad6...1c0

Takk! 🩷

Vi kvinner og homofile har blitt behandlet som noen stakkars uvitende hjelpesløse idioter som må ha hjelp fra evig utrettelige kamplystne og idealistiske sosialister, siden i alle fall starten av dette årtusenet. Skulle de behandlet oss som voksne, handlekraftige, intellektuelt på høyden, ansvarlige individer på samme måte som heterofile og menn, så ville de ikke lengre ha noe å fylle livene sine med. Dermed er det viktig å holde kvinner og homofile nede, i rollen som små hjelpetrengende barn som ikke vet og kan sitt eget beste.

Takk til alle dere som ikke godtar det narrativet!

Takk til alle som ser at kvinner er voksne og homofile er voksne og at det eneste hjelpesløse individet i denne fortellingen faktisk er det ufødte liv!

Skrevet

Ja, KrF vil være opptatt av at de blir født, men ikke så opptatt av at de skal få gode liv. Litt homohat i bedehuset er greit. Hvem bryr seg om at det medfører dårlig mental helse og økt forekomst av selvmord? Igjen kristen konservative er mer opptatt av det ufødte liv enn at de fødte skal ha et bra liv.

Mens noen er ikke verken opptatt av at de skal bli født eller ha gode liv?

For er du komfortabel med at noen av oss kvinner og homofile faktisk er mot abort eller har du like stor motvilje mot sånne som oss, som det du mener at kristenkonservative har?

Kristenkonservative har null problemer med meg i alle fall, og vice versa, så det er noe du dikter opp.

Man er fremdeles kvinne selv om man er homofil. Man får ikke nødvendigvis lyst til å sortere fostere og ta abort selv om man er homofil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...