Gå til innhold

Hvor mye styrer du din 17 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får hun eller han reise bort med venner på hytta i helga og sånn om det kun er ungdommer der? 

Det skal sies at jeg hadde det veldig fritt, men har tenkt mang en gang at det er et mirakel at jeg fortsatt er her. 

Er så redd for å slippe opp for mye, men vil ikke kvele heller.. 

Fylt 17 nylig her..

Anonymkode: 28968...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reise på hyttetur uten voksne har aldri kommet opp her...

Eldste på 18 reiste på hyttetur uten voksne for første gang i høst, da var hun 18,5 år. Lillesøster på 17 har aldri spurt om noe sånt.

Men de to, skiller 1,5 år i alder, har vært hjemme alene et par netter/helger, og det har gått helt fint. Ikke fått lov å ha fest, bare venninner på besøk.

Nå ved påsketider skal de to sammen på en konsert og overnatte en natt på hotell i en by noen timer unna. Gruer meg egentlig litt til det, men regner med det kommer til å gå helt fint, de er da 17,5 og nesten 19 år gamle, og som du sier kan vi jo ikke binde de fast i gjerdestolpen heller, de må få prøve seg litt.

Jeg sa nei til Roskilde da, det må de vente til neste år med å dra til. Yngste må være myndig før jeg slipper henne dit 🙈

Anonymkode: e401d...90d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Reise på hyttetur uten voksne har aldri kommet opp her...

Eldste på 18 reiste på hyttetur uten voksne for første gang i høst, da var hun 18,5 år. Lillesøster på 17 har aldri spurt om noe sånt.

Men de to, skiller 1,5 år i alder, har vært hjemme alene et par netter/helger, og det har gått helt fint. Ikke fått lov å ha fest, bare venninner på besøk.

Nå ved påsketider skal de to sammen på en konsert og overnatte en natt på hotell i en by noen timer unna. Gruer meg egentlig litt til det, men regner med det kommer til å gå helt fint, de er da 17,5 og nesten 19 år gamle, og som du sier kan vi jo ikke binde de fast i gjerdestolpen heller, de må få prøve seg litt.

Jeg sa nei til Roskilde da, det må de vente til neste år med å dra til. Yngste må være myndig før jeg slipper henne dit 🙈

Anonymkode: e401d...90d

Ja, Roskilde er uaktuelt - og jeg er verdens største hykler siden jeg var 16 selv første gang - hysj 😅

Det er ønske om å dra på hytta med en venninne. Og jeg føler at jeg ikke kan si nei til det. Samtidig vet jeg jo at flere kan ta turen og at det kan bli alkohol. Datteren min har vært på flere fester men har ikke drukket enda. Jeg liker ikke tanken på å sove et sted uten voksne dersom det blir drukket alkohol, 

Jeg må vel gjerne stole på henne når hun sier at det kun er de to og ikke drikking. 
Jeg sa nei til utlandet med venner da, men det er et vanskelig år dette når flere og flere blir 18.

Skrevet

Kommer an på ungdommen synes jeg. Eldste hadde nok fått lov med ganske strenge og klare regler, mellomste fikk lov uten problem. Yngste vet jeg ikke enda, men han er foreløpig bare 13, så trenger ikke ta stilling til det på noen år enda :)

Jeg bodde alene fra jeg var 16. Gikk på skole og hadde jobb. Vaska mine egne klær og lagde min egen middag. Jeg tror vi må lære å slippe opp litt. Og hvis man ser ting litt i perspektiv, om de er 17 eller 18 spiller egentlig ikke noen rolle om uhellet er ute. 

Anonymkode: bc621...e7b

Skrevet

17 åringen min har det ganske fritt. Er voksen for alderen. Jeg bodde hjemmefra da jeg var 16... Tror mange foreldre styrer for mye med ungene sine i dag. Og noen slipper vel altfor mye opp. Må være en middelvei.

Anonymkode: dbabc...7a7

Skrevet

Når jeg var 16 så bodde jeg for meg selv…. Så ja, en 17-å ing kan selvsagt dra på hyttetur alene. Når skal de få prøve seg selv da mener du?  

Skrevet

Selvsagt får de dra på hyttetur når de er 17 år. De må jo kunne lære seg å ta ansvar selv når de er så pass gamle.

Anonymkode: 3ecdb...ade

Skrevet

Selvsagt kan de dra på hyttetur som 17-åringer, med mindre det er helt spesielle forhold som spiller inn. Ungdommene klarer seg nok fint, men foreldrene må lære seg å slippe tak!

Anonymkode: cf6c4...10e

Skrevet

17-åringen her bor på hybel, så han hadde fått dra på hyttetur alene. Han har egentlig ingen regler lenger, annet enn normal folkeskikk og følge husreglene når han er hjemme (Spør om det passer før man antar at folk kan kjøre deg/ være med på noe, ikke bråk i huset etter 23 eller før 7/9, og rydd etter deg selv). Han er moden og reflektert, så jeg har ikke problemer med å stole på han. 

Anonymkode: b0bd9...fb8

Skrevet

Ja, hun hadde nok fått lov til det. Er veldig ansvarlig og rolig jente, men vet også at jeg ikke får vite alt. Og det er veldig bra. De må få prøve seg litt

Anonymkode: ef47d...887

Skrevet

Jeg stoler på min 16-åring og hennes nærmeste venninner. De var alene på hyttetur i fjor vinter. Gikk helt fint og ingen problemer.

Selv var jeg og en venninne på interrail sommeren før jeg fylte 18 (jeg har bursdag i november). Ingen telefon, ringte hjem en gang i uka. Hadde det strålende. 

Anonymkode: 43356...046

Skrevet

Her fikk han dra på hyttetur. De var tre kamerater som skulle dra sammen. Det var hytten til han ene og det var andre hytter i nærheten. De lovet at de bare skulle kose seg og at det ikke skulle være alkohol. Sønnen min måtte hjem midt på dagen etter for å rekke en aktivitet. Jeg skulle egentlig hente, men så ble de hentet av en av de andre foreldrene i stedet. Gikk veldig fint hele turen og de hadde kost seg. Eldste dro ikke på hyttetur før over 18. Det var i grunnen mer skummelt for det var langt på smale/stygge veier og de hadde nettopp fått lappen. 

Anonymkode: 6b848...bcc

Skrevet

17 åringen får reise på hytta med venner ja. Han har det ganske fritt. Frihet under ansvar 

Anonymkode: 80328...2d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

17 åringen får reise på hytta med venner ja. Han har det ganske fritt. Frihet under ansvar 

Anonymkode: 80328...2d7

Godt sagt. Frihet under ansvar. Hyttetur er selvfølgelig greit. 

Anonymkode: f1236...363

Skrevet

Jeg har sagt ja til det, egentlig en selvfølge. De har vært på vår hytte, den er bare en kort kjøretur unna og feiret bursdag fra de ble 13-14. Vi har kjørt og hentet selvfølgelig, og på den måten fått en viss idé om hva de har hatt med seg, og de har hatt det veldig fint. Jeg vet at den midterste nok drakk der da de var 16-17, men ikke i stort omfang. Hyttenaboene har vært informert, og vi ville fått vite det hvis de bråkte eller det var mye folk. Etter videregående har våre flytta ut for å studere, så veldig rart hvis de som 17-åringer ikke skulle klare to netter på hytta med gode venner. 

Skrevet

Takk for alle innspill. De er veldig på linje med det jeg tenker. Jeg har sagt ja, så får jeg heller sitte og skjelve litt her hjemme. Jeg kan ikke ta fra henne viktige opplevelser i ungdomstida på grunn av egne nevroser. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...