Gå til innhold

Sportsutstyr barn. Har dere alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skøyter, langrennsski, alpint, sykler og annet de måtte trenge som de vokser ut av?

Mine tre påstår jo det da. At alle har alt. Og så ser jeg rundt meg, og jaggu har ikke de fleste det meste. Som Eilif som spiller fotball, har to par fotballsko, et par til gress og ett til kunstgress. Han har akebrett til vinteraktivitetsdagen, langrennski, og fullt alpinutstyr. Han har sykkel og elsparkesykkel. Og i tillegg har han merkeklær og skibriller til 2499,-.

Er det vanlig å ha alt?

Anonymkode: 61d07...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs vel hvor man bor og hvilket miljø man er i. Vi bor i en fjellbygd med enkel tilgang til naturen, pluss at gutta spiller fotball, klatrer og bruker svømmehallen. Så ja, vi har ‘alt’, men det er fordi det er aktive barn som bruker utstyret. Men alt er ikke kjøpt nytt og alt er ikke av beste merke. 

Anonymkode: b4eff...674

Skrevet

Mine barn har ikke alt. De har ski, skøyter, vanlig sykkel, akematter, spark og fotballutstyr (begge jentene spiller fotball). De har noe merkeklær, noe er ikke kjente merker. De får ikke alt. Noe må de også spare til selv og ønske seg til jul/bursdager. 

Når mine barn påstår at "alle har alt" og "alle får lov" så må de fortelle meg om minst 10 barn som har alt dette og/eller får lov tl alt dette, og de vet at jeg kan fint ringe foreldrene for å sjekke. Da kunne de stort sett ramse opp 2-3 navn. Det var det. '

Nå har de sluttet å si at alle har alt og alle får lov til alt :)

Anonymkode: ae07e...b6e

Skrevet

De har der de bruker. Dattera mi står langrenn og slalom, så da har hun ustyr til dette. Sønnen min har ikke, for han trenger det ikke. Merkeklær bryr ingen av oss seg om.

Anonymkode: b6636...8d2

Skrevet

Mine barn har aldri hatt alt.  Vi har kjøpt nytt, arvet og lånt.  Når jeg ser rundt meg så er det noen som faktisk har alt.  Andre har kanskje for lite.  Jeg tror det er viktig at barn lærer seg at man må prioritere. 

Barna mine har alltid hatt det de trenger (f.eks. nødvendig utstyr til idrettene de har drevet på med).  De har aldri hatt egne slalåmski, vi bor i Bergen og har sjelden vært mer enn en uke på fjellet per sesong.  Derfor har vi lånt eller leid.  

Anonymkode: 8ad8c...ea9

Skrevet

Ja, vi har egentlig alt til de, men vi er en aktiv familie og særlig mannen min er opptatt av at barna ikke skal vokse opp og ikke kunne bli med på ting fordi de ikke kan.

Men vi kjøper sjelden nytt da, arving og å handle brukt er helt vanlig i vår omgangskrets. Merkeklær har de lite av.

Også er det jo noen variasjoner. Jeg har fire barn, to står på slalåm og to på snowboard. Da har vi ikke fire par ski og fire brett liksom, de har sitt foretrukne utstyr til bakken.

Også selger/ gir vi bort når de vokser fra, jeg har kjøpt f.eks skøyter til eldste som har blitt brukt av alle fire før jeg gav de til arvesentralen når yngste vokste fra dem. Samme med våtdrakter, flytevester osv.

Vi bor ved sjøen i en mindre by, så vi bruker ikke penger på kino, teater og slike ting man kanskje gjør i storbyen.

Anonymkode: 815e4...3d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skøyter, langrennsski, alpint, sykler og annet de måtte trenge som de vokser ut av?

Mine tre påstår jo det da. At alle har alt. Og så ser jeg rundt meg, og jaggu har ikke de fleste det meste. Som Eilif som spiller fotball, har to par fotballsko, et par til gress og ett til kunstgress. Han har akebrett til vinteraktivitetsdagen, langrennski, og fullt alpinutstyr. Han har sykkel og elsparkesykkel. Og i tillegg har han merkeklær og skibriller til 2499,-.

Er det vanlig å ha alt?

Ja, det er det, hvertfall her. Men det varierer jo hva slags pris de har til da. Ikke alle har det dyreste og nyeste. Man får det meste rimelig på finn, og det taper seg ikke stort så du får igjen ca det du ga når du selger det igjen. Kanskje utenom sykkel, deilig gjerne mer slitt.

Skibriller kan man jo ha lenge, så per år blir ikke det store kostnaden da.

Men, er ingen vits å ha alt dette om det ikke brukes da. Man må jo ta de med på ting også, og slalom feks koster jo mye. Det andre er jo gratis. 

Anonymkode: 0eed2...a8b

Skrevet

De har alltid hatt alt de trenger, ja. Ski (langrenns-), skøyter, sykkel er jo  grunnutrustning for grunnleggende ferdigheter når man bor i Norge. Fotballutstyr og alpinski har vi aldri hatt, det har det ikke vært interesse for. 

Anonymkode: d02e5...1b7

Skrevet

De har det de trenger, det de bruker mye som fotballsko og utstyr til annen idrett de er aktive i har de mye av, de har sykler. Ski og skøyter har vi ordnet når det har vært behov for, vi bor ikke med mye snø og kalde vintre så det er ikke så mye vi er på ski. Vi skaffer det som trengs, men alt kjøpes ikke nytt, spesielt ikke av sånt som brukes en gang hvert skuddår.

Skrevet

Mine har absolutt ikke alt, men vi skaffer det de trenger, enten nytt, brukt, eller lånt. Nå har det vært en kald vinter i Bergen med mange skøyedager på skolen, da har jeg kjøpt skøyter på Finn til 150,- kr. Det holder, det. Nå er vi på vinterferie, og både jeg og eldste har lånte ski. De yngste har sykler, eldste sykler sjelden og låner min. 

Anonymkode: 7588f...9bd

Skrevet

Ja, mine har «alt» du skriver, men så er det jo ting de ikke har, som jeg antar andre ungdommer har. Mine er 13 og 15 år. 
De er glad i topptur, friluftsliv og tilbringer mye tid med oss ute. De ønsker seg utstyr til jul og bursdag, fordi dette er interessene deres. 

De har derimot ikke play station, PC, gaming utstyr eller lignende, fordi de ikke har noe særlig interesse av det, og fordi de prioriterer ønskene sine. 

Merkeklær har de en del av, men har og billigere klær. Balanse :) 

Anonymkode: b30e8...425

Skrevet

De hadde alt da de var mindre. Ikke noe dyre merker. Ofte kjøpt brukt, arvet eller kjøpt på salg. Nå når de er eldre kjøper vi bare det de faktisk bruker. Slalåm f.eks., brukes så lite at det leies når vi trenger. Ellers har de fettere og kusiner i samme alder, så skøyter og annet som bare trengs en gang i blant, lånes frem og tilbake. 

Anonymkode: 8d7dd...1ef

Skrevet

De mener selvfølgelig ikke at ALLE barna har ditt og datt, men sine nærmeste venner. De føler at de ER de eneste, men er nok ikke det. De føler at vennene har, og at de føler seg litt utenfor forsi de selv ikke har. Helt normalt å tenke slik. Og detvmånde få lov til, uten at foreldre blir barnslige og ber dem ramse opp navn. 

Mange låner fra Skattekammeret feks.  Eller Bua. 

Noen har alt, noen har ingenting, og de fleste har midt i mellom. 

Anonymkode: 6dba4...e5e

Skrevet

Alpinutstyr er uaktuelt, det er en for dyr hobby. Ellers har de det meste, noe brukt, noe arv, noe nytt. Ingen ting er topputstyrt. 

Skrevet

Njei. De har alle hatt langrennski fordi den gang kosta det ikke en formue (eller renta var ikke høy og matprisen lav, så følte vel jeg hadde mer penger). De har hatt alpinutstyr (arva eller kjøpt brukt) fordi vi sto endel i bakken da de var yngre. De har sykler som passer, selvsagt. De har sparkesykler, yngste har også en elektrisk. De har hatt trehjulsykler og små sparkesykler etter behov. Vi har akeutstyr til vinter og alle har skøyter. Da de spilte fotball hadde de selvsagt utstyr til det, samme med når eldste spilte håndball. 

Nå er de store, og det er kun yngste igjen som går på organisert idrett og han har det han trenger til det. Merkeklær får de ikke, og hvertfall ikke skibriller til flere tusen

Anonymkode: d4cc6...cae

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Er det vanlig å ha alt?

Våre har/hadde fotballsko for gress, kunst og innendørs. Akebrett. Sykkel og elsparkesykkel. Fullt langrenns- og alpinutsyr. (De har alltid vært veldig aktive og glade i alpint ellers hadde de nok ikke hatt det.)

Anonymkode: 9dbbd...5f9

Skrevet

Tja. De har utstyr til det de er interessert i. Eldste har ikke langrennski fordi han ikke er glad i det feks. Da det var skidag på skolen har vi lånt i bua. Ellers har de det meste. 

Anonymkode: 9eeaa...0d2

Skrevet

Tja, sett utenfra har virker det kanskje sånn. Vi skaffer det vi trenger hvis vi gjør noe sånn passe ofte. De går på ski og skøyter i barnehagen, sykler masse med venner, og er mye ute, så da baller det på seg med utstyr. Men mesteparten kan jo selges eller gis videre. Vi er en stor gruppe med småbarnsforeldre på jobb, så alltid noen som både har og trenger alt mulig. 

Anonymkode: 0129b...45b

Skrevet

Våre har langrennsski/ sykler og skøyter. Ingen har elsparkesykkel. Ikke har de alpinski da jeg og mannen ikke står på alpin.. de skal få prøve snowboard, men da leier vi utstyr. Hva andre har driter vi i, vi har det vi har og låner alt annet.

Anonymkode: c99e0...b34

Skrevet

Vi har mange barn, så de minste har det meste av utstyr. Det er jo absolutt ikke nytt, men like bra. 

Alle har så klart hatt sykler, kjelker, akematter, langrennski og skøyter til en hver tid. Vi har jo stort sett bare mått kjøpe nytt til den eldste.  Ikke sykler da. 

De har jo også hatt utstyr til de fritidsaktiviteter de har vært med på. Skal de være med på noe, så trenger de jo også utstyr til det. 

Slalomski og elsparkesykler har ikke alle hatt. Det har vi lånt eller leid om vi har trengt. 

Anonymkode: e7a44...fc7

Skrevet

Det er helt normalt at barn har utstyr som sykkel, langrennski, alpinski, sparkesykkel, fotballsko og utstyr etter de aktivitetene de er med på. Samt klær etter aktivitetene. 
det er ikke å hverken være bortskjemt eller å ha mye. Det er helt standard minimum barn trenger. 
selvfølgelig skal de ha akebrett/ kjelke til akedag. 
Jeg jobber med barn, og det er ingenting som er mer sårt å ikke ha det utstyret en trenger til en aktivitet. 
Å skylde på at de vokser ut av det er bare trist å lese, de fleste selger utstyr som barnet har vokst seg ut av og kjøper brukt hvis det er mulig. 
skjerp deg og skaff det barna dine trenger. 

Anonymkode: 6fbf5...897

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Våre har langrennsski/ sykler og skøyter. Ingen har elsparkesykkel. Ikke har de alpinski da jeg og mannen ikke står på alpin.. de skal få prøve snowboard, men da leier vi utstyr. Hva andre har driter vi i, vi har det vi har og låner alt annet.

Anonymkode: c99e0...b34

Dine barn skal ikke få stå alpint fordi dere ikke har gjort det? For en innstilling. 
jeg har stått alpint hele livet, min mann har ikke. Mannen min kjøpte utstyr og lærte seg slik at han kunne bli med meg og barna i bakken. 

Skrevet
Optatium skrev (På 27.2.2026 den 12.18):

Alpinutstyr er uaktuelt, det er en for dyr hobby. Ellers har de det meste, noe brukt, noe arv, noe nytt. Ingen ting er topputstyrt. 

Så trist! Alpint er ikke dyrt. Du kan kjøpe brukt, og du kan kjøpe årskort i bakken. Våre barn har stått alpint siden adr var 3 år. Man må prioritere barna når de er små og bor hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så trist! Alpint er ikke dyrt. Du kan kjøpe brukt, og du kan kjøpe årskort i bakken. Våre barn har stått alpint siden adr var 3 år. Man må prioritere barna når de er små og bor hjemme. 

Alpint er svindyrt. Dagskort, reise, utstyr, klær osv. Helt uaktuelt. Vi går masse langrenn og er eller mye ute, men alpint har jeg ikke råd til. 

Skrevet
Optatium skrev (10 minutter siden):

Alpint er svindyrt. Dagskort, reise, utstyr, klær osv. Helt uaktuelt. Vi går masse langrenn og er eller mye ute, men alpint har jeg ikke råd til. 

Reise, hvor? Mine barn har alle rent alpint som hobby, og bortsett fra heiskort som de får til jul så er ikke utstyret dyrere enn langrenn eller turski. 

Anonymkode: b4eff...674

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...