Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Jeg har skrevet testamente. Jeg vil at ungene skal arve alt jeg har på konto. Hvordan skal jeg sikre at de finner testamentet? Samboer vet ikke om dette. Anonymkode: 010f2...208
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har skrevet testamente. Jeg vil at ungene skal arve alt jeg har på konto. Hvordan skal jeg sikre at de finner testamentet? Samboer vet ikke om dette. Anonymkode: 010f2...208 Det er vel den advokaten du utarbeider testamentet sammen med som sørger for dette. Det vil uansett være norsk lov som gjelder, ingen av dere kan overstyre arverekkefølgen. Anonymkode: 99a86...754
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er vel den advokaten du utarbeider testamentet sammen med som sørger for dette. Det vil uansett være norsk lov som gjelder, ingen av dere kan overstyre arverekkefølgen. Anonymkode: 99a86...754 Jo men får de med seg at folk faller fra? Hva mener du norsk lov? Vi har tre barn og jeg ønsker at de skal arve lik sum. Jeg ønsker ikke at samboer skal arve. Anonymkode: 010f2...208
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jo men får de med seg at folk faller fra? Hva mener du norsk lov? Vi har tre barn og jeg ønsker at de skal arve lik sum. Jeg ønsker ikke at samboer skal arve. Anonymkode: 010f2...208 Dette tar du med advokaten. Anonymkode: 99a86...754
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Hvis dere har felles barn kommer pliktdelsarv inn, den kommer du ikke unna. Men når samboer da har fått den kan resten deles på barna dine. Anonymkode: eac2b...117
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis dere har felles barn kommer pliktdelsarv inn, den kommer du ikke unna. Men når samboer da har fått den kan resten deles på barna dine. Anonymkode: eac2b...117 Man har KUN pliktarv til sine livsarvinger (det vil si barn, og eventuelle barnebarn dersom barna har falt bort), ikke ektefelle og samboer. HI kan fint lage et testament hvor KUN barna arver henne. Vil anbefale henne å gjøre det gjennom en advokat, advokaten vil påse at testamentet vil bli tatt frem ven hennes bortgang Anonymkode: f9f21...8dc
Wicked_Witch_of_the_West Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har skrevet testamente. Jeg vil at ungene skal arve alt jeg har på konto. Hvordan skal jeg sikre at de finner testamentet? Samboer vet ikke om dette. Anonymkode: 010f2...208 Du lagerer det hos tingretten
Rhapsody in blue Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden (endret) Det er som hun over her skriver, du leverer det til nærmeste tingrett og betaler et depot beløp. Det enkleste er nok å ringe inn først, kanskje du trenger legitimasjon. Om det ikke er bevitnet, kan de sikkert hjelpe deg med det også. Endret 19 timer siden av Rhapsody in blue
amandine Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Jeg ville definitivt spandert en time med advokat så du er sikker på at det blir som du har tenkt deg det. Og jeg berømmer deg, HI, for at du tenker i forkant. Det er alt for mange som ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden amandine skrev (2 timer siden): Jeg ville definitivt spandert en time med advokat så du er sikker på at det blir som du har tenkt deg det. Og jeg berømmer deg, HI, for at du tenker i forkant. Det er alt for mange som ikke gjør det. Helt enig. Hi bør få det satt opp hos advokat slik at det blir lovlig med tanke på hvem som arver hva, og også med tanke på at det er riktig bevitnet og registrert. Er ikke testamentet gyldig må det jo sees bort fra og det er jo kjedelig om man har sterke ønsker som ikke kan følges fordi man bommer på en teknikalitet. Anonymkode: 11ba4...9b3
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har skrevet testamente. Jeg vil at ungene skal arve alt jeg har på konto. Hvordan skal jeg sikre at de finner testamentet? Samboer vet ikke om dette. Anonymkode: 010f2...208 Hvis du ikke er gift så arver barna dine automatisk alt uten at du trenger å skrive testamente Anonymkode: a5b6b...6d6
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Hvis du ikke er gift så arver barna dine automatisk alt uten at du trenger å skrive testamente Anonymkode: a5b6b...6d6 Hi skriver at "vi har tre barn". Dette tolker jeg som at HI og samboer har felles barn. I slike tilfeller arver samboer. Vær oppmerksom på at det står her at samboers rett til arv bare kan begrenses om samboer vet om testamentet (med noen få unntak): https://lovdata.no/nav/lov/2019-06-14-21/kap4 Anonymkode: 11ba4...9b3
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Wicked_Witch_of_the_West skrev (11 timer siden): Du lagerer det hos tingretten Dette! Vi har akkurat registrert et testament der. Anonymkode: aa578...664
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Så lenge barna er mindreårige blir det vel automatisk offentlig skifte? Om testamentet da er registrert i tingretten blir det automatisk tatt med. Når barna blir myndige kan det tas privat skifte, men da er de gamle nok til å få vite at du har skrevet et testamente så de vet det ligger der. Anonymkode: 9c917...5ad
Anonym bruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Takk for mange svar. Jeg har advokat som jobber med testamentet nå så kunne sikkert også spurt han 😅. Alle barna er myndige og vi har vært samboere i mange år så da arver visst han. Men jeg ønsker å sikre ungene godt skulle noe skje for han greier seg nok og greier vel også å rote vekk en del penger så da får han greie seg selv. Godt tips med tingretten så der skal jeg registere det ☺️ HI Anonymkode: 010f2...208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå