Anonym bruker Skrevet 1. mars #1 Skrevet 1. mars Legger merke til at færre og færre bruker da/når korrekt. Skriver om "Når jeg var liten ..." og "Når barna var små ...". Det blir det samme som å skrive "Hver gang jeg var liten ..." og "Hver gang barna var små ...". Hva er grunnen til at folk ikke kan en så enkel rettskrivingsregel, tror dere? Personlig synes jeg det tidvis gjør kommunikasjon utydelig og av og til vanskelig. Hva tenker andre? Anonymkode: d5cd2...e4a
prebs Skrevet 1. mars #2 Skrevet 1. mars Jeg tenker at jeg fullstendig har gitt opp nordmenns grammatikk. Sånn er'e bare.
Anonym bruker Skrevet 1. mars #3 Skrevet 1. mars Jeg tenker at dette bekrefter idiocracy. Idioter er ikke så nøye med hvem de ligger med. De får barn med kreti og pleti. I mens litt klokere folk er mer nøye med hvem man får barn med. Det gjør også at idiotene formerer seg som rotter i mens klokere folk ikke gjør det. Anonymkode: f430d...f05
Anonym bruker Skrevet 1. mars #4 Skrevet 1. mars Dette er fordi grunnleggende norskopplæring har forandret seg. Når jeg var på barneskolen var det et mye større fokus på korrekt grammatisk skriving. Jeg husker hvordan læreren rettet teksten med røde streker og haker. Nå skal ikke eleven rettes på, men det skal fokuseres på "skriveglede", i stedet for grammatiske feil.... Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #5 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Dette er fordi grunnleggende norskopplæring har forandret seg. Når jeg var på barneskolen var det et mye større fokus på korrekt grammatisk skriving. Jeg husker hvordan læreren rettet teksten med røde streker og haker. Nå skal ikke eleven rettes på, men det skal fokuseres på "skriveglede", i stedet for grammatiske feil.... Anonymkode: b25bb...2b8 - og selv om det var større fokus på dette i din barneskoletid, så gikk det ikke inn... Sorry, bare måtte. Anonymkode: d5cd2...e4a
Anonym bruker Skrevet 1. mars #6 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Dette er fordi grunnleggende norskopplæring har forandret seg. Når jeg var på barneskolen var det et mye større fokus på korrekt grammatisk skriving. Jeg husker hvordan læreren rettet teksten med røde streker og haker. Nå skal ikke eleven rettes på, men det skal fokuseres på "skriveglede", i stedet for grammatiske feil.... Anonymkode: b25bb...2b8 Tror også det brukes for mye tid på å faktisk lære mange av barna norsk i det heletatt som går utover de barna som lærer språket hjemme Anonymkode: b7b70...3df
Anonym bruker Skrevet 1. mars #7 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (28 minutter siden): - og selv om det var større fokus på dette i din barneskoletid, så gikk det ikke inn... Sorry, bare måtte. Anonymkode: d5cd2...e4a Og hvor er mine grammatiske feil? Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #8 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Og hvor er mine grammatiske feil? Anonymkode: b25bb...2b8 Du skrev "Når jeg var på barneskolen [...]." Det betyr jo hver gang du var på barneskolen. Du gikk sikkert ikke barneskolen mer enn én gang, du heller. Anonymkode: d5cd2...e4a
Anonym bruker Skrevet 1. mars #9 Skrevet 1. mars Den gang "da", hver gang "når" Anonymkode: 22673...b65
Anonym bruker Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er fordi grunnleggende norskopplæring har forandret seg. Når jeg var på barneskolen var det et mye større fokus på korrekt grammatisk skriving. Jeg husker hvordan læreren rettet teksten med røde streker og haker. Nå skal ikke eleven rettes på, men det skal fokuseres på "skriveglede", i stedet for grammatiske feil.... Anonymkode: b25bb...2b8 Er du gift med barnefaren eller er du singel? Eller har du barn med flere menn kanskje? Anonymkode: f430d...f05
Anonym bruker Skrevet 1. mars #11 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at dette bekrefter idiocracy. Idioter er ikke så nøye med hvem de ligger med. De får barn med kreti og pleti. I mens litt klokere folk er mer nøye med hvem man får barn med. Det gjør også at idiotene formerer seg som rotter i mens klokere folk ikke gjør det. Anonymkode: f430d...f05 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Er du gift med barnefaren eller er du singel? Eller har du barn med flere menn kanskje? Anonymkode: f430d...f05 Hva er greia med sånn tåpelig oppførsel som dette? Anonymkode: a120d...0e9
Anonym bruker Skrevet 1. mars #12 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hva er greia med sånn tåpelig oppførsel som dette? Anonymkode: a120d...0e9 Jeg spør bare. Må jo være lov å spørre? Anonymkode: f430d...f05
Anonym bruker Skrevet 1. mars #13 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og hvor er mine grammatiske feil? Anonymkode: b25bb...2b8 Da/når 😉 Anonymkode: 09ed5...423
Anonym bruker Skrevet 1. mars #14 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg spør bare. Må jo være lov å spørre? Anonymkode: f430d...f05 Det må også være lov å spør om hvorfor du har så dårlig selvbilde at du har dette behovet for å hele tiden kritisere andre? Anonymkode: 09ed5...423
Anonym bruker Skrevet 1. mars #15 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det må også være lov å spør om hvorfor du har så dårlig selvbilde at du har dette behovet for å hele tiden kritisere andre? Anonymkode: 09ed5...423 Så pass må man da tåle på et forum. Anonymkode: f430d...f05
Anonym bruker Skrevet 1. mars #16 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du skrev "Når jeg var på barneskolen [...]." Det betyr jo hver gang du var på barneskolen. Du gikk sikkert ikke barneskolen mer enn én gang, du heller. Anonymkode: d5cd2...e4a "Da" brukes om en gangs hendelse. Å gå på barneskole, over mange år ( slik jeg har gjort, dog noe usikker på deg..) vil være en gjentagende handling, du vet, gå på skolen 180 dager i 7 år. Derfor er bruken av "når" korrekt. Veldig flaut å rette på andres grammatikk når en ikke kan det selv. Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #17 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er du gift med barnefaren eller er du singel? Eller har du barn med flere menn kanskje? Anonymkode: f430d...f05 Nei ,har vært gift med samme mann i 26 år, faren til alle mine barn... Takk som spør. Og du? Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #18 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (52 minutter siden): "Da" brukes om en gangs hendelse. Å gå på barneskole, over mange år ( slik jeg har gjort, dog noe usikker på deg..) vil være en gjentagende handling, du vet, gå på skolen 180 dager i 7 år. Derfor er bruken av "når" korrekt. Veldig flaut å rette på andres grammatikk når en ikke kan det selv. Anonymkode: b25bb...2b8 Du tar feil. Da brukes om enkelthendelser eller avgrensede tidsperioder i fortid. Når brukes om vaner, gjentagende hendelser eller noe tidløst. Enkelt forklart. Anonymkode: 09ed5...423
Anonym bruker Skrevet 1. mars #19 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (53 minutter siden): "Da" brukes om en gangs hendelse. Å gå på barneskole, over mange år ( slik jeg har gjort, dog noe usikker på deg..) vil være en gjentagende handling, du vet, gå på skolen 180 dager i 7 år. Derfor er bruken av "når" korrekt. Veldig flaut å rette på andres grammatikk når en ikke kan det selv. Anonymkode: b25bb...2b8 Vet ikke helt om jeg er enig med deg i det. Man går på barneskolen en gang i livet, 7 sammenhengende år som en epoke som forlengst er over. Jeg ville også brukt "da" om tiden jeg gikk på barneskolen. Anonymkode: b0dfd...bab
Anonym bruker Skrevet 1. mars #20 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du tar feil. Da brukes om enkelthendelser eller avgrensede tidsperioder i fortid. Når brukes om vaner, gjentagende hendelser eller noe tidløst. Enkelt forklart. Anonymkode: 09ed5...423 Nei, jeg tar ikke feil. Begge deler er riktig, men de brukes i ulike sammenhenger: «Da jeg gikk på skolen» brukes når du snakker om en bestemt tid i fortiden (den gangen). Siden skoletiden din er et avsluttet kapittel bakover i tid, er dette det vanligste valget når du mimrer. «Når jeg gikk på skolen» brukes om noe som skjedde gjentatte ganger (hver gang) i fortiden, eller hvis du snakker om fremtiden. Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #21 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg tar ikke feil. Begge deler er riktig, men de brukes i ulike sammenhenger: «Da jeg gikk på skolen» brukes når du snakker om en bestemt tid i fortiden (den gangen). Siden skoletiden din er et avsluttet kapittel bakover i tid, er dette det vanligste valget når du mimrer. «Når jeg gikk på skolen» brukes om noe som skjedde gjentatte ganger (hver gang) i fortiden, eller hvis du snakker om fremtiden. Anonymkode: b25bb...2b8 Og det skjedde "gjentatte ganger" at jeg ble rettet på av lærer. Og med dette legges ballen død. Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #22 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Og det skjedde "gjentatte ganger" at jeg ble rettet på av lærer. Og med dette legges ballen død. Anonymkode: b25bb...2b8 Den legges ikke død fordi du bestemmer det. Du tar feil, men det som verre er, er at du er ufin, hånende og selvgod. Anonymkode: 09ed5...423
Anonym bruker Skrevet 1. mars #23 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Den legges ikke død fordi du bestemmer det. Du tar feil, men det som verre er, er at du er ufin, hånende og selvgod. Anonymkode: 09ed5...423 Nei, jeg tar ikke feil. At du oppfatter det som ufint at jeg påpeker ironien ved at noen mener grammatikken er feil, når det ikke er det, får være ditt problem. Jeg står ikke til rette for deg eller noen andre. Hvordan du oppfatter meg, er ikke mitt problem. Jeg er kun ansvarlig for hva jeg har skrevet, ikke for hvordan du velger å oppfatte det. Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #24 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Den legges ikke død fordi du bestemmer det. Du tar feil, men det som verre er, er at du er ufin, hånende og selvgod. Anonymkode: 09ed5...423 Dette er forresten personangrep og et regelbrudd...Just saying. Anonymkode: b25bb...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. mars #25 Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): "Da" brukes om en gangs hendelse. Å gå på barneskole, over mange år ( slik jeg har gjort, dog noe usikker på deg..) vil være en gjentagende handling, du vet, gå på skolen 180 dager i 7 år. Derfor er bruken av "når" korrekt. Veldig flaut å rette på andres grammatikk når en ikke kan det selv. Anonymkode: b25bb...2b8 Du snakker om personangrep? Og dumt at du syns det er flaut å ta feil. Det kan hende den beste, forskjellen ligger i hvordan man takler å få beskjed. Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, jeg tar ikke feil. At du oppfatter det som ufint at jeg påpeker ironien ved at noen mener grammatikken er feil, når det ikke er det, får være ditt problem. Jeg står ikke til rette for deg eller noen andre. Hvordan du oppfatter meg, er ikke mitt problem. Jeg er kun ansvarlig for hva jeg har skrevet, ikke for hvordan du velger å oppfatte det. Anonymkode: b25bb...2b8 https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/da-eller-nar/ Men du vet sikkert bedre enn språkrådet også du. Anonymkode: 09ed5...423
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå