Anonym bruker Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Er det sånn at f.eks. hunder som border collie langhåret pels sånn at pelsen flyter overalt? Og man puster pels i nesa og halsen? Har kun vært borti røytefri hund så hva er forskjellen da? Anonymkode: 29f42...569
Anonym bruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar Med en langhåret hund må man støvsuge oftere, ja, spesielt i perioder hvor de røyter, men det er ikke så ille at man driver å puster inn pels i nese og hals Anonymkode: 554cd...703
Anonym bruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar Røyting er voldsomt i veldig mange raser, ja. Anonymkode: f7445...4be
Anonym bruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar De aller fleste hunderaser røyter, tipsene etter løpetid og hannhundene etter årstid Både korthårede og langhåret hunder røyter, men det er klart det blir mer hår etter en bustete golden enn en korthåret chihuahua. Å puste inn hår har jeg ikke opplevd da, men har du digre langhårede hunder må du jo støvsuge ofte i røyteperiodene. Anonymkode: 0ce2e...459
Anonym bruker Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar Labradoren i familien slapp hår jevnt og det la seg som et teppe på gulvet. Strie hår. Retrieveren i familien røyter mye i perioder, men ikke hele tiden. Blandingshunden jeg hadde slapp dotter av hår, ekstra ille om våren. Støvsuge en gang ekstra og ferdig med det. Hr aldri opplevd å puste inn hår eller noe i den duren. Anonymkode: 3655c...91f
Anonym bruker Skrevet 18. februar #6 Skrevet 18. februar Jeg har kelpie og terrier og ja, det legger seg i hjørner og slikt og man må støvsuge oftere. Det legger seg på sofa og klær og det er litt ekstra jobb. Men ikke sånn det er et problem. Men mine røyter ikke voldsomt, har aldri pustet inn eller fått pels i halsen. Det er andre raser som røyter verre, f eks spisshunder, husky, berner, osv. Med røytefri er det mye mer pelsstell, gjerne børsting minimum ukentlig og de må klippes. Mine hunder trenger ikke noe pelsstell, men må støvsuge oftere. Anonymkode: d0782...da7
Anonym bruker Skrevet 18. februar #7 Skrevet 18. februar Røyting burde virkelig ikke være blant kriteriene når man velger seg hunderase. Hunderase burde velges etter hvilket aktivitetsnivå du selv har og ønsker å dele med hunden, og viktigst: for hvilket bruksområde du ønsker deg hund. Anonymkode: c75b1...fc0
Anonym bruker Skrevet 18. februar #8 Skrevet 18. februar Men korthårete hunderaser røyter vell de også? Anonymkode: 29f42...569
Anonym bruker Skrevet 18. februar #9 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Røyting burde virkelig ikke være blant kriteriene når man velger seg hunderase. Hunderase burde velges etter hvilket aktivitetsnivå du selv har og ønsker å dele med hunden, og viktigst: for hvilket bruksområde du ønsker deg hund. Anonymkode: c75b1...fc0 Selvfølgelig er mengde pelsstell en del av beregningen når man skal velge rase. Anonymkode: d0782...da7
Anonym bruker Skrevet 18. februar #10 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Men korthårete hunderaser røyter vell de også? Anonymkode: 29f42...569 Det gjør de, og ofte er de hårene verre å håndtere for de er striere/hardere og "vever seg inn" i klær o.l Lettere å børste av og støvsuge opp lange og myke hår. Hilsen hun som har både korthåret og langhåret hund. Anonymkode: 0ce2e...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå