Gå til innhold

Er dette ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

11 åringen (snart 12) ville ikke ha noe til kveldsmat, foreslo skive, knekkebrød, toast,frukt, osteskive i mikro/ovn. Klokka var 22.00, han låg på sofaen. eg sa at hvis han ikke var sulten må han gå og pusse tennene. Eg har jobba 12.5 timer både i går og i dag og er trøtt. Så då sa eg at eg går bare og legge meg. Storesøsken har og lagt seg.

Anonymkode: 4555f...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han ikke sulten, så er han ikke det da. Legg deg med god samvittighet, han spiser nok godt til frokost i morgen.

Anonymkode: e9d36...0d3

Skrevet

Hvis han ikke vil spise så kan du jo ikke tvangsfore han

Anonymkode: 12595...b69

Skrevet

Ofte er barn også sliten og ligger å drar seg på sofaen og ikke vet hva de vil ha. Ofte blir barn sliten av å hele tiden få valg. Hva vil du ha? Og de må begynne å tenke og kommer ikke på noe. Da er det bedre å bare lage noe du vet han liker og sette på bordet. Da blir det dette. 

Anonymkode: f9b89...0e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

11 åringen (snart 12) ville ikke ha noe til kveldsmat, foreslo skive, knekkebrød, toast,frukt, osteskive i mikro/ovn. Klokka var 22.00, han låg på sofaen. eg sa at hvis han ikke var sulten må han gå og pusse tennene. Eg har jobba 12.5 timer både i går og i dag og er trøtt. Så då sa eg at eg går bare og legge meg. Storesøsken har og lagt seg.

Skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: c2c5d...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skjønner ikke problemet. 

Ikke jeg heller.

Anonymkode: 04e56...121

Skrevet

Mente du problemet er at han ikke spiste eller at du la deg?

Anonymkode: 3df28...559

Skrevet

At eg la meg før han. Tenk hvis han ikke la seg. Vi skulle ha osteskiver i ovnen, eg spurte hvor mange han ville ha og hva han skulle ha på. Det ville han ikke ha. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

At eg la meg før han. Tenk hvis han ikke la seg. Vi skulle ha osteskiver i ovnen, eg spurte hvor mange han ville ha og hva han skulle ha på. Det ville han ikke ha. 

Jave, og? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jave, og? 

Har alltid tvingt han i seng. Det har det blitt dårlig stemning av. Ny taktikk nå,  lurer på om de er innafor at han  bestemmer selv når han skal legge seg når han bare er 11 år (er heldigvis ferie-). HI

Skrevet

Når det er ferie hadde jeg ikke brydd meg. Gi han klte beskjeder. Du er i seng til midnatt, for eksempel. Og hva i alle dager er det med alle valgene med mat? Han sulter ikke ihjel uten kveldsmat. Dropp det. Vil han ha når du lager, fint, vil han ikke så slutt å mase. 

Anonymkode: 0d313...e9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har alltid tvingt han i seng. Det har det blitt dårlig stemning av. Ny taktikk nå,  lurer på om de er innafor at han  bestemmer selv når han skal legge seg når han bare er 11 år (er heldigvis ferie-). HI

Her er det jeg som bestemmer. Blir det dårlig stemning får det konsekvenser for ham, og det vet han. Så han gjør som han får beskjed om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Når det er ferie hadde jeg ikke brydd meg. Gi han klte beskjeder. Du er i seng til midnatt, for eksempel. Og hva i alle dager er det med alle valgene med mat? Han sulter ikke ihjel uten kveldsmat. Dropp det. Vil han ha når du lager, fint, vil han ikke så slutt å mase. 

Ok, han sovna på sofaen og sov der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ok, han sovna på sofaen og sov der. 

Da gor du han beskjed til kvelden om at han får komme seg til køys. Han må pusse tenner, blant annet. Det er viktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke farlig å sovne på sofaen en sjelden gang, men du kan ikke la en ellevåring bestemme egne leggetider på fast basis. Sett deg ned med han og lag avtaler om når han skal være i seng. Bryter han dem så mister han noen goder neste dag. Du har et ørlite vindu til å få deg litt autoritet før han når tenårene og virkelig forsøker å strekke grensene. Du er mor, du bestemmer leggetid.

At han ikke vil ha mat er null stress. Så får han bli sulten da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det ferie? Det er jo en viktig informasjon. La de legge sjæl. Det må oppleves det også. Du var vel oppe seint i din barndom du også?  

Er det skole, er det ditt ansvar å få han i seng, og opp om morgenen. 

Men de begynner å bli store når de er 11 år. De må få prøve seg litt fram. Holder han på å dævve av sult, så får han finne seg noe mat da. Vi kan ikke stå parat hele tiden. 

Og vi guttrmammaer,  må lære dem at de må ordne seg litt sjæl. Tenkt deg når han finner seg en ny kone, hun blir den " nye mammaen." Så han må vokse og lære. 😊

Anonymkode: 6e29e...d53

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Og vi guttrmammaer,  må lære dem at de må ordne seg litt sjæl. Tenkt deg når han finner seg en ny kone, hun blir den " nye mammaen." Så han må vokse og lære

🙄 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

🙄

Hva? Er du ikke enig? 

Anonymkode: 6e29e...d53

Skrevet

Det er helt greit å la en 11 åring styre liggetiden selv litt i skoleferien, men jeg ville aldri gjort det på en skolekveld 

Jeg har sendt ungene til sengs uten skjerm på rommet så lenge de gikk på grunnskolen. Om de ikke har vært trøtte har de kunnet lese en bok, men å ligge på skjerm "halve natta" har vært helt uaktuelt 

Når det kommer til kveldsmat har jeg aldri styrt med det, er de sultne får de finne seg noe mat selv. Vi har alltid spist middag kl fem, så det har gjerne vært snakk om noe frukt, et knekkebrød e.l. i sju-åtte tiden om de har hatt lyst på. Det har de styrt helt selv. Jeg har aldri noen gang laget mat til ungene klokken ti om kvelden.

Anonymkode: e805a...85a

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er helt greit å la en 11 åring styre liggetiden selv litt i skoleferien, men jeg ville aldri gjort det på en skolekveld 

Jeg har sendt ungene til sengs uten skjerm på rommet så lenge de gikk på grunnskolen. Om de ikke har vært trøtte har de kunnet lese en bok, men å ligge på skjerm "halve natta" har vært helt uaktuelt 

Når det kommer til kveldsmat har jeg aldri styrt med det, er de sultne får de finne seg noe mat selv. Vi har alltid spist middag kl fem, så det har gjerne vært snakk om noe frukt, et knekkebrød e.l. i sju-åtte tiden om de har hatt lyst på. Det har de styrt helt selv. Jeg har aldri noen gang laget mat til ungene klokken ti om kvelden.

Anonymkode: e805a...85a

Ja, jeg kom fra jobb klokka 20 og skulle hente de hos faren sin. Derfor ble det sent. Var egentlig i forhold tll leggetid jeg mente. Passer alltid på at han sovner greit i ukedagene, han har telefonen med seg for trenger musikk for å sovna. Men hører etter at han ikke bruker den til andre ting etter leggetid. HI

Skrevet

Her styrer de sin egen leggetid i ferier. Jeg kan ikke tvinge 12-16 åringene å legge seg kl 20-21 med oss fordi vi må opp før kl 5. Eneste regel er at de skal være stille så ikke vi vekkes. Stort sett sovner de mellom 22 og midnatt. 

Helt i starten (11-12 år) gikk de på et par smeller der de var våken for lenge og følte seg dårlig dagen etterpå. Helt supert det, for det er sånn de lærer. 14 åringen teller blant annet timer for å sikre seg nok søvn, klok av skade. Og så er det jo sånn at når de får være våken "så lenge de vil", er det plutselig ikke så attraktivt lenger😅

Skoledager er jo annerledes. Da er de i seng innen kl 22.

Anonymkode: 34942...5ec

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Da var han vel ikke sulten da?

Anonymkode: 12595...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...