Gå til innhold

Utviklingssamtale. Synes lærer tråkket over grenser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår eldste er 12 år. Fornuftig og flink jente. 
Hun har en eldre kusine som er lesbisk. I tillegg har en barndomsvenn skiftet kjønnsidentitet. (Bare navn foreløpig da) Så vi har hatt mange samtaler om å få være den man er og føler seg som. 
Vi er foreldre som støtter barna og har alltid vært opptatt av at man er som man er.
Hun har det siste sagt hun ikke føler seg som jente. Jeg har spurt hvorfor, hva er det som gjør at du føler dette. Hun sier hun ikke har interesse for de samme tingene som jentene i klassen. Jeg har sagt at det er normalt, at hun ikke må gjøre «jente ting» for å være jente. Hun sier nå at hun kanskje er hen. Også helt ok sier vi. Vi har uttrykt at det viktigste er at hun har det bra og er lykkelig. Vi bryr oss ikke om legning, kjønnsidentitet eller pronomen så lenge hun er lykkelig. Hun er lykkelig sier hun, men hun trengte bare å si det. 
Jeg har spurt om hun ønsker å omtales som hen og det bryr hun seg ikke om. 
Jeg tenker hun er i en alder der man kan være forvirret og med alle inntrykk og at verden er så liten er det lett å bli påvirket. Så nå respekterer jeg dette og datter sier hun ikke trenger eller vil prate om det, hun ønsker ikke at det er et tema. Tolker det som hun hadde bare behov for å uttrykke dette og føle støtte hjemme. 

Hun har nevnt dette på skolen og sagt at, vi prater ikke noe om det hjemme. Lærer tok dette opp i samtale og snakket om å akseptere det nye pronomenet osv, hvor viktig det var å ha et åpent sinn og tillate å føle seg annerledes. Datter var synlig utilpass og jeg ble så irritert. 
Hun irettesatte oss foreldre fordi vi ikke pratet om og omfavnet min datters nye identitet.
Jeg ble ganske krass og sa, hun har ikke behov for offisielt å endre dette. Hun har tanker og følelser og prøver å finne ut av dette selv. Hun er veldig ung og i en tid der det skjer mye, de utvikler seg i rykk og napp. 
Når hun blir eldre og sier at hun trenger å bli omtalt som hen så respekterer vi selvsagt dette. Men for øyeblikket er hun usikker, hun har luftet tankene og ønsker å bli respektert for dette, samtidig som hun ikke ønsker å ta et valg eller prate om det. 
Jeg mener at å gjøre noe stort ut av å prate om dette sender signal om at noe er galt med henne, og det er det ikke. 
I tillegg så er kjønnsidentitet eller valg av pronomen ikke noe skolen skal trenge å tenke på eller bry seg med. Dette er mellom oss og barnet, og eventuelt andre instanser om vi foreldre tenker det er nyttig. 

Lærer ble litt paff og sa hun som lærer ville ta det opp og støtte henne og gjøre oss oppmerksom på at hun hadde disse tankene. Jeg takket for omtanken og sa at da legger vi den død. 
Etter møtet sier datter at hun ble presset av lærer til å tillate at det ble tatt opp. Og da ble jeg enda mer forbanna. 
Hva synes dere, gikk hun over streken?

Anonymkode: 9a386...055

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, lærer gikk over streken. Hun burde parkert dette og slåt seg til ro med at dere både håndterer det, aksepterer det og respekterer det. 

Kan være at det ville være enklere for lærer om du hadde sagt det med rene ord. "Vi har snakket om dette hjemme og tenker det er opp til jenta å ta det opp med andre, om hun ønsker det. Nå går vi videre".

Forøvrig er det ikke uvanlig at unger og ungdommer kan streve litt med kjønn. For de fleste handler det om å finne sin plass, sin identitet, å forstå at boksene for gutter og jenter er større enn de stor (slik dere har snakket med henne om), gjøre litt opprør osv. Før ble ungdommene punkere. Nå vil de bytte kjønn. 

Anonymkode: 187fd...c8b

Skrevet

Hva hvis du prøver å tillegge læreren en god intensjon? Hun har en elev som går gjennom noe. Hun har fanget det opp. Eleven sier de ikke snakker om ddet t hjemme. Læreren tør å ta tak på et betent tema, med din dattters beste som mål. Og så ble det dumt fordi dere jo faktisk har snakket om det hjemme, men det visste jo ikke læreren? Skolen har ingenting med hva dere gjør hjemme eller om hun faktisk ønsker å bytte kjønn, MEN læreren har et stort ansvar for elevens trivsel og velvære, mange har også et stort engasjement for ungdom, mangfold og toleranse. Det kan jo hende læreren bare gjorde sitt beste? Tenk for en vanskelig samtale å ta!

Skrevet
Optatium skrev (7 minutter siden):

Eleven sier de ikke snakker om ddet t hjemme.

Står det noen steder at eleven har formidlet dette? 

Det står at jenta ble utilpass og at jente sier at du ble presset til å ta dette opp. Lærer sier også at det var hun, lærer, som ville ta dette opp.

Mulig jeg tar feil, men slik jeg leser dette ble det tatt opp uten at jenta verken samtykket eller visste om at dette ville bli et tema. Og det er ikke greit og lang over streken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Står det noen steder at eleven har formidlet dette? 

Du skriver jo

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hun har nevnt dette på skolen og sagt at, vi prater ikke noe om det hjemme.

Anonymkode: f1ebd...413

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Vår eldste er 12 år. Fornuftig og flink jente. 
Hun har en eldre kusine som er lesbisk. I tillegg har en barndomsvenn skiftet kjønnsidentitet. (Bare navn foreløpig da) Så vi har hatt mange samtaler om å få være den man er og føler seg som. 
Vi er foreldre som støtter barna og har alltid vært opptatt av at man er som man er.
Hun har det siste sagt hun ikke føler seg som jente. Jeg har spurt hvorfor, hva er det som gjør at du føler dette. Hun sier hun ikke har interesse for de samme tingene som jentene i klassen. Jeg har sagt at det er normalt, at hun ikke må gjøre «jente ting» for å være jente. Hun sier nå at hun kanskje er hen. Også helt ok sier vi. Vi har uttrykt at det viktigste er at hun har det bra og er lykkelig. Vi bryr oss ikke om legning, kjønnsidentitet eller pronomen så lenge hun er lykkelig. Hun er lykkelig sier hun, men hun trengte bare å si det. 
Jeg har spurt om hun ønsker å omtales som hen og det bryr hun seg ikke om. 
Jeg tenker hun er i en alder der man kan være forvirret og med alle inntrykk og at verden er så liten er det lett å bli påvirket. Så nå respekterer jeg dette og datter sier hun ikke trenger eller vil prate om det, hun ønsker ikke at det er et tema. Tolker det som hun hadde bare behov for å uttrykke dette og føle støtte hjemme. 

Hun har nevnt dette på skolen og sagt at, vi prater ikke noe om det hjemme. Lærer tok dette opp i samtale og snakket om å akseptere det nye pronomenet osv, hvor viktig det var å ha et åpent sinn og tillate å føle seg annerledes. Datter var synlig utilpass og jeg ble så irritert. 
Hun irettesatte oss foreldre fordi vi ikke pratet om og omfavnet min datters nye identitet.
Jeg ble ganske krass og sa, hun har ikke behov for offisielt å endre dette. Hun har tanker og følelser og prøver å finne ut av dette selv. Hun er veldig ung og i en tid der det skjer mye, de utvikler seg i rykk og napp. 
Når hun blir eldre og sier at hun trenger å bli omtalt som hen så respekterer vi selvsagt dette. Men for øyeblikket er hun usikker, hun har luftet tankene og ønsker å bli respektert for dette, samtidig som hun ikke ønsker å ta et valg eller prate om det. 
Jeg mener at å gjøre noe stort ut av å prate om dette sender signal om at noe er galt med henne, og det er det ikke. 
I tillegg så er kjønnsidentitet eller valg av pronomen ikke noe skolen skal trenge å tenke på eller bry seg med. Dette er mellom oss og barnet, og eventuelt andre instanser om vi foreldre tenker det er nyttig. 

Lærer ble litt paff og sa hun som lærer ville ta det opp og støtte henne og gjøre oss oppmerksom på at hun hadde disse tankene. Jeg takket for omtanken og sa at da legger vi den død. 
Etter møtet sier datter at hun ble presset av lærer til å tillate at det ble tatt opp. Og da ble jeg enda mer forbanna. 
Hva synes dere, gikk hun over streken?

Nei. Jeg synes ikke det. 

Anonymkode: 11a09...d26

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo

Hi skriver jo skulle det stå, ikke du.

Skrevet

Ja jeg er enig i at datters utsagn kan være misvisende. Vi snakker ikke om det (ordlyd gjenfortalt av datter) kan bety mamma og pappa vet ikke eller bryr seg ikke. Det betydde dog vi har snakket om det men det er ikke noe tema fordi det ikke er så viktig for meg eller dem. 
Uansett, at datter sier nei og lærer tvinger gjennom er litt drøyt. 
Og jeg synes ikke Utviklingssamtale er stedet å «lære foreldre å akseptere hen» om den samtalen skal tas. 
Å tvinge henne å høre på og delta på dette. Min datter skjønte jo at lærer syntes vi var dårlige foreldre. Og som jeg nevnte, å gjøre stort nummer ut av at en på 12 ikke føler seg som jente er å skyte spurv med kanon. 
Jeg tror de fleste i starten av tenårene har utfordringer med å finne seg selv og sin plass. Hvem er jeg. 
Det er selvsagt ok å nevne men ikke presenter det som at hun er annerledes eller at hun nå er hen, når hun selv kun tenker på det og har null ønske om å bli hen, ikke ennå i alle fall. 
HI

Skrevet

Sier som en over: prøv å ikke tillegg andre mennesker så onde hensikter. Læreren har helt sikkert opptrådt i aller beste mening ut i fra det hun har hørt og det hun erfarer. Dannede mennesker klarer å ordne opp i misforståelser på en sivilisert måte uten å bli så innmari fornærma.

Anonymkode: 39218...9de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sier som en over: prøv å ikke tillegg andre mennesker så onde hensikter. Læreren har helt sikkert opptrådt i aller beste mening ut i fra det hun har hørt og det hun erfarer. Dannede mennesker klarer å ordne opp i misforståelser på en sivilisert måte uten å bli så innmari fornærma.

Anonymkode: 39218...9de

Haha. Noe som tilsier at vi ikke har ordna opp sivilisert. Når det er total skivebom foran datteren min så må man tåle krass tilbakemelding. 
Men når noen presser mitt barn til å «komme ut av skapet» når hun IKKE vil, så synes jeg det er lov å bli sint. 
Hvem er hun som tror hun kjenner barnets behov bedre enn henne selv?

Skrevet

Hun har tatt dette opp med lærer og samtidig sagt at dere ikke snakker om det hjemme! Da tenker jeg; kudos til læreren som våger å ta opp et sensitivt tema med dere foreldre!

Hun har tydeligvis hatt et behov forbi snakke med læreren om det. Ellers ville hun jo ikke sagt noe?! Kanskje ble det feil det læreren gjorde, men du hadde jo ikke trengt å bli så kras tilbake?

Anonymkode: 87f4c...5f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha. Noe som tilsier at vi ikke har ordna opp sivilisert. Når det er total skivebom foran datteren min så må man tåle krass tilbakemelding. 
Men når noen presser mitt barn til å «komme ut av skapet» når hun IKKE vil, så synes jeg det er lov å bli sint. 

Nei, man må ikke tåle krass tilbakemelding for å ha gjort noe ut av gode intensjoner. Dette kunne så enkelt vært løst; «her tror jeg det har vært en misforståelse. Vi har snakket om dette hjemme, Lise syns det er vanskelig og ønsker ikke å snakke om det. Takk for at du tar det opp, dette blir ivaretatt hjemme». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes du overreagerer, å være så krass var ikke på noen som helst måte nødvendig. Ikke sikkert datteren din tør helt å si hva hun mener til deg, når du reagerer på det viset.

Skrevet
Optatium skrev (38 minutter siden):

Nei, man må ikke tåle krass tilbakemelding for å ha gjort noe ut av gode intensjoner. Dette kunne så enkelt vært løst; «her tror jeg det har vært en misforståelse. Vi har snakket om dette hjemme, Lise syns det er vanskelig og ønsker ikke å snakke om det. Takk for at du tar det opp, dette blir ivaretatt hjemme». 

Nettopp!

Anonymkode: 99700...522

Skrevet

Lærer mente godt men gikk for langt. Lærer må lytte og lærer vet ikke alltid best. Dette er det jenta som styrer 

Anonymkode: 872a3...991

Skrevet

Ser kommentarene er delt. 
Takk for alle tilbakemeldinger. 
Tror ikke alle forsto, eller jeg forklarte dårlig. 
Vi fikk pekefinger av lærer fordi vi ikke snakket om det hjemme. Selvsagt kan det datter sa misforstås. Men er det rett å konkludere uten å vite eller i det minste spørre litt mer?
Hun overstyrte datter som sa nei. Å respektere barnets grenser er faktisk viktig. 
Hun laget mye ut av at datter er hen. Når fakta er at hun sier hun lurer på dette. Hun vil ikke omtales som hen. Så her handler lærer på noe som er åpenbart ett enkelt utsagt. Jeg føler meg som hen. 
Hadde hun snakket mer med henne så hadde hun jo skjønt hun er usikker men at hun ikke er offisielt hen. 
Så er det selvsagt mange måter å håndtere dette på. 
Kanskje burde jeg lagt mer godvilje til. 
Uansett, jeg synes dette var utrolig uprofesjonelt håndtert. 
Hi

Skrevet

Lærere er ikke psykologer, og man kan jaggu ikke gjøre noe lenger uten at man tråkker noen på tærne den ene eller den andre veien. Du høres ut som ei skikkelig hurpe, HI. Ingen lærere synes sånne samtaler er morsomme å ha, og selv om du TROR du vet hva datteren din har sagt og ikke sagt til læreren sin gjør du jo ikke det. Du har kun hennes versjon. 

Anonymkode: 4cbad...40b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ser kommentarene er delt. 
Takk for alle tilbakemeldinger. 
Tror ikke alle forsto, eller jeg forklarte dårlig. 
Vi fikk pekefinger av lærer fordi vi ikke snakket om det hjemme. Selvsagt kan det datter sa misforstås. Men er det rett å konkludere uten å vite eller i det minste spørre litt mer?
Hun overstyrte datter som sa nei. Å respektere barnets grenser er faktisk viktig. 
Hun laget mye ut av at datter er hen. Når fakta er at hun sier hun lurer på dette. Hun vil ikke omtales som hen. Så her handler lærer på noe som er åpenbart ett enkelt utsagt. Jeg føler meg som hen. 
Hadde hun snakket mer med henne så hadde hun jo skjønt hun er usikker men at hun ikke er offisielt hen. 
Så er det selvsagt mange måter å håndtere dette på. 
Kanskje burde jeg lagt mer godvilje til. 
Uansett, jeg synes dette var utrolig uprofesjonelt håndtert. 
Hi

Hun sto opp for din datter, og du beit hodet av henne.

Skrevet

Her har lærer og elev misforstått hverandre. Det bør man oppklare heller enn å gå til angrep. Læreren ser en elev som sier at den lurer på om den er hen, sier de ikke snakker om det hjemme og nekter når lærer foreslår å ta det opp med foreldre. Eleven forstår det som at lærer prøver å presse frem noe som kanskje ikke er der, og læreren prøver å hjelpe en elev med noe som det kan virke som er skummelt. Å bli irritert for at en lærer bryr seg er merkelig 

Anonymkode: 3657e...d5f

Skrevet

Ei lei misforståing som enkelt kan blåsast ut av proposjonar om ein ønsker det, eller ganske enkelt opplklarast om ein vil gå den vegen. Kanskje noko dårleg handtert, men ikkje hårreisande dårleg ut frå det som blir fortalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...