Gå til innhold

Vektendring godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av grunner som vil gå over etterhvert trenger jeg litt ekstra oppmuntring og foreløpig finner jeg det i godteri. Til tider mye.

Før var jeg flink og kun spiste godteri i helger, fre til søn. Og da til tider mye. Vekta holdt seg likevel stabilt på ca 70, jeg er 160. Jeg er 50 år.

Nå har jeg i noen mnd spist godteri nesten hver dag, og i jula var drt jo mye god mat også og kaker, så jeg var oppe i 75 kg etter jul, men går nå sakte ned igjen til tross for mye godteri. 74 ca nå.

Vil jeg om jeg greier kutte godteri mye kunne gå ned mye i vekt? Som en slags lynkur så jeg kommer meg ned på ca 65? Eller vil det ikke hjelpe siden jeg ikke går mye opp av det? Er det mer å hente i å kutte litt på matporsjoner, de er temmelig store de og🫣

Anonymkode: 3567e...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke godt å si, for de man femti så er vekten ofte helt annerledes enn før. Man kunne gjerne lett holde vekten, eller gå ned, plutselig er det bom stopp. Jeg tror dessverre du må si farvel til lynkurer. 

Min mistanke er at dette kan endres gjennom styrketrening, vitaminer, mineraler og mye søvn. Da vil typisk også en del av søtsuget gå over. 

Godteri er ikke særlig nærende, som du jo vet, så sånn sett er det det du bør kutte og ikke maten. Men når det er sagt, så er det ekstreme mengder kalorier i vanlig mat - jeg har alltid vært motstander av dette med å kutte brød, men måtte medgi at svært mange kalorier går til brødet - så du kan muligens med fordel legge om hva du spiser.

Mye grønnsaker, mye proteiner, og sjekk også ut dette med probiotika.

Min kropp har i stor grad sagt «jeg vil heller ha dette enn godteri», og da særlig dette med hvile og mye drikke, så det kan være kroppen forsøker å fortelle deg noe.

Hilsen også 50

Ps, hva slags godteri spiser du og hvordan kjøper du det? Det kan ofte lønne seg (mtp å holde vekten) å kjøpe noen få biter med smågodt i disken, fremfor å kjøpe en sjokolade eller en pose med 200 gram. 

Anonymkode: 96eaf...b74

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke godt å si, for de man femti så er vekten ofte helt annerledes enn før. Man kunne gjerne lett holde vekten, eller gå ned, plutselig er det bom stopp. Jeg tror dessverre du må si farvel til lynkurer. 

Min mistanke er at dette kan endres gjennom styrketrening, vitaminer, mineraler og mye søvn. Da vil typisk også en del av søtsuget gå over. 

Godteri er ikke særlig nærende, som du jo vet, så sånn sett er det det du bør kutte og ikke maten. Men når det er sagt, så er det ekstreme mengder kalorier i vanlig mat - jeg har alltid vært motstander av dette med å kutte brød, men måtte medgi at svært mange kalorier går til brødet - så du kan muligens med fordel legge om hva du spiser.

Mye grønnsaker, mye proteiner, og sjekk også ut dette med probiotika.

Min kropp har i stor grad sagt «jeg vil heller ha dette enn godteri», og da særlig dette med hvile og mye drikke, så det kan være kroppen forsøker å fortelle deg noe.

Hilsen også 50

Ps, hva slags godteri spiser du og hvordan kjøper du det? Det kan ofte lønne seg (mtp å holde vekten) å kjøpe noen få biter med smågodt i disken, fremfor å kjøpe en sjokolade eller en pose med 200 gram. 

Jeg spiser variert mat, men sikkert lite probiotika. Og fryktelig dårlig søvn. Jeg har egentlig ikke søtsug tror jeg, hjernen vil bare ha dopamin og det får jeg av godteri. 

Spiser mye chips, sjokolade og smågodt. Handler i større mengder når det er billig, så er altid noe å ta av...

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg spiser variert mat, men sikkert lite probiotika. Og fryktelig dårlig søvn. Jeg har egentlig ikke søtsug tror jeg, hjernen vil bare ha dopamin og det får jeg av godteri. 

Spiser mye chips, sjokolade og smågodt. Handler i større mengder når det er billig, så er altid noe å ta av...

Ja, jeg pleier tenke at det er da bedre å spise godteri og kake, enn å drikke alkohol eller ruse seg, om man først skal ha en last.

Kan absolutt anbefale hvile og probiotika, samt det å måtte «streve mer» for å få i seg godteri, f.eks. kjøpe inn små mengder eller mørk sjokolade som man typisk ikke orker å spise så mye av, kakao eller sjokoladepålegg fremfor direkte godteri.

Lærte en gang at grunnen til at jeg ikke orket å trene styrke er på grunn av mangel på belønning (dopamin). Så det å sette på musikk kunne hjelpe fordi det føles som belønning.

Du kan jo se om du finner andre måter å belønne deg selv på som musikk, varm drikke, etc. Ellers tror jeg søvn er cluet, og søvn handler ofte om å være hydrert. På denne tiden av året er det ekstra vanskelig synes jeg. 

Skrevet

Jeg har villet gå ned i vekt de siste 10 årene. Problemet mitt er at jeg boikotter alle kostplaner. 
Det siste året har kolesterol, Triglyserider og blodtrykk gått opp. 
Jeg bestemte meg derfor å spise mat slik at disse verdiene går ned. Sukker er det viktigste å redusere for å få ned Triglyserider og tilføre umettet fett og aktivitet er viktig for kolesterolet. I stedet for fokus på kalorier og vekt ble det mer fokus på å få ned verdiene. Det har gjort at jeg de siste to månedene har fått løsere klær og synlig gått ned. Jeg veier meg ikke så jeg vet ikke hvor mye.

Målet er bedre helse og gi kroppen min det den trenger. Jeg vil anbefale det. 

Anonymkode: beafd...f50

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har villet gå ned i vekt de siste 10 årene. Problemet mitt er at jeg boikotter alle kostplaner. 
Jeg bestemte meg derfor å spise mat slik at disse verdiene går ned. Sukker er det viktigste å redusere for å få ned Triglyserider og tilføre umettet fett og aktivitet er viktig for kolesterolet. I stedet for fokus på kalorier og vekt ble det mer fokus på å få ned verdiene. Det har gjort at jeg de siste to månedene har fått løsere klær og synlig gått ned. Jeg veier meg ikke så jeg vet ikke hvor mye.

Jeg har svart over her og jeg er uforbeholdent enig i at man må ta utgangspunkt i kroppen og hva den behøver.

Men det du beskriver her er det slett ikke alle kvinner som lider av, selv ikke blant oss som er eldre og spiser mye godteri. Selv har jeg lavt blodtrykk og ikke problemer med kolesterol eller lignende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, ser den. Problemet mitt der er at alle mine verdier er helt fine.

Men, jeg vet at jeg er dårlig på søvn og vann. Kan fokusere på det og se om andre ting følger etter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja, jeg pleier tenke at det er da bedre å spise godteri og kake, enn å drikke alkohol eller ruse seg, om man først skal ha en last.

Kan absolutt anbefale hvile og probiotika, samt det å måtte «streve mer» for å få i seg godteri, f.eks. kjøpe inn små mengder eller mørk sjokolade som man typisk ikke orker å spise så mye av, kakao eller sjokoladepålegg fremfor direkte godteri.

Lærte en gang at grunnen til at jeg ikke orket å trene styrke er på grunn av mangel på belønning (dopamin). Så det å sette på musikk kunne hjelpe fordi det føles som belønning.

Du kan jo se om du finner andre måter å belønne deg selv på som musikk, varm drikke, etc. Ellers tror jeg søvn er cluet, og søvn handler ofte om å være hydrert. På denne tiden av året er det ekstra vanskelig synes jeg. 

Skal prøve. Ikke handle inn så mye og fokusere på søvn og vann. 

Har faktisk begynt å ha på musikk når jeg gjør husarbeid og det hjelper. Ikke tenkt på at det gir dopamin, men skal bruke musikk mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, ser den. Problemet mitt der er at alle mine verdier er helt fine.

I feel you!

Hadde en runde med sjekk som førtiåring, og fikk tilbakemeldinger som at du er jo så ung (gynekologen), øyehelse som et barn (optikeren), null hull (tannlegen), blodtrykk som en toppidrettsutøver, og det toppet seg da legen kommenterte at man ser jo bare litt mer kvinnelig ut med noen kilo ekstra.

(har ikke enda turd å gjenta runden som femtiåring, frykter nok at «spesialistene ikke er like flinke» som de var for ti år siden 😌)

Men altså, det hjelper jo ikke på motivasjonen når det ikke er noe umiddelbart galt.

For min del ble jeg utsatt for ekstremt stress, mistet nattesøvnen, og måtte finne en måte å takle dette på. Jeg brukte beroligende tabletter og sovetabletter, men måtte også finne andre måter å avhjelpe situasjonen. Da ble dette med aktiv hvile, god hydrering og passe på tarmfloraen (som for øvrig også ofte er spesielt viktig for oss kvinner rundt 50 fordi det har å gjøre med hormon-resirkulasjon) de første tingene jeg lærte.

Og selv om jeg enda spiser godteri i ny og ne, så…det var noe med det å lære om livet i tarmen som gjorde at jeg ble mer bevisst på hva jeg spiser. Hvordan tarmen har det, har mye å si for hvordan vi har det. Og hvordan tarmen har det, henger mye sammen med hva vi spiser. Det er særlig probiotika, fermentert mat og grønnsaker, som kan gjøre ting lettere for oss.

Etter dette så var det nesten som jeg så på tarmen som er barn jeg må sørge for. Og man lar ikke barn gå sultne for deretter å gi de gelégodteri og marsipan. Man sørger for at de har niste, vannflaske, at de ikke fryser, at de får sove, etc.

Nokså kontraintuitivt for min del, men jeg måtte kutte ned på aktivitet, og øke antall timer med aktiv hvile. Man hører liksom overalt at man må bevege seg mer, og som befolkning gjelder dette nok, men det er slettes ikke sikkert at det stemmer for deg som individ. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Har faktisk begynt å ha på musikk når jeg gjør husarbeid og det hjelper. Ikke tenkt på at det gir dopamin, men skal bruke musikk mer. 

Veldig bra valg! 🎵🎶🎵:digge:

Skrevet

Jeg er veldig glad i søte ting, men da jeg ble 53 og vekta økte og jeg trente lite, skiftet jeg livsstil. Jeg laget en regel om å ikke spise godteri i ukedagene, kun fredg og lørdag. Spiser mer proteinrik mat som egg, cottage cheese, ost, yoghurt, kikerter, makrell i tomat osv osv. Når man er mett blir man ikke så fysen på søtsaker. Jeg vente meg rett og slett av med søtsuget.

Har gode kaffe og teer, tyggis eller saft med farris, most banan med kakao eller mandler om jeg blir ekstra fysen.

Lykke til!!

Anonymkode: 52e5f...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...