Anonym bruker Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Nå trenger jeg gode råd for hvordan jeg skal takle 13-åringen som ser ut til å være for kul for skole etter jul. Han gjør ikke lekser, er urolig i timen/ saboterer timen og svarer lærerne frekt. Vi har ikke sett anmerkningene før nå, siden det ikke kommer i visma appen, og er derfor på etterskudd med denne informasjonen. Nå har jeg fratatt han mobil og all skerm-duppedingser hjemme, samt hatt en prat om at vi er skuffet over oppførselen, og at det ikke er greit. Tenker at hvis han prioriterer spilling fremfor lekser, kan han ikke ha tilgang til det før han gjør lekser. Vi hadde en god lang samtale i går om skolen og venner (før jeg fikk vite dette), og det virker ikke som han har problemer av noe slag. Tester han grenser, eller hva er dette? Har noen erfaringer å dele, eller gode råd for hvordan vi skal gripe det an før det blir et større problem? Anonymkode: 16453...86e
Anonym bruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar Typisk atferd for usikre barn som ikke helt har funnet sin plass. De tøffer seg. Han er sikkert ikke frekk med lærerne på tomannshånd. Kan også være dårlig klasseledelse, selv om det for all del ikke unnskylder atferden. Lekser: sett dere ned sammen hver søndag og se over neste ukes lekser. Hjelp han å fordele utover uka. La han gjerne velge en leksefri dag. De dagene det er lekser, må han gjøre lekser før skjerm. Kommer han hjem før dere, bytt internettkoden, så får han denne når lekser er gjort. Er lekser vanskelig? Bruk bitte små gulrøtter. Noen trenger "her og nå" belønning. Ang atferd på skolen. Ha dialog med lærer. Avtal med sønnen din hvilke goder som blir fratatt hvis han er frekk med lærere. La han være med å lage reglene i fredstid. Anonymkode: b2a9b...319
Anonym bruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar Da min datter gikk i 8.klasse fikk hun også endel anmerkninger. Jeg snudde på flisa, valgte å ikke inndra goder, men heller belønne det jeg ville ha mer av: God adferd. Hun fikk faktisk penger for hver måned hun ikke fikk en eneste anmerkning. Fikk hun anmerkning trakk jeg av 50,- for hver gang. Det fungerte veldig bra. Hun ble oppmuntret av belønning og hun fikk god adferd i skolen. Avsluttet belønningen da hun ver tid hadde vist god adferd, ikke hatt anmerkninger og det virket som om dette nå satt i henne. Hun går nå i 10.klasse og har fortsatt ikke hatt en eneste anmerkning siden da. Anonymkode: 74a45...d23
Anonym bruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar Sønnen min prøvde seg også med dette fjaset. Han mistet retten til å game til vi fikk klar beskjed fra skolen om at han hadde gitt seg med tullet. Det fikk nøyaktig én dag, siden har han ikke fått annet enn ros fra lærerne. Anonymkode: 36275...92f
Anonym bruker Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nå trenger jeg gode råd for hvordan jeg skal takle 13-åringen som ser ut til å være for kul for skole etter jul. Han gjør ikke lekser, er urolig i timen/ saboterer timen og svarer lærerne frekt. Vi har ikke sett anmerkningene før nå, siden det ikke kommer i visma appen, og er derfor på etterskudd med denne informasjonen. Nå har jeg fratatt han mobil og all skerm-duppedingser hjemme, samt hatt en prat om at vi er skuffet over oppførselen, og at det ikke er greit. Tenker at hvis han prioriterer spilling fremfor lekser, kan han ikke ha tilgang til det før han gjør lekser. Vi hadde en god lang samtale i går om skolen og venner (før jeg fikk vite dette), og det virker ikke som han har problemer av noe slag. Tester han grenser, eller hva er dette? Har noen erfaringer å dele, eller gode råd for hvordan vi skal gripe det an før det blir et større problem? Anonymkode: 16453...86e Åhhh Det der er det dummeste av det dummeste jeg hører. Å ta fra ungdommen mobilen når de har det vanskelig. Sukk. Anonymkode: 09196...718
Anonym bruker Skrevet 18. februar #6 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (7 timer siden): Åhhh Det der er det dummeste av det dummeste jeg hører. Å ta fra ungdommen mobilen når de har det vanskelig. Sukk. Anonymkode: 09196...718 Det dummeste jeg hører er folk som tror at all drittoppførsel kommer av at man «har det vanskelig». Anonymkode: 36275...92f
Anonym bruker Skrevet 18. februar #7 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Åhhh Det der er det dummeste av det dummeste jeg hører. Å ta fra ungdommen mobilen når de har det vanskelig. Sukk. Anonymkode: 09196...718 Det er en ganske naturlig konsekvens av å prioritere mobil/ tiktok osv. samt gaming fremfor lekser og lese til prøver. Hadde vi tatt mobilen for å være frekk i munnen, hadde det ikke vært en naturlig konsekvens. Men her er det snakk om å ikke gidde skolearbeid, fordi skjermen er mer interessant. Anonymkode: 16453...86e
Anonym bruker Skrevet 18. februar #8 Skrevet 18. februar Tusen takk for gode svar dere andre. Det skal vi prøve 🙂. Anonymkode: 16453...86e
LME1001 Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar Anonym bruker skrev (På 18.2.2026 den 8.50): Det dummeste jeg hører er folk som tror at all drittoppførsel kommer av at man «har det vanskelig». Anonymkode: 36275...92f Og så denne da. «Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig.» For noe tull. Jeg var selv et «vanskelig barn», men hadde det absolutt ikke vanskelig verken hjemme eller på skolen.
Anonym bruker Skrevet 22. februar #10 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (På 18.2.2026 den 0.15): Sønnen min prøvde seg også med dette fjaset. Han mistet retten til å game til vi fikk klar beskjed fra skolen om at han hadde gitt seg med tullet. Det fikk nøyaktig én dag, siden har han ikke fått annet enn ros fra lærerne. Anonymkode: 36275...92f Dette. Samme her. Anonymkode: cc1d3...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå