Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:44 #1 Skrevet fredag kl 08:44 Vi har passert 40 og har begynt å få store barn. Vi har hatt våre utfordringer med alvorlig sykdom, med barn og livet generelt men har alltid samarbeidet og hatt det fint.. tydeligvis var det bare jeg som trodde det før mannen plutselig sier: nå var han ferdig med ekteskapet og vil gå videre… så her sitter jeg da, som et stort spm tegn med en såret stolthet som sier, ikke søren om jeg skal be på mine knær.. Min økonomiske situasjon er nok over snittet fin, noe mannen ikke har noe greie på da dette er arv jeg mottar i løpet av våren. Så slipper slike bekymringer. Men jeg trodde helt og oppriktig at vi hadde det godt, men jammen har jeg da blitt lurt… eller spilt trill rundt. For alt jeg vet, har han en ny allerede men jeg har virkelig kkke sett noe tegn. Ikke hadde han noe annet å si enn at han var ferdig, rett og slett ferdig med å være gift.. Altså hva ville dere gjort ? Anonymkode: 27e4e...cd6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:53 #2 Skrevet fredag kl 08:53 Begynt å se etter et annet sted å bo (om ikke du skal overta huset) og pakke ned alt jeg vil ha med meg. Og tilfeldigvis ødelagt flest mulig av hans ting underveis på måter han enten ikke finner ut før om lenge eller ikke kan spore til deg. Anonymkode: 26dc3...d0a
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:09 #3 Skrevet fredag kl 09:09 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vi har passert 40 og har begynt å få store barn. Vi har hatt våre utfordringer med alvorlig sykdom, med barn og livet generelt men har alltid samarbeidet og hatt det fint.. tydeligvis var det bare jeg som trodde det før mannen plutselig sier: nå var han ferdig med ekteskapet og vil gå videre… så her sitter jeg da, som et stort spm tegn med en såret stolthet som sier, ikke søren om jeg skal be på mine knær.. Min økonomiske situasjon er nok over snittet fin, noe mannen ikke har noe greie på da dette er arv jeg mottar i løpet av våren. Så slipper slike bekymringer. Men jeg trodde helt og oppriktig at vi hadde det godt, men jammen har jeg da blitt lurt… eller spilt trill rundt. For alt jeg vet, har han en ny allerede men jeg har virkelig kkke sett noe tegn. Ikke hadde han noe annet å si enn at han var ferdig, rett og slett ferdig med å være gift.. Altså hva ville dere gjort ? Anonymkode: 27e4e...cd6 Sannsynlig har han en annen dame inne i bildet, statistikken viser dessverre det. Men: inne tre år kommer du til å tenke "Det var fa.. meg bra han reiste!". Nå tar du valg som kun er best for deg, sikre deg på alle måter du kan. I slike situasjoner er det fullt lovlig å være egoistisk. Ordne nødvendige papirer, krev det som er ditt. Legg han bak deg så raskt du kan, og så starter du på et nytt kapittel i livet ditt. You go girl! Anonymkode: 83287...659
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:20 #4 Skrevet fredag kl 09:20 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Vi har passert 40 og har begynt å få store barn. Vi har hatt våre utfordringer med alvorlig sykdom, med barn og livet generelt men har alltid samarbeidet og hatt det fint.. tydeligvis var det bare jeg som trodde det før mannen plutselig sier: nå var han ferdig med ekteskapet og vil gå videre… så her sitter jeg da, som et stort spm tegn med en såret stolthet som sier, ikke søren om jeg skal be på mine knær.. Min økonomiske situasjon er nok over snittet fin, noe mannen ikke har noe greie på da dette er arv jeg mottar i løpet av våren. Så slipper slike bekymringer. Men jeg trodde helt og oppriktig at vi hadde det godt, men jammen har jeg da blitt lurt… eller spilt trill rundt. For alt jeg vet, har han en ny allerede men jeg har virkelig kkke sett noe tegn. Ikke hadde han noe annet å si enn at han var ferdig, rett og slett ferdig med å være gift.. Altså hva ville dere gjort ? Anonymkode: 27e4e...cd6 I de aller fleste tilfeller hvor mannen går har han en ny ventende ja, så det kan nok fint være tilfellet her. Ingen vits å be på sine knær, er han ferdig, er han nok det. Men, jeg vil bok anbefale at dere snakker om det og litt hvorfor dette skjer, for din skyld. Ellers kan det nok bli mer tankespinn og gnaging i hodet enn det behøver bli. Tror du han orker snakke om det? Har dere store barn over 16 er jo ikke mekling på fvk obligatorisk, er de under må dere ha minst en time. Og da får dere også hjelp til å snakke sammen om det trengs. Lykke til! Mitt liv ble mye bedre etter jeg ble alene, men her var jo bruddet mitt valg. Anonymkode: f5136...1e0
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:32 #5 Skrevet fredag kl 09:32 Slike prosesser synes jeg er veldig egoistiske. Det ene parten har begynt å tvile på forholdet og sier ingenting til den andre. Den andre får da ingen mulighet til å gjøre noe annerledes eller forberede seg. Når den første da har vært igjennom hele fasen er den ferdig med forholdet før den kommuniserer det ut. Det er da ingenting å redde, man får ikke gjort noe. Denne har kommet alt for langt i prosessen og har allerede lagt forholdet bak seg. Den kan ha brukt år på prosessen som den nå kaster sin parter ut i. Det er veldig egoistisk å ikke la partneren være med på reisen på et mye tidligere tidspunkt; fra der det er mulig å gjøre noe. Og om man ikke får endret noe, vel så har man i det minste prøvd og man har fått være med på en gradvis prosess i stedet for å brått bli kastet ut i det. En mann har ofte en ny dame tilgjengelig allerede. Men det er ikke alltid sikkert. En jeg kjenner kom i panikkalderen. Han ble plutselig redd for at "this is it" når det gjaldt hva livet hadde å tilby. Det han da søkte mot var den frihets- og lykkefølelsen han mente å huske fra han var ung voksen. Så da var det ut vinduet med forpliktelser og ansvar og rett på by'n og fest. Jeg tenker dere må snakke ordentlig sammen, nå etter at du har fått summet deg litt. Du fortjener en ærlig forklaring på reisen han har vært gjennom. Om det er slik at han allerede har gått gjennom prosessen med løsrivelse og er helt ferdig med forholdet er det ingenting å kjempe for. Da må dere sette inn kreftene på en så god overgang som mulig for barna. Finne ut av det praktiske med huset, hvordan samvær skal fordeles, når dere skal fortelle det til barna etc. Selv om det sikkert kan være tilfredsstillende å hevne seg på mannen ved å ødelegge noe som en over foreslår, vill jeg latt det være. Det fører aldri noe godt med seg. Få heller ut frustrasjonen og fortvilelse på andre måter. Håper dere får til en fin overgang. At mannen er sitt ansvar bevist og er voksen nok til å klare å se hva dette gjør med familien og forstå at dette er et sjokk som må fordøyes. Og at han er voksen nok til å være ærlig og rettferdig når ting skal deles. Tenk gjerne gjennom selv hva du tror han kan tenke seg av det som er felles og hva som betyr mest for deg. Har du en fin formening om dette og klarer å legge en plan som også føles riktig for han, kan du styre denne prosessen ganske godt. Prøv å gi alt tid til å være gjennomtenkt. Lykke til Anonymkode: 02a83...aec
Sommerkroppen 2029 Skrevet fredag kl 10:06 #6 Skrevet fredag kl 10:06 Jeg ville ha tatt ut separasjon før du mottar arven, sånn med tanke på delingen.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:27 #7 Skrevet fredag kl 10:27 Sommerkroppen 2029 skrev (20 minutter siden): Jeg ville ha tatt ut separasjon før du mottar arven, sånn med tanke på delingen. Dette. Anonymkode: 26dc3...d0a
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:55 #8 Skrevet fredag kl 10:55 Sommerkroppen 2029 skrev (48 minutter siden): Jeg ville ha tatt ut separasjon før du mottar arven, sånn med tanke på delingen. Det spiller ingen rolle, arv skal uansett holdes utenom. Anonymkode: 6d41f...4df
Sommerkroppen 2029 Skrevet fredag kl 12:08 #9 Skrevet fredag kl 12:08 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det spiller ingen rolle, arv skal uansett holdes utenom. Anonymkode: 6d41f...4df Ja det trodde jeg også, men det er ikke automatisk slik dessverre. Ville ha undersøkt dette grundig i forkant. Grunnen til at jeg nevner det, er fordi jeg kjenner noen som står oppi dette nå med deling av gjeld, arv og eiendeler. Det er ikke så enkelt som man tror.......
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:20 #10 Skrevet fredag kl 12:20 Sommerkroppen 2029 skrev (11 minutter siden): Ja det trodde jeg også, men det er ikke automatisk slik dessverre. Ville ha undersøkt dette grundig i forkant. Grunnen til at jeg nevner det, er fordi jeg kjenner noen som står oppi dette nå med deling av gjeld, arv og eiendeler. Det er ikke så enkelt som man tror....... Hvorfor har det blitt problemer hos de du kjenner? Anonymkode: 3238c...a47
Sommerkroppen 2029 Skrevet fredag kl 12:23 #11 Skrevet fredag kl 12:23 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har det blitt problemer hos de du kjenner? Anonymkode: 3238c...a47 fordi arven viste seg å ikke være særeie så lenge de var gift.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:25 #12 Skrevet fredag kl 12:25 Sommerkroppen 2029 skrev (9 minutter siden): Ja det trodde jeg også, men det er ikke automatisk slik dessverre. Ville ha undersøkt dette grundig i forkant. Grunnen til at jeg nevner det, er fordi jeg kjenner noen som står oppi dette nå med deling av gjeld, arv og eiendeler. Det er ikke så enkelt som man tror....... Det skal være ganske greit om det er sporbart/identifiserbart i ettertid. Bruker man arven til løpende avgifter er den tapt. Arver man derimot et hus, en hytte, en bil eller penger som man kjøper tilsvarende for, skal man ha dette tilbake. Det kompliseres selvsagt om det har gått lang tid og partner f.eks. bruker av sine penger på vedlikehold. Jeg ville ikke rushet et brudd, jeg ville heller tatt det som trengs av tid, men gjort hva jeg kunne for å sikre meg og tydeliggjøre slik at alt blir enklere ved en fordeling. Noe annet som kan komplisere er om HI får inn en del penger og mannen blir snurt og misunnelig. Da kan det bli vanskeligere å få til en grei og rettferdig fordeling av andre eiendeler og samvær. Anonymkode: 02a83...aec
Sommerkroppen 2029 Skrevet fredag kl 12:28 #13 Skrevet fredag kl 12:28 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det skal være ganske greit om det er sporbart/identifiserbart i ettertid. Bruker man arven til løpende avgifter er den tapt. Arver man derimot et hus, en hytte, en bil eller penger som man kjøper tilsvarende for, skal man ha dette tilbake. Det kompliseres selvsagt om det har gått lang tid og partner f.eks. bruker av sine penger på vedlikehold. Jeg ville ikke rushet et brudd, jeg ville heller tatt det som trengs av tid, men gjort hva jeg kunne for å sikre meg og tydeliggjøre slik at alt blir enklere ved en fordeling. Noe annet som kan komplisere er om HI får inn en del penger og mannen blir snurt og misunnelig. Da kan det bli vanskeligere å få til en grei og rettferdig fordeling av andre eiendeler og samvær. Anonymkode: 02a83...aec alt dette trodde jeg også, men jeg tok feil. Eiendommer som var kjøpt med rene arvepenger hos den ene parten, skal deles 50/50. Om du får rene penger og ikke kjøper noe for dem, så er jeg usikker. Men ville absolutt forhørt meg med en advokat her HI. Veldig kjedelig om du blir sittende med skjegget i postkassa.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:33 #14 Skrevet fredag kl 12:33 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det skal være ganske greit om det er sporbart/identifiserbart i ettertid. Bruker man arven til løpende avgifter er den tapt. Arver man derimot et hus, en hytte, en bil eller penger som man kjøper tilsvarende for, skal man ha dette tilbake. Det kompliseres selvsagt om det har gått lang tid og partner f.eks. bruker av sine penger på vedlikehold. Jeg ville ikke rushet et brudd, jeg ville heller tatt det som trengs av tid, men gjort hva jeg kunne for å sikre meg og tydeliggjøre slik at alt blir enklere ved en fordeling. Noe annet som kan komplisere er om HI får inn en del penger og mannen blir snurt og misunnelig. Da kan det bli vanskeligere å få til en grei og rettferdig fordeling av andre eiendeler og samvær. Anonymkode: 02a83...aec Dvs man får ikke pengene tilbake fra bilen da den har hatt verditap, men man har rett på bilen Anonymkode: 02a83...aec
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:37 #15 Skrevet fredag kl 12:37 Jeg har kontaktet advokat i forhold til arv, fant ut jeg like gjerne kan vere i forkant siden det er snakk om titalls millioner. Og jeg kommer til å høre med banken om mine muligheter for å få ordnet huset på meg dersom mannen ikke insisterer på å kjøpe meg ut. Da finner jeg meg noe annet, som sagt jeg ønsker ikke trygle eller prøve å forstå. Jeg kommer til å be om en forklaring og godta hans ønske. Føler meg dum nok som det er, men velger ikke bitterhet for barna sin del. Jeg skal klare meg. Anonymkode: 27e4e...cd6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:38 #16 Skrevet fredag kl 12:38 Sommerkroppen 2029 skrev (4 minutter siden): alt dette trodde jeg også, men jeg tok feil. Eiendommer som var kjøpt med rene arvepenger hos den ene parten, skal deles 50/50. Om du får rene penger og ikke kjøper noe for dem, så er jeg usikker. Men ville absolutt forhørt meg med en advokat her HI. Veldig kjedelig om du blir sittende med skjegget i postkassa. Dette høres veldig rart ut. Har eiendom blitt investert i ettertid ved vedlikehold? Har de tatt opp gjeld i ettertid? Har det vært slik at den som arvet ikke har dekket sin del av andre utgifter og at dermed ble en skjevdeling med utgangspunkt i arven? Den som gir bort arv bør tydelig skrive ned at det er særeie. Da er man sikret, men i andre tilfeller skal man skjevdele om arven er sporbar. Men ja, lurt å forhøre seg meg advokat, spesielt om man kan hjelpe arvlater med å være tydelig i forkant Anonymkode: 02a83...aec
Sommerkroppen 2029 Skrevet fredag kl 12:51 #17 Skrevet fredag kl 12:51 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette høres veldig rart ut. Har eiendom blitt investert i ettertid ved vedlikehold? Har de tatt opp gjeld i ettertid? Har det vært slik at den som arvet ikke har dekket sin del av andre utgifter og at dermed ble en skjevdeling med utgangspunkt i arven? Den som gir bort arv bør tydelig skrive ned at det er særeie. Da er man sikret, men i andre tilfeller skal man skjevdele om arven er sporbar. Men ja, lurt å forhøre seg meg advokat, spesielt om man kan hjelpe arvlater med å være tydelig i forkant Anonymkode: 02a83...aec Feilen var at hun ikke krevde eiendommen som særeie. Den står på henne og det kan spores at hele eiendommen er kjøpt ut av arven, men verdien og salget av denne nå skal deles 50/50. De har ikke tatt opp gjeld i ettertid. Jeg trodde ærlig talt også at dette var plankekjøring men nå har de begge engasjert advokat for å få dette 100% juridisk korrekt. Det er derfor jeg tenker at HI bør undersøke det på forhånd. Hun skriver jo spesifikt at hun er sikret økonomisk i og med at hun venter en arv nå i vår. Mannen har sagt at han vil ut av ekteskapet, så da bør hun sjekke om han kan ha krav på pengene hvis de fortsatt juridisk sett er gift.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 14:23 #18 Skrevet fredag kl 14:23 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi har passert 40 og har begynt å få store barn. Vi har hatt våre utfordringer med alvorlig sykdom, med barn og livet generelt men har alltid samarbeidet og hatt det fint.. tydeligvis var det bare jeg som trodde det før mannen plutselig sier: nå var han ferdig med ekteskapet og vil gå videre… så her sitter jeg da, som et stort spm tegn med en såret stolthet som sier, ikke søren om jeg skal be på mine knær.. Min økonomiske situasjon er nok over snittet fin, noe mannen ikke har noe greie på da dette er arv jeg mottar i løpet av våren. Så slipper slike bekymringer. Men jeg trodde helt og oppriktig at vi hadde det godt, men jammen har jeg da blitt lurt… eller spilt trill rundt. For alt jeg vet, har han en ny allerede men jeg har virkelig kkke sett noe tegn. Ikke hadde han noe annet å si enn at han var ferdig, rett og slett ferdig med å være gift.. Altså hva ville dere gjort ? Anonymkode: 27e4e...cd6 Vi nærmer oss femti og jeg fikk samme beskjed 17. desember. Vi er over. Fordi da måtte det være over så han kunne feire jul med integritet. Drit i at jeg hadde jobbet med psykisk syk felles datter hele høsten for å lage en god og trygg jul uten innleggelse. Min mann hadde en liten søtnos på 30 som han nussa på. Jeg ødela det da. Opplevde det samme som deg - helt ut av det blå. Og så masse vingling fra han som holdt meg tilbake. Det er vondt. Jeg raste helt sammen og er enda ikke hel. Men jeg kommer meg. Dag for dag, bit for bit. Jeg har utrolig mange gode mennesker omkring som støtter meg. Kast han ut, eller flytt ut selv. Og sørg for at arven blir særeie. Man kan ikke bygges opp eller heles i limbo. Beklager rotete innlegg. Anonymkode: adce6...b84
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:30 #19 Skrevet fredag kl 21:30 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Altså hva ville dere gjort ? Er vel ikke så mye mer å gjøre enn å fordele boet og gå videre Anonymkode: fbff6...dd4
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:20 #20 Skrevet lørdag kl 07:20 Om et år vil du innse hvor heldig du er. Han ønsker å gå, han er den store, stygge ulven og den som også må ta den sosiale støyten. Du blir forlatt, du er offeret og ikke minst - du blir kvitt en juksemaker på utrolig lettvint vis. Sørg bare for å stå på ditt og krev din rett til eiendom, penger osv. Anonymkode: a3985...016
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 11:08 #21 Skrevet lørdag kl 11:08 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Om et år vil du innse hvor heldig du er. Han ønsker å gå, han er den store, stygge ulven og den som også må ta den sosiale støyten. Du blir forlatt, du er offeret og ikke minst - du blir kvitt en juksemaker på utrolig lettvint vis. Sørg bare for å stå på ditt og krev din rett til eiendom, penger osv. Anonymkode: a3985...016 Hvorfor er hun nødvendigvis heldig, og hvorfor er han den store stygge ulven…? Jeg vet ikke hvor stor andel av ekteskap som ryker, men den er stor. Er kvinner som velger å forlate et ekteskap også automatisk slemme, og er ektemennene deres heldige som ble forlatt? Anonymkode: c6ecb...c39
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:36 #22 Skrevet lørdag kl 12:36 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor er hun nødvendigvis heldig, og hvorfor er han den store stygge ulven…? Jeg vet ikke hvor stor andel av ekteskap som ryker, men den er stor. Er kvinner som velger å forlate et ekteskap også automatisk slemme, og er ektemennene deres heldige som ble forlatt? Anonymkode: c6ecb...c39 Når man legger vrangsida til, så blir det slik du påstår. Anonymkode: a3985...016
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 15:53 #23 Skrevet lørdag kl 15:53 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Når man legger vrangsida til, så blir det slik du påstår. Anonymkode: a3985...016 Jeg påstår ikke noe som helst, jeg stiller spørsmål. At du påstår at jeg er vrang viser bare at du ikke har noe å komme med. Anonymkode: c6ecb...c39
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:35 #24 Skrevet lørdag kl 16:35 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Om et år vil du innse hvor heldig du er. Han ønsker å gå, han er den store, stygge ulven og den som også må ta den sosiale støyten. Du blir forlatt, du er offeret og ikke minst - du blir kvitt en juksemaker på utrolig lettvint vis. Sørg bare for å stå på ditt og krev din rett til eiendom, penger osv. Anonymkode: a3985...016 Juksemaker? Det er ingenting i hi sitt innlegg som antyder annet enn at han ønsker å bryte forholdet. Det er lov, selv om man etterlater sin partner i sjokk og sorg. Anonymkode: 366c1...7a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå