Gå til innhold

Sløv datter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det er vår egen feil, det vet jeg. Vi burde vært strengere med henne i oppveksten, men gjort er gjort. Hun er forferdelig sløv og veldig "never mind". I romjulen fylte hun 18 år. Jeg sa den gang at fra nå av må hun bidra litt hjemme selv. Som å støvsuge, skifte på sengen sin selv, og vaske litt tøy selv. Hun støvsuger (ikke spesielt nøye) og vasker og bretter litt tøy, men det er det. Hun var vant med at jeg byttet sengetøyet hennes, men sa også til henne at dette må hun begynne med å gjøre selv. Så nå har hun lagt i det samme sengetøyet siden jul, i to måneder har hun lagt i samme sengetøy. Jeg har bestemt meg for å ikke si noe, og jeg er ganske sikker på at hun ikke kommer til å bytte det før jeg sier noe. Rart at jenter i den alderen som er så dollete ikke bryr seg mer. Hun dusjer hver dag og bruker timesvis forran speilet. Men rent sengetøy driter hun i. Ville dere sagt noe, eller ville dere bare latt det gå? Vet at det egentlig bare er en filleting, men likevel. Synes det er litt rart. 

Anonymkode: 72bbc...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare latt det gå, vil hun sove slk så la henne

Anonymkode: b15f8...55b

Skrevet

Be henne skifte sengetøy da. Det gjør jeg med sønnen min som er like gammel. 

Anonymkode: 4626f...32e

Skrevet

Denne vanen burde dere har lært inn tidligere. Men la hun ligg i skitten. Her må dere komme på banen for å gjøre hun mere selvstendig 

Anonymkode: 9fa29...f52

Skrevet

Vil hun ligge i all den midden og alt det støvet, så vær så god. Slutt å serve henne. 

Anonymkode: 15930...e9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jepp, det er vår egen feil, det vet jeg. Vi burde vært strengere med henne i oppveksten, men gjort er gjort. Hun er forferdelig sløv og veldig "never mind". I romjulen fylte hun 18 år. Jeg sa den gang at fra nå av må hun bidra litt hjemme selv. Som å støvsuge, skifte på sengen sin selv, og vaske litt tøy selv. Hun støvsuger (ikke spesielt nøye) og vasker og bretter litt tøy, men det er det. Hun var vant med at jeg byttet sengetøyet hennes, men sa også til henne at dette må hun begynne med å gjøre selv. Så nå har hun lagt i det samme sengetøyet siden jul, i to måneder har hun lagt i samme sengetøy. Jeg har bestemt meg for å ikke si noe, og jeg er ganske sikker på at hun ikke kommer til å bytte det før jeg sier noe. Rart at jenter i den alderen som er så dollete ikke bryr seg mer. Hun dusjer hver dag og bruker timesvis forran speilet. Men rent sengetøy driter hun i. Ville dere sagt noe, eller ville dere bare latt det gå? Vet at det egentlig bare er en filleting, men likevel. Synes det er litt rart. 

Jeg er 100% sikker på at hun prøver å vente deg ut, at du skal nli lei og gjøre det.

Anonymkode: 67c36...919

Skrevet

Dette er en helt normal prosess, en løsrivelsesprosess. Hun vil ikke lenger dikteres av deg, men gjøre som hun selv vil.

Du har nok litt for lenge gjort tingene for henne, så denne prosessen kommer litt senere enn den gjør for mange andre, men alle som har hatt tenåringer i hus har hatt perioder hvor man maser, gnager, kjefter og styrer for å få de til å rydde rommet, bære brukte asjetter/glass til kjøkkenet, holde det rent osv.

Trøsten er at de tross alt vokser opp i et rent og ryddig hjem og blir vant til å ha det sånn, så når de flytter hjemmefra blir de plutselig veldig huslige av seg.

Jeg har to barn som har flyttet ut, samme styret med dem, jeg maste og kjeftet for jeg ville ikke ha sånne grisehus-rom i huset mitt, men da de flyttet hjemmefra kunne de plutselig både bruke støvsugeren, rydde og holde det i orden 

Min 18 åring som fremdeles bor hjemme fikk streng beskjed forrige søndag, om det rommet ikke ble ryddet og vasket i løpet av uke fikk hun faktisk ikke lov å gå ut neste helg, for da måtte helgen brukes til å ordne rommet. Jeg gidder som regel ikke bry meg, men nå var det ekstremt, kunne jo ikke se gulvet der inne 🙈 Hun klagde til venninnen sin, men der fikk hun ingen trøst gitt. Haha, venninnen hennes sa at da får du bare bli hjemme og rydde for de skulle jo ut til helga. Så hun gjorde det, ryddet, støvsugde, skiftet på sengen osv i  flere dager. Onsdag var det helt strøkent.

Anonymkode: b0cd6...47d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Denne vanen burde dere har lært inn tidligere. Men la hun ligg i skitten. Her må dere komme på banen for å gjøre hun mere selvstendig 

Anonymkode: 9fa29...f52

Leste du Hi eller...? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 100% sikker på at hun prøver å vente deg ut, at du skal nli lei og gjøre det.

Anonymkode: 67c36...919

Ja, da kan jeg kontre med at du har 100% feil. "Vente deg ut"?? Merkelig formulering. 

Skrevet

Du er nok litt sent ute med å få henne til å bidra ;) Den vanen skulle vært satt for mange år siden.

Nå vil hun nok ikke begynne å gjøre det før hun bor for seg selv og får nok av å leve i en svinesti

Anonymkode: f5504...459

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du er nok litt sent ute med å få henne til å bidra ;) Den vanen skulle vært satt for mange år siden.

Nå vil hun nok ikke begynne å gjøre det før hun bor for seg selv og får nok av å leve i en svinesti

Anonymkode: f5504...459

Aldri for sent å lære.

Skrevet

Kan være hun ikke tenker over hvor mange uker det har gått siden jul. Når hun ikke er vant med å ta det selv kan det være hun trenger en påminnelse i starten. Ikke mas, kjeft, eller tving henne, nevn én gang at det kan være lurt å skifte på den senga snart, og så la det være.

Vil hun ligge i møkkete seng er det hennes problem.

Vært sent ute med en god ting her også.. det ordner seg til slutt. Jeg var helt håpløs før jeg flyttet hjemmefra selv, fikk fort orden på det i egen bolig.

Anonymkode: 6c035...f69

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Kan være hun ikke tenker over hvor mange uker det har gått siden jul. Når hun ikke er vant med å ta det selv kan det være hun trenger en påminnelse i starten. Ikke mas, kjeft, eller tving henne, nevn én gang at det kan være lurt å skifte på den senga snart, og så la det være.

Vil hun ligge i møkkete seng er det hennes problem.

Vært sent ute med en god ting her også.. det ordner seg til slutt. Jeg var helt håpløs før jeg flyttet hjemmefra selv, fikk fort orden på det i egen bolig.

Anonymkode: 6c035...f69

Er ikke en mamma som kjefter, tvinger eller maser. Vi er ikke en sånn familie som skriker og kjefter på hverandre. Skal se om hun finner ut av det selv etterhvert. Jeg har faktisk minnet henne på det en gang etter nyttår da jeg skulle vaske sengetøy. Skjedde ingenting da. Så da vet hun om det tenker jeg. Som du sier, jeg maser ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er ikke en mamma som kjefter, tvinger eller maser. Vi er ikke en sånn familie som skriker og kjefter på hverandre. Skal se om hun finner ut av det selv etterhvert. Jeg har faktisk minnet henne på det en gang etter nyttår da jeg skulle vaske sengetøy. Skjedde ingenting da. Så da vet hun om det tenker jeg. Som du sier, jeg maser ikke. 

Jeg har to jenter på 17 og 18 år, vokst opp i samme hus, med samme rutinene, men blitt helt forskjellige.

17-åringen bytter på senga annenhver søndag, og bytter putevar minst en gang i uka, gjerne to. For hun har lest at man får kviser og fett hår av møkkete putetrekk.

18-åringen kan fint gå to mnd mellom hver gang hun bytter på senga 🙈

Jeg gidder heller ikke kjefte, de får styre dette selv. De er i ferd med å bli voksne og må selv ta ansvar for dette ene rommet i huset på egenhånd.

Men blir det for galt med eldstejenta setter jeg ned foten, nå MÅ du faktisk ta rommet ditt, og da hører hun på det altså. Respekt går begge veier og jeg trenger ikke kjefte, jeg tror aldri jeg har hevet stemmen til ungene. Men det hender jeg må mase noen ganger før jeg til slutt sier at NÅ er det ingen bønn, nå MÅ det tas, ingen flere sjanser til å velge tidspunkt selv. Da gjør hun det.

Barn er forskjellig, det hender de må tas litt forskjellig.

Anonymkode: b0cd6...47d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men dere kommuniserer da vel? Du trenger verken å kjefte eller mase for å minne på at det nå er på tide å skifte på sengen. 

Anonymkode: 7f675...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...