Gå til innhold

Mannen vil ta slankeopperasjon. Er det noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 1,78 m, og veier ca 130 kg. 

Jeg vet man kan få det "gratis", men hva må man gjøre på forhånd? Er det noen som vet noe? Jeg vet at man ikke bare kan gå til legen å be om det. Finner ikke ut noe på Google. 

Anonymkode: 1d805...52d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gjort det og aldri angret et sekund, til tross for en del bivirkninger. 

Jeg betalte selv, men så vidt jeg har forstått er det krav i det offentlige om en viss vektnedgang (tror de opererte med 10%) i forkant, samt en del samtaler. Det er antagelig mindre press på operasjonene nå som slankesprøyter har kommet på markedet og redusert behovet betydelig. 

Han må være forberedt på at det kan være ganske krevende i etterkant. 

Anonymkode: 485ef...a54

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har gjort det og aldri angret et sekund, til tross for en del bivirkninger. 

Jeg betalte selv, men så vidt jeg har forstått er det krav i det offentlige om en viss vektnedgang (tror de opererte med 10%) i forkant, samt en del samtaler. Det er antagelig mindre press på operasjonene nå som slankesprøyter har kommet på markedet og redusert behovet betydelig. 

Han må være forberedt på at det kan være ganske krevende i etterkant. 

Hvordan krevende? Som smerter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan krevende? Som smerter? 

Smerter, sosiale vansker knyttet til ikke å kunne spise vanlig, oppkast, bli dårlig av enkelte typer mat eller drikke, tåle alkohol dårligere, få betydelige mengder overskuddshud, fatigue etc. Ganske mange utvikler andre typer avhengighetslidelser, f.eks er det ikke uvanlig å erstatte overspising med alkoholproblemer. Veldig mange får et litt dratt utseende pga den raske nedgangen.

Så er det også mange uten store følgeproblemer og som er godt fornøyde. 

Skrevet

Jeg har og tatt det, betalt selv. Han kan starte med å dra til fastlegen og få en henvisning til overvekstklinikken på sykehuset

Jeg har ikke hatt noe problemer, var litt sliten de første dagene bare. Sleit med å gå ned de 10 siste kiloene så da valgte jeg lavkarbo i tillegg og endte opp med å måtte fjerne galleblæra (har slitt med den lenge da jeg har vært jojo-slanker i 20 år). Problemer med galleblæra kan alle som går ned fort i vekt få, uavhengig av metode. Men det er det. Jeg lever ett lykkelig liv :)

Anonymkode: 8bc92...e19

Skrevet

Takk for svar😊

Skrevet

Jeg ble henvist av fastlegen til overvektspoliklinikk som godkjente meg. Så jeg fikk dekket operasjonen. Jeg er 161 cm og veide 95 kg. Nå, snart 6 år etter, veier jeg 51 kg. Jeg har vært stabil i vekt i 5 år. 

Anonymkode: 68479...46d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble henvist av fastlegen til overvektspoliklinikk som godkjente meg. Så jeg fikk dekket operasjonen. Jeg er 161 cm og veide 95 kg. Nå, snart 6 år etter, veier jeg 51 kg. Jeg har vært stabil i vekt i 5 år. 

Anonymkode: 68479...46d

Så bra😊

Skrevet

Jeg ble henvist til overvektsklinikken ifb med noe annet magegrums, og utsikter til fallende helse framover. Gikk ca et år fra første dialog til ferdig operert. Et par dagskurs, og som du selv nevner- krav til å gå ned noe på egen hånd. For min del hadde jeg allerede gått ned 30kg på egenhånd før dette, så 8-10kg ifb med det året og så ytterligere 30kg. Ble operert i det offentlige. 

Jeg har ingen plager, generelt bedre form både på det ene og det andre området. Min påstand er at jobben ligger i hodet, og det krever innsats. Jeg har vært vektstabil i 7 år nå, har ingen effekt av inngrepet lengre- men har lært meg å leve på en annen måte. Kan lett gafle innpå både mat og godteri vist jeg vil uten noen konsekvenser, men som sagt, vent meg til et annet liv. Min startvekt var i overkant av 140kg, og nå ligger jeg å vipper på pluss minus 55-58kg på min 168 cm lange kropp. 

Jeg tenker; gå for det! Men følg «reglene» og vær motivert for varige endringer og ikke lettvinte løsninger. Det er et godt hjelpemiddel, men varer ikke for ever….

Anonymkode: 92e4c...54d

Skrevet

Vet om hvertfall 3 personer som har tatt denne operasjonen og fått fæle bivirninger. Det går i at de ikke kan spise normalt, smerter hele tiden, tas ikke opp næring i kroppen og de har havnet på ufør og har ikke noe godt etterpå.

Hadde nok aldri tatt slik operasjon uten å prøvd ALT annet først, da det ikke er noe quick fix. 

Anonymkode: 806df...434

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Han er 1,78 m, og veier ca 130 kg. 

Jeg vet man kan få det "gratis", men hva må man gjøre på forhånd? Er det noen som vet noe? Jeg vet at man ikke bare kan gå til legen å be om det. Finner ikke ut noe på Google. 

Jet vet ikke det du spør om, men kjenner ro som har gjort det. Begge ble veldig slanke en stund etterpå før de igjen gikk opp igjen. Tror begge trodde dette var en av bryter på vekta og ferdig med det liksom. De innså ikke at de likevel måtte jobbe med seg selv, matinntak, aktivitet og livsstil.

Så han må være klar over at det ikke nødvendigvis er en Quick fix, og at han kan fortsette som før bare slank. Det funker ikke sånn. Det bare gjør det enklere å gå ned, livsstilen må likevel endres. Og da burde man strengt tatt greie å hå ned også uten operasjon. 

Anonymkode: 50bac...ed2

Skrevet

Jeg ville faktisk bedt om disse slankesprøytene først. Regner med mye er prøvd i forkant av et slikt ønske, og at vektproblemet er vanskelig å få ordnet av en eller annen grunn. Det tar lang tid fra første samtale til operasjonsdag om han går offentlig, dyrt om man skal betale selv, får mange sprøyter for de pengene.

Vet om tre som har slankeoperert seg. Den ene klarte seg utrolig bra og vekten holdt seg borte. Den andre ble alkoholiker. Den tredje la på seg alt den hadde mistet etter to år pluss litt ekstra.

Vet om mange som har brukt sprøytene ozempic og wegovy, felles for de alle har vært gradvis vektnedgang, så langt har alle holdt vekten av (to av de startet for over tre år siden), ingen har blitt alkoholikere..

Anonymkode: 4be1e...841

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ville faktisk bedt om disse slankesprøytene først. Regner med mye er prøvd i forkant av et slikt ønske, og at vektproblemet er vanskelig å få ordnet av en eller annen grunn. Det tar lang tid fra første samtale til operasjonsdag om han går offentlig, dyrt om man skal betale selv, får mange sprøyter for de pengene.

Vet om tre som har slankeoperert seg. Den ene klarte seg utrolig bra og vekten holdt seg borte. Den andre ble alkoholiker. Den tredje la på seg alt den hadde mistet etter to år pluss litt ekstra.

Vet om mange som har brukt sprøytene ozempic og wegovy, felles for de alle har vært gradvis vektnedgang, så langt har alle holdt vekten av (to av de startet for over tre år siden), ingen har blitt alkoholikere..

Anonymkode: 4be1e...841

Man blir ikke alkoholiker av å ta en slankeoperasjon. Man erstatter en avhengighet med en annen. Overspising handler jo i stor grad om følelsesregulering, og det kan man ikke bruke mat til lenger når man blir operert. Mamma ER alkoholiker, som eksalerte etter hun ble opereret. Jeg kjenner så mange som er opererte, men kun mamma som har eskalert drikkingen. Det er jo fordi hun aldri har tatt tak i grunnen til at hun ble overvektig i utgangspunktet. Jeg er vokst opp med mamma og hennes kosthold, og ble derfor overvektig. Jeg spiser aldri for å trøste meg selv, jeg har bare aldri lært å spise riktig, så kroppen min har aldri hatt ett godt utgangspunkt. Broren min og jeg er overvektige. Jeg har 3 barn som ikke er i nærheten av å noensinne bli det, fordi de har fått gode vaner fra start

Skrevet

Hvorfor prøver han ikke sprøytene, er det økonomi?

De har mye av samme effekt, men får du vanskelige bivirkninger kan du slutte igjen.

Jeg kjenner flere som er operert, både kvinner og menn. Ei har et godt liv etterpå, slank, fått barn, alt fungerer perfekt. En gikk ned over 50 kg, og gikk så opp igjen 20. Han lever også bra i dag selv om han ikke er helt slank lenger 

Så er det en som er død nå, han raste ned, gikk opp alt sammen og mere til etter en stund. Man kan utvide magesekken igjen. Han fikk diabetes 2, leggsår og alt som følger med. Døde av hjerteinfarkt. 

Ei er ufør, mager som et siv. Klarer ikke få i seg nok mat, utmattelse og sykdom. Hun angrer veldig. Hun levde et bedre liv da hun var overvektig 

Så kjenner jeg et par stykker som er sånn bob-bob. Mye bivirkninger, blitt slankere, men har ikke noe bedre liv 

Selv har jeg gått ned 30 kg på wegovy og tar små nå. Bruker ca 700 kr i mnd på det, og det er mye mindre enn jeg overspiste for før. Jeg har ingen bivirkninger og har det fantastisk. Kanskje slutter jeg med den etterhvert, kanskje det ikke går. Det spiller ingen rolle.

Noen er redd for å måtte ta den resten av livet, men hvilken rolle spiller det? De fleste overvektige må ta medisiner, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes 2 osv. Jeg tar bare wegovy...

Anonymkode: f4d8a...2a8

Skrevet

Hvorfor kan man ikke ta disse sprøytene i tablettform?

Anonymkode: 516eb...012

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kommer, men det tar litt lenger tid å få de godkjent i Norge.

De er å få flere steder ellers i verden nå. Tror de må tas hver dag, og ikke sammen med mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det kommer, men det tar litt lenger tid å få de godkjent i Norge.

De er å få flere steder ellers i verden nå. Tror de må tas hver dag, og ikke sammen med mat. 

Tablettene er kommet til norge

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Man kan ta Mysimbatabletter, og de kan man få på blå resept om bmi er over 40. 

Jeg tok slankeoperasjon i 2013, men gikk opp alle kiloene pluss noen til i løpet av 2-3 år fordi operasjonen ikke gjorde noe med årsaken til at jeg overspiser. 

Jeg startet med Mysimba for snart to år siden og gikk over til Wegovy sprøyter i sommer. Har nå tatt av 25 kg og er snart i mål. Jeg regner med at jeg må gå på medisin lenge/resten av livet, men med lavere dose. Grunnen til at jeg tror det lykkes nå er at medisinen fjerner det kroniske maset i hjernen om at jeg må spise. Pga slankeoperasjonen har jeg mindre magesekk og blir naturlig raskt mett. Så i en alder av 50 år opplever jeg for første gang å ikke leve med kronisk behov for mat og jeg er friskere og i bedre form enn på lenge. 

Jeg har ingen bivirkninger av verken operasjon eller medisin, jeg må kun ta b12-tilskudd. 

Anonymkode: 33f75...39d

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Man kan det, men mer moderne tabletter er på vei. Trolig i Norge mot slutten av året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tablettene er kommet til norge

Ikke wegovy vel, de er sendt inn til godkjenning, men fåes ikke på apoteket enda.

De er godkjent ihvertfall i USA, men ikke her enda. I USA ble de godkjent i slutten av 2025 og kom i begynnelsen av 2026

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke wegovy vel, de er sendt inn til godkjenning, men fåes ikke på apoteket enda.

De er godkjent ihvertfall i USA, men ikke her enda. I USA ble de godkjent i slutten av 2025 og kom i begynnelsen av 2026

Jo, men husker ikke om det er ozempic eller wegovy tablettene( husker ikke navnet nå) Hvertfall en som fikk det ut på mitt apotek, betalte hele summen selv da

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Heter Rybelsus, men godkjent foreløpig for diabetis 2, en jeg vet om fikk disse som slanketabletter, men betaler alt selv

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor prøver han ikke sprøytene, er det økonomi?

De har mye av samme effekt, men får du vanskelige bivirkninger kan du slutte igjen.

Jeg kjenner flere som er operert, både kvinner og menn. Ei har et godt liv etterpå, slank, fått barn, alt fungerer perfekt. En gikk ned over 50 kg, og gikk så opp igjen 20. Han lever også bra i dag selv om han ikke er helt slank lenger 

Så er det en som er død nå, han raste ned, gikk opp alt sammen og mere til etter en stund. Man kan utvide magesekken igjen. Han fikk diabetes 2, leggsår og alt som følger med. Døde av hjerteinfarkt. 

Ei er ufør, mager som et siv. Klarer ikke få i seg nok mat, utmattelse og sykdom. Hun angrer veldig. Hun levde et bedre liv da hun var overvektig 

Så kjenner jeg et par stykker som er sånn bob-bob. Mye bivirkninger, blitt slankere, men har ikke noe bedre liv 

Selv har jeg gått ned 30 kg på wegovy og tar små nå. Bruker ca 700 kr i mnd på det, og det er mye mindre enn jeg overspiste for før. Jeg har ingen bivirkninger og har det fantastisk. Kanskje slutter jeg med den etterhvert, kanskje det ikke går. Det spiller ingen rolle.

Noen er redd for å måtte ta den resten av livet, men hvilken rolle spiller det? De fleste overvektige må ta medisiner, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes 2 osv. Jeg tar bare wegovy...

700,-? Min mann betaler 4800,- i mnd. 

Anonymkode: 1bda1...40b

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da står han på full dose på de nyeste sprøytene som har kommet. Jeg bruker to sprøyter i året og de koster 3200 kroner pr stk 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri vært oppe i så høye doser.

Høyeste dose jeg var oppe i er 1 mg, og legen skrev da ut sprøyter på 2,4 mg som jeg hadde i 10 uker. De koster vel 3400 kr elle noe sånt, dele på 10 uker da.

Jeg ville heller bruke litt lenger tid på lave doser enn å gå så høyt. 

Nå som vedlikeholdsdose går jeg på en del mindre enn det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...