Gå til innhold

Redusert åpningstid barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mye om saken i Lørenskog om redusert åpningstid i barnehage. 
Og jeg forstår jo at dette skaper trøbbel. 
Men jeg lurer også på, er vi kommet dit at det er samfunnets ansvar at begge foreldre kan jobbe fulltid når man har barnehagebarn?

At økonomi spiller inn forstår jeg selvsagt, foreldre må jobbe. 
Men, å få barn er jo et valg, å ta vare på eget barn er en selvfølge. 
Da mine gikk i barnehage så hadde de disse åpningstidene og sånn var det. Jeg ordnet at jeg to ganger i uka jobbet lang dag og da jobbet mannen kortere dager. Noen dager hentet besteforeldre. Vi fikk det jo til, det var stress og det var en evig kabal som gikk opp med et skrik. 
Dagens generasjon er så utrolig avhengig av at samfunnet skal legge til rette synes jeg. 
Å få barn er et livsstilvalg, man kan ikke regne med å kunne fortsette slik man levde før barn. 
Sikkert mange som blir forbanna nå. 

Anonymkode: 92174...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men jeg lurer også på, er vi kommet dit at det er samfunnets ansvar at begge foreldre kan jobbe fulltid når man har barnehagebarn?

Ja

Anonymkode: ecd93...bf7

Skrevet

Jeg kjenner ikke saken, men svaret mitt er generelt ja på spørsmålet ditt. En barnehage må dekke ordinære arbeidstider, altså være åpen minimum fra kl 7-17 på hverdager.

Staten vil ha oss i arbeid, og da må de legge til rette for at det lar seg gjøre. Å jobbe, bidra til vekst, tjene penger og vise barna at man har et ansvar som forsørger er å ta seg av barna sine. 

Jeg syns for øvrig den siste setningen din fordummer innlegget ditt. Hvorfor skulle noen bli forbanna over at du mener dette? 

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke saken, men svaret mitt er generelt ja på spørsmålet ditt. En barnehage må dekke ordinære arbeidstider, altså være åpen minimum fra kl 7-17 på hverdager.

Staten vil ha oss i arbeid, og da må de legge til rette for at det lar seg gjøre. Å jobbe, bidra til vekst, tjene penger og vise barna at man har et ansvar som forsørger er å ta seg av barna sine. 

Jeg syns for øvrig den siste setningen din fordummer innlegget ditt. Hvorfor skulle noen bli forbanna over at du mener dette? 

Her inne får man jo så hatten passer om man pirker borti slikt. 

Med åpningstid fra 07:30 til 16:30 så er det 9 timer, det er maks av det som er definert som fulltid i barnehagen. 
Staten vil ha oss i arbeid og med 9 timer så bør man klare det. 
Selvsagt finnes de som pendler osv, men er det slik at dette er noe kommuner skal ta hensyn til?

Skal en barnehage tilpasses alle behov eller skal den være et tilbud for normal arbeidstid som er 8 til 16?

Skrevet

Folk i yrkesaktiv alder går nedover fordi det fødes for lite barn. Så vi som samfunn er helt avhengig av at flest mulig som kan jobbe fulltid gjør det. Mangel på arbeidskraft ser man allerede i helsevesenet, spesielt i nord, men flere steder følger på. 

Så at vi tilbyr barnehage i hele arbeidstiden til folk burde være en selvfølge, men her kommer også personalmangel, krevende jobbsituasjon inn og innsparing i barnehagen. 

Det er nye tider, så kritikk av småbarnsforeldre som prøver å henge med i dagens samfunn er helt unødvendig. 

Skrevet

Aleneforeldre, som er uten en partner i bildet i det hele tatt vil slite hardt med dette,  Hvis man ikke har betalt pause så har man da kun en halvtime på å komme seg til/fra jobb, noe som ikke er mye å gå på.  

Anonymkode: c1599...d93

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Med åpningstid fra 07:30 til 16:30 så er det 9 timer, det er maks av det som er definert som fulltid i barnehagen. 
Selvsagt finnes de som pendler osv, men er det slik at dette er noe kommuner skal ta hensyn til?

Skal en barnehage tilpasses alle behov eller skal den være et tilbud for normal arbeidstid som er 8 til 16?

Den bør tilpasses de fleste behov i alle fall, til hverdagen vi lever i i dag.  Åpningstider burde være fra 7 til 17, uten at det betyr at man har ungene sine der 10 timer om dagen. Oppholdstiden kan begrenses i forhold til f.eks 8 timer pr dag eller 40 timer pr uke. Vi bodde noen år i utlandet og hadde barn i barnehage der.  Der hadde de lange åpningstider, men det var strengt hvor mange timer man kunne ha barna i barnehager pr uke. Man betalt ekstra for og både morgentimen og ettermiddagstimen var "stille-tid" hvor det gjerne var lesestund, rolig lek, tegning, spising av medbragt frokost etc.  Og de som ønsket det om kunne legge seg på en matte og bare slappe av.

Anonymkode: 18faa...943

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hva kommunen skal ta hensyn til kommer jo også an på hvor lang reisevei innbyggerne har. Her jeg bor er det korte avstander og barnehagene har alltid hatt åpningstid 6.45-16.15, og det passer de aller fleste. Men på steder med større avstander blir det for liten tid om man jobber 7,5 t pluss matpause.

Igjen er det så enkelt som at om staten vil ha oss i arbeid så må de tilrettelegge for det. De ønsker ikke at man skal jobbe deltid, så da må de sørge for at det er praktisk mulig å jobbe 100 % og i tillegg få en hverdag som går opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er utrolig mange mennesker som ikke jobber 8 til 16. I mange jobber kan man ikke det i,.jeg har faktisk aldri jhatt en jobb med de fastsatte arbeidstider. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi bor i nærheten av et sykehus, så barnehagene her er fulle av ungene til de som jobber der. De må jo rekke tidligvakta på sykehuset... De begynner gjerne 7.15 eller 7.30, litt avhengig av rapportsystemet på avdelingen. Men de henter jo i barnehagen i 15-tiden.

Sønnen min er håndtverker, og jobber fra 7 til 15, hans barn leveres tidlig, men har aldri vært i barnehagen til 16-17 

Det er veldig mange som ikke sitter på kontor fra 8 til 16 altså, og åpningstidene bør absolutt ivareta også disse.

Men en øvre grense for hvor mange timer i uka er barn kan være i barnehagen er jeg positiv til, leverer man tidlig henter man tidlig 

Da vi hadde små barn jobbet mannen 7-15 og jeg 9-17, så jeg leverte og han hentet, når jeg ser tilbake tenker jeg at vi var heldige, slett ikke alle har slike muligheter. 

Anonymkode: fb0d2...0f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi bor i nærheten av et sykehus, så barnehagene her er fulle av ungene til de som jobber der. De må jo rekke tidligvakta på sykehuset... De begynner gjerne 7.15 eller 7.30, litt avhengig av rapportsystemet på avdelingen. Men de henter jo i barnehagen i 15-tiden.

Sønnen min er håndtverker, og jobber fra 7 til 15, hans barn leveres tidlig, men har aldri vært i barnehagen til 16-17 

Det er veldig mange som ikke sitter på kontor fra 8 til 16 altså, og åpningstidene bør absolutt ivareta også disse.

Men en øvre grense for hvor mange timer i uka er barn kan være i barnehagen er jeg positiv til, leverer man tidlig henter man tidlig 

Da vi hadde små barn jobbet mannen 7-15 og jeg 9-17, så jeg leverte og han hentet, når jeg ser tilbake tenker jeg at vi var heldige, slett ikke alle har slike muligheter. 

Anonymkode: fb0d2...0f4

Jeg skjønner det. Men i en kommune som Lørenskog som er Max 30 minutter unna jobber så skjønner jeg ikke greia. 
Jeg har jobbet 7 til 15 i mange år. Og sammen med mannen fikk vi det til. Å være alene med omsorg. Skal altså bemanning i barnehage legge tilrette for alt?

Jeg synes de med små barn i dag sutrer for alt. 
Dine barn er ditt ansvar, klarer du ikke få kabalen til å gå opp, så skulle du kanskje ikke skaffet deg barn da??

Skrevet

De sier jo at vi må føde flere barn, men skjønner at folk ikke orker det i dagens samfunn. Har selv 3 barn, ferdig med barnehage for lengst, men følte på at vi omtrent var de første til å levere og siste til å hente. Jeg har alltid hatt en jobb med arbeidstid fra 8-1530 med min 30 min reisevei hver vei, kom jo helt ann på trafikken, alltid ulykker hver dag på den forbanna E6'en. Mannen jobbet fra 7-1530 med samme reisevei i tid, veldig ofte overtid, han er avdelingsleder i et firma. 

Er ikke sånn at arbeidspasser vokser på trær rett utenfor husveggen eller ved siden av barnehagen. Så ja, det burde tilrettelegges med å ha barnehagene oppe mener jeg. Eller så gidder ikke folk å få barn.

Anonymkode: 752c2...f39

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De sier jo at vi må føde flere barn, men skjønner at folk ikke orker det i dagens samfunn. Har selv 3 barn, ferdig med barnehage for lengst, men følte på at vi omtrent var de første til å levere og siste til å hente. Jeg har alltid hatt en jobb med arbeidstid fra 8-1530 med min 30 min reisevei hver vei, kom jo helt ann på trafikken, alltid ulykker hver dag på den forbanna E6'en. Mannen jobbet fra 7-1530 med samme reisevei i tid, veldig ofte overtid, han er avdelingsleder i et firma. 

Er ikke sånn at arbeidspasser vokser på trær rett utenfor husveggen eller ved siden av barnehagen. Så ja, det burde tilrettelegges med å ha barnehagene oppe mener jeg. Eller så gidder ikke folk å få barn.

Glemte å skrive at ikke alle kan velge arbeidstid selv, jobbet på legekontor med faste åpningstider og nå på poliklinikk med faste åpningstider.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Dine barn er ditt ansvar, klarer du ikke få kabalen til å gå opp, så skulle du kanskje ikke skaffet deg barn da??

Livet skjer, ikke alt man styre, Mye kan skje etter at man har fått barn.

Hva synes du aleneforeldre skal gjøre da, de som ikke har en partner, de som ikke er to om ting?

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skjønner det. Men i en kommune som Lørenskog som er Max 30 minutter unna jobber så skjønner jeg ikke greia. 
Jeg har jobbet 7 til 15 i mange år. Og sammen med mannen fikk vi det til. Å være alene med omsorg. Skal altså bemanning i barnehage legge tilrette for alt?

Nå tror jeg at du bare er ute etter å provosere. Ellers er du ganske dum, rett og slett. 

Anonymkode: 4c6ff...318

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Er ganske mange som bor i Lørenskog som bruker mer enn 30 min hver vei til jobb. Vet du egentlig hvor Lørenskog er?

Anonymkode: e943b...21a

Skrevet

Vi er avhengig av at kvinner velger å få barn, og flere og flere velger å aldri få barn. Hvis det skal være attraktivt å få barn må samfunnet legge til rette ja. Selvfølgelig skal barnehagene ha åpningstid som dekker de fleste vanlige jobber slik at flest mulig kan ha nytte av dem. I andre land er barnehager ofte åpne 12 timer per dag, men det er de aller færreste foreldrene som har dem i barnehage mer enn 9 timer om dagen, og det er som regel ekstra betaling for lengre dager. 

Anonymkode: 8daee...baa

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har en helt normal arbeidsdag på 7,5 time pluss pause. Vi har vakt ordninger og åpningstiden er fra 7-16.30 Det er ingen barn som kommer 7 og hentes 16.30. 
De som kommer 7 blir som oftes hentet 15. de som kommer 8 hentes ofte i 16 tida. 
Det handler ikke om å velge å få barn. Har man ikke råd til å forsørge barna ved å gå på jobb velger folk ikke å få barn. 
Ingen oppdrar barn på luft og kjærlighet. Foreldre må jobbe. 
skal mor gå hjemme blir taper hun pensjon og jobbmuligheter. 
Så ja, så lenge boligpriser og høye priser så er folk nødt å jobbe for å klare forsørge seg og barna. Thats life. 
Det er kun Norge som har så gode ordninger for permisjon og barn. I andre land får ikke foreldre stønad for å gå hjemme. 

Anonymkode: 14e8f...26e

Skrevet

Ja, vi er der kor samfunnet må kunne legge til rette for fulltidsarbeid. Det er klart at mange foreldrepar kan tilpasse, slik at ein byrjar tidleg på jobb, slik at barnet kan hentast nokolunde tidleg og den andre byrjar noko seinare slik at barnet kan leverast seinare. Slik greidde vi og mange andre å begrense barnehageopphaldet til 7.45-15.15. Men no er det jo slik at det finst mange aleineforeldre, og desse må kunne både levere og hente, og arbeide ein full arbeidsdag mellom dette. Og det finst familiar der begge foreldre har rigide arbeidstider og ikkje har moglegheit til å flekse. 

I tillegg er det mange som pendlar ganske langt. Det å heilt frivillig ha pendlejobb og små barn er ikkje nødvendigvis noko eg forstår, i småbarnsperioden må ein kanskje enten finne jobb i nærområdet eller bu i nærområdet til jobben ein har. Men det er ikkje alle som pendlar heilt frivillig. For mange er situasjonen at der jobben finst gjer bustadprisane det umogleg å bu, og der ein har råd til å bu finst det ikkje jobbar. 

I sum så meinar eg barnehagane må ha ei opningstid som gjer at også aleineforeldre og dei med rigide arbeidstider og noko reiseveg kan bruke barnehagen, men at det er lurt av foreldre å nytte moglegheitene dei har slik at ungane ikkje får for lange dagar. Det treng ikkje å vere slik at nokon undersøker og følger opp dette, det mest effektive er at foreldra sjølve passar på at ikkje dagen blir for lang. Det ligg til foreldreansvaret. Det vil alltid vere dei som er meir opptekne av å bruke stoppeklokka for å finne ut kor lenge nabobarnet er i barnehagen enn å passe kva ein sjølv gjer, men eitkvart forsøk på å detaljregulere dette vil føre med seg meir problem enn fordelar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...