Gå til innhold

Hunderaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at f.eks. hunder som border collie langhåret pels sånn at pelsen flyter overalt? Og man puster pels i nesa og halsen?

Har kun vært borti røytefri hund så hva er forskjellen da?

Anonymkode: 29f42...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en langhåret hund må man støvsuge oftere, ja, spesielt i perioder hvor de røyter, men det er ikke så ille at man driver å puster inn pels i nese og hals

Anonymkode: 554cd...703

Skrevet

Røyting er voldsomt i veldig mange raser, ja.

Anonymkode: f7445...4be

Skrevet

De aller fleste hunderaser røyter, tipsene etter løpetid og hannhundene etter årstid 

Både korthårede og langhåret hunder røyter, men det er klart det blir mer hår etter en bustete golden enn en korthåret chihuahua. 

Å puste inn hår har jeg ikke opplevd da, men har du digre langhårede hunder må du jo støvsuge ofte i røyteperiodene.

Anonymkode: 0ce2e...459

Skrevet

Labradoren i familien slapp hår jevnt og det la seg som et teppe på gulvet. Strie hår. Retrieveren i familien røyter mye i perioder, men ikke hele tiden. Blandingshunden jeg hadde slapp dotter av hår, ekstra ille om våren. Støvsuge en gang ekstra og ferdig med det. Hr aldri opplevd å puste inn hår eller noe i den duren. 

Anonymkode: 3655c...91f

Skrevet

Jeg har kelpie og terrier og ja, det legger seg i hjørner og slikt og man må støvsuge oftere. Det legger seg på sofa og klær og det er litt ekstra jobb. Men ikke sånn det er et problem. Men mine røyter ikke voldsomt, har aldri pustet inn eller fått pels i halsen. Det er andre raser som røyter verre, f eks spisshunder, husky, berner, osv. 

Med røytefri er det mye mer pelsstell, gjerne børsting minimum ukentlig og de må klippes. Mine hunder trenger ikke noe pelsstell, men må støvsuge oftere. 

Anonymkode: d0782...da7

Skrevet

Røyting burde virkelig ikke være blant kriteriene når man velger seg hunderase. Hunderase burde velges etter hvilket aktivitetsnivå du selv har og ønsker å dele med hunden, og viktigst: for hvilket bruksområde du ønsker deg hund. 

Anonymkode: c75b1...fc0

Skrevet

Men korthårete hunderaser røyter vell de også?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Røyting burde virkelig ikke være blant kriteriene når man velger seg hunderase. Hunderase burde velges etter hvilket aktivitetsnivå du selv har og ønsker å dele med hunden, og viktigst: for hvilket bruksområde du ønsker deg hund. 

Anonymkode: c75b1...fc0

Selvfølgelig er mengde pelsstell en del av beregningen når man skal velge rase.

Anonymkode: d0782...da7

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Men korthårete hunderaser røyter vell de også?

Det gjør de, og ofte er de hårene verre å håndtere for de er striere/hardere og "vever seg inn" i klær o.l 

Lettere å børste av og støvsuge opp lange og myke hår.

Hilsen hun som har både korthåret og langhåret hund.

Anonymkode: 0ce2e...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...